Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:52

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
Enkele weken geleden hebben wij een vakantiehuis gehuurd met een boot met elektrische buitenboordmotor. Mijn zoon van 4 jaar was iets te enthousiast waardoor de kunstof behuizing het schroefdraad is afgebroken.
Dit is uiteraard netjes gemeld en daarna heb ik deze hersteld met epoxy want de motor zelf is al 10+ jaar oud.
De dag erna hebben we dezelfde elektrische buitenboordmotor nog enkele uren mee gevaren.
Uiteraard ging ik ervanuit dat de borg niet meer retour ging.

Na enkele weken hebben wij een niet al te malse mail ontvangen met allerlei verwijten met bewust beschadigen van de elektrische buitenboordmotor en de borg komt niet retour.

Maar nu heb ik gevraagd om een bon/factuur met de schade dit om het bedrag op mijn reis verzekering te gooien welke dit dekt. Maar de tegenpartij weigert simpelweg.

Wat kan ik nog doen om dit alsnog te realiseren, ik heb eigenlijk geen zin in rechtsbijstand erop zetten voor dit akkefietje.

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04:00
Hari-Bo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:59:
Wat kan ik nog doen om dit alsnog te realiseren, ik heb eigenlijk geen zin in rechtsbijstand erop zetten voor dit akkefietje.
Uhm gewoon het verlies van de borg accepteren en kijken hoe je voortaan kan voorkomen dat je kind dingen kapot maakt?

De eigenaar zal het niet eens meer laten repareren maar zal de motor vervroegd afschrijven en een nieuwe moeten kopen. Daar is niet echt iets voor te vinden, behalve dat de eigenaar zelf iets op papier zet wat qua bewijsmateriaal voor de reisverzekering maar een vaag iets zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-05 14:24
Bijzonder dat je reisverzekering dit dekt. Meestal zijn zaken die je huurt namelijk uitgesloten van dekking.

Welke reisverzekering heb je, want dat klinkt interessant :)

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
@President En waarom zou ik anders verzekerd zijn hiervoor?

Maar ik verwacht gewoon een bon/factuur dat is toch niet onredelijk?

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

de Peer

under peer review

Maar nu heb ik gevraagd om een bon/factuur met de schade dit om het bedrag op mijn reis verzekering te gooien welke dit dekt. Maar de tegenpartij weigert simpelweg.
Tsja dat zou hij kunnen doen maar is hij niet verplicht lijkt me. Wat heeft hij er aan? Het geld krijgt hij sowieso (van jou).

en inderdaad de kans is groot dat er helemaal geen bon/factuur is of komt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Hari-Bo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:13:

Volgens mij is het zelfs wettelijk verplicht.

Overigens, was de schade ook daadwerkelijk zo groot dat de gehele borg ingehouden zou moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
Hielko schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:17:
[...]

Overigens, was de schade ook daadwerkelijk zo groot dat de gehele borg ingehouden zou moeten worden?
Dat lijkt mij ook, plus ik heb beelden dat deze gewoon nog functioneert na mijn reparatie maar die kant wil ik niet opgaan enkel zie ik graag een factuur tegemoet voor de gemaakte schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 09:22

CaDje

Framedrops for life

Nog een keer vragen? Ik weet niet of je het al onderbouwd had naar de verhuurder ivm je verzekering? Als je verder geen actie wil ondernemen houdt het dan wel op, want dan zijn er ook verder geen consequenties voor de verhuurder als die nee zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Hari-Bo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:17:
[...]

Dat lijkt mij ook, plus ik heb beelden dat deze gewoon nog functioneert na mijn reparatie maar die kant wil ik niet opgaan enkel zie ik graag een factuur tegemoet voor de gemaakte schade.
Je hebt al contact gehad met je reisverzekering en aangegeven ik heb een boot gehuurd, daar is schade aan ontstaan en dat wil ik graag claimen en toen zeiden zij dat dit gedekt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
@DeTjuk Ja dit wordt gewoon gedekt aldus de tussenpersoon enkel wel ter verificatie een factuur benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

de Peer

under peer review

Hielko schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:17:
[...]

tsja misschien wil verhuurder het pas volgend jaar laten herstellen, daarin is hij vrij uiteraard.

