Twee apparaten gebruiken vanaf 1 reservekopie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:55
Ik heb geprobeerd dit te Googlen maar ik blijf maar uitkomen op websites die je uitleggen hoe je een nieuwe Mac vanaf een oude Mac kan configureren.

Mijn situatie is dat ik sinds vorig jaar een MacBook Pro M1 heb. Heel blij mee, maar sinds kort heb ik een nieuwe (vaste) werkplek en daar heb ik een Mac Mini neergezet. Nu had ik eigenlijk gedacht dat Apple (obv iCloud sync) al wel een groot deel van mijn instellingen zou overnemen. Hoewel dat tegenviel, is de grootste uitdaging om alle software weer net zo te krijgen als op mijn MacBook.

Mijn concrete vraag is: kan ik een TimeMachine backup van mijn Macbook gebruiken om mijn Mac Mini initieel op te zetten? En waar ik met name benieuwd naar ben: gaat dat geen problemen geven op één van de twee apparaten, aangezien ik ze feitelijk naast elkaar ga gebruiken?

Een voorbeeld; mijn user is djerro en mijn MacBook heet MBP-van-Djerro. In de terminal zie ik "djerro@MBP-van-Djerro". Ik zou dit op Mini natuurlijk liever niet ook als MBP-van-Djerro willen, maar iets van MacMini-van-Djerro. Kom ik daarmee in de problemen als ik dit zo aanpak?

Mijn idee is dat ik de ervaring op beide apparaten echt bijna identiek wil laten (hoewel dat natuurlijk altijd een beetje zal driften door gebruik).

Beste antwoord (via Djerro123 op 07-10-2022 12:23)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:35
Ja hoor, dat kan gewoon. Als je inderdaad kiest wat je overzet hoef je er geen complete kopie van te maken. Let wel even op met software die afhankelijk is van een licentie en controleer of je dit op twee apparaten mag gebruiken.

Er zijn voor- en nadelen aan het gebruiken van een Time Machine backup. Je neemt wellicht ook zaken en vooral oude settings en restanten mee van oude software, bij een nieuwe installatie heb je dat risico niet. Het is wel gemaakt om pijnloos weer op een nieuwe computer verder te kunnen werken, als je dat belangrijk vindt dan raad ik het gebruik wel weer aan. It's up to you.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 11:55
Echt natuurlijk een minuut nadat ik dit gepost heb, wijst mijn SO op een website waar het staat uitgelegd, en je kan gewoon kiezen wat je wel en niet migreert.

Ik ga mijn Mac mini opnieuw installeren, en dan inspoelen vanaf de backup. Helemaal top. Dit topic mag ook verwijderd worden, omdat het weinig waarde heeft voor andere gebruikers denk ik (de informatie stond echt gewoon op de Apple support website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Software is toch zo gedownload en geconfigureerd, zie niet in waarom je dat persé via TimeMachine zou willen.

Als beide gewoon op dezelfde OS versie zitten dan moet het in principe gewoon lukken maar ik zou gewoon een schone installatie adviseren en handmatig zaken overzetten die niet in iCloud zitten

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:35
Ja hoor, dat kan gewoon. Als je inderdaad kiest wat je overzet hoef je er geen complete kopie van te maken. Let wel even op met software die afhankelijk is van een licentie en controleer of je dit op twee apparaten mag gebruiken.

Er zijn voor- en nadelen aan het gebruiken van een Time Machine backup. Je neemt wellicht ook zaken en vooral oude settings en restanten mee van oude software, bij een nieuwe installatie heb je dat risico niet. Het is wel gemaakt om pijnloos weer op een nieuwe computer verder te kunnen werken, als je dat belangrijk vindt dan raad ik het gebruik wel weer aan. It's up to you.