Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hYQCCWj/IMG-2069.jpg
Beschikbare (dak)ruimte
Circa 8x3 plat dak
Schaduw
Geen, enkel van het huis zelf waar savonds de zon achter zakt.
Jaarverbruik
3000kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 Fase 35a
Budget en doel
3k? Doel eigen verbruik
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf
Bijhouden van data
Standaard omvormer optie prima, heb daarnaast een Homewizard P1 meter
Reeds verkregen offertes
Geen, aan het rondkijken op internet
Regio
Zwolle

De panelen komen dan richting het zuidwesten, mijn idee was 8 panelen 2 rijen van 4. Geen micro omvormers oid nodig lijkt me?

Ik zit zoals zo velen te kijken naar zonnepanelen, nu wil ik ze eigenlijk zelf leggen op mijn platte dak van de schuur/overkapping. Dit om een paar redenen: kan het zelf leggen =goedkoper + momenteel sneller. De omvormer kan prima in de schuur, heb daar een losse groep waar ik hem dan bij op wil doen met een PV verdeler/losse aardlek.

Eigenlijk een paar vragen:
Plat dak vs huis, naar mijn idee heb je de zon iets eerder op de panelen dan op de voorkant van het huis vanwege de hellingshoek, nadeel is dat savonds er geen zonlicht meer op het platte dak zal komen gezien de zon achter het huis zakt. Heft dit elkaar op of heb je savonds na circa 8 uur nog daadwerkelijk opbrengst?

Welke panelen?
Ik zit te kijken naar Jinko of JA solar panelen van circa 400wp, met een Growatt 3KW 1 fase omvormer. Iemand nog ander advies, of wellicht een goed adres waar ze goed verkrijgbaar zijn?

En zou het nog nut hebben om de panelen een paar graden meer richting het zuiden te richten? Zoals je op de foto ziet loopt mijn perceel+schuur schuin weg. Het mooiste lijkt me om de panelen gewoon met de voorkant mee te leggen, maar eventueel kan het ook tegen de achterkant dan zijn ze net een paar graden meer richting het zuiden gericht....de vraag is alleen heeft dit enige nut of zou dit verwaarloosbaar zijn? Gezien de panelen ook op een standaard frame komen met circa 15 graden hellingshoek?

Alle reacties

• Bakema
Ik kick hem toch zelf even schaamteloos :X Ben een beetje op zoek en twijfel nu eigenlijk tussen 2 panelen:

JinkoTiger Pro 60HC440-460 Watt. zijn wat grotere panelen van 190×113, wat eigenlijk mooi uitkomt aangezien ik geen 5 panelen naast elkaar kwijt kan maar wel 4 van deze.

Mijn simpele gedachten gang van meer WP=beter gaat dat op?

Of beter een iets duurder paneel, kom het Nederlandse merk tegen: First Choice Solar, welke goed uit de test komt :410 WP MWT Full Black. Het verhaal dat ze speciaal voor nederlands weer ontworpen zijn klinkt ook wel weer goed..

Prijsverschil : de first choice zitten op 299 p/s en de Jinko op 225. Jinko de beste bang for buck?

En omvormer, Growatt MIC 3300 TL-X? Of iemand nog een beter idee?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Hoe meer hoe beter dus liever 8x 460Wp Jinko dan 8x 410Wp FCS.

Ga je de panelen helemaal plat leggen of op een 10-15 graden helling?

• Bakema
Oke thanks dat leek mij ook:) wou ze schuin leggen ja. Nog even kijken hoe, betonvoeten lijken het voordeligst