De vraag is dan eerder: op welke grond houdt hij de borg? Dient hij dit te onderbouwen d.m.v. vast (laten) stellen en taxeren van de schade?

Het komt er volgens mij gewoon op neer dat de verhuurder dit kan doen, en dat als je het er niet mee eens bent je stappen moet ondernemen, wat uiteraard de moeite niet waard is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:47
Ik heb zo het vermoeden dat de verhuurder het niet eens laat repareren of vervangen als het enkel om de behuizing gaat en het verder goed en veilig is.
Daarbij wel de borg kan inhouden. Maar dat is een vermoeden en de reden dat je geen bon gaat krijgen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-05 13:44
Arunia schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:28:
Ik heb zo het vermoeden dat de verhuurder het niet eens laat repareren of vervangen als het enkel om de behuizing gaat en het verder goed en veilig is.
Daarbij wel de borg kan inhouden. Maar dat is een vermoeden en de reden dat je geen bon gaat krijgen ook.
Wat het goed recht is van de verhuurder, feit blijft dat zijn goed minder waard is geworden door de schade. Wat zegt het huurcontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeTjuk
Hari-Bo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:24:
@DeTjuk Ja dit wordt gewoon gedekt aldus de tussenpersoon enkel wel ter verificatie een factuur benodigd.
Hmm, interessant. Ik hoop voor je dat jouw tussenpersoon gelijk heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door DeTjuk op 07-10-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:47
hajee999 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:30:
[...]

Wat het goed recht is van de verhuurder, feit blijft dat zijn goed minder waard is geworden door de schade. Wat zegt het huurcontract?
Excuses, dat is ook zeker de strekking. Het goed recht van de verhuurder.
Zelfde wanneer je zelf schade hebt aan bijvoorbeeld je auto door een ander en je het niet laat repareren. Helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
Arunia schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:32:
[...]

Excuses, dat is ook zeker de strekking. Het goed recht van de verhuurder.
Zelfde wanneer je zelf schade hebt aan bijvoorbeeld je auto door een ander en je het niet laat repareren. Helemaal prima.
Maar dan nog moet er een schade indicatie ergens op papier staan. Mijn oldtimer had na dag 2 ook schade is uitgekeurd en pas jaren later eens laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Een factuur is toch niet nodig? Alleen een papier waarop staat dat er schade is en dat de borg van X euro wordt ingehouden. Dat dan naar de verzekering sturen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
President schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Uhm gewoon het verlies van de borg accepteren en kijken hoe je voortaan kan voorkomen dat je kind dingen kapot maakt?
offtopic:
Ongelukjes gebeuren wel eens. De TS wil ook zijn verantwoordelijkheid wel nemen maar als je verzekerd bent dan heb je ook gewoon recht op een terugbetaling van de schade. Ik heb ook een aansprakelijkheidsverzekering voor als mijn kinderen schade zouden toebrengen bij derden en los van of het iets over mijn opvoedkundige capaciteiten zegt zou ik schade ook graag vergoed zien worden. Daar betaal ik immers een premie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Hari-Bo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:13:

Geen idee, ik zou denken dat het de aansprakelijkheidsverzekering betreft ipv reisverzekering... Maar dat vind ik met schade op reis sowieso een raar iets.

Los daarvan heb je eigenhandig iets op jouw manier gerepareerd zonder toestemming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:30
Zonder factuur of bon is het niet rechtsgeldig om borg in te houden. Vergelijkbare situatie gehad paar jaar geleden en mijn rechtsbijstandsverzekering dat was wat zijn toen hebben gezegd.
President schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:08:
[...]

Jij hebt geen kinderen zo te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:26
President schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:41:
[...]
Geen idee, ik zou denken dat het de aansprakelijkheidsverzekering betreft ipv reisverzekering... Maar dat vind ik met schade op reis sowieso een raar iets.
Aansprakelijkheidsverzekeringen keren doorgaans niet uit bij schades aan zaken die je huurt. Daar is ook wel wat voor te zeggen, want als je hetzelfde goed gekocht zou hebben zouden ze ook niet hoeven uitkeren. Bij reisverzekeringen kan dat anders liggen, die dekken allerlei schades, aan je eigen spullen en ook als het je eigen schuld is.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 15:48
Die borg is een zekerheidstelling ter betaling.

