Werkzaamheden te laat gestart, extra dag nodig. Compensatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:40
Beste Tweakers,

Naar aanleiding van het volgende ben ik benieuwd naar jullie mening:

Voor vandaag 06-10 om 12:00 uur was overeen gekomen met Bedrijf dat zij 43 m2 PIF (80) isolatie zouden plaatsen onder de vloer. Bij de afspraakbevestiging werd nog vermeld dat de starttijd tot 2 uren zou kunnen afwijken. Mocht het langer duren dan 2 uren, dan zouden ze contact opnemen.

Fast forward naar vandaag: Bedrijf arriveert om 14:10. Tien minuten later dan de uiterlijke tijd in de afspraakbevestiging en daarvan niet telefonisch van op de hoogte gesteld. Uiteindelijk starten de werkzaamheden om 14:30 en vertrekken de mannen van de installatie weer om 15:15 omdat zij nog 2 uren huiswaarts moeten rijden en niet over kunnen werken i.v.m. persoonlijke omstandigheden, waarvoor alle begrip. De heren hebben aangegeven dat Bedrijf contact met mij zal opnemen voor een 2e dag om het af te maken.

En hier is waar het wat schuurt voor mij. Doordat Bedrijf later dan aangegeven arriveert en vervolgens ook eerder moet vertrekken door persoonlijke omstandigheden is er een 2e dag benodigd voor installatie. Gezien er iemand aanwezig moet zijn in het huis bij de installatie (bovendien laat ik liever ook geen onbekenden zomaar in mijn huis rondlopen) betekent dit dat ik een extra verlofdag moet opnemen. Echter is dit óók bij mij een schaars goed en smijt ik deze liever niet over de balk voor iets wat buiten mijn verantwoordelijkheid uitloopt.

Nu is mijn vraag aan de Tweakers-community; vinden jullie een compensatie vanuit Bedrijf redelijk, en zo ja, hoeveel dan? Zelf kwam ik tot de volgende som: bruto inkomen / werkbare dagen per maand = kosten voor een vrije dag aan korting.

Let me know! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHdhpcH2H5aggLzoDs4mhgNJNV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vy6gdklNvJaJxx8qLBgorPTx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Anniedrew op 06-10-2022 16:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een wereld van verschil.

Als je graag wilt dat ze het werk netjes komen afmaken zou ik hier niet een te groot punt van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eerlijk? Is een (extra) vrije dag je meer waard in centjes dan een (langdurig) geisoleerd & comfortabel huis?

Ja? Voor de rechter slepen die tent.
Nee? Lekker laten gaan en ze vriendelijk verzoeken de tweede afspraak tijdig aanwezig te zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:17
Kan gebeuren zoiets...shit happens, extra (halve) dag opnemen it is.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
MAX3400 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:11:
Eerlijk? Is een (extra) vrije dag je meer waard in centjes dan een (langdurig) geisoleerd & comfortabel huis?

Ja? Voor de rechter slepen die tent.
Nee? Lekker laten gaan en ze vriendelijk verzoeken de tweede afspraak tijdig aanwezig te zijn.
Voordat je ze voor de rechter sleept zou ik de algemene voorwaarden even erop nalezen. Dikke kans dat hier iets over is opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Verander de naam van bedrijf even in "Bedrijf" , sws is namen noemen vaak reden voor mod edits. Maar in dit geval lijkt het me voor de overzichtelijkheid verder als het topic gaan groeien helemaal fijn TS is namelijk op tweakers iets wat staat voor TopicStarter dus die afkorting wil je niet gebruiken, om verwarring te voorkomen :)

Voorts, ach dat ze 10 minuten later aankomen zou ik niet voer struikelen.
Fijn dat ze begonnen zijn, goed om het lekker voor de winter klaar te hebben, daar zou ik mn focus leggen eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44

AMDFreak

Intel is zo..

Schakel je rechtsbijstand in :)

Nee zonder gekkigheid, die 2de afspraak kan je nu toch maken wanneer het jou uitkomt?

Is thuiswerken geen optie?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 11:28
Jemig zeg. Dit gaat wel heel ver.
Ja irritant dat ze een tikkie laat zijn. Vooral irritant dat ze dan ook nog maar kort kunnen werken.

Maarja, dat kan eens gebeuren.
Je kan ff bellen en zeggen dat je het vervelend vindt, maar meer dan een bosje bloemen lijkt me niet nodig.

Om dan gelijk geld te claimen gaat mij echt veeeel te ver…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:43
Tja, onhandig/irritant maar meer ook niet... Vind het zelf zwaar overdreven daar zo'n punt van te maken en met geld claims te beginnen.

