Houtkachel in veranda. Hoe ver dakdoorvoer boven plat dak?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.361 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Hallo,

Wij hebben een veranda laten plaatsen in de achtertuin en er nu een houtkachel in geplaatst met een dubbelwandige dakdoorvoer. Nu twijfel ik hoe ver ik boven het platte dak moet uitkomen.

Op dit moment is de uitmonding 35cm boven het platte dak en maak ik gebruik van een trekkap. Ik heb nog 50cm dubbelwandig tussenstuk liggen. Daarmee kom ik op 80cm, maar dan lijkt het weer veel minder mooi.

De totale lengte van de enkelwandige + dubbelwandige pijp is 180cm. (gemeten van bovenop de kachel).

Ik weet dat een langer rookkanaal beter is voor de trek, maar is de situatie met 35cm boven het platte dak (180cm in totaal) voldoende of adviseren jullie wel die 50cm er nog bij?

[ Voor 21% gewijzigd door Pakhaas op 08-10-2022 18:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou beginnen met de vraag wat er minimaal moet volgens de wet en dan is 35 cm volgens mij hoe dan ook te kort , het is uit mijn hoofd maar volgens mij moet het volgens regelgeving bij een plat dak minimaal 50cm zijn. en er kan blijken dat hij nog langer moet ivm met hogere bebouwing. minder mooi is dan dus niet echt een argument.

veder mooie kachel ik hoop voor je buren dat je hem (bijna) nooit aanzet. een hele oprit + garage is imho exact wat het lijkt, erg dichtbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
twain4me schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:14:
Ik zou beginnen met de vraag wat er minimaal moet volgens de wet en dan is 35 cm volgens mij hoe dan ook te kort , het is uit mijn hoofd maar volgens mij moet het volgens regelgeving bij een plat dak minimaal 50cm zijn. en er kan blijken dat hij nog langer moet ivm met hogere bebouwing. minder mooi is dan dus niet echt een argument.

veder mooie kachel ik hoop voor je buren dat je hem (bijna) nooit aanzet. een hele oprit + garage is imho exact wat het lijkt, erg dichtbij.
Ja ik had ook gelezen minimaal 50cm en idd dat is nu te kort.

Wat betreft de buren en overige buren...hier in de winter kan ik bijna dagelijks avonds de ramen sluiten omdat praktisch iedereen hier een houtkachel heeft en wij precies kunnen ruiken wanneer ze aanstaan en weer uitgaan. Dat dit ding dan eens af en toe aanstaat moet dan echt geen probleem zijn.

Bewust ook gekozen voor een gesloten systeem voor een betere verbranding vergeleken met al die open tuinkachels..

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 07-10-2022 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:36

Vliegvlug

Flight Simple

Je had de foto’s ook in [mo]-tags kunnen plaatsen ipv helemaal weghalen.
Tip voor de volgende keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-06 09:14

Ligone

Moeha!

[b]twain4me in "Houtkachel in veranda. Hoe ver dakdoorvoer boven plat dak?"

Ik zou zeggen: wen er maar aan, met wat er nu speelt zijn er veel houtkacheltjes aan het bijkomen overal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Vliegvlug schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:54:
Je had de foto’s ook in [mo]-tags kunnen plaatsen ipv helemaal weghalen.
Tip voor de volgende keer ;)
Bedankt. Dat wist ik niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Moet tot boven de nok van het dak komen. Dus 50 cm is veel te kort, en daar zullen je buren niet blij mee worden dat je zo rook hun slaapkamer en tuin in blaast.

Dit soort zaken moet je eerst uitzoeken en daarna uitvoeren. Niet andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-04 14:49
Mooi is niet van belang. Functioneel wel want bij een te kort kanaal ga je overlast veroorzaken.

Heeft je woning een etage en een zolder net als de omliggende woningen zal je al snel een pijp van 7 meter nodig hebben en denk er aan om deze vast te zetten met extra tuidraden.

https://www.stokertje.nl/...inden%20tegen%20te%20gaan.

Nu met deze wetenschap ga je dit ook daadwerkelijk doen of wacht je tot de gehele buurt nog meer gaat klagen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-06 19:38
Ligone schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:00:
[...]

Ik zou zeggen: wen er maar aan, met wat er nu speelt zijn er veel houtkacheltjes aan het bijkomen overal!
Valt me op dat de anti hout kachel brigade hier vrij actief is. Droog hout in een gesloten haard ruik je echt amper. Daarbij je woont in een woonwijk daar heb je buren met bijbehorend geven en nemen. Auto’s zijn ook vervuilend of brommers en de kat van de buren die in mijn tuin schijt vind ik ook niet leuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pandarrama
Regelgeving voor rookkanalen is er echt niet voor niets.................