Nu is er schade, en komt de daadwerkelijke schade dus bovenop de huursom.

Vraag is dus wat de hoogte van de waardedaling van de boot, plus de reparatiekosten plus eventuele verdere schade is.

Is dat bedrag minder dan de huursom + de borg, dan dient er geld retour te gaan naar de borgsteller. Uiteraard dient van die schade, hetzij een taxatie, hetzij een reparatiefactuur overlegd te worden.

[ Voor 12% gewijzigd door SkiFan op 07-10-2022 15:02 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-05 13:44
Hari-Bo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:33:
[...]

Maar dan nog moet er een schade indicatie ergens op papier staan. Mijn oldtimer had na dag 2 ook schade is uitgekeurd en pas jaren later eens laten repareren.
Wat staat er in de verhuurovereenkomst over de brorg en wat er gebeurt wanneer de borg ingehouden wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 13:12

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als je op papier hebt dat borg x niet terugbetaald wordt vanwege schade y dan heb je toch het bewijs voor de verzekering?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
SkiFan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:02:
Die borg is een zekerheidstelling ter betaling.

Nu is er schade, en komt de daadwerkelijke schade dus bovenop de huursom.

Vraag is dus wat de hoogte van de waardedaling van de boot, plus de reparatiekosten plus eventuele verdere schade is.

Is dat bedrag minder dan de huursom + de borg, dan dient er geld retour te gaan naar de borgsteller. Uiteraard dient van die schade, hetzij een taxatie, hetzij een reparatiefactuur overlegd te worden.
Hebben we niet te maken met twee zaken:
- onbedoelde schade door een kind
- bedoelde schade door TS

Waarbij ik mij ook afvraag waar de tweede onder valt. Is zoiets vandalisme? Of is iets zelf 'permanent' repareren toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-05 22:22
Coach4All schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:49:
Als je op papier hebt dat borg x niet terugbetaald wordt vanwege schade y dan heb je toch het bewijs voor de verzekering?
Ik mag toch aannemen dat een verzekeraar wel iets van een factuur wil zien van de schade. Anders gaat de verzekeraar ervanuit dat de verhuurder capabel genoeg is om een taxatie van de schade te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:57
President schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Waarbij ik mij ook afvraag waar de tweede onder valt. Is zoiets vandalisme? Of is iets zelf 'permanent' repareren toegestaan?
Hahaha, je wilt het negatief zien hè ;) .
Ik vermoed dat het netjes repareren van iets niet gelijk als vandalisme aangemerkt zal worden.
Daarbij zullen we dat waarschijnlijk nooit vastgesteld krijgen door een rechter, aangezien dat echt verspilling van geld en tijd zou zijn :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:36
De mail van de verhuurder aan jou dat je de borg niet terug krijgt zou voor je verzekeringsmaatschappij genoeg moeten zijn om de borg min eigen risico aan jou uit te betalen. Jij krijgt geen factuur voor de gemaakte schade, jij bent enkel je borg kwijt. Hoe de verhuurder het verder oplost (zelf repareren of laten doen) is verder niet relevant voor jou en je verzekeringsmaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Smobbo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:57:
[...]

Hahaha, je wilt het negatief zien hè ;) .
Ik vermoed dat het netjes repareren van iets niet gelijk als vandalisme aangemerkt zal worden.
Daarbij zullen we dat waarschijnlijk nooit vastgesteld krijgen door een rechter, aangezien dat echt verspilling van geld en tijd zou zijn :+
Haha ik wil het niet negatief kijken, maar ben oprecht benieuwd. Zelf iets gaan repareren zonder toestemming lijkt mij ook niet zomaar toegestaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-05 07:09
De verhuurder is niet verplicht de schade te repareren. Hij moet schadeloos worden gesteld. Dat is een belangrijk verschil.

Verhuurder zal moeten specificeren wat de hoogte is van zijn schade en jij moet dat betalen (en jij verhaalt dat eventueel bij je verzekeraar).