Sh*t happens en niet alles is tot op het uur strak in te plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
Het gaat mij niet om het onderste uit de kan halen of claimen om lekker te kunnen claimen. Punt is dat verlofdagen schaars zijn en ik een paar achter dan hand wil houden voor 'noodgevallen'. Het idee is dus om eventueel een onbetaald verlof aan te vragen voor die dag. Helaas is thuiswerken voor mij geen optie zoals de suggestie van @AMDFreak.

Ik wil het gewoon in alle redelijkheid met Bedrijf oplossen; mijn vraag is dus, is een compensatie redelijk?

Vervelend is dat een hoop mensen gelijk van kwade wil uitgaan. Wellicht door de manier van schrijven, maar awel.

Edit startpost: anoniem gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Anniedrew op 06-10-2022 16:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04 14:08
Misschien willen ze wel een keer op zaterdag komen.

Bel ze op, leg ze het probleem uit, en presenteer het als hun probleem.

"Ik wil niet nog een vrije dag opnemen, daar heb ik er niet veel van en die heb ik nodig om uit te rusten. Dus hoe kunnen we dit oplossen?"

Als ze dan helemaal niks aanbieden, tsja. Dan heb je er weer een leuke ervaring met de middenstand en hun fratsen bij.

Verstandige en pragmatische tips van de rest hoor, vermoedelijk beter voor je hart, maar al die kleine bedrijfjes die dit soort ongein uithalen... al teveel meegemaakt. Vooral in grote steden waar ze jou niet per se nodig hebben als klant is de klantgerichtheid soms ver te zoeken of in het geheel niet te vinden. Uitzonderingen daargelaten.

Ik heb wel eens 5 dagen vrijgenomen binnen een half jaar voor het laten bestraten van een tuin.
Hij is alle vijf de keren niet op komen dagen. En uiteindelijk heeft die etterbal wel 3000 euro van me aangepakt. De boel ligt nog steeds scheef en verzakt, en mijn schuurdeur heb ik van onder af moeten zagen omdat het daar veel te hoog was gelegd. 3000 euro. Ik had het in de helft van de tijd dat ik met hem bezig was geweest zelf kunnen doen, en netter ook.

Maw ik zou wel heel duidelijk laten weten dat dit ontzettend vervelend is voor jou als klant, en ze echt eventjes laten zweten aan de telefoon, op een vriendelijke doch assertieve toon, wat zij hier voor oplossing voor kunnen bieden, hoe zij met je mee kunnen denken.

En ikzelf zou een korting wel redelijk vinden. Jij maakt toch kosten? Zij houden zich toch niet aan hun afspraak? Ik ben het wel met je eens hoor. Maar het is waarschijnlijk wel zo dat je (tenzij je juridisch tot het gaatje gaat, wat ik je afraad) geheel afhankelijk bent van hun goodwill. Laat je niet te snel afschepen, laat ze maar even zweten aan de telefoon. Gewoon blijven herhalen "ik zou toch graag zien dat jullie me op een of andere manier tegemoetkomen", "dat mag ik niet doen", "Dat begrijp ik, dan zou ik graag iemand spreken die dat wel mag doen" etc. Je kan het altijd proberen.

[ Voor 28% gewijzigd door Znorkus op 06-10-2022 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoolBadeendje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:54
Op je vraag of compensatie redelijk is heb je inmiddels veel antwoorden volgens mij;
vervelend, maar nee, compensatie is niet redelijk.

Als je het in alle redelijk wil oplossen met het bedrijf, dan neem je contact op met het bedrijf en vraag je wat voor oplossing zij voorstellen. Dat kan je accepteren, of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Het kan natuurlijk zijn dat ze buiten hun schuld om later bij jou aan kwamen. Nou kan je zeggen; hadden ze maar wat ruimer moeten inplannen. Maar uiteindelijk moet iemand de uren betalen, dus dat betekent dat elke offerte gewoon duurder wordt.

Bij werk buiten kan je altijd verassingen tegen komen. dat vraagt wat flexibiliteit van iedereen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:03
Anniedrew schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:06:
Beste Tweakers,

Naar aanleiding van het volgende ben ik benieuwd naar jullie mening:

Voor vandaag 06-10 om 12:00 uur was overeen gekomen met Bedrijf dat zij 43 m2 PIF (80) isolatie zouden plaatsen onder de vloer. Bij de afspraakbevestiging werd nog vermeld dat de starttijd tot 2 uren zou kunnen afwijken. Mocht het langer duren dan 2 uren, dan zouden ze contact opnemen.