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:08
Len020 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Valt me op dat de anti hout kachel brigade hier vrij actief is. Droog hout in een gesloten haard ruik je echt amper. Daarbij je woont in een woonwijk daar heb je buren met bijbehorend geven en nemen. Auto’s zijn ook vervuilend of brommers en de kat van de buren die in mijn tuin schijt vind ik ook niet leuk.
Dat komt omdat je er serieus veel overlast van kan ervaren en veel mensen die overlast veroorzaken vinden dat je je niet mag bemoeien met wat zij achter de voordeur doen. Aangezien het topic houtrookoverlast vrij snel escaleert lijkt me het verstandig dit topic daar niet voor te gebruiken.

Wat betreft de houtkachel, wanneer wil je hem gaan stoken? Als je hem voornamelijk aansteekt in de zomer dan zullen mensen bij overlast je veel sneller weten te vinden dan in het stookseizoen als de meeste kachelbezitters stoken. Het argument dat het niet mooi is zou ik zoveel mogelijk proberen los te laten, je kan 1x iemand tegen je in het harnas jagen en daarna is de kans erg groot dat alerter is op overlast en er sneller over klaagt. Om stankoverlast te beperken bestaan er filters voor in je kachelpijp, of dat effectief is mede afhankelijk van je stookgedrag en kwaliteit van het filter

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Bedankt voor alle goedbedoelde adviezen. Deze kachel is gekocht bij t stokertje en zij gaven ook aan dat dit rookkanaal (Met idd die 50cm extra) prima is. Alle omliggende huizen hebben een houtkachel. Ik stook dat ding alleen bij fijne zomer avonden.

Wat iemand hier ook al zegt. Geven en nemen.. Ik hoor de muziek van de buren ook regelmatig of mag de kattenschijt en dode vogeltjes uit de tuin halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
BFmango schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:43:
Moet tot boven de nok van het dak komen. Dus 50 cm is veel te kort, en daar zullen je buren niet blij mee worden dat je zo rook hun slaapkamer en tuin in blaast.

Dit soort zaken moet je eerst uitzoeken en daarna uitvoeren. Niet andersom.
Dat is niet van toepassing bij een vrijstaande veranda. De overige daken staan op voldoende afstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pandarrama
Dus je vraagt om advies maar al het gegeven advies leg je naast je neer 8)7

Topic had je dus niet hoeven te starten :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Len020 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:37:
[...]

Dat je het amper ruikt wil niet zeggen dat er niet een enorme hoeveelheid fijnstof vanaf komt ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Pandarrama schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:58:

Nee hoor. Nav dit topic plaats ik de 50cm extra erbij. Dan zit ik 80cm boven het dak en is de totale pijp 225cm. De kachel wordt geleverd met 2m pijp dus voor dit formaat voldoende. We moeten het ook niet spannender maken dan het is, we hebben het hier over een tuinhaard. Niet een permanente kachel in een woning.

Dat dit niet naar jouw zin is, kan ik niets aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
Glashelder schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:03:
[...]

Dat je het amper ruikt wil niet zeggen dat er niet een enorme hoeveelheid fijnstof vanaf komt ;)
Net als auto’s. Ook de zogenaamde millieu vriendelijke
Pandarrama schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:58:

Advies vragen wil niet zeggen dat we allemaal blind Pandarrama opvolgen hè.

[ Voor 36% gewijzigd door Len020 op 08-10-2022 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Len020 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

Net als auto’s. Ook de zogenaamde millieu vriendelijke
Die staan niet continu in woonwijken stationair te draaien ;)

Kansloze vergelijking ;)

En de hoeveelheid fijnstof van een houtkachel is veel, vèèl hoger dan van auto’s.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Tuinkachels zijn vooral een ramp omdat ze aangestoken worden op het moment dat de rest van de straat even wil luchten na een warme dag.

Zo'n mini schoorsteen doet niets. Je zult serieus de hoogte in moeten om het echt netjes te krijgen als je niet in een bungalow-wijk woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Glashelder schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:16:
[...]

