Reservering deel bouwdepot t.b.v. aannemer

Pagina: 1
Acties:

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-01 14:50
Beste Tweakers,

Voor ons nieuw te bouwen huis hebben wij een uitdaging:

Afgelopen maanden hebben wij nauwe afstemming gehad met onze beoogd aannemer over onze bouwplannen. Ons huis zal worden gebouwd in (geprefabriceerde) houtskeletbouw. Wij staan op het punt om de opdracht met de aannemer te ondertekenen. Echter, onze aannemer vereist een soort van garantie dat de opdrachtsom in ons bouwdepot beschikbaar blijft voor de uitbetaling van de aannemer. Reden hiervoor is dat in het verleden klanten de aannemer niet meer kon betalen doordat het geld in het bouwdepot was opgemaakt aan andere zaken. Hierdoor bleven zij zitten met de geprefabriceerde elementen.

Ik heb eerder met mijn hypotheekverstrekker gebeld om te vragen of zij bereid zijn om een brief op te stellen waarin staat vermeld dat een x bedrag gereserveerd blijft in het bouwdepot t.b.v. de aannemer. Dde hypotheekverstrekker heeft telefonisch (helaas niet zwart-op-wit) aangegeven dat zij dit kunnen opstellen. Echter, na het daadwerkelijke verzoek deze week blijkt het nu ineens niet meer te kunnen.

Gezien de huidige markt (aannemers die niet voor het oprapen liggen) en het afstemmingstraject wat wij al achter de rug hebben met de aannemer, willen wij heel graag door met deze aannemer. Het ontbreken van een soort zekerheidsstelling is voor de aannemer een dealbreaker, wat onze situatie dus lastig maakt.

Hebben jullie nog tips of ideeëen hoe wij de aannemer de (schijn)zekerheid kunnen geven dat zijn deel in het bouwdepot beschikbaar blijft?

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-01 08:43
Op een derdenrekening zetten wellicht een idee? Moet wel via een notaris of andere specifieke beroepsgroep zo te zien.

Eerste resultaat op Google: https://www.amsadvocaten..../algemeen/derdenrekening/

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
derde rekening is ook waar ik aan dacht, maar heeft de aannemer geen oplossing aangedragen? hij heeft er immers een probleem mee. Zo met een kluitje het riet in worden gestuurd geeft mij in iedergeval niet de beste indruk.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-01 15:23
Ik kan me de aannemer goed voorstellen. Die kan dan tot in den treure op zijn laatste termijn wachten omdat die hippe keuken, wellness badkamer en Japanse rotstuin toch wat duurder bleken dan gedacht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-01 11:33
Die aannemer heeft dit dus vaker gedaan? Dan weet hij toch ook hoe/waar je dit voor elkaar moet krijgen en waar dit aan moet voldoen voordat hij daar mee akkoord is?

Een briefje van de bank met 'Rien 43 zal dat bedrag aan jou overmaken' is ook niet waterdicht. Dan praat je eerder over een vorm van een bankgarantie waar de bank garant staat voor dat bedrag als jij niet betaald.

Storten op een derdenrekening bij advocaat of notaris lijkt de juiste vorm. Maar dan onttrek jij direct het volledige bedrag van je bouwdepot en ga je dus rente betalen over dat bedrag. Dat loopt, in combinatie met de advocaatkosten, nogal in de papieren.

Vreemde situatie trouwens. Klinkt alsof de aannemer zelf maar wat is gaan hobbyen en iets uit z'n duim heeft gezogen. Ik kan het rationeel wel begrijpen, maar praktisch is het niet.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je kunt een bankgarantie wellicht overwegen. Het bedrag voor de aannemer wordt dan met een bedragblokkade op het bouwdepot gereserveerd. Dat moet dan wel mogelijk zijn bij je hypotheekverstrekker. Het is een niet alledaagse claim die de aannemer hier doet.

Wat je wellicht beter kunt afspreken is een wat frequentere facturatie. Ik kan me voorstellen dat je 15% vooruit betaalt, en 15% achteraf. De tussenliggende 70% kan dan gelijk aan vordering werkzaamheden worden gefactureerd op maandbasis. Dat moet je natuurlijk alleen doen als de aannemer een afbouwgarantie biedt, en je daar zelf ook (waarschijnlijk wel gezien je hypotheek) voor verzekerd bent.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Je zou hem ook maandelijks een update kunnen sturen van het restant bouwdepot dmv screenshot?