Fast forward naar vandaag: Bedrijf arriveert om 14:10. Tien minuten later dan de uiterlijke tijd in de afspraakbevestiging en daarvan niet telefonisch van op de hoogte gesteld. Uiteindelijk starten de werkzaamheden om 14:30 en vertrekken de mannen van de installatie weer om 15:15 omdat zij nog 2 uren huiswaarts moeten rijden en niet over kunnen werken i.v.m. persoonlijke omstandigheden, waarvoor alle begrip. De heren hebben aangegeven dat Bedrijf contact met mij zal opnemen voor een 2e dag om het af te maken.

En hier is waar het wat schuurt voor mij. Doordat Bedrijf later dan aangegeven arriveert en vervolgens ook eerder moet vertrekken door persoonlijke omstandigheden is er een 2e dag benodigd voor installatie. Gezien er iemand aanwezig moet zijn in het huis bij de installatie (bovendien laat ik liever ook geen onbekenden zomaar in mijn huis rondlopen) betekent dit dat ik een extra verlofdag moet opnemen. Echter is dit óók bij mij een schaars goed en smijt ik deze liever niet over de balk voor iets wat buiten mijn verantwoordelijkheid uitloopt.

Nu is mijn vraag aan de Tweakers-community; vinden jullie een compensatie vanuit Bedrijf redelijk, en zo ja, hoeveel dan? Zelf kwam ik tot de volgende som: bruto inkomen / werkbare dagen per maand = kosten voor een vrije dag aan korting.

Let me know! _/-\o_

[Afbeelding]
toon volledige bericht
  • Ik zou ook Jumbo aansprakelijk stellen als er meer dan 5 mensen voor de kassa staan te wachten.
  • En natuurlijk NS aansprakelijk stellen als de trein niet komt
  • Vergeet ook niet om je werkgever aansprakelijk te stellen als je moet overwerken vanwege de jaarafsluiting
  • En als laatste je vakantiepark aansprakelijk stellen voor de geleden schade omdat het regende, terwijl je een vakantiedag opgenomen had
Zoals je ziet: sarcasme all over. Dit is gewoon het risico van leven. Niet alles gaat nou eenmaal zoals je dat zelf wilt of plant. Soms gaat het anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-05 16:40
Zoals zo velen al hebben aangegeven, eerst even contact opnemen met het bedrijf en kijken wat ze aan kunnen bieden. Vervelende situatie, maar compensatie lijkt mij niet aan de orde (in ieder geval geen substantiele compensatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
Wat vind je werkgever? Misschien kan die wat flexibeler zijn? Thuiswerken? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

Die heeft hier toch niets mee te maken?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tsja het heeft ook met je eigen verwachtingen te maken. Er vanuit gaan dat alles precies volgens plan verloopt is misschien ook niet geheel reëel, los van wat het bedrijf zelf inschat. Dus als je 2 dagen vrij had gepland had je dat risico afgedekt en kan het alleen maar mee vallen.

Ook had je bijvoorbeeld een dag kunnen afspreken waarop ze om 8:00 in de ochtend beginnen. Dan is de kans ook klein(er) dat het te veel uitloopt.

nu was het gewoon krapjes gepland.

Dus ik zou eerder zeggen: weer een les geleerd. volgende keer beter. Geniet van je 2e vrije dag :P

[ Voor 40% gewijzigd door de Peer op 06-10-2022 16:53 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04 14:08
t14wo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:38:
[...]Dit is gewoon het risico van leven. Niet alles gaat nou eenmaal zoals je dat zelf wilt of plant. Soms gaat het anders.
Ja dat is zo. Maar gek genoeg is dat dan altijd in het voordeel van de commerciele partij, en -nooit- in het voordeel van de klant, die over het algemeen heel wat minder te besteden heeft.

Wat denk je wat er gebeurt als TS straks slechts 72,5% van de rekening voldoet? Met een begeleidend schrijven, zo van: ja, er kwam wat tussen, persoonlijke omstandigheden, ik zit momenteel een beetje krap, je weet toch.

Denkt zo'n bedrijf dan: ach, zo is het leven, niet alles gaat zoals we het willen.

Nope. Ik zal je vertellen wat er dan gebeurt; dan krijgt de klant aanmaningen en uiteindelijk een deurwaarder op zijn dak, en als hij dat niet doet wordt er beslag gelegd op je spullen, want linksom of rechstom, dat verschuldigde geldbedrag gaat er komen, voor de volle 100%, en geen enkele cent minder.

Het is vrij oneerlijk, op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Znorkus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:53:
[...]

Ja dat is zo. Maar gek genoeg is dat dan altijd in het voordeel van de commerciele partij, en -nooit- in het voordeel van de klant, die over het algemeen heel wat minder te besteden heeft.
dat hangt er maar net van af. Je kunt zelf ook een contract opstellen met een boetebeding als ze te laat komen oid. Dat doet geen hond natuurlijk bij kleinere bedragen. maar het kan wel.

er had best duidelijker afgesproken kunnen worden wat te doen bij veel vertraging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
de Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:48:
[...]

