Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_willemse
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-09-2023
Begin deze week wou mijn pc spontaan niet meer booten, na aanzetten ging de cpu fan draaien, maar verder geen beeld. Na het vervangen van een aantal onderdelen (voeding, geheugen hd) uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het probleem in het moederbord zit. Deze was nog geen half jaar oud, dus ruim binnen de 2 jaar garantie termijn.

Zodoende een retour aangemeld bij *webwinkel* en vervolgens op eigen kosten het moederbord retour kunnen sturen. Vervolgens krijg ik onderstaande reactie:
Helaas moeten we je informeren dat we tijdens de visuele inspectie van het moederbord schade hebben geconstateerd. Dergelijke schade valt onder de noemer “Customer induced damage” ofwel schade toegebracht door de gebruiker en dit valt helaas niet onder de garantie. Het defect wordt dan ook hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de geconstateerde schade.
Het product kan retour gestuurd worden naar je. Ook kan ervoor gekozen worden het product kosteloos en milieuvriendelijk te laten vernietigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Nilb4c0FzMd1muMAaHzYB2Cqa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBpf6G3YpnPAUoTVP5T08mv4.jpg?f=fotoalbum_large

Het moederbord is destijds echter gewoon gemonteerd met de meegeleverde schroeven, deze zijn niet glad, zodoende is het logisch dat er op de montage plekken wat "verf" ontbreekt. Naar mijn idee dus zeker geen legitieme reden om mij af te schepen met een dergelijke reactie. Daarnaast geven ze aan dat het "hoogstwaarschijnlijk" een oorzaak is, dat lijkt me per definitie geen argument om een garantie clausule open te breken; gezien het geen feit is maar een vermoeden betreft.

Ben ik nu onredelijk of niet?

tags:
*knip*

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 06-10-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
oh vervelende situatie.
Lijkt me dat die “Customer induced damage” geen invloed heeft op de werking, ze zegt immers ook dat hij het eerst wel gewoon deed.
Dat zou je nog als argument terug kunnen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

Het enige dat onder de donut zit, is een ground aansluiting. Het schroefje maakt via de reeds aanwezige zichtbare connecties, contact met de 0V. Dat contactoppervlak is iets groter geworden.

Het zou bijzonder slecht ontwerp zijn als ze een trace tegen het schroefgat zouden plakken. De coating vliegt er nog wel eens vanaf als je schroefjes gebruikt die ribbeltjes eronder hebben.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als jij kunt aantonen dat je de meegeleverde schroeven hebt gebruikt en die dat ook nog eens veroorzaken, dan is dat ook een gebrek van de fabrikant....en valt dit binnen de garantie.

Je kunt ook eens direct met de fabrikant contact opnemen hierover.

[ Voor 16% gewijzigd door eheijnen op 06-10-2022 18:41 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_willemse
*knip* nee topics mogen uitdrukkelijk niet als breekijzer gebruikt worden in een geschil

[ Voor 90% gewijzigd door br00ky op 06-10-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:19

H-W

Je zal helaas niet de eerste zijn die wordt afgescheept met "ja maar dat heeft u zelf kapot gemaakt" als je voor een garantieclaim komt. Het lijkt me niet dat het gebruik van de door de fabrikant geleverde schroeven ertoe heeft geleid dat je moederbord nu kapot is. En zeker dat zij aangeven dat "het defect wordt dan ook hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de geconstateerde schade", dat schrijf je niet zo op als je gedegen onderzoek hebt gedaan. Helaas heeft de genoemde webwinkel niet zo'n beste reputatie op dit gebied. Probeer het inderdaad via de fabrikant. Moet je nog ergens onderzoekskosten betalen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:54

Marc H

- - Is wakker - -

Een klein detail, die schroeven zitten niet bij het moederbord, maar bij de behuizing. Ik geef gelijk toe, het is mierenneuken, maar het is wel een belangrijk detail.

Aan de andere kant, dit is "normale" gebruiksschade en geen grond om een reparatie te wijzigen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_willemse
H-W schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:00:
Je zal helaas niet de eerste zijn die wordt afgescheept met "ja maar dat heeft u zelf kapot gemaakt" als je voor een garantieclaim komt. Het lijkt me niet dat het gebruik van de door de fabrikant geleverde schroeven ertoe heeft geleid dat je moederbord nu kapot is. En zeker dat zij aangeven dat "het defect wordt dan ook hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de geconstateerde schade", dat schrijf je niet zo op als je gedegen onderzoek hebt gedaan. Helaas heeft de genoemde webwinkel niet zo'n beste reputatie op dit gebied. Probeer het inderdaad via de fabrikant. Moet je nog ergens onderzoekskosten betalen?
Vooralsnog niet, alleen de kosten om retour te zenden waren tot op dit punt voor mijn rekening (overigens ook iets wat ik vanuit de grotere webwinkels niet gewoon ben).