Die staan niet continu in woonwijken stationair te draaien ;)

Kansloze vergelijking ;)

En de hoeveelheid fijnstof van een houtkachel is veel, vèèl hoger dan van auto’s.
https://www.infomil.nl/on...fijn-1/sitemap/fijn-stof/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Anoniem: 39993 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 07:43:
Tuinkachels zijn vooral een ramp omdat ze aangestoken worden op het moment dat de rest van de straat even wil luchten na een warme dag.

Zo'n mini schoorsteen doet niets. Je zult serieus de hoogte in moeten om het echt netjes te krijgen als je niet in een bungalow-wijk woont.
Ik heb een buurman die het nodig vindt om in de zomer keihard zijn muziek aan te zetten, juist op het moment dat ik de boel open zet om de luchten... kortom, in een woonwijk is het geven en nemen. Elke zomer ruiken wij ook wel af en toe een BBQ of houtkachel ergens in de straat...so be it, als je daar niet tegen kan moet je in een hutje op de heide gaan wonen.

[ Voor 16% gewijzigd door Pakhaas op 09-10-2022 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Pakhaas schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:25:
[...]

Ik heb een buurman die het nodig vindt om in de zomer keihard zijn muziek aan te zetten, juist op het moment dat ik de boel open zet om de luchten... kortom, in een woonwijk is het geven en nemen. Elke zomer ruiken wij ook wel af en toe een BBQ of houtkachel ergens in de straat...so be it, als je daar niet tegen kan moet je in een hutje op de heide gaan wonen.
Ben vooral benieuwd hoelang je dat vol kunt houden. Volgens mij is de tendens vandaag de dag toch meer dat hout stoken in een woonwijk ongewenst is. Met de huidige wetgeving kan het alleen nog niet verboden worden. We zitten nog in de "bewustwording" fase. In onze vorige straat woonde ook een rookliefhebber en die stond al bekend als "die stinkerd van nr. X". Gelukkig hebben we daar nu totaal geen last meer van. Onze buren hebben een houtkachel in huis, maar onze huizen zijn dermate hoog dat wij het niet merken als hij brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
[...]

Eens. Net zoals kattenbezitters die menen dat mijn tuin prima dienst kan doen als wc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Len020 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:43:
[...]

Eens. Net zoals kattenbezitters die menen dat mijn tuin prima dienst kan doen als wc.
"Andere mensen veroorzaken ook overlast, dus ik ga bewust door met overlast veroorzaken". Zo komen we er wel als maatschappij d:)b

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
CodeCaster schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:46:
[...]

"Andere mensen veroorzaken ook overlast, dus ik ga bewust door met overlast veroorzaken". Zo komen we er wel als maatschappij d:)b
Nee. Blijkbaar zie jjj alles negatief.

Hete gene waar de ene plezier van beleeft levert irritatie op bij de ander. Kat/kachel/muziek vul maar in

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 16:25
[...]

Elke zomer ruiken wij ook wel af en toe een BBQ of houtkachel ergens in de straat...so be it, als je daar niet tegen kan moet je in een hutje op de heide gaan wonen.
Als je het verschil niet snapt tussen een BBQ luchtje en je hele huis dat ruikt alsof het in de fik staat… :X

Beetje alsof je je sigarettenrook bewust in het gezicht van je buurman uitblaast.

[ Voor 9% gewijzigd door Stalensnuitje op 09-10-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Anoniem: 39993 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:38:
[...]

Ben vooral benieuwd hoelang je dat vol kunt houden. Volgens mij is de tendens vandaag de dag toch meer dat hout stoken in een woonwijk ongewenst is. Met de huidige wetgeving kan het alleen nog niet verboden worden. We zitten nog in de "bewustwording" fase. In onze vorige straat woonde ook een rookliefhebber en die stond al bekend als "die stinkerd van nr. X". Gelukkig hebben we daar nu totaal geen last meer van. Onze buren hebben een houtkachel in huis, maar onze huizen zijn dermate hoog dat wij het niet merken als hij brandt.
Als ik in de winter op zolder sport, kan ik de ramen sluiten door alle houtkachels uit woningen. Dus ik maak mij niet zo'n zorgen hier om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
CodeCaster schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:46:
[...]

