NAT loopback en Platinum-7840 router/modem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD130nl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-05 06:47
Sinds kort van provider overgestapt en de Platinum-7840 als router/modem ontvangen. De provider (Delta) wil deze niet in bridge modes zetten.

De Platinum-7840 kent geen NAT loopback, dus ik kan nu m’n Synology NAS niet meer vanaf het lokale netwerk benaderen via het DDNS adres. Via een ander netwerk kan ik de NAS wel benaderen via dit adres. Via het lokale IP-adres werkt het uiteraard wel, maar dat vind ik onhandig. Ik benader de NAS veel vanaf huis en buiten de deur.

Een optie zou zijn om een 2e router te verbinden en via DMZ het IP van deze 2e router op te geven. Werkt hierdoor NAT loopback wel weer of blijft dit een probleem vanwege de beperking van de Platinum-7840?

Alvast bedankt het het meedenken 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:03
Je kunt je nas als dns-server gebruiken, hier iemand met een vergelijkbare vraag, en instructies hoe dit in te stellen. Dit gaat er wel vanuit dat je op je router in kunt stellen welke dns-server er gebruikt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-05 14:57
Via DMZ werkt wel maar dan heb je nog wel dubbele NAT, dus das ook niet alles. Lokale DNS zou iets voor je kunnen oplossen. Kan je bij Delta niet een media converter krijgen en daarna je eigen apparatuur doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD130nl
@hcQd thx, had die optie ook voorbij zien komen.

@tafkaw wat is het nadeel van dubbele NAT? Heb nu de NAS direct aan de Platinum-7840 gehangen en maak daarbij gebruik van DMZ. Hier lees je ook wisselende adviezen over. De firewall van de NAS heb ik goed ingesteld.
Delta wil verder niet meehelpen aan dit probleem. Een media converter leveren ze volgens mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-05 22:06
hcQd schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 00:15:
Je kunt je nas als dns-server gebruiken, hier iemand met een vergelijkbare vraag, en instructies hoe dit in te stellen. Dit gaat er wel vanuit dat je op je router in kunt stellen welke dns-server er gebruikt moet worden.
Je kunt ook een raspberry pi neerzetten met piz-hole erop, en in je dhcp server deze machine als sms server opgeven. (Of de raspberry pi ook de dhcp laten verzorgen, en de dhcp server van het modem uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
tafkaw schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 01:35:
Via DMZ werkt wel maar dan heb je nog wel dubbele NAT, dus das ook niet alles. Lokale DNS zou iets voor je kunnen oplossen. Kan je bij Delta niet een media converter krijgen en daarna je eigen apparatuur doen?
Ik denk eigenlijk vast een DMZ niet werkt? Vanuit het lokale netwerk browse je eigenlijk naar je publieke ip. Je tweede router ziet een publiek ip, en geeft het door aan het modem. Zit je met dezelfde situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD130nl
hjtuinenburg schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:05:
[...]

Ik denk eigenlijk vast een DMZ niet werkt? Vanuit het lokale netwerk browse je eigenlijk naar je publieke ip. Je tweede router ziet een publiek ip, en geeft het door aan het modem. Zit je met dezelfde situatie?
Daar ben ik dus ook bang voor. Was benieuwd of hier wellicht iemand dit heeft getest of werkend heeft.

Het lijkt er voorlopig op dat de DNS optie het makkelijkst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjtuinenburg
De tip van @tafkaw met de mediaconverter is de beste. (Caiway/delta glasvezel toch?)

Aan de achterzijde van de platinum 7840 het klepje openmaken, daar zit een spf connector. Deze in een mediaconvertor stoppen, bijvoorbeeld tplink mc220l. Dan met utp verder naar je eigen router.

Op je eigen router je vlan juist instellen (uit m’n hoofd vlan100) en het zou moeten werken.

Mocht je het klepje van de genexis niet willen openen kun je voor 10 euro ook een losse spf connector kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
Als je met de mediaconverter aan de slag gaat zou het kunnen zijn dat je het mac-adres van de genexis over moet nemen in je eigen modem (mac-spoofing), maar weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD130nl
Zou de DNS mogelijkheid ook werken zonder DHCP server in te stellen?

Voor de overgang naar Delta had ik een adblocker (Adguard home) draaien op de NAS, maar het aanpassen van de DNS settings in de router naar het IP van de NAS werkte niet. Handmatig per apparaat instellen werkte wel. Heeft dat ook met NAT loopback te maken of heeft dat een hele andere reden? Het is wel opmerkelijk dat in bovenstaande oplossing is gekozen om de verwijzing naar de DNS server te laten verlopen via DHCP…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD130nl
Heb het nu werkend zonder de DHCP server om te hoeven zetten naar de NAS. Heb dus alleen de DNS server ingesteld zoals hier omschreven.

Wel moet ik bij elk apparaat handmatig de DNS naar de NAS zetten. In de modem/router kan ik de DNS ook aanpassen, maar dat werkt gek genoeg alleen met externe IP's zoals die van google enz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD-TUs1cy1C0iYhUqf3sQ-CREC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i5cPK4W3tViIrq5TsB7pYZzz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD130nl
Ben er inmiddels achter dat het wel mogelijk is om bij de DHCP settings een lokaal DNS adres in te vullen. Via DHCP gaat alles dus nu keurig via de NAS en de vast ingestelde IP’s lopen via de modem/router instelling. Prima voor nu.

Iedereen enorm bedankt voor het meedenken! Super mee geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Waarom gebruik je niet gewoon quickconnect?
Dat zorgt er magisch voor dat als je:
- intern zit, interne connectie wordt gebruikt
- extern zit zonder port mapping, de tunnel via synology wordt gebruikt
- extern zit met port mapping, de portmapping direct op ip wordt gebruikt

Of gebruik je een subdienst die niet quickconnect compatible is?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD130nl
Goeie vraag. Quickconnect gebruik ik hier eigenlijk niet. Heb via de gratis DDNS optie een domein van Synology gehangen aan de NAS en via de instellingen van mijn eigen domein daarnaar verwezen. Het SSL certificaat heb ik aan mijn eigen domein gekoppeld en zo kan je dus met mijn eigen domein en zonder foutmelding de NAS benaderen. Hobbymatig deel ik de link ook extern, dus vandaar de keuze om quickconnect niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:33
Het is ook altijd nog een mogelijkheid om het modem te vervangen voor een model wat wel aan jouw specifiacties / eisen voldoet zoals hjtuinenburg ook aangeeft.

De door de provider aangeleverde boxjes zijn over het algemeen al niet de stabielste, snelste of handigste optie.

De laatste keer dat ik zo een gedrocht kreeg moest je bijna voor alle configuratie aanpassingen het modem rebooten.

Vanaf dat punt geen goedkope routers meer voor mij, ook niet als die door een ISP "gratis" geleverd wordt.

[ Voor 59% gewijzigd door mash_man02 op 07-10-2022 15:50 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1