Voorbereiding leidingwerk vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 14:58
Beste tweakers,

Op 1 maart 2023 krijgen we de sleutel van onze woning.
We willen graag vloerverwarming op de begane grond en hebben een partij een offerte laten maken.
De prijs ziet er goed uit, maar stellen een aardige lijst met voorwaarden.

Een van deze voorwaarde luidt als volgt:

"Voor het aansluiten van de vloerverwarming verdeler hebben we twee aansluitpunten nodig, een aanvoer en een retour ( wanneer mogelijk de aanvoer rechts ) aansluiting voor het aansluiten van de verdeler 22mm cv leiding of uponor 20 of 25 mm, en een stopcontact. Dit binnen 1,5 meter anders zullen wij het systeem niet aansluiten

Let op wanneer de slangen door een muur moeten moet dit door de bewoners zelf gedaan worden."

Ik vermoed dat de verdeler in de trapkast moet komen. Maar wat bedoelen ze hiermee?
Moet ik nog leidingwerk voorbereiden?

Aanstaande dinsdag hebben we met de huidige bewoners weer een moment afgesproken waar het het e.e.a. kunnen bekijken/opmeten.

Waar moet ik dan letten?

Alvast bedankt :)

Plattegrond van de begane grond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PCFAzHReoSR0ltWuELDgk3-jig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHkAu533z9shZUGcc4pXSrQ8.jpg?f=fotoalbum_large

Buffalo77 | Pokemon Unite

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

pietje63

RTFM

Kan denk ik gewoon onder de deur door / hoeft dan niet door muur

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als het er niet teveel zijn kunnen de leidingen inderdaad door de deur heen.
Had zelf 10 groepen nodig op de begane grond, dus dat lukte niet binnen de breedte van een kozijn, en moest dus stukken muur verwijderen. Met dit verschil dat ik de hele dekvloer al verwijderd had.

Waar komen de aanvoer en retourleidingen van je CV ketel uit? Zo te zien moet je dat wel zelf regelen. Evenals stroom in de trapkast.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 07-10-2022 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:44:

Waar komen de aanvoer en retourleidingen van je CV ketel uit? Zo te zien moet je dat wel zelf regelen. Evenals stroom in de trapkast.
Dat lees ik ook, en hou er rekening mee dat de aanvoer/retour naar een radiator meestal te klein van diameter is dus daarop "aftappen" gaat em niet worden (been there)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oogje schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

Dat lees ik ook, en hou er rekening mee dat de aanvoer/retour naar een radiator meestal te klein van diameter is dus daarop "aftappen" gaat em niet worden (been there)
Nee dat moet je niet willen. Minimaal 20mm is wel een must. Liefst nog een maatje groter.
Maar zal ergens wel een leidingkoof lopen. Vraag is of dat een beetje te behappen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
Dank voor de reacties.
Ik heb geen idee waar de aanvoer en retour van de CV uitkomen.
Dit is dus een goede om dinsdag te bekijken.

Ik merk dat ik niet helemaal begrijp wat ik zelf moet doen om dit mogelijk te maken.
Als iemand dat kan verduidelijken, graag. :)
MikeyMan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:44:
Als het er niet teveel zijn kunnen de leidingen inderdaad door de deur heen.
Had zelf 10 groepen nodig op de begane grond, dus dat lukte niet binnen de breedte van een kozijn, en moest dus stukken muur verwijderen. Met dit verschil dat ik de hele dekvloer al verwijderd had.

Er zullen 4/5 groepen nodig zijn (gaat om ong. 40m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 18:33
@ronalddus
ergens waar een radiator hangt, daar komt een verdeel unit.
(die niet speciaal mooi is, een kastje er om heen bouwen is een aanrader.)
ook heb je op die plek een stroom punt nodig.
(maar denk niet te moeilijk, zelfs een gewoon stekker blok/verlengkabel is genoeg.
de pomp gebruikt niet meer als je TV, denk ook zo.
dit zou ik zelf wel netter doen als dat, gewoon voor het netter en wat meer zekerheid dat er niet ergens per ongeluk de verkeerde stekker word verwijderd. denk simpel lukt wel.)

