Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwarmen water bijgebouw met warm tapwater en vloerverwarmi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Haasje35
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-11-2024
Beste Tweakers,

Afgelopen februari hebben we een huis gekocht en met veel hulp van tweakers een all-electric warmtepomp, zonnepanelen en nog wat zaken geplaatst. Dit alles door te lezen. Voor mijn bijgebouw heb ik dit ook geprobeerd maar kwam ik er met bestaande topics niet uit.

De situatie:

We hebben een bijgebouw van 36m2 dat we vrijwel volledig hebben verbouwd. Nieuw dak, nieuwe muren, betonvloer + fundering, spouw, dak en vloerisolatie. Het ene deel is garage voor de fietsen, het andere deel een saunaruimte.

We hebben ervoor gekozen om vloerverwarming te leggen met water. Na al het lezen zou ik dat nu mogelijk anders doen, maar dat is de situatie. Daarnaast zijn we een douche aan het maken waar we voornamelijk koud willen douchen na het saunagebruik, maar ook de mogelijkheid willen hebben om lauw/wat warmer te douchen.

Hoe dit nu te maken. Het bijgebouw staat te ver om te verbinden met de warmtepomp.
We zijn volledig van het gas af.

Mogelijkheden besproken met de loodgieter (die komt er ook niet helemaal uit)

- Een kleine elektrische boiler ophangen. Deze valt voor mij eigenlijk al af omdat die alleen al om het water warm te houden 350kw per jaar kwijt is. Ja we hebben zonnepanelen maar niet genoeg. We zullen de sauna een keer of 50 per jaar gebruiken en de vloerverwarming is vooral om het gebouw niet tot sub 5 graden te laten afkoelen. zonde om dan de hele tijd die ketel warm te houden.

- https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html
Deze doorstroomverwarmer voor de CV
Een doorstroomverwarmer voor de douche. Nadeel is dat de 230v maar 2 liter warm water per minuut levert. Als we lauw douchen niet erg vinden, maakt dat dan wat uit? Iemand ervaring mee? Een normale voor een douche is altijd krachtstroom.

Iemand andere tips hoe dit aan te pakken? Misschien toch een gewone indirecte boiler met een schakelaar om deze toch uit te kunnen schakelen als we de ruimte weken niet willen verwarmen?