Ik heb een ebike gekocht, versnelling is beschadigd bij aankomst. Binnen twee weken teruggestuurd en de webshop zegt deze te willen repareren. Ik wil geen reparatie, ik wil een nieuw exemplaar. Is dit redelijk of staat de webshop in zijn recht op het product te repareren ondanks dat het product is teruggestuurd binnen de twee weken?
Vraag
Alle reacties
Ja, je hebt het namelijk niet geretourneerd om je geld terug te krijgen maar omdat je goed wil fietsen. De verkoper moet altijd eerst de gelegenheid krijgen om (binnen een redelijke termijn uiteraard) een product te repareren. Pas als dat niet lukt, komt een nieuw product in beeld.
Op basis waarvan heb je het product geretourneerd? Als je dit op basis van koop op afstand hebt gedaan, krijg je gewoon het aankoopbedrag terug, minus retour zendkosten.
Als je graag een ander exemplaar wilt van dezelfde winkel: Wat is er nou mis met een reparatie? Als de reparatie goed uitgevoerd is, heb je ook een nieuw model.
Als je graag een ander exemplaar wilt van dezelfde winkel: Wat is er nou mis met een reparatie? Als de reparatie goed uitgevoerd is, heb je ook een nieuw model.
Nog sterker gezegd....als ze hem gerepareerd hebben heb je een BETER product dan nieuw uit doos. Ga er maar vanuit dat ze hem helemaal nakijken. Beter dan dit kan je je niet wensen lijk mij.
Blij zijn en omarmen dit.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Je bent een overeenkomst aangegaan, en moet de verkoper de kans geven op reparatie/herstel van de klacht of vervangen van het geleverde. Indien je gebruik wou maken van je wettelijke bedenktijd, moet je dat duidelijk aangeven, en niet beroepen op garantie, maar op retour onder wettelijke bedenktijd.magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:13:
Ik heb een ebike gekocht, versnelling is beschadigd bij aankomst. Binnen twee weken teruggestuurd en de webshop zegt deze te willen repareren. Ik wil geen reparatie, ik wil een nieuw exemplaar. Is dit redelijk of staat de webshop in zijn recht op het product te repareren ondanks dat het product is teruggestuurd binnen de twee weken?
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Waarom wil je een nieuwe fiets als alleen de versnelling beschadigd is.magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:13:
offtopic:
Is de versnelling beschadigd waardoor deze niet meer bruikbaar is? Is deze beschadigd zodat het er cosmetisch minder uit ziet?
Is de versnelling beschadigd waardoor deze niet meer bruikbaar is? Is deze beschadigd zodat het er cosmetisch minder uit ziet?
geleverde moet gewoon conform zijn, beter dan nieuw bestaat niet.Panzer_V schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:17:
Nog sterker gezegd....als ze hem gerepareerd hebben heb je een BETER product dan nieuw uit doos. Ga er maar vanuit dat ze hem helemaal nakijken. Beter dan dit kan je je niet wensen lijk mij.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
In totaal zijn we dan bijna een maand verder. Ze geven aan dat de reparatie 3-4 dagen duurt en met verzending ben je een week verder. Vanaf de dag van verzending ben je dan een maand verder. Ik vind het te lang duren.stutrecht schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:15:
Ja, je hebt het namelijk niet geretourneerd om je geld terug te krijgen maar omdat je goed wil fietsen. De verkoper moet altijd eerst de gelegenheid krijgen om (binnen een redelijke termijn uiteraard) een product te repareren. Pas als dat niet lukt, komt een nieuw product in beeld.
Die termijn telt niet vanaf het moment van levering, maar vanaf het moment van ontvangst door de winkel. Dan is anderhalve week echt niet te lang.magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:20:
[...]
In totaal zijn we dan bijna een maand verder. Ze geven aan dat de reparatie 3-4 dagen duurt en met verzending ben je een week verder. Vanaf de dag van verzending ben je dan een maand verder. Ik vind het te lang duren.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Hackus schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
geleverde moet gewoon conform zijn, beter dan nieuw bestaat niet.

Er zijn zát producten waarvan je liever hebt dan een professional hem even goed nakijkt en alles helemaal goed afstelt, in plaats van dat je hem zo hoppa snel-snel uit de fabriek wilt hebben.
Een fiets is er daar één van.
Ik zou juist enorm blij zijn dat hij gerepareerd wordt, want hij wordt ook écht wel even goed nagekeken: heen-en-weer sturen is al duur genoeg voor ze, dat willen ze straks niet nog een keer omdat blijkt dat de ketting te strak of te los staat. Ik begrijp écht niet waarom je denkt dat dit slecht is, je krijgt er namelijk een betere fiets voor terug..
22 september hebben ze het ontvangen. Stel ik heb het volgende week vrijdag binnen valt dat dan onder een redelijke termijn? Het duurt in mijn optiek allemaal veel te lang en ben lichtelijk geïrriteerd dat pas 2 weken na ontvangst in behandeling wordt genomen en daarna weer een week overheen gaat.FirePuma142 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:21:
[...]
Die termijn telt niet vanaf het moment van levering, maar vanaf het moment van ontvangst door de winkel. Dan is anderhalve week echt niet te lang.
[ Voor 18% gewijzigd door magnifor op 07-10-2022 11:25 ]
magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:13:
Waar staat dat er sprake is van zelfbouw, in elkaar zetten ?thaan schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:23:
[...]