Dat hoeft geen factuur te zijn, maar kan ook 'gewoon' een rapportje zijn van een expert (of monteur) die de schade begroot: wat kost een reparatie?

De verhuurder zal de motor waarschijnlijk niet gaan repareren als deze gewoon werkt, maar nogmaals: of hij dit wel of niet doet is irrelevant voor het concept schadevergoeding. Verhuurder zal een rapport moeten laten opstellen wat deze kosten zouden zijn als hij dit wel had gedaan en dat zul je moeten betalen. Let wel: redelijke kosten om de schade vast te stellen komen ook voor jouw rekening!

Tot die tijd heeft de verhuurder geen te innen vordering op jou (geen vastgestelde schade) en houdt hij je borg dus onterecht in.

Rechtsbijstand? Ik zou het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 15:48
President schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Da's inderdaad even een dingetjes, tegelijkertijd, de eigenaar had een 10 jaar oude motor ook niet anders gerepareerd, en je moet je afvragen of er nu überhaupt schade is gezien het feit dat die boot al 2 keer afgeschreven is. Veel zal het niet zijn.

Naar mijn mening dient de borg dus volledig terugbetaald te worden, tenzij de verhuurder anders kan bewijzen. Nu stelt hij alleen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
@President
Onbedoelde schade door kind is een feit. Maar punt twee is kul want het is enkel de behuizing en de dag erna 4 uur mee gevaren en de dag erna wederom. Oftewel gewoon een functionerende buitenboord motor. En de schade/reparatie/functioneren vastgelegd met beeld en video.

Maar we dwalen af met deze discussie en ik ga het verder oppakken met de tussenpersoon en deze gaat rechtsbijstand erop zetten, want er moet wel iets van een schade rapport en/of factuur overlegd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Enkele weken geleden hebben wij een vakantiehuis gehuurd met een boot met elektrische buitenboordmotor.
In Nederland of in het buitenland? Indien in het buitenland: binnen de EU?

[ Voor 27% gewijzigd door Real op 07-10-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het al dan niet repareren door verhuurder is toch niet van belang? Jouw schade is volstrekt helder, dat is de niet teruggekregen borg. Dus ik zou denken dat jouw huurovereenkomst de informatie bevat die de verzekering nodig heeft.

Dat bedrag gebruikt de verhuurder al dan niet voor het repareren van de schade aan de boot en daar kan hij dan al dan niet een factuur van krijgen, maar daar heb jij verder niks mee te maken.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:29:
Het al dan niet repareren door verhuurder is toch niet van belang? Jouw schade is volstrekt helder, dat is de niet teruggekregen borg. Dus ik zou denken dat jouw huurovereenkomst de informatie bevat die de verzekering nodig heeft.

Dat bedrag gebruikt de verhuurder al dan niet voor het repareren van de schade aan de boot en daar kan hij dan al dan niet een factuur van krijgen, maar daar heb jij verder niks mee te maken.
Maar het vaststellen van de daadwerkelijke schade is wel van belang. Anders zie ik daar een heel lucratief handeltje. Ik verhuur wat meubels zo links en rechts, goedkope zooi uit de Xenos en Action. Jouw borg voor mijn vaas van 2,50 is 1 miljoen, jouw kind rijdt met zijn fietsje "per ongeluk" tegen die vaas aan, die valt om en is kapot, dus ik houd jouw gehele borg in, want schade. Dat mijn daadwerkelijke schade maar 2,50 + eventuele administratieve kosten is, doet er niet toe, jij bent 1 miljoen verder.

Snap je nu het punt van de verzekering? Zeker een motorbootmotor van 10+ jaar oud heeft nauwelijks economische waarde, die is allang afgeschreven. Dus daar 300-400 euro borg voor moeten betalen kan nooit, want dat is ie niet meer waard.

Om op mijn vaas terug te komen, als ik daadwerkelijk 2,50 uitbetaald krijg en besluit geen nieuwe vaas te kopen als meubelverhuurder, want vazen zijn uit, tsja. Dan heb ik mazzel en hoef ik dat niet te doen. Ik moet enkel mijn schade aantonen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pizza_Boom op 07-10-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
Hoe is het afgelopen @Hari-Bo Hari-Bo

Pagina: 1