40m2, klein systeemje net als ik dus, 4 groepen zijn wel genoeg.
een 20mm aan/afvoer buis is hier niet voor nodig, de kleinere buizen kunnen dit ook wel aan leveren.
(heb ik ook op een kleinere buis zitten, geen probleem 40m2 is maar 4kW, stelt niet veel voor.)

ik snap je probleem, heb dit ook 12jaar geleden gehad toen ik het huis kocht.

laat je de buizen in frezen?
of word het een andere methode?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

migjes schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:40:
@ronalddus
ergens waar een radiator hangt, daar komt een
Als dat een paar dunne pijpjes zijn is dat geen goed advies.

5 groepen passen wel door een deurkozijn heen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
@migjes Offerte stelt 22mm staal of 20mm kunststof, dan ga je geen 15mm staal leggen. Voor CV is het op zich voldoende, voor evt uitbreiding naar warmtepomp in de toekomst wil je daar gewoon 22mm staal heen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-05 13:40
Ziet de prijs er niet zo goed uit omdat je nog een hoop zelf moet regelen? Het is met dit soort dingen vaak wel handiger om alles door 1 partij uit te laten voeren in verband met eventuele discussie bij installatie of later bij garantie.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
migjes schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:40:
@ronalddus
ergens waar een radiator hangt, daar komt een verdeel unit.
(die niet speciaal mooi is, een kastje er om heen bouwen is een aanrader.)
ook heb je op die plek een stroom punt nodig.
(maar denk niet te moeilijk, zelfs een gewoon stekker blok/verlengkabel is genoeg.
de pomp gebruikt niet meer als je TV, denk ook zo.
dit zou ik zelf wel netter doen als dat, gewoon voor het netter en wat meer zekerheid dat er niet ergens per ongeluk de verkeerde stekker word verwijderd. denk simpel lukt wel.)

40m2, klein systeemje net als ik dus, 4 groepen zijn wel genoeg.
een 20mm aan/afvoer buis is hier niet voor nodig, de kleinere buizen kunnen dit ook wel aan leveren.
(heb ik ook op een kleinere buis zitten, geen probleem 40m2 is maar 4kW, stelt niet veel voor.)

ik snap je probleem, heb dit ook 12jaar geleden gehad toen ik het huis kocht.

laat je de buizen in frezen?
of word het een andere methode?
Dank voor het advies.
De buizen worden inderdaad gefreesd
treative schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:38:
Ziet de prijs er niet zo goed uit omdat je nog een hoop zelf moet regelen? Het is met dit soort dingen vaak wel handiger om alles door 1 partij uit te laten voeren in verband met eventuele discussie bij installatie of later bij garantie.
Precies. Daar neig ik nu ook steeds meer naar.
Het lijkt alsof hier nog wat werk verricht moet worden voordat het kan worden aangesloten.
En ik heb geen zin in een partij die direct weer vertrekt omdat ze het niet kunnen aansluiten. We hebben een aardig strakke planning namelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
ronalddus schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Dank voor het advies.
De buizen worden inderdaad gefreesd

[...]

Precies. Daar neig ik nu ook steeds meer naar.
Het lijkt alsof hier nog wat werk verricht moet worden voordat het kan worden aangesloten.
En ik heb geen zin in een partij die direct weer vertrekt omdat ze het niet kunnen aansluiten. We hebben een aardig strakke planning namelijk :)
oke gefreesd en maar 4 groepjes op 40m2.
dat kan met gemak op een 16mm staal buis, heb je geen 22mm voor nodig. (met kunststof is een 20mm wel handig, dit vanwege de koppelingen die dan veel dunner zijn als vaak mensen denken. ;) )
(laat je niet gek maken met een dikkere buis is echt niet nodig.)

dit klinkt aardig als hoofd verwarming, dus buizen 10cm in gefreesd.

wees verstandig, en haal de radiator voor het frezen van de muur in de huis kamer.
dan kan de vloer verwarming een stukje dichter bij de muur worden gefreesd.
(is een flink apparaat waar mee ze door de huiskamer gaan.)
klein dingetje wat goed helpt.

of het lukt om er alleen maar vloerverwarming te hebben in je huiskamer/keuken, dat hangt van je isolatie af.
(ik heb zelf later na wat proberen in de winters de radiator toch verwijderd.
en na het extra aanbrengen van een aardige wat vloer isolatie extra. van 5cm EPS naar 20+EPS.)