Er zijn zát producten waarvan je liever hebt dan een professional hem even goed nakijkt en alles helemaal goed afstelt, in plaats van dat je hem zo hoppa snel-snel uit de fabriek wilt hebben.
Een fiets is er daar één van.
Ik zou juist enorm blij zijn dat hij gerepareerd wordt, want hij wordt ook écht wel even goed nagekeken: heen-en-weer sturen is al duur genoeg voor ze, dat willen ze straks niet nog een keer omdat blijkt dat de ketting te strak of te los staat. Ik begrijp écht niet waarom je denkt dat dit slecht is, je krijgt er namelijk een betere fiets voor terug..
Shifter kan beschadigd zijn, hij is niet specifiek over de klacht. Verder denk ik niet dat een een Shimano technicus je fiets thuis komt afstellen of dat ze dat bij de webshop doen. Dit kan alleen als je via hen bent doorgestuurd naar
[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 07-10-2022 11:27 ]
In beide berichten niet? Hoe kom jij bij zelfbouw?Hackus schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:24:
[...]
[...]
Waar staat dat er sprake is van zelfbouw, in elkaar zetten ?
Gaat mij om het principe, als de versnelling na een half jaar kapot gaat oké maar nieuw verwacht ik geen issues. Probleem is dat de versnelling slipt in zijn 2. Na het afstellen is het beter maar komt het nog steeds structureel voor. Ben naar de fietsenmaker geweest en die zegt stuur het maar terug.Webgnome schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Waarom wil je een nieuwe fiets als alleen de versnelling beschadigd is.
offtopic:
3-4 werkdagen. Het mag bij een fiets gewoon 10 werkdagen duren. En dat geldt vanaf de dag dat zij de fiets hebben ontvangen zonder weekend of feestdagenmagnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:20:
[...]
In totaal zijn we dan bijna een maand verder. Ze geven aan dat de reparatie 3-4 dagen duurt en met verzending ben je een week verder. Vanaf de dag van verzending ben je dan een maand verder. Ik vind het te lang duren.
Klachten zijn:Hackus schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:24:
[...]
[...]
Waar staat dat er sprake is van zelfbouw, in elkaar zetten ?
Shifter kan beschadigd zijn, hij is niet specifiek over de klacht. Verder denk ik niet dat een een Shimano technicus je fiets thuis komt afstellen of dat ze dat bij de webshop doen. Dit kan alleen als je via hen bent doorgestuurd naar
- kabel bij het afstelpunt is beschadigd. Nu doe ik niet moeilijker over tape overheen en als dat ding voor de rest prima fietst geen probleem.
- versnelling in zijn 2 slipt/ slaat over. Na afstelling gaat het beter maar probleem blijft structureel aanwezig.
Webshop is geen fietsenwinkel, electronica zaak die ook e-bikes verkoopt.
Gewoon in de tussentijd oefenen op geduld, heb je een leven lang plezier van.magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:23:
[...]
22 september hebben ze het ontvangen. Stel ik heb het volgende week vrijdag binnen valt dat dan onder een redelijke termijn? Het duurt in mijn optiek allemaal veel te lang en ben lichtelijk geïrriteerd dat pas 2 weken na ontvangst in behandeling wordt genomen en daarna weer een week overheen gaat.
Pfff, geef zo'n club gewoon ff de tijd om alles in orde te maken. Als je dit niet op kan brengen, kan je beter weer een fiets in een winkel kopen ipv online.
(Het aantal topics waarin mensen allerlei rechten claimen te hebben terwijl ze gewoon een beetje geduld en redelijkheid moeten leren groeit zienderogen hier...)
[ Voor 11% gewijzigd door Smobbo op 07-10-2022 11:33 ]
zie bovenstaand. 10 werkdagen is een redelijke termijnmagnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
Klachten zijn:
- kabel bij het afstelpunt is beschadigd. Nu doe ik niet moeilijker over tape overheen en als dat ding voor de rest prima fietst geen probleem.
- versnelling in zijn 2 slipt/ slaat over. Na afstelling gaat het beter maar probleem blijft structureel aanwezig.
[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 07-10-2022 11:33 ]
Volgens mij alleen een nieuwe bowden kabel, waar maken ze nou zo'n probleem van. Ik zou dat eisen, niks tape, nieuwe kabel. Mogelijk inderdaad ook de schakelaar.magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
Klachten zijn:
[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 07-10-2022 11:33 ]
Dan zijn we dat punt toch voorbij? Ontvangen op 22 september, vandaag zitten we precies op 10 werkdagen en moet de reparatie nog beginnen.Hackus schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:30:
[...]
3-4 werkdagen. Het mag bij een fiets gewoon 10 werkdagen duren. En dat geldt vanaf de dag dat zij de fiets hebben ontvangen zonder weekend of feestdagen
Stuur ingebrekestelling. Geef ze nog 5 dagen de tijd en bij verstrijken van die termijn ontbind je de gehele overeenkomst. in die 5 dagen moet de fiets geheel conform zijn en klaar voor verzending aan jou !magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Dan zijn we dat punt toch voorbij? Ontvangen op 22 september, vandaag zitten we precies op 10 werkdagen en moet de reparatie nog beginnen.
[ Voor 24% gewijzigd door Hackus op 07-10-2022 11:39 ]
Wat verwacht je dat het openen van dit topic je gaat helpen?
