Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 16:48
Vandaag een interessante ontwikkeling in ons team. We werken vrijwel allemaal via een niet nader te noemen broker. Allemaal sinds januari een contract, afgezien van 1 teamlid die op dit moment bezig is om over te stappen naar dezelfde broker.

Hij heeft in zijn contract een voorwaarde meegekregen dat hij, indien hij eerder stopt met de opdracht dan einde contractdatum, hij twee weken inwerktijd voor een vervanger moet vergoeden.

De rest heeft deze voorwaarde niet, maar volgend jaar krijgen we waarschijnlijk allemaal een verlenging/nieuw contract en we vermoeden dat het daar ook in zal komen te staan.

De broker geeft aan dat ze dit hebben toegevoegd omdat ze een risico lopen wanneer mensen eerder vertrekken omdat ze vanuit de opdrachtgevers een soort 'gele kaart' krijgen en hiermee willen ze de lat voor vroegtijdig vertrek hoger leggen.

Onze collega gaat hier uiteraard niet mee akkoord en wij zullen dat als team ook niet gaan doen straks maar ik was benieuwd of jullie zoiets dergelijks al eens hebben gezien in contracten.

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik neem aan dat je als freelancer werkt, dan staat het natuurlijk vrij om af te spreken met de broker wat je wil. De vraag is hoe sterk ze uberhaupt staan, want meestal staan er bijvoorbeeld geen urenverplichtingen in het contract ( Dat zou nogal lastig zijn met vakanties e.d. ), dus in plaats van het contract beidigen kun je gewoon geen uren meer maken.

Verder zou ik afhankelijk van de duur van het contract mijn tarief gewoon 25% verhogen wegens minder voordelige condities van de overeenkomst.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
Woy schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:42:
Ik neem aan dat je als freelancer werkt, dan staat het natuurlijk vrij om af te spreken met de broker wat je wil. De vraag is hoe sterk ze uberhaupt staan, want meestal staan er bijvoorbeeld geen urenverplichtingen in het contract ( Dat zou nogal lastig zijn met vakanties e.d. ), dus in plaats van het contract beidigen kun je gewoon geen uren meer maken.

Verder zou ik afhankelijk van de duur van het contract mijn tarief gewoon 25% verhogen wegens minder voordelige condities van de overeenkomst.
Ja we zijn allemaal freelancers en klopt, we kunnen natuurlijk onderhandelen over de inhoud. Het lijkt mij ook niet dat dit blijft staan indien 6 man deze voorwaarde weigeren, ze zijn niet de enige broker dus overstappen is zo gebeurd.

De broker heeft ook aangegeven dat deze voorwaarde is opgelegd door de klant, die is inmiddels gecontacteerd maar weet van niets.

De klant heeft inmiddels ook contact gehad met de broker en die geeft aan dat ze bij de overige teamleden een foutje gemaakt hebben omdat het in alle contracten had moeten staan 8)7
Volgens mij is er iemand spelletjes aan het spelen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 13:36

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Basisbepalingen kunnen worden vastgelegd in de overeenkomst tussen jou en je broker, waar jullie beide voor tekenen. Als je niet tekent dan ga je niet akkoord met de gestelde voorwaarden.

In het contract zal waarschijnlijk ook staan dat je voor een bepaalde periode de werkzaamheden verricht voor een daarbij behorende vergoeding, staak je dus eerder, dan zijn de gemiste uren niet declarabel en voor de resterende uren zal een nieuwe kracht ingehuurd moeten worden, welke in potentie minder efficiënt is als de vertrekkende partij.
Het is best een logische oplossing binnen het contract en het is aan jou (en je collega's) om hier wel of niet mee akkoord te gaan. Ga je niet akkoord, dan kan je vertrekken gezien er geen overeenkomst is aangegaan.

Zoek even op voorwaarden inhoud "Samenwerkingsovereenkomst" of "Opdrachtgeversverklaring", daar is genoeg over te vinden (rechten en plichten)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:16
Even hardop denkend: zou deze broker ook akkoord gaan met een soort tegenovergestelde clausule in het contract, zoals:

Indien de opdrachtnemer voor einde contract een andere opdracht elders aangeboden krijgt met een hoger tarief, dan verhoogd de broker het huidige tarief zodat opdrachtnemer blijft tot einde contract.

Vast niet dat de broker zoiets laat vastleggen, maar ik zou wel zo bijdehand zijn om het voor te stellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
Gewoon doen, zeker met zijn 6en. *knip* laten we het een beetje netjes houden

[ Voor 48% gewijzigd door ZieMaar! op 10-10-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou wel vragen of de nieuwe vervangde werkenemers de voorwaarde in het contract krijgen dat deze gratis 2 weken werken aanbied om ingewerkt te worden, dan is die vergoeding dus nul….

