Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Corne2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-11-2024
Mijn vraag
Ik zou meer zonnepanelen op mijn dak willen, helaas door verkeerde keuzes in het verleden is het een beetje lastig en vraag ik mijzelf af of dit de enige oplossing is

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik heb dus zuid oost 13 panelen liggen met een vermogen van 5000wp en bij behorende 1fase omvormer. (hier kan niks meer bij) Dit gaat dus via 1 fase van 25ampere richting de meterkast. Toen ik dit heb laten installeren had ik verwacht dat ik hier jaren mee vooruit zou kunnen. Maar door de gebeurtenissen zit ik naar mijn idee een beetje klem. Door aanschaf warmtepomp en binnenkort elektrische auto heb ik nog steeds te weinig energie om mijn eigenverbruik te dekken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.

Ik ben dus van plan om op mijn dak noordwest ook 6 of 12 panelen te leggen van ongeveer 3500 wp de omvormer hoeft dus niet zo zwaar te zijn vanwege de ligging.

Mijn meterkast en aansluiting zullen dit niet zo fijn gaan vinden. Ik heb dus een 35amp aansluiting en die zit dus in de toekomst helemaal vol.

Ik denk dus meterkast en aansluiting aanpassen naar 3x 25A, en huidige omvormer vervangen voor een 3 fase. Is dit de enige oplossing of nog andere ideeien?

[ Voor 7% gewijzigd door Corne2022 op 06-10-2022 16:37 ]

Beste antwoord (via Corne2022 op 07-10-2022 15:34)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Corne2022 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is een andere aansluiting voor de zonnepanelen eigenlijk niet nodig omdat ze niet op het zelfde moment op het maximale vermogen zitten.
Correct :)
Hoe steiler je dak, hoe minder overlap.
Maar als ik een elektrische auto op 3 fase willen laden dan moet mijn aansluiting om die reden wel aangepast worden. Dan zou ik dus met de huidige omvormer wel aan de max van de aansluiting zitten. met (3x25A) maar omdat je het levert met je zonnepanelen de zekering eigenlijk minder zwaar belast wordt.
Niet echt van belang, buiten domweg de vrij hoge invoer op 1 fase, maar als je netspanning niet hoog oploopt geen enkel probleem.
De huidige omvormer zit met 2 strings aangesloten 1x6 en 1x7 dus dan zou ik alle 13 op 1 string moeten zetten en zou ik met de andere string de panelen aan de noord oost kant kunnen doen.
Of de 13 in 1 string kunnen hangt van paneel type en omvormer af, zit op randje. Antwoord: Sunny Design+datasheet omvormer indien niet SMA
Helaas wordt het een hoop werk om de kabels van de noordoost kant naar de huidige omvormer te brengen.
Over de nok?
(De huidige set zit inderdaad via een 40A rem automaat aangesloten.)
Zoals het hoort :Y
Dan kan ik ook de panelen van de noord oostkant met een kleine omvormer aansluiten, mocht ik dan de aansluiting aanpassen deze dan op een andere fase terugleveren?
Ook correct. kost alleen wat meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als de huidige 13 panelen op 1 MPPT kunnen, zou je de nieuwe panelen mogelijk nog bij de bestaande omvormer op kunnen zetten. Alternatief 1 nieuwe 5kW omvormer met wél 2 ingangen. Vanwege de 'oost/west'-ligging van de panelen wekken deze nooit tegelijk vol vermogen op en kan dit dus prima op die ene omvormer.

Je groepenkast/hoofdzekering vind dit prima. Het is opwek, geen verbruik. Je gaat de hoofdzekering dus minder belasten, niet meer. (

Wel zul je (ook nu al met die 5kW omvormer) eigenlijk even een 40A automaat moeten opnemen in je groepenkast om de aardlekschakelaars te beschermen tegen overbelasting. Zie de whitepaper van ABB. )

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Je hoeft alleen een nieuwe omvormer voor de nieuwe set en met een 3-fase aansluiting is een 3 fase omvormer helemaal niet nodig.

• Corne2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-11-2024
Cr3ator schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:00:
Als de huidige 13 panelen op 1 MPPT kunnen, zou je de nieuwe panelen mogelijk nog bij de bestaande omvormer op kunnen zetten. Alternatief 1 nieuwe 5kW omvormer met wél 2 ingangen. Vanwege de 'oost/west'-ligging van de panelen wekken deze nooit tegelijk vol vermogen op en kan dit dus prima op die ene omvormer.

Je groepenkast/hoofdzekering vind dit prima. Het is opwek, geen verbruik. Je gaat de hoofdzekering dus minder belasten, niet meer. (

Wel zul je (ook nu al met die 5kW omvormer) eigenlijk even een 40A automaat moeten opnemen in je groepenkast om de aardlekschakelaars te beschermen tegen overbelasting. Zie de whitepaper van ABB. )
Dus als ik het goed begrijp is een andere aansluiting voor de zonnepanelen eigenlijk niet nodig omdat ze niet op het zelfde moment op het maximale vermogen zitten. Maar als ik een elektrische auto op 3 fase willen laden dan moet mijn aansluiting om die reden wel aangepast worden. Dan zou ik dus met de huidige omvormer wel aan de max van de aansluiting zitten. met (3x25A) maar omdat je het levert met je zonnepanelen de zekering eigenlijk minder zwaar belast wordt.

De huidige omvormer zit met 2 strings aangesloten 1x6 en 1x7 dus dan zou ik alle 13 op 1 string moeten zetten en zou ik met de andere string de panelen aan de noord oost kant kunnen doen. Helaas wordt het een hoop werk om de kabels van de noordoost kant naar de huidige omvormer te brengen. (De huidige set zit inderdaad via een 40A rem automaat aangesloten.)

Dan kan ik ook de panelen van de noord oostkant met een kleine omvormer aansluiten, mocht ik dan de aansluiting aanpassen deze dan op een andere fase terugleveren?

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Corne2022 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is een andere aansluiting voor de zonnepanelen eigenlijk niet nodig omdat ze niet op het zelfde moment op het maximale vermogen zitten.
Correct :)
Hoe steiler je dak, hoe minder overlap.
Maar als ik een elektrische auto op 3 fase willen laden dan moet mijn aansluiting om die reden wel aangepast worden. Dan zou ik dus met de huidige omvormer wel aan de max van de aansluiting zitten. met (3x25A) maar omdat je het levert met je zonnepanelen de zekering eigenlijk minder zwaar belast wordt.
Niet echt van belang, buiten domweg de vrij hoge invoer op 1 fase, maar als je netspanning niet hoog oploopt geen enkel probleem.
De huidige omvormer zit met 2 strings aangesloten 1x6 en 1x7 dus dan zou ik alle 13 op 1 string moeten zetten en zou ik met de andere string de panelen aan de noord oost kant kunnen doen.
Of de 13 in 1 string kunnen hangt van paneel type en omvormer af, zit op randje. Antwoord: Sunny Design+datasheet omvormer indien niet SMA
Helaas wordt het een hoop werk om de kabels van de noordoost kant naar de huidige omvormer te brengen.
Over de nok?
(De huidige set zit inderdaad via een 40A rem automaat aangesloten.)
Zoals het hoort :Y
Ook correct. kost alleen wat meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Niels79
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-09-2023
Beste Tweakers,
Ik hoop dat ik op dit forum goed zit. Het lukt me niet een eigen topic aan te maken.
een nieuw topic aanmaken doe je met deze knop:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xB_xYhdpnl-ndNUE1WiL58esH0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtG0QzSjz1wkSDcls1nPuDfO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door teacher op 07-10-2022 10:20 ]

Pagina: 1