Wil je nu alsnog je geld terug claimen, terwijl die club al bezig is met een reparatie?
Denk je dat je dan sneller je fiets terug hebt?
Wil je nu alsnog je geld terug claimen, terwijl die club al bezig is met een reparatie?
Denk je dat je dan sneller je fiets terug hebt?
Wat bedoel je met nieuw? Nieuwe fiets of nieuwe versnellingen? Als ze de versnellingen vervangen heb je toch gewoon een nieuwe fiets?
10 dagen is heel snel trouwens als het geen fietsenwinkel is. De fiets van mijn vrouw is twee maanden weggeweest bij Decathlon (moest opgestuurd worden naar een andere decathlon en lag daar waarschijnlijk ook maanden stof te verzamelen).
10 dagen is heel snel trouwens als het geen fietsenwinkel is. De fiets van mijn vrouw is twee maanden weggeweest bij Decathlon (moest opgestuurd worden naar een andere decathlon en lag daar waarschijnlijk ook maanden stof te verzamelen).
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Sorry als je bijna 1000 euro betaald voor een product (ook al is het in de ebike categorie niet noemenswaardig hoog) dan wil ik niet een maand wachten op een gerepareerd exemplaar terwijl dat ding bij aankomst in orde moet zijn.Smobbo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
Gewoon in de tussentijd oefenen op geduld, heb je een leven lang plezier van.
Pfff, geef zo'n club gewoon ff de tijd om alles in orde te maken. Als je dit niet op kan brengen, kan je beter weer een fiets in een winkel kopen ipv online.
(Het aantal topics waarin mensen allerlei rechten claimen te hebben terwijl ze gewoon een beetje geduld en redelijkheid moeten leren groeit zienderogen hier...)
Dat het na een jaar ofzo kapot gaat en dan een maand moet wachten dan kan ik het begrijpen maar fiets was al bij aankomst doa. Wie weet welke gebroken gebreken er nog meer zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door magnifor op 07-10-2022 11:39 ]
1000 euro voor een E-bike is in de echte budgetklasse, Goedkoop is duurkoop, en een goede fietsenmaker goud waard tegenwoordig.
[ Voor 27% gewijzigd door 82e3 op 07-10-2022 11:37 ]
Even terug naar de vraag; de leverancier mag eerst het product proberen te repareren. Als dat niet lukt/gaat, dan komen ze of met een vervangend product of geld terug. Daar mag je wat van vinden, maar dat zijn algemene spelregels. Stampvoeten en eisen om een nieuw product binnen het 'reparatietermijn' is dan ook niet nodig.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Amper 1000 euro voor een e-bike is gewoon echt heel erg weinig. Als het dus geen echte fietsenwinkel is, maar gewoon een electronica reus met wat fietsen voor erbij dan kan het even duren.magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:36:
[...]
Sorry als je bijna 1000 euro betaald voor een product (ook al is het in de ebike categorie niet noemenswaardig hoog) dan wil ik niet een maand wachten op een gerepareerd exemplaar terwijl dat ding bij aankomst in orde moet zijn.
Dat het na een jaar ofzo kapot gaat en dan een maand moet wachten dan kan ik het begrijpen maar fiets was al bij aankomst doa. Wie weet welke gebroken gebreken er nog meer zijn.
Zie ook het bericht van @Marzman ...
Verder heb ik weinig toe te voegen, zie mijn andere 2 berichten.
Vroeg mij af wat mijn rechten zijn want ik had ook de koop kunnen ontbinden en dan alsnog een nieuw exemplaar kunnen kopen. Ik vraag mij af of ik binnen die twee weken bedenktermijn een nieuw fiets mag "eisen" ipv reparatie.Outerspace schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:40:
Even terug naar de vraag; de leverancier mag eerst het product proberen te repareren. Als dat niet lukt/gaat, dan komen ze of met een vervangend product of geld terug. Daar mag je wat van vinden, maar dat zijn algemene spelregels. Stampvoeten en eisen om een nieuw product binnen het 'reparatietermijn' is dan ook niet nodig.
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechtenmagnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:45:
[...]
Vroeg mij af wat mijn rechten zijn want ik had ook de koop kunnen ontbinden en dan alsnog een nieuw exemplaar kunnen kopen. Ik vraag mij af of ik binnen die twee weken bedenktermijn een nieuw fiets mag "eisen" ipv reparatie.
En met de WKOA kan je binnen 2 weken zonder reden van opgaaf het product terugsturen, mits je deze ook digitaal hebt aangeschaft. Dan kan je in overleg met de leverancier praten over reparatie of nieuw product. Achteraf is het mooi wonen natuurlijk, zo zal de leverancier mogelijk ook denken. Dan had je er eerder mee aan moeten komen.
[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 07-10-2022 11:51 ]
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Dat had je dan van tevoren moeten doen, maar niet de fiets ter reparatie terugsturen, vervolgens het te lang vinden duren en alsnog de koop ontbindenmagnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:45:
[...]
Vroeg mij af wat mijn rechten zijn want ik had ook de koop kunnen ontbinden en dan alsnog een nieuw exemplaar kunnen kopen. Ik vraag mij af of ik binnen die twee weken bedenktermijn een nieuw fiets mag "eisen" ipv reparatie.

\Sito schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:51:
[...]