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Wat een bizarre clausule, hoe hoog zijn überhaupt die inwerkkosten, is dat gedefinieerd? Nooit mee akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Oftewel; niet het contract 'verbreken' en gewoon opzeggen per het eind van het contract en melden dat je de komende 3 maanden ziek bent en niet kunt factureren. Gaan ze doen dan? 8)7

Laat ze lekker in de schacht storten.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vind het eigenlijk wel een goede clausule, ik huur jou in om iets te doen en als je daar halverwege mee kapt zit ik met de gebakken peren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:10

LankHoar

Langharig tuig

jadjong schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:52:
Ik vind het eigenlijk wel een goede clausule, ik huur jou in om iets te doen en als je daar halverwege mee kapt zit ik met de gebakken peren.
Prima, maar dan mag daar ook wat tegenover staan. Normaliter kun je de contractor er ook zo uit knikkeren, want flexibele schil. Flexibel moet dan van 2 kanten komen.

In mijn contract als contractor hadden we een wederzijdse opzegtermijn opgenomen. En daar heb ik bij contractverlenging toen 2 weken doorbetaling bij onderhandeld indien de opdrachtgever vroegtijdig en per direct zou afbreken. Prima afspraak imo. Voldoende flexibiliteit voor beide partijen, en een tikje zekerheid voor de opdrachtnemer in deze.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:06
Homeland schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:05:
Wat een bizarre clausule, hoe hoog zijn überhaupt die inwerkkosten, is dat gedefinieerd? Nooit mee akkoord gaan.
Maar punt is dat deze freelancer (een onderneming) daar al mee akkoord gegaan is, toch? In dat geval moet je je daar in beginsel gewoon aan houden wat mij betreft.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
Ik zie wat gemengde reacties, de een wat genuanceerder dan de ander ;)

De collega waar het over gaat, heeft inmiddels besloten het te accepteren. Hij geeft aan dat hij toch niet van plan is om weg te gaan en hij dat ook alleen maar zal doen als het echt de moeite waard is en dus de twee weken inwerkkosten waard is.

Ik, en mijn overige collega's die waarschijnlijk deze clausule begin volgend jaar krijgen bij verlenging, denken er toch nog anders over.
Het gevoel van gelijkwaardigheid en zelfstandigheid wordt hiermee ondermijnt naar mijn idee. We zijn daarom ook niet van plan om dit straks zomaar te accepteren. Het feit dat onze andere collega dit wel gedaan heeft, maakt dit wel lastiger.

We gaan straks als we daadwerkelijk gaan verlengen wel kijken hoe we dit gaan aanvliegen. Een mogelijk scenario is met z'n allen (dreigen) naar een andere broker (over te) stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:06
Bij verlenging is het makkelijker toch. Dan is je argument gewoon "het risico van het inwerken en vervolgens voortijdig weggaan is al in het eerste contract ingelopen, dus is bij verlenging geen punt meer", en er dan dus ook gewoon inderdaad niet mee akkoord gaan.

Als je een beetje voet bij stuk houdt dan moet die broker wel een heel goed verhaal naar de eindklant hebben waarom het halve team ineens weg is (succes met inwerken dan!).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Diepie schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:10:
Ik zie wat gemengde reacties, de een wat genuanceerder dan de ander ;)

De collega waar het over gaat, heeft inmiddels besloten het te accepteren. Hij geeft aan dat hij toch niet van plan is om weg te gaan en hij dat ook alleen maar zal doen als het echt de moeite waard is en dus de twee weken inwerkkosten waard is.

Ik, en mijn overige collega's die waarschijnlijk deze clausule begin volgend jaar krijgen bij verlenging, denken er toch nog anders over.
Het gevoel van gelijkwaardigheid en zelfstandigheid wordt hiermee ondermijnt naar mijn idee. We zijn daarom ook niet van plan om dit straks zomaar te accepteren. Het feit dat onze andere collega dit wel gedaan heeft, maakt dit wel lastiger.

We gaan straks als we daadwerkelijk gaan verlengen wel kijken hoe we dit gaan aanvliegen. Een mogelijk scenario is met z'n allen (dreigen) naar een andere broker (over te) stappen.
Het staat jou waarschijnlijk ook vrij om bij zo'n nieuw contract (wijziging?) aan te geven dat ook jouw bruto uurtarief als 'Freelancer / ZZP'er' omhoog gaat vanwege jouw eigen bedrijfsvoering en risico?

Als ze je dan vervolgens niet meer nodig hebben vanwege dat nieuwe tarief dan weet je ook meteen waar de vlag hangt, anders huren ze je gewoon weer terug in tegen jouw nieuwe voorwaarden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1