grootste probleem wat ik tegen kwam:
mijn telefoon en mijn televisie kabel die liepen door de vloer.
en die zijn wel kapot gefreesd.
(heb de kabels eerst uit de buis getrokken naar de meter kast, en daar na via de kuipruimte het opgelost.)
ik had geen waterleiding in de vloer zitten.
(had een vriendelijke buurman die kon mij alle leidingen precies vertellen, die woonde er al 20+ jaar.
dit soort info is goud waard.)

het verstopt zitten in de vloer van leidingen is een veel groter probleem als je locatie verdeler en stroom punt.
(maar wees er ook niet te bang voor, alles is oplosbaar maar geeft soms wel stres momenten, lol)

wat word de afwerk vloer?
steen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@ronalddus
even een losse tip.
ik deed eerst de vloer verwarming met de gasketel.
dit werkt, no prob.
maar gasketel is +/-5-6kW sterk(minimaal), en mijn vloer kan 4kW opnemen. (ook 4 groepen +/- 40m2).

nadeel daar van is als het niet koud is buiten en je maar weinig stookt, dan krijg je niet je vloer warm.
je huis is al warm voordat heel je vloer warm is.

dit probleem heb ik nu opgelost met een ventilatielucht/water warmtepomp.
deze is maar 1,4kW en doet er dus 4x zolang over om het huis te verwarmen, en daar door is de vloer 4x zo vaak dus ook lekker van temperatuur.
(met als voordeel dat ik ook nog een 600m3 aan gas bespaar met wat elektra kosten natuurlijk.
alleen heb ik natuurlijk voldoende zonnepanelen, dus eigenlijk geen kosten.)
vloerverwarming + warmtepomp is toffe combi (maar niet perse nodig voor warmtepomp)

ander ding:
je thermostaat van de gasketel(of warmtepomp) die hangt straks boven de radiator(vloer).
dat kan niet anders, natuurlijk.
maar hier door kan die wel eens te snel reageren en het nog frisjes zijn in huis, dus die moet je dan soms een graad hoger zetten als je gewend bent. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 10-10-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronalddus
Dank voor de antwoorden en de tips ( @migjes )
Het begint wat duidelijker te worden, maar ik denk ook dat ik me nog wat meer moet inlezen of een partij moet kiezen die de hele klus op zich neemt.

De dekvloer is trouwens zand/cement.
De aanvraag is gebaseerd op fresen, sleuven dichten.
Daarna wordt de vloer geegaliseerd en een PVC vloer geplakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@ronalddus
ik heb de zelfde situatie (al een paar keer nu het zelfde opgelost. thuis vriend en ouders etc etc..).

frezen in de zand/cement dekvloer.
buis er in leggen.
en er een tegel laag boven op plakken.

niks sleuven dichten, dat is veel te lastig om daar iets nog met genoeg vulmiddel tussen te krijgen.
en de tegels er boven op die moeten dan het liefst dik zijn.
natuursteen is vaak het beste, dat verdeeld de warmte goed en voel je de buizen niet lopen er onder.
dit is eigenlijk toch wel de goedkoopste optie. (natuursteen is soms goedkoper als gebakken tegels)

deze methode is geen probleem om alles in eigen opdracht gever schap te doen.
(een freezer in huren + een tegelaar inhuren, appeltje eitje
mochten er buizen kapot gaan, kun je die repareren of laten doen. hou wel rekening in je planning er mee.)

de zaak vullen en egaliseren en dan een laagje PVC er op?
geen idee of dat kan en of dat ook goed werkt?
totaal geen ervaring mee, kan ik je niet mee helpen. ;)
kan niet zeggen hoe dik dan de laag moet worden die er op moet om de warmte te spreiden (je wil de buizen niet voelen als je er over heen loopt).
je moet rekening houden dat de egalizatie laag een bepaalde dikte moet hebben anders loop je het kapot met wat stoelen of tafel poten of hakken etc etc de buis er onder blijft flexibel.
en de PVC is niet hard.
is een variabele die ik je niet kan geven. ;)

Pagina: 1