Dat kan hem comfort geven, al geef je ook weg hoeveel budget je nog hebt en hoeveel meerwerk hij kan indienen.

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-01 16:35
Met een ondertekende opdracht heb je toch gewoon een bindend contract met die aannemer? Hij verplicht zich om het werk uit te voeren, jij verplicht je om daarvoor te betalen. Als jij je niet aan je verplichting houdt, heeft hij met dat contract genoeg in handen om betaling af te dwingen, tot aan een gerechtelijke procedure als het zover moet komen.

Verder is dit natuurlijk een grote rode vlag. Hoe moeilijk de markt ook is, zorg er alsjeblieft voor dat je een aannemer pas betaalt nadat het werk tot tevredenheid verricht is. Zodra er iets tegenzit en de planning niet gehaald kan worden, zit die aannemer bij de volgende klus, en kun jij maar hopen dat je project nog ooit een keer af komt. Tenzij je nog niet betaald hebt, dan heb je nog een stok achter de deur. Een aanbetaling van 10% is redelijk, zodra het meer wordt dan dat, is je aannemer niet liquide genoeg.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Señor Sjon schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:20:
Ik kan me de aannemer goed voorstellen. Die kan dan tot in den treure op zijn laatste termijn wachten omdat die hippe keuken, wellness badkamer en Japanse rotstuin toch wat duurder bleken dan gedacht.
Lol @ Japanse rotstuin :o

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-01 15:23
Je zou van beide kanten een bankgarantie (let op kosten aan verbonden) kunnen overwegen via bv een borgstellingsinstituut. Heb je wel een afbouwgarantie? Dan is die kant gedekt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:48
Ik zou de aannemer geen inzicht geven in het bouwdepot. Dat gaat hem niets aan. Wat hij wil is een garantie dat je kunt betalen. Of dat dan met een bouwdepot is, of schenking uit de familie of netto opbrengst uit verkoop bitcoins, mag voor hem geen verschil maken.
Bij projectbouw werkt een bouwdepot met regelmatige facturen voor wat er op dat moment is uitgegeven. Normaalgesproken kun je een depot niet zomaar voor heel andere dingen (reizen, auto’s) gebruiken.
Als je er niet uitkomt met het fenomeen bankgarantie, zou je een aanbetaling kunnen overwegen op een derdenrekening, steeds ter hoogte van het deel dat hij op dat moment voor je inkoopt. Is het geleverd, dan betaal je uit en volgt een nieuwe storting voor het volgende deel. Zo weet hij dat hij zijn geld krijgt voor wat hij heeft besteld en hou je de kosten op rente op je bouwdepot en de derdenrekening binnen de perken. Ook loop jij niet het risico dat je veel betaalt en uiteindelijk niets krijgt. Je zou de eerste niet zijn waar de aannemer voortijdig met de noorderzon is vertrokken.

Overigens vraag ik me af of een bank een garantie zou willen geven. Ze hebben je immers al een bouwdepot verleend, op basis waarvan zouden ze die garantie willen geven? Jij bent zelf verantwoordelijk voor wat je uit het depot betaalt, die verantwoordelijkheid kan de bank niet van je overnemen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:53

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bankgarantie zou volgens mij kunnen, dan gaat je "vrije" bouwdepot met bedrag X naar beneden en kun je vastleggen dat dit bedrag toebehoort aan aannemer indien hij voldoet aan alle verplichtingen (of iets in die trand). Want je wil ook voorkomen dat aannemer dit bedrag bij de bank opeist als de woning nog niet af is.
Ik heb B2B weleens te maken met bankgaranties en wij geven ze ook af om deze reden.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2022 21:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:03

pietje63

RTFM

Kun je niet per deel vooruit betalen? Lost het risico van de aannemer grotendeels op zonder noemenswaardige extra kosten (iets meer rente). Laatste 10% natuurlijk wel achteraf :)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Pagina: 1