Dat had je dan van tevoren moeten doen, maar niet de fiets ter reparatie terugsturen, vervolgens het te lang vinden duren en alsnog de koop ontbinden
Ik heb de fiets aangemeld als DOA en zij komen met reparatie, het was niet mijn voorstel.
Zo ben ik mij mail begonnen destijds:
Beste heer of mevrouw,
Graag wil ik mijn order XXXXX aanmelden als DOA en willen omruilen voor een nieuw exemplaar (en daarna een hele uitleg over het probleem).
[ Voor 22% gewijzigd door magnifor op 07-10-2022 11:54 ]
Oke, maar dat is nagenoeg hetzelfde. Je had in eerste intantie al de koop moeten ontbinden (zonder DOA aanmelding), of niet mee moeten gaan met het reparatievoorstel en de koop moeten ontbinden. Of dat laatste gelukt was is nog maar de vraag, want de verkoper moet de tijd krijgen om een degelijk product te leveren.magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:52:
[...]
\
Ik heb de fiets aangemeld als DOA en zij komen met reparatie, het was niet mijn voorstel.
[ Voor 21% gewijzigd door Sito op 07-10-2022 11:55 ]
Ze komen vandaag pas met reparatie en zie mijn bericht boven.Sito schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:54:
[...]
Oke, maar dat is nagenoeg hetzelfde. Je had niet mee moeten gaan met het reparatievoorstel en de koop moeten ontbinden, of in eerste instantie (zonder DOA aanmelding) de koop al moeten ontbinden.
Blijft staan dat je hem niet onder WKOA hebt terug gestuurd en dus aan het normale proces vast zit. En daarbij moet je de gelegenheid geven om het te repareren, wat ze ook doen. Je kunt moeilijk doen over die 2 weken, maar daar schiet je nu ook niets mee op. Naar mijn idee is dat sowieso iets dat je kunt verwachten aangezien je al zegt dat het om een electronicawinkel gaat. Oftewel die sturen het waarschijnlijk standaard door naar de fabrikant/fietsenmaker.magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:55:
[...]
Ze komen vandaag pas met reparatie en zie mijn bericht boven.
Ik zou dus vanaf nu de voortgang dus goed in de gaten houden, maar moeilijk doen over wat er tot nu toe gebeurt is zal je niets op gaan leveren.
[removed]
Hoe moet ik dan specifiek iets terugsturen als WKOA? Gaat dat niet automatisch als je binnen de twee weken terugstuurt?redwing schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:59:
[...]
Blijft staan dat je hem niet onder WKOA hebt terug gestuurd en dus aan het normale proces vast zit. En daarbij moet je de gelegenheid geven om het te repareren, wat ze ook doen. Je kunt moeilijk doen over die 2 weken, maar daar schiet je nu ook niets mee op. Naar mijn idee is dat sowieso iets dat je kunt verwachten aangezien je al zegt dat het om een electronicawinkel gaat. Oftewel die sturen het waarschijnlijk standaard door naar de fabrikant/fietsenmaker.
Ik zou dus vanaf nu de voortgang dus goed in de gaten houden, maar moeilijk doen over wat er tot nu toe gebeurt is zal je niets op gaan leveren.
"Ik stuur het product terug volgens de wet koop op afstand, en wil de overeenkomst bij deze ontbinden." Opgave van reden is niet van belang.
Als je het terugstuurt ivm defect, dan geef je ze de mogelijkheid om te repareren. Je wil immers een werkend product. En voila, daar zit je nu in.
Als je het terugstuurt ivm defect, dan geef je ze de mogelijkheid om te repareren. Je wil immers een werkend product. En voila, daar zit je nu in.
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Oké duidelijk. Voor de volgende keer. Maar eens afwachten waar ze mee komen.
1 Van de nadelen van aankoop op internet.
Had gewoon een fiets in een echte fietsenzaak gekocht en het was waarschijnlijk al opgelost.
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en de beste service verwachten.
En later als het ding eens een mankement heeft en je gaat een fietsenzaak binnen en ze willen/kunnen je niet helpen omdat ze het merk niet hebben/kennen is het weer huilen want ze willen mij niet helpen zeker?
Je koopt iets op internet, hebt natuurlijk recht op garantie/reparatie/vervanging zoals wettelijk vastgelegd.
Dit kost tijd, en je moet de verkopende partij de kans geven om een mankement/beschadiging te herstellen.
Als je een nieuwe auto koopt en er is een velg beschadigd ga je dan ook stennis staan maken omdat ze geen nieuwe auto willen geven?
Heb geduld, geef ze een kans.
Had gewoon een fiets in een echte fietsenzaak gekocht en het was waarschijnlijk al opgelost.
Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en de beste service verwachten.
En later als het ding eens een mankement heeft en je gaat een fietsenzaak binnen en ze willen/kunnen je niet helpen omdat ze het merk niet hebben/kennen is het weer huilen want ze willen mij niet helpen zeker?
Je koopt iets op internet, hebt natuurlijk recht op garantie/reparatie/vervanging zoals wettelijk vastgelegd.
Dit kost tijd, en je moet de verkopende partij de kans geven om een mankement/beschadiging te herstellen.
Als je een nieuwe auto koopt en er is een velg beschadigd ga je dan ook stennis staan maken omdat ze geen nieuwe auto willen geven?
Heb geduld, geef ze een kans.