Wel bieden ze aan om het product "kosteloos en milieuvriendelijk te laten vernietigen" :X
Uiteraard snap ik dat dit voor *webwinkel* de meest gunstige optie is, maar dit soort voorstellen lijken me voor het klantenbestand van *webwinkel* op de lange termijn niet zo handig.

Ik hoop dat ik morgen kan melden, dat de RMA toch netjes afgehandeld gaat worden.

[ Voor 0% gewijzigd door br00ky op 06-10-2022 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:15

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dicht bij een gat voor het vastschroeven van een moederbord mag de lak ontbreken of zelfs met een schroefje gekrast zijn.

Er is normaal gezien een ring voorzien dat met de ground/massa doorverbonden is. Of het is geïsoleerd van de rest.

Ik heb de donkere niet-geleidende gedeelte tussen het lichtblauwe aangeduid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7gWERwec-jWQB3Tk3ua9IXDOo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JC4qK7NxzS1u8jO45yamIX0a.jpg?f=user_large

Anders is het een ontwerpfout.

Een voorbeeld gekraste lak dat voor kortsluiting tussen 12V en massa zorgde:

Daar leggen ze uit hoe een schroefgat in een printplaat op een correcte manier ontworpen hoort te zijn.

Ze proberen jou af te schepen met lak afgekrabd van 1 van de weinig plekken waar het geen invloed op de werking mag hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ten eerste plaats ik hier ook mijn twijfels bij. Juist de bovenste laag van een PCB rond schroeven zou vrijgewaad moeten zijn van de zogenaamde traces (bekabeling) omdat dat beschadigd kan raken. Er zou juist enige bescherming moeten zitten omdat dit een punt is waar het moederbord contact maakt met een metalen behuizing via metalen schroeven. Potentiële kortsluiting dus. Dat zou je meteen gehad moeten hebben en na zes maanden is nogal opvallend te noemen...

Maar dit is relevanter:
nog geen half jaar oud
En dit zegt de Rijksoverheid daarover.
Bewijslast bij ondeugdelijk product

Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Laat ze dus maar echt bewijzen dat het niet goed gebruikt is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:32
Uit de reactie van *webwinkel* kan ik niet opmaken dat het om dat schroef gat gaat. Heeft *webwinkel* dat aangegeven of denk jij dat het probleem het schroefgat is, kan het ook een andere moeilijker te zien beschadiging zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 06-10-2022 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Dit topic hoort niet thuis in de technische fora, maar in SF. Schopje die kant op. Verder is het niet toegestaan om je topic als breekijzer in een geschil te gebruiken. De desbetreffende shopnaam heb ik dus uit de topictitel en posts gehaald. Graag niet nogmaals noemen. De regels voor alle winkels zijn gelijk dus maakt het niet uit welke winkel het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:28
Als de foto met rode cirkel door de webshop is gestuurd als bewijs van schade lijkt me dat niet correct van de webshop. Gewoon voet bij stuk houden dat dit normale gebruikssporen zijn en niet de oorzaak van het mankement kan zijn.

Mochten ze desalniettemin geen garantie of aanvullende bewijzen willen verlenen dan rechtsbijstand inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_willemse
DaniëlWW2 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:04:
Ten eerste plaats ik hier ook mijn twijfels bij. Juist de bovenste laag van een PCB rond schroeven zou vrijgewaad moeten zijn van de zogenaamde traces (bekabeling) omdat dat beschadigd kan raken. Er zou juist enige bescherming moeten zitten omdat dit een punt is waar het moederbord contact maakt met een metalen behuizing via metalen schroeven. Potentiële kortsluiting dus. Dat zou je meteen gehad moeten hebben en na zes maanden is nogal opvallend te noemen...

Maar dit is relevanter:

[...]

En dit zegt de Rijksoverheid daarover.

[...]

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Laat ze dus maar echt bewijzen dat het niet goed gebruikt is.
Bedankt voor de link, mijn uitspraak klopt helaas niet nu ik de aanschafdatum erbij gezocht heb (tijd gaat sneller dan je denkt). De aanschafdatum was 15 maart, dus 6 maanden en 3 weken geleden.

