Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11 15:43
Mijn situatie is als volgt:

26 Oktober worden 30 zonnepanelen geïnstalleerd.
11 November loopt mijn 3-jarig contract af.

Salderen wordt per jaar gedaan begrijp ik. Geeft dat mij de mogelijkheid om nog eventueel snel over te stappen als ik wil per 11 nov? (ik verlies dan slechts 2 weken wat ik heb opgewekt?)

Begrijp ik goed als ik in mijn situatie na 6 maanden op variabel contract wil overstappen (zeg Mei 2023), dat heel ongunstig is aangezien ik dan nog geen jaar heb volgemaakt met zonnepanelen dus dat raakt ik dan kwijt?
Hoe werkt dit precies?

iRacing Profiel

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
refused81 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:57:
Salderen wordt per jaar gedaan begrijp ik.
Salderen zou per jaar moeten, maar niet alle energieleveranciers houden zich daar momenteel aan.

Welke energieleverancier gaat het hier om?
Wanneer ontvang je jouw jaarnota? Is dat op of rond 11 november?

Als jij na 6 maanden (bijv. mei 2023) gaat overstappen heb je waarschijnlijk dure kWh ingekocht in de komende winter en nog niet voldoende opgewekt om dat volledig weg te salderen. Je gaat dan inderdaad waarschijnlijk een hoge prijs voor stroom betalen.
Blijf je zitten tot na de zomer, dan heb je de opwek van de zomer gehad en kan je die opwek salderen tegen je winterverbruik van 2022/2023.

E.e.a. hangt ook af van je jaarlijkse verbruik en de verwachte opbrengst van je zonnepanelen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• refused81
blackd schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Salderen zou per jaar moeten, maar niet alle energieleveranciers houden zich daar momenteel aan.

Welke energieleverancier gaat het hier om?
Wanneer ontvang je jouw jaarnota? Is dat op of rond 11 november?

Als jij na 6 maanden (bijv. mei 2023) gaat overstappen heb je waarschijnlijk dure kWh ingekocht in de komende winter en nog niet voldoende opgewekt om dat volledig weg te salderen. Je gaat dan inderdaad waarschijnlijk een hoge prijs voor stroom betalen.
Blijf je zitten tot na de zomer, dan heb je de opwek van de zomer gehad en kan je die opwek salderen tegen je winterverbruik van 2022/2023.

E.e.a. hangt ook af van je jaarlijkse verbruik en de verwachte opbrengst van je zonnepanelen.
Ik zit op dit moment bij UnitedConsumers.
Jaarnota ontvang ik inderdaad rond 11 nov.

Ik snap dat je eigenlijk altijd wel kan overstappen, je hoeft niet het hele jaar bij de een te blijven (in dit geval tot 11-nov-2023), maar het kan nadelig uitvallen door dat je de zomerpiek dan mist en dan daar moet bij betalen (en wellicht bij de nieuwe valt het wel weer gunstiger uit, maar dat ligt dan vooral in welke periode het tarief hoog was)?

Overstappen per 11-nov kan eigenlijk altijd, aangezien ik dan minimaal heb opgebracht en met mijn huidige contract/betalingen niet gebaseerd op zonnepanelen

iRacing Profiel

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
refused81 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:01:
Ik snap dat je eigenlijk altijd wel kan overstappen, je hoeft niet het hele jaar bij de een te blijven (in dit geval tot 11-nov-2023), maar het kan nadelig uitvallen door dat je de zomerpiek dan mist en dan daar moet bij betalen
Overstappen staat je inderdaad vrij (los van een evt opzegboete, maar da's een ander verhaal). Maar kies dan wel een partij die netjes jaarlijks saldeert.

Zover ik snel kon zien doet UC dat wel, maar bijv. BudgetEnergie/NLE is berucht dat ze per maand salderen. Zie ook het topic Saldering per kwartaal of jaar of de topics over BudgetEnergie specifiek.

Daarnaast zijn er de 'day ahead' leveranciers (flexibele tarieven, vaak op uurbasis) en dat kan ook ongunstig uitpakken voor PV eigenaren. Je levert terug op de momenten dat de stroom goedkoop is, en verbruikt wanneer de stroom (voor jou) duur is.

