Wat heb ik nodig om mijn laptop scherm uit te breiden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pacmegaman
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-11-2022
Hoi allen,

Ik zit met een dingetje. Ik zou graag mijn beeldscherm willen uitbreiden naar 2 a 3 schermen. Ik ga paar scenarios schetsen voor jullie omdat ik er niet veel wijzer van wordt. Ik had laatst een splitter gekocht bleek dat je het scherm niet kon extenden? Waarom is dat? Ik mag er toch vanuit gaan dat het extend functie heeft, of is de technologie moeilijk?

Eerst wat is het verschil tussen een hdmi splitter, hdmi switch en docking station? En in de gevallen van de scenarios wat heb ik nodig?

Scenario 1:
Ik heb een laptop die alleen een Hdmi poort en USB A bevat. Wat moet ik halen om mijn scherm uit te breiden naar 2 a 3 schermen.

Scenario 2
Ik heb een laptop die wel USB C heeft, HDMI poort en USB A. Wat moet ik halen om mijn scherm uit te breiden naar 2 a 3 schermen.

Scenario 3
Ik heb een surface book 2, Alleen USB A en 1x USB C poorten. (Geen HDMi niks). Wat moet ik halen om mijn scherm uit te breiden naar 2 a 3 schermen.

Andere gerelateerde vraag: Ik zie vaak het fenomeen portable monitor. Zou dit bijvoorbeeld oplossing zijn voor modellen van surface book 2 om uit te breiden? Kan ik een setup bouwen met hdmi splitter/docking + portable monitor? Dus stel ik heb 3 schermen = 1 daarvan is portable monitor 2 verlopen via splitter/docking?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 22:01
Ik zie USB-A als gemene deler. Haal een dock dat DisplayLink ondersteunt (Let op, dit is iets anders dan DisplayPort)

Bijvoorbeeld een Dell D6000 uit Vraag&Aanbod.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-05 10:54

Thomg

Aww yiss

Let wel op dat je hier dan wel flink wat CPU usage voor nodig hebt, displaylink introduceert stevige overhead.
Het is imo een absolute last resort, maar wel een "eenvoudige" one thing fits all oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Pacmegaman Heb je nu al een laptop en monitoren of nog niet?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:45
Scenario 1: Weinig, je kan er 1 scherm aan hangen via HDMI. Je kan je laptopscherm als 2e scherm gebruiken.
Scenario 2: Niet elke laptop ondersteunt beeld uit via USB-C. Als dat wel kan, kan je alles mbv een dockingstation. Check dat. Anders blijf je puur bij HDMI out.
Scenario 3: Dockingstation

Edit: Ah, terechte opmerking wel over Displaylink eerder.

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 07-10-2022 13:00 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pacmegaman
Greatsword schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:56:
@Pacmegaman Heb je nu al een laptop en monitoren of nog niet?
Nee dit zijn meer scenarios. Ik heb trouwens wel wat monitors. Zijn niet de nieuwste en afkomstig van dell.
Ik had toen een HDMI splitter gehaald en een leen laptop gebruikt om te testen. Echter kan deze splitter de schermen niet extenden, zodoende heb ik wat gezocht op internet, wordt er niet veel wijzer op wat nou praktisch en makkelijk is voor een leek zoals ik.

Dit is meer ook vraag zodat ik weet wat ik moet halen mocht een van de scenarios zich voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pacmegaman
Nat-Water schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:57:
Scenario 1: Weinig, je kan er 1 scherm aan hangen via HDMI. Je kan je laptopscherm als 2e scherm gebruiken.
Scenario 2: Niet elke laptop ondersteunt beeld uit via USB-C. Als dat wel kan, kan je alles mbv een dockingstation. Check dat. Anders blijf je puur bij HDMI out.
Scenario 3: Dockingstation

Edit: Ah, terechte opmerking wel over Displaylink eerder.
Helder,dus met scenario 1 nooit een splitter kopen want er zijn geen splitters met 3 poorten die de schermen kunnen extenden? Dan kom je dus altijd uit bij een dockingstation?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:45
Een splitter is sowieso geen goed idee, want zoals je al hebt gemerkt krijg je dan 2x hetzelfde beeld.
(Tenzij je dat wilt)

Een switch is nuttig als je bijvoorbeeld maar 1 monitor hebt en je wilt bijvoorbeeld je pc en je laptop er op aansluiten, zonder steeds met kabels te hoeven rommelen. Lijkt me in jouw situatie niet wat je zoekt.