Ik denk dat je zelf ook wel snapt dat je onzin verkondigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou zeggen, zo hoog mogelijk. Die rook is gewoon hartstikke ongezond (https://www.longfonds.nl/...ok-voor-iedereen-ongezond) en daarnaast dwing je (of je je....al die rook iig) mensen met bijv. astma naar binnen omdat ze niet meer fatsoenlijk buiten kunnen zijn. Dat weg doen met 'moet je maar tegen kunnen' is een kortzichtige reactie.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Bedankt voor alle adviezen. Succes met de discussie. Ik knijp er tussen uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandarrama
Pakhaas schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:54:
Bedankt voor alle adviezen. Succes met de discussie. Ik knijp er tussen uit.
Het interesseert je toch helemaal geen klap en gaat gewoon lekker je eigen gang zonder rekening te houden met je medebewoners.
Lekkere buurman zeg.............. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Pakhaas schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Als ik in de winter op zolder sport, kan ik de ramen sluiten door alle houtkachels uit woningen. Dus ik maak mij niet zo'n zorgen hier om.
Dat lijkt mij juist een reden om je er wel zorgen om te maken. Het is net als sigaretten roken. We weten dat het slecht is, maar een verbod is er nog niet. Eerst komt er jaren een steeds heftiger ontmoedigingsbeleid en gaat men proberen om het binnen de perken te krijgen. Stookwijzers en bewustwordings campagnes zijn stap 1.

Wie had er 10 jaar geleden gedacht, dat er vandaag geen sigaret meer te koop zou zijn op het station en dat er geen rookplekken meer zouden zijn op de perrons? Vroeger stonden op een verjaardagsfeestje de sigaretten in een glas op tafel, tegenwoordig staat een steeds kleiner wordende minderheid buiten even snel te paffen.

Voorlopig kun je echt nog wel even doorstoken, maar ik reken erop dat het ooit eens aangepakt gaat worden

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-10-2022 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PloegerY
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 24-06 13:13
Beetje egoïstisch om met een zomeravond hout te gaan verbranden voor je eigen vermaak. Muziek of hondenpoep is een totaal andere orde. Onnodig kankerverwekkende stoffen de lucht in pompen ongefilterd moet je toch niet willen. Blootstelling aan de gifgassen is er jammergenoeg al genoeg deze huidige winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja, totale landelijke uitstoot. Is het niet handiger om met houtkachels vooral lokaal te gaan kijken? Zo veel houtkachels zijn er nou ook weer niet, dat trekt de cijfers voor de houtkachel wel heel erg omlaag. Dat is net zoiets als zeggen dat staalfabrieken gemiddeld ook weinig uitstoten, het probleem ontkennende, terwijl vèèl meer gevallen van longkanker in die regio (IJmond/Tata steel) optreden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Glashelder schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Ja, totale landelijke uitstoot. Is het niet handiger om met houtkachels vooral lokaal te gaan kijken? Zo veel houtkachels zijn er nou ook weer niet, dat trekt de cijfers voor de houtkachel wel heel erg omlaag. Dat is net zoiets als zeggen dat staalfabrieken gemiddeld ook weinig uitstoten, het probleem ontkennende, terwijl vèèl meer gevallen van longkanker in die regio (IJmond/Tata steel) optreden..
Er wordt tegenwoordig ook steeds meer "in de wijk" gemeten. In onze vorige woonplaats was de gemeente er zelfs semi-actief bij betrokken. Er werd gemeten in wijken waar veel klachten waren, maar ze kunnen op dit moment nog niet meer dan "het gesprek aangaan" met de veroorzakers, want er is geen juridische basis voor maatregelen. Dan zouden ze de "gewone overlast" route moeten gaan volgen en dan kom je in de knel met je bewijslast. Dus verspreiden ze dan nog een keer een foldertje in de betreffende wijk met het verzoek om zo weinig mogelijk te stoken en daarbij de stookwijzer te volgen.

Het is wachten tot er handvatten zijn voor handhaving. Maar dat is echt niet ineens binnen 2 jaar geregeld. Dat zal geleidelijk gaan. Maar de resultaten van de metingen laten wel zien dat het niet goed is in bepaalde wijken. Zeker in wijken waar huizen staan met lage schoorstenen (ruim onder de nok van het dak) en waar veel tuinkachels/vuurkorven gebruikt worden, is de luchtkwaliteit op bepaalde momenten echt om te janken. En daar is natuurlijk een relatie met de bevolingsdichtheid van een wijk. Van wat ik destijds meekreeg, was het het ergst in iets oudere wijken met veel rijtjeshuizen (winter). In de zomer was het verschil tussen de nieuwe en iets oudere wijken er niet. In wijken met vooral appartementen speelde het veel minder (op zich logisch) en in de duurdere wijken is de dichtheid veel lager en viel het over het algemeen relatief mee.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 09-10-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De houtstook discussie is niet de insteek van de ts. Vraag is beantwoord, topic gaat op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.