Dat een ander nog trager is, maakt dit alles behalve snel.Marzman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:35:
Wat bedoel je met nieuw? Nieuwe fiets of nieuwe versnellingen? Als ze de versnellingen vervangen heb je toch gewoon een nieuwe fiets?
Een nieuwe fiets omdat een versnelling problemen heeft vind ik vreemd. Maar ik snap wel TS zijn punt dat dit gewoon heel lang zo gaat duren. Maar dat is dan dus zijn probleem, en niet dat er een nieuwe fiets moet komen.
Maar hoeveel weken zou jij accepteren zonder auto te zitten omdat ze niet opschieten? Laten we wel wezen, versnelling vervangen moet gewoon in een dag gebeurd zijn. Dat ze paar dagen achterlopen op schema, oké. Maar dat hoort echt niet zo lang te duren als ze het op orde hebben.Ad de Jong schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:26:
Rechten ligt aan wat je precies gecommuniceerd hebt, maar ik heb de indruk dat je je een beetje hebt laten leiden door de beslissingen van de winkel.magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:13:
Ik wil geen reparatie, ik wil een nieuw exemplaar.
Redelijkheid en biddelijkheid? Maar is het een grote winkel met meerdere exemplaren op voorraad, dan maakt omruil ook voor de winkel weinig verschil. Maar fietsseizoen loopt op z'n einde en nieuwe modeljaren staan voor de deur, dus geen voorraad (meer) is best voor de handliggend. Diverse modellen van 2022 zijn ook niet meer te bestellen. Dus zonder voorraad is er voor heel veel 2022 modellen geen vervanging meer te krijgen.
Versnelling vervangen is ook geen weken werk. Ik benadruk vervangen, want ze zullen echt geen tijd steken in het daadwerkelijk repareren van een onderdeel. Een derailleur is tientjeswerk en een naafhub iets duurder maar nog steeds tientjes werk. Dus in een mum van tijd heb je je fiets goed en wel weer terug.
Op je strepen willen gaan staan voor een "nieuwe" of reparatie accepteren is een verschil.Sissors schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:33:
[...]
Maar hoeveel weken zou jij accepteren zonder auto te zitten omdat ze niet opschieten? Laten we wel wezen, versnelling vervangen moet gewoon in een dag gebeurd zijn. Dat ze paar dagen achterlopen op schema, oké. Maar dat hoort echt niet zo lang te duren als ze het op orde hebben.
Wil je service, koop in een "echte" winkel en niet online.
Duurt het langer (in het geval van reparatie auto) vervangend vervoer voor de duur van de reparatie is gewoon acceptabel.
Stuur je iets naar een online verkoper dan kan de verkoper er ook niets doen als iets al langer onderweg is dan normaal.
Als je dan ook nog eens de pech hebt dat het druk is en dat is het bij dat soort zaken al heel lang (inside information) dan sluit je gewoon achteraan.
Wat is acceptabel.... wie zal het zeggen, in dit geval wat de wet voorschrijft.
En hoe lang zou ik wachten?
Ik heb een paar maanden mijn auto achter moeten laten bij een garage dus ik weet heel goed wat geduld betekend.
Maar wat is de tijdlijn, ontvangen zegt niet heel veel.magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Dan zijn we dat punt toch voorbij? Ontvangen op 22 september, vandaag zitten we precies op 10 werkdagen en moet de reparatie nog beginnen.
Wanneer heb jij het probleem kenbaar gemaakt, en daarnaast, wanneer heb jij de fiets aangeboden ter reparatie? De winkel zal moeten repareren binnen redelijke termijn nadat het probleem kenbaar is gemaakt en het goed bij hun is voor reparatie.
Je kan niet zomaar beginnen te tellen vanaf de afleverdatum.
Heb je mijn berichten gelezen ?magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:45:
[...]
Tijdlijn is 14 september, vervolgens heeft PostNL een week over gedaan om te bezorgen, dat is mijn punt niet. Wel over het feit dat ze het op 22 september de fiets binnen hadden, vandaag een mail krijg dat ze het gaan repareren en dat nog 3-4 dagen zal duren (zal wel werkdagen zijn). Dus op zijn vroegst zal ik hem eind volgende week hebben en dan ben je bijna een maand verder vanaf het moment dat ze de fiets in ontvangst hebben genomen.Dennism schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:44:
[...]
Maar wat is de tijdlijn, ontvangen zegt niet heel veel.
Wanneer heb jij het probleem kenbaar gemaakt, en daarnaast, wanneer heb jij de fiets aangeboden ter reparatie? De winkel zal moeten repareren binnen redelijke termijn nadat het probleem kenbaar is gemaakt en het goed bij hun is voor reparatie.
Je kan niet zomaar beginnen te tellen vanaf de afleverdatum.
Dat is het nadeel van online kopen, bij een niet gespecialiseerd bedrijf. Die besteden reparatie uit en dan ben je daar ook afhankelijk van.magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:04:
[...]