[ Voor 46% gewijzigd door Nat-Water op 07-10-2022 13:05 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Pacmegaman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Helder,dus met scenario 1 nooit een splitter kopen want er zijn geen splitters met 3 poorten die de schermen kunnen extenden? Dan kom je dus altijd uit bij een dockingstation?
Nee, er zijn ook gewoon laptops die wel 2 of meer schermen kunnen aansturen.

Zie bijvoorbeeld de 14 en 16" MacBook Pro. Ligt gewoon aan de specs van de laptop.

https://www.apple.com/nl/macbook-pro-14-and-16/

Display-ondersteuning

Gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display met 1 miljard kleuren en:

Tot twee externe displays met een resolutie tot 6K bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren (M1 Pro) of
Tot drie externe displays met een resolutie tot 6K en één extern display met een resolutie tot 4K bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren (M1 Max)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pacmegaman
Greatsword schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Nee, er zijn ook gewoon laptops die wel 2 of meer schermen kunnen aansturen.

Zie bijvoorbeeld de 14 en 16" MacBook Pro. Ligt gewoon aan de specs van de laptop.

https://www.apple.com/nl/macbook-pro-14-and-16/

Display-ondersteuning

Gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display met 1 miljard kleuren en:

Tot twee externe displays met een resolutie tot 6K bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren (M1 Pro) of
Tot drie externe displays met een resolutie tot 6K en één extern display met een resolutie tot 4K bij 60 Hz en meer dan een miljard kleuren (M1 Max)
Oke dus laptop afhankelijk + kijken welke splitter dit ondersteund. Weet jij wat een beetje algemeen is als ik laptop uit midden segement windows zou kopen, krijg ik dan ook die functionaliteiten 2 a 3 schermen uitbreiden? Er is dus geen quick solution (geen docking), als je een laptop koopt en gewoon op 2 schermen wilt werken met extend mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-05 22:01
Pacmegaman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:17:
[...]

Oke dus laptop afhankelijk + kijken welke splitter dit ondersteund. Weet jij wat een beetje algemeen is als ik laptop uit midden segement windows zou kopen, krijg ik dan ook die functionaliteiten 2 a 3 schermen uitbreiden? Er is dus geen quick solution (geen docking), als je een laptop koopt en gewoon op 2 schermen wilt werken met extend mode.
Vergeet alsjeblieft de hele term "splitter" tenzij je echt op meerdere schermen hetzelfde beeld wilt tonen.
Als je het laptop scherm als één scherm telt en daar één extern scherm aan toe wilt voegen, is dat op bijna elke laptop wel mogelijk. Als je op drie schermen wilt werken, moet je al wat beter kijken en er echt rekening mee houden. Als je op vier schermen wilt werken moet je daar waarschijnlijk extra hardware voor aanschaffen.
Eén van de mooiste opties is MST of DisplayPort daisychaining. Hiermee sluit je één kabel aan op de DP poort van je laptop (zit redelijk vaak gecombineerd met USB-C) en vanaf je eerste scherm een kabel naar de tweede en de derde.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-05 10:54

Thomg

Aww yiss

Club3d maakt (imo) hoge kwaliteit docks/splitters/watjeookwiltnoemen hiervoor.
https://www.club-3d.com/e.../usb_type_c_mst/1608/308/
Een dock is wat meer "feature compleet".
Bonus: https://www.club-3d.com/t...ULTI%20STREAM%20TRANSPORT

Wat eigenlijk belangrijk is, is dat een laptop displayport over usb-c ondersteunt.
Dit kan je meestal wel vinden in de specs.
Maar, let wel goed op de bandbreedte, dit kan de limiterende factor zijn.

Als je veilig wilt spelen wil je echt minimaal 10Gb/s hebben(!) voor een dock en/of DP 1.4 (met DSC) voor display.
hans_lenze schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

Vergeet alsjeblieft de hele term "splitter" tenzij je echt op meerdere schermen hetzelfde beeld wilt tonen.
Als je het laptop scherm als één scherm telt en daar één extern scherm aan toe wilt voegen, is dat op bijna elke laptop wel mogelijk. Als je op drie schermen wilt werken, moet je al wat beter kijken en er echt rekening mee houden. Als je op vier schermen wilt werken moet je daar waarschijnlijk extra hardware voor aanschaffen.
Eén van de mooiste opties is MST of DisplayPort daisychaining. Hiermee sluit je één kabel aan op de DP poort van je laptop (zit redelijk vaak gecombineerd met USB-C) en vanaf je eerste scherm een kabel naar de tweede en de derde.
Helpt niet dat fabrikanten het zelf ook een splitter noemt, zie club3d link.

[ Voor 52% gewijzigd door Thomg op 07-10-2022 14:37 ]

Pagina: 1