Maar als ik onderstaande lees ligt de bewijslast obv de fabrieksgarantie alsnog bij de verkoper. (ASRock geeft 2 jaar garantie)
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_willemse
hjtuinenburg schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:34:
Als de foto met rode cirkel door de webshop is gestuurd als bewijs van schade lijkt me dat niet correct van de webshop. Gewoon voet bij stuk houden dat dit normale gebruikssporen zijn en niet de oorzaak van het mankement kan zijn.

Mochten ze desalniettemin geen garantie of aanvullende bewijzen willen verlenen dan rechtsbijstand inschakelen.
Deze foto (incl rode cirkel ter indicatie) is inderdaad door de betreffende webwinkel toegezonden als referentie voor de bijgevoegde tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:28
Dan lijkt me dat de webshop gewoon garantie moet verlenen. Je kan nog even kijken of de webshop aangesloten is bij een geschillencommissie? Anders wordt het rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
1) Ben je consument?

2) Hoe heb je het moederbord gekocht? Online of in een winkel?

3) Indien online gekocht: heb je algemene voorwaarden ontvangen? Hoe?

4) Indien online gekocht: is de verkoper gevestigd in hetzelfde land waar je zelf voornamelijk woonachtig bent?

5) Heb je eerder helemaal niets gemerkt aan problemen?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_willemse
Vooralsnog geen reactie, ook is er nergens een telefoonnummer te vinden; dus ben ik afhankelijk van de mail.

Jammer dat het bedrijf in kwestie niet genoemd mag worden.. dit lijkt me toch wel relevante informatie voor andere potentiële kopers.

Ze zijn aangesloten bij ICTwaarborg en geven dit aan in de voorwaarden:
Artikel 7. Garantie
Voor al onze nieuwe producten geldt minimaal een volledige garantie van één jaar. Uitgezonderd hiervan zijn accu's,
waarvoor een andere garantietermijn kan gelden.
Het kan zijn dat fabrikanten of importeurs van producten of bepaalde onderdelen (zoals de hard disk) een eigen garantie
bieden.
Ook in het geval u een beroep op zo'n garantie wilt doen, kunt u bij ons terecht. Als verkoper blijven wij dus te allen tijde
uw aanspreekpunt.

Let op!
Wij maken u er op attent dat rechten op de garantie kunnen worden verspeeld wanneer u zelf veranderingen aanbrengt
op de geleverde producten (zowel hard- als software) of een eventuele originele garantiesticker verwijdert.
ASrock (fabrikant), geeft aan dat de garantie afhandeling via de verkoper verloopt.

[ Voor 65% gewijzigd door m_willemse op 07-10-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:47
m_willemse schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:16:
Jammer dat het bedrijf in kwestie niet genoemd mag worden.. dit lijkt me toch wel relevante informatie voor andere potentiële kopers.
Daar is dus de shopreview voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Ik zou aangeven dat je hun conclusie betwist, en alsnog verzoekt om dit op te lossen, en dat je dit graag binnen 14 dagen verneemt van ze, en anders per die datum ontbind en het volledige aankoopbedrag + verzendkosten (heen en nu terug voor reparatie) terug verwacht op rekeningnummer XXX binnen 7 dagen van de eerdere datum.

Gaan ze daar niet op in, dan in gebreke stellen, met nogmaals een 7 dagen termijn, en bij het uitblijven daarvan een conceptdagvaarding opstellen. Dat is wel even wat lastiger en heb ik zelf geen ervaring mee, maar is wel vaker voorgekomen hier op het forum, dus je kunt voorbeelden zoeken.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 14:13
m_willemse schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:16:
Vooralsnog geen reactie, ook is er nergens een telefoonnummer te vinden; dus ben ik afhankelijk van de mail.

Ze zijn aangesloten bij ICTwaarborg en geven dit aan in de voorwaarden:

[...]

ASrock (fabrikant), geeft aan dat de garantie afhandeling via de verkoper verloopt.
Nou ja, als je het hebt over een webshop zonder telefoonnummer, weten we volgens mij wel over welke webshop het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Webshop moet gewoon het moederbord terug sturen naar leverancier/rma afdeling asrock.

Ik persoonlijk zou asrock een mail sturen met bovenstaande verhaal met een cc naar de webshop.

Uiteindelijk zal de technische afdeling van asrock wel aangeven dat de schade rond het schroefgat niets te maken heeft met de werking van het moederbord.

En het kosteloos laten vernietigen vind ik wel helemaal een mooie.
Adviseer je een shop review te schrijven zodat je andere mensen behoedt van dezelfde narigheid.
Pagina: 1