Tijdlijn is 14 september, vervolgens heeft PostNL een week over gedaan om te bezorgen, dat is mijn punt niet. Wel over het feit dat ze het op 22 september de fiets binnen hadden, vandaag een mail krijg dat ze het gaan repareren en dat nog 3-4 dagen zal duren (zal wel werkdagen zijn). Dus op zijn vroegst zal ik hem eind volgende week hebben en dan ben je bijna een maand verder vanaf het moment dat ze de fiets in ontvangst hebben genomen.
ja, je schrijft zelf : "Webshop is geen fietsenwinkel, electronica zaak die ook e-bikes verkoopt"
ze zullen dus waarschijnlijk een externe partij inhuren voor reparaties, dus geef dat gewoon even tijd.
goedkoop=duurkoop is mij altijd geleerd.
ga dan naar een echte fietsenzaak en koop daar, dan heb je een plek om naartoe te gaan en iemand om over de balie te trekken als het niet werkt, nu ben je een fiets ( eBike van 1000 euro is ook vast geen Gazelle ) heen en weer aan het sturen met Postnl met een elektrinocazaak, maar je verwacht wel fietsenmakers kwaliteit...
ze zullen dus waarschijnlijk een externe partij inhuren voor reparaties, dus geef dat gewoon even tijd.
goedkoop=duurkoop is mij altijd geleerd.
ga dan naar een echte fietsenzaak en koop daar, dan heb je een plek om naartoe te gaan en iemand om over de balie te trekken als het niet werkt, nu ben je een fiets ( eBike van 1000 euro is ook vast geen Gazelle ) heen en weer aan het sturen met Postnl met een elektrinocazaak, maar je verwacht wel fietsenmakers kwaliteit...
specs : wil je niet weten
Iedereen in dit topic heeft het tot nu toe fout.
Bij non-conformiteit mag je in beginsel zelf kiezen tussen reparatie of vervanging. De verkoper hoeft niet eerst de kans te krijgen om te repareren. Daar zit wel de beperking op dat de gekozen remedie niet qua kosten buiten verhouding mag zijn vergeleken met de andere, en nog wat andere nuances. Ik durf niet te voorspellen hoe die afweging hier zou gaan (aan de ene kant is reparatie een stuk goedkoper dan vervanging, aan de andere kant is de overlast nu al behoorlijk en gaat het om een gloednieuwe, ongebruikte fiets, zodat de verkoper die zonder veel verlies kan terugnemen en vervangen).
Bij non-conformiteit mag je in beginsel zelf kiezen tussen reparatie of vervanging. De verkoper hoeft niet eerst de kans te krijgen om te repareren. Daar zit wel de beperking op dat de gekozen remedie niet qua kosten buiten verhouding mag zijn vergeleken met de andere, en nog wat andere nuances. Ik durf niet te voorspellen hoe die afweging hier zou gaan (aan de ene kant is reparatie een stuk goedkoper dan vervanging, aan de andere kant is de overlast nu al behoorlijk en gaat het om een gloednieuwe, ongebruikte fiets, zodat de verkoper die zonder veel verlies kan terugnemen en vervangen).
Ja, sorry en met alle respect....magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
Klachten zijn:
Als je premium support wilt koop je een fiets bij de lokale fietsenmaker of bij een grotere toko.
Deze zaak verkoopt die fietsen gewoon erbij en hebben er zelf de ballen verstand van. Je zult geduld moeten hebben tot het is gerepareerd en hou er ook maar rekening mee dat dit wel vaker voor kan komen. Als het een of ander vaag merk is dan kan het ook zo zijn dat een doorsnee fietsenmaker er niet veel mee kan of wil.
Weet niet om wat voor type fiets het gaat en welke zaak het betreft maar zo gaat het meestal.
Stuur even een gerechtelijke uitspraak waar dit is toegewezenTom-Z schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:19:
Op de gelinkte site staat letterlijkTom-Z schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:19:
Dus de verkoper mag zeker wel herstellen, onder voorwaarde.De koper mag dus vervanging vorderen, ook al is herstel mogelijk en wellicht gunstiger voor de verkoper. Een uitzondering hierop is als een bepaalde gekozen remedie in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid.
Wat is redelijk en billijk? Een fiets waarvan enkel de versnelling (ogenschijnlijk tijdens verzending?) beschadigd is bij aankomst, lijkt mij prima herstelbaar/repareerbaar. Vervelend voor iedereen natuurlijk, maar een geïsoleerd defect herstellen doet geen afbreuk aan de verdere staat van de fiets. Als er een vrachtwagen overheen gereden is, dan wordt het een ander verhaal.
Als ik hem bij de bouwmarkt heb gekocht? Dan verwacht ik dat ze hem eerst naar een autobedrijf brengen die hem na gaat kijken, die daarna de bevindingen doorgeeft, waarna ik via de bouwmarkt na een paar weken het antwoord krijg van wat er mee aan de hand is.Sissors schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:33:
[...]
Maar hoeveel weken zou jij accepteren zonder auto te zitten omdat ze niet opschieten? Laten we wel wezen, versnelling vervangen moet gewoon in een dag gebeurd zijn. Dat ze paar dagen achterlopen op schema, oké. Maar dat hoort echt niet zo lang te duren als ze het op orde hebben.
Naar mijn idee is dat nu net het risico als je zoiets bij zo'n zaak koopt. Het is dan goedkoop, maar je weet ook dat de service wat minder zal zijn.
[removed]
En de fietsenmaker lachte in zijn handje ...magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:29:
[...]
Gaat mij om het principe, als de versnelling na een half jaar kapot gaat oké maar nieuw verwacht ik geen issues. Probleem is dat de versnelling slipt in zijn 2. Na het afstellen is het beter maar komt het nog steeds structureel voor. Ben naar de fietsenmaker geweest en die zegt stuur het maar terug.