Als je de overstap maakt zal dan je nieuwe salderingstermijn ingaan, want een jaar later krijg je de jaarnota.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• refused81
blackd schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Overstappen staat je inderdaad vrij (los van een evt opzegboete, maar da's een ander verhaal). Maar kies dan wel een partij die netjes jaarlijks saldeert.

Zover ik snel kon zien doet UC dat wel, maar bijv. BudgetEnergie/NLE is berucht dat ze per maand salderen. Zie ook het topic Saldering per kwartaal of jaar of de topics over BudgetEnergie specifiek.

Daarnaast zijn er de 'day ahead' leveranciers (flexibele tarieven, vaak op uurbasis) en dat kan ook ongunstig uitpakken voor PV eigenaren. Je levert terug op de momenten dat de stroom goedkoop is, en verbruikt wanneer de stroom (voor jou) duur is.

Als je de overstap maakt zal dan je nieuwe salderingstermijn ingaan, want een jaar later krijg je de jaarnota.
thanks....dus ik heb 'keuze'. Ik ga dan even uitzoeken of mijn huidige leverancier (UnitedConsumers) goed is qua saldering en tarieven :)

iRacing Profiel

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:43
Je verliest trouwens helemaal niets van t geen je opwekt die laatste twee weken: a je gaat een deel direct gebruiken en b: overschot wat je hebt wordt gesaldeerd op je verbruik van t afgelopen jaar.

Daarna kan je gaan kijken naar je verbruik over jaar en per maand en op basis daarvan strategie bepalen aan de hand van verwachte opbrengst van je panelen. Strtegie A: proberen nu al hoge teruglevering te vinden, jaar blijven zitten en hopen dat ze niet de terugleverentarieven aanpassen. Strategie B: voor winterverbruik een leverancier zoeken, daar blijven zitten totdat je quitte staat (totale opwek periode X = totaal afgenomen periode X, netto 0) en dan in de zomer geregeld overstappen om zo steeds hoogste vergoeding voor je overschot aan energie te vangen.

Maar alles zal dus afhangen van je verwachte/gerealiseerde gebruik vs verwachte/gerealiseerde opbrengst. Met 30 panelen zou je verwachten dat deze opbrengst hoger is dan je verbruik indien je nog niet gasloos woont en volledig elektrisch rijdt

• refused81
CuttingStorm schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:59:
Je verliest trouwens helemaal niets van t geen je opwekt die laatste twee weken: a je gaat een deel direct gebruiken en b: overschot wat je hebt wordt gesaldeerd op je verbruik van t afgelopen jaar.

Daarna kan je gaan kijken naar je verbruik over jaar en per maand en op basis daarvan strategie bepalen aan de hand van verwachte opbrengst van je panelen. Strtegie A: proberen nu al hoge teruglevering te vinden, jaar blijven zitten en hopen dat ze niet de terugleverentarieven aanpassen. Strategie B: voor winterverbruik een leverancier zoeken, daar blijven zitten totdat je quitte staat (totale opwek periode X = totaal afgenomen periode X, netto 0) en dan in de zomer geregeld overstappen om zo steeds hoogste vergoeding voor je overschot aan energie te vangen.

Maar alles zal dus afhangen van je verwachte/gerealiseerde gebruik vs verwachte/gerealiseerde opbrengst. Met 30 panelen zou je verwachten dat deze opbrengst hoger is dan je verbruik indien je nog niet gasloos woont en volledig elektrisch rijdt
Nu komt de verrassing.... >:)

Ik heb een verwachte opbrengst van 10.000 kWh.

En aangezien onze (woonboederij) 5000 jaarlijks verbruikt, mijn EV, 3500 en mijn Airco (winterverwarming) ook wel richting de 3000 gaat verwacht ik niet dat ik iets terug ga leveren.

Dus dat maakt inderdaad mijn situatie anders :)
Wat dat betreft kijk ik ook eerder en alleen naar de lage tarieven (klein beetje gas wat ik nog ga verbruiken, en klein beetje extra elektra). Dus hoef ik me niet voor te maken over teruglevering tarieven etc....

iRacing Profiel

Pagina: 1