Bij de merkdealer ofwel fietsenmaker krijg je vast een vervangende fiets afwachtende de reparatie. Dat heet service,kost wel geld...Sissors schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:33:
[...]
Vreemd genoeg verwijst je link niet naar het specifieke wetsartikel. Nu geldt voor mij (zoals voor de meesten hier): IANAL.Tom-Z schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:19:
Ik lees echter in BW 7:21 lid 1 sub c het volgende:
Artikel 21
1.Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd
(Bron: https://maxius.nl/burgerl...-7/boek7/titel1/afdeling3 )
Nu wordt het volgens mij echt leuk, is een beschadigde versnelling een groot genoege afwijking van de overeenkomst om vervanging te kunnen eisen? Het lijkt mij niet, aangezien dit een prima te herstellen onderdeel zal zijn. Maarja, geen idee of hier ooit al een uitspraak over gedaan is...
Laat onverlet dat in geval van TS dit allemaal niet echt helpt, hij zal daar niet eerder op een nieuwe fiets van kunnen gaan fietsen...
Hieronder links naar de foto’s van de schade die ik destijds had gemaakt. Ijzerdraad is zichtbaar (hoewel niet goed zichtbaar op de foto) en er zit een kink in de kabel.
https://ibb.co/zSwRdp8
https://ibb.co/6YVytZG
https://ibb.co/zSwRdp8
https://ibb.co/6YVytZG
[ Voor 9% gewijzigd door magnifor op 07-10-2022 14:47 ]
Je moet wel het hele wetsartikel lezen, met name lid 4 & 5. De uitzondering die je aanhaalt is niet van toepassing bij een consumentenkoop.Smobbo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:29:
Nu wordt het volgens mij echt leuk, is een beschadigde versnelling een groot genoege afwijking van de overeenkomst om vervanging te kunnen eisen? Het lijkt mij niet, aangezien dit een prima te herstellen onderdeel zal zijn. Maarja, geen idee of hier ooit al een uitspraak over gedaan is...
Lid 4 en 5 geven toch enkel uitzonderingen die van toepassing zijn op zowel herstel als vervanging? Daarin wordt toch geen onderscheid gemaakt?Tom-Z schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:52:
[...]
Je moet wel het hele wetsartikel lezen, met name lid 4 & 5. De uitzondering die je aanhaalt is niet van toepassing bij een consumentenkoop.
Ik snap niet wat je hier precies bedoelt. Lid 4 luidt:Smobbo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:07:
[...]
Lid 4 en 5 geven toch enkel uitzonderingen die van toepassing zijn op zowel herstel als vervanging? Daarin wordt toch geen onderscheid gemaakt?
Hoe je dit moet lezen is dus dat je herstel niet kan eisen als dat onmogelijk is (maar dan kan vervanging alsnog mogelijk zijn en dus geeist worden) en ook dat je vervanging niet kan eisen als dat onmogelijk is (maar dan kan je - als dat niet ook onmogelijk is - wel herstel eisen). Zelfde voor "niet gevergd kan worden". Het kan zo zijn dat het ene wel gevergd kan worden, maar het ander niet.Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
Omdat het "in afwijking van lid 1 slechts dan" is, mag je de maatstaf "te gering is om dit te rechtvaardigen" niet toepassen, want lid 4 vervangt bij een consumentenkoop de uitzonderingen die in lid 1 genoemd zijn.
Update:
Webshop gaat akkoord met nieuw exemplaar. Fijn
Het is me niet duidelijk hoe ernstig het probleem was en of je de fiets toch twee weken hebt kunnen uitproberen. Als je de fiets nooit fatsoenlijk hebt kunnen uitproberen kun je je alsnog beroepen op de Wet koop op afstand. De termijn van twee weken begint namelijk pas te lopen als je 'de fiets' hebt ontvangen, en daarvan kun je niet spreken als de fiets dermate slecht was dat je hem niet hebt kunnen uitproberen. Zie ik het goed op de foto dat je 3 versnellingen hebt (Nexus 3)? Dan is het missen van de tweede versnelling wel problematisch, maar je schrijft ook dat de versnelling het na afstellen beter deed. Vandaar dat mijn eerste vraag is: heb je de fiets goed kunnen uitproberen?
Tom-Z heeft het bij het juiste eind. Lid 4 en 5 zijn een implementatie van Richtlijn 1999/44/EG. In de richtlijn staat dat een consument vrij mag kiezen tussen herstel of vervanging behalve als de keuze onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Richtlijnconforme interpretatie van lid 4 en 5 komt overeen met het standpunt van Tom-Z.Smobbo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:07:
[...]
Lid 4 en 5 geven toch enkel uitzonderingen die van toepassing zijn op zowel herstel als vervanging? Daarin wordt toch geen onderscheid gemaakt?
Dat is mooi. Het is onredelijk om je 3 weken te laten wachten op een eenvoudige reparatie. Reparatie moet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast plaatsvinden. Je had daarom sowieso het recht de koop te ontbinden.magnifor schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:22:
Update:
[ Voor 22% gewijzigd door fopjurist op 07-10-2022 15:45 ]
artikel 22:lid1
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
een defect wat gerepareerd kan worden is wat anders dan het missen van bepaalde specificaties/extra's.
Als de fiets is verkocht met 21 versnellingen, en er zitten op dit model 12 versnellingen mag je de juiste fiets eisen. De geleverde fiets voldoet dan niet aan overeengekomene. Net als het ontbreken van een zadel of standaard, maar dan geldt herstel tot conform maken van de fiets. In dit geval is de versnellingskabel geknikt en kan vervangen worden. Dat is geen eis om gehele fiets te vervangen voor een nieuwe.
(tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen)
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
een defect wat gerepareerd kan worden is wat anders dan het missen van bepaalde specificaties/extra's.
Als de fiets is verkocht met 21 versnellingen, en er zitten op dit model 12 versnellingen mag je de juiste fiets eisen. De geleverde fiets voldoet dan niet aan overeengekomene. Net als het ontbreken van een zadel of standaard, maar dan geldt herstel tot conform maken van de fiets. In dit geval is de versnellingskabel geknikt en kan vervangen worden. Dat is geen eis om gehele fiets te vervangen voor een nieuwe.

(tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen)
Tom-Z schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:19:
[...]
Ik snap niet wat je hier precies bedoelt. Lid 4 luidt:
[...]
Hoe je dit moet lezen is dus dat je herstel niet kan eisen als dat onmogelijk is (maar dan kan vervanging alsnog mogelijk zijn en dus geeist worden) en ook dat je vervanging niet kan eisen als dat onmogelijk is (maar dan kan je - als dat niet ook onmogelijk is - wel herstel eisen). Zelfde voor "niet gevergd kan worden". Het kan zo zijn dat het ene wel gevergd kan worden, maar het ander niet.
Omdat het "in afwijking van lid 1 slechts dan" is, mag je de maatstaf "te gering is om dit te rechtvaardigen" niet toepassen, want lid 4 vervangt bij een consumentenkoop de uitzonderingen die in lid 1 genoemd zijn.
fopjurist schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:22:
Het is me niet duidelijk hoe ernstig het probleem was en of je de fiets toch twee weken hebt kunnen uitproberen. Als je de fiets nooit fatsoenlijk hebt kunnen uitproberen kun je je alsnog beroepen op de Wet koop op afstand. De termijn van twee weken begint namelijk pas te lopen als je 'de fiets' hebt ontvangen, en daarvan kun je niet spreken als de fiets dermate slecht was dat je hem niet hebt kunnen uitproberen. Zie ik het goed op de foto dat je 3 versnellingen hebt (Nexus 3)? Dan is het missen van de tweede versnelling wel problematisch, maar je schrijft ook dat de versnelling het na afstellen beter deed. Vandaar dat mijn eerste vraag is: heb je de fiets goed kunnen uitproberen?
[...]
Tom-Z zit er inderdaad naast. Lid 4 en 5 zijn een implementatie van Richtlijn 1999/44/EG. In artikel 3 lid 6 van die richtlijn staat inderdaad "Ontbinding van de overeenkomst kan niet worden verlangd indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is."
[...]
Dat is mooi. Het is onredelijk om je 3 weken te laten wachten op een eenvoudige reparatie. Reparatie moet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast plaatsvinden. Je had daarom sowieso het recht de koop te ontbinden.
Dank voor de reacties! Altijd leuk om dit soort geinige wetteksten vanuit verschillende perspectieven te beschouwenHackus schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:28:
artikel 22:lid1
Als de fiets is verkocht met 21 versnellingen, en er zitten op dit model 12 versnellingen mag je de juiste fiets eisen. De geleverde fiets voldoet dan niet aan overeengekomene. Net als het ontbreken van een zadel of standaard, maar dan geldt herstel tot conform maken van de fiets. In dit geval is de versnellingskabel geknikt en kan vervangen worden. Dat is geen eis om gehele fiets te vervangen voor een nieuwe.![]()
[ Voor 18% gewijzigd door Smobbo op 07-10-2022 15:32 ]
Ik heb nooit iets gezegd over het kunnen ontbinden van de overeenkomst. TS wil helemaal niet ontbinden, hij wil een nieuwe fiets.fopjurist schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:22:
Tom-Z zit er inderdaad naast. Lid 4 en 5 zijn een implementatie van Richtlijn 1999/44/EG. In artikel 3 lid 6 van die richtlijn staat inderdaad "Ontbinding van de overeenkomst kan niet worden verlangd indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is."
Te snel gelezen. In dat geval is de richtlijn een onderbouwing van je standpunt.Tom-Z schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:39:
[...]
Ik heb nooit iets gezegd over het kunnen ontbinden van de overeenkomst. TS wil helemaal niet ontbinden, hij wil een nieuwe fiets.
Lid 4 en 5 vormen ook de implementatie van de nieuwe Richtlijn verkoop goederen die hier van toepassing is, Maar de richtlijnen verschillen in tekst, terwijl de Nederlandse wetgever lid 4 en 5 niet heeft gewijzigd.fopjurist schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:22:
Lid 4 en 5 zijn een implementatie van Richtlijn 1999/44/EG.
Kamerstukken II 2020/21, 35734, nr. 3, p. 63 (MvT)
Er is wel betoogd dat richtlijnconforme interpretatie onder de nieuwe richtlijn sneller 'toegang' geeft tot de secundaire remedie van ontbinding of prijsvermindering dan onder de oude richtlijn. Zie pagina 5 linksonder:
De implementatie van de nieuwe Richtlijn consumentenkoop en de Richtlijn digitale inhoud in het BW: de implicaties voor het bestaande hiërarchische systeem van remedies
Pagina: 1