Die heeft hier toch niets mee te maken?
Als (ex)werkgever vond ik dat wel. Als ik voor mijn personeel stress kan minimaliseren worden we daar allemaal beter van. Daar horen dit soort dingen ook bij. Hoe vaak wel niet iets kapot gaat en iemand daarvoor thuis moet blijven. Dat kan je als werkgever prima faciliteren zonder direct met verlofdagen te wapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Nu men toch aan het "zeuren" is ... Hoezo moeten die mannen 2 uur rijden? Was er geen bedrijf in de regio die deze werkzaamheden kon uitvoeren? Of was dat wel zo en komen deze mannen toevallig uit de andere kant van Nederland?

Maar goed, vervelend is het wel omdat er opnieuw vrij geregeld moet worden. Geen kennis of familie in de buurt die een dagje zou kunnen bijspringen? Die monteurs kunnen verder en jij hoeft niet een extra vrije dag op te offeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:24
[...]

Wat denk je wat er gebeurt als TS straks slechts 72,5% van de rekening voldoet? Met een begeleidend schrijven, zo van: ja, er kwam wat tussen, persoonlijke omstandigheden, ik zit momenteel een beetje krap, je weet toch.
Zoals zo vaak met vergelijkingen, het gaat een beetje krom.

Dat bedrijf isoleert toch ook niet slechts 72,5% van de vloer? Mocht dat wel zo zijn, dan heb je natuurlijk een prima reden om de factuur niet (volledig) te voldoen. Nee, het bedrijf doet gewoon alles wat is afgesproken. Het duurt alleen wat langer.

Een betere vergelijking: Wat denk je wat er gebeurt als TS de factuur niet voldoet voor de betalingstermijn? Ik denk niet zo veel. Heel vervelend dat een administratief medewerker zich dan weer bezig moet houden met het sturen van een aanmaning, maar nee, daarvoor mag het bedrijf de eerst keer ook geen kosten doorberekenen.
olafmol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:44:
Wat vind je werkgever? Misschien kan die wat flexibeler zijn? Thuiswerken? :)
Dat is natuurlijk niet voor ieder beroep een optie. Ga maar eens thuiswerken als buschauffeur, vuilnisman of CV-monteur.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan je de (algemene) voorwaarden hier posten die je hebt geaccepteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
De afkerigheid van compensatie hier verbaast mij ook enigszins. Ik zit hier redelijk gelijk in als @Znorkus. Meestal wordt alle risico afgewend op de consument. Zo ook nu in de voorwaarden; uitloop van werkzaamheden door toedoen van consument wordt doorberekend. Echter zie ik omgekeerd evenredig geen clausule staan. Dit is toch eerlijkheidshalve gewoon scheef?

Wat als ik kort van te voren iemand had moeten bijstaan door bijvoorbeeld ziekte waardoor de afspraak niet door kon gaan? Dan hadden ze mij conform de voorwaarden €350 ex. BTW mogen doorberekenen als dit niet 48 uur van te voren is gemeld. Waarom zou ik in dit geval dan niet een (kleine) tegemoetkoming mogen verwachten van Bedrijf?

Mijn inziens toch alleszins redelijk, of ben ik nu gek?

Voor nu; ik wacht af tot Bedrijf mij benaderd met voorstel voor een nieuwe afspraak. Daarbij zal ik aangeven dat verlofdagen schaars zijn en voorkeur uitgaat naar een dag ik het weekend. Hopelijk gaan ze daarmee akkoord en anders ben ik erg benieuwd naar het alternatief dat zij kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
@Wolly ik heb ze alleen in hard copy. Dat zou heel wat werk zijn om dat anoniem te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anniedrew schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:25:
@Wolly ik heb ze alleen in hard copy. Dat zou heel wat werk zijn om dat anoniem te maken.
Zijn het geen branchevoorwaarden die online staan? Staat er niets in over dit soort situaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:30
[...]

Ja dat is zo. Maar gek genoeg is dat dan altijd in het voordeel van de commerciele partij, en -nooit- in het voordeel van de klant,
[...]
Ik snap je punt op zich wel. Maar het is in dit geval natuurlijk ook helemaal niet in het voordeel van het bedrijf dat ze nog een keer terug moeten komen. Dat kost hun gewoon ook tijd en mogelijk weer planningsissues bij andere klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
MarkS90 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:57:
Nu men toch aan het "zeuren" is ... Hoezo moeten die mannen 2 uur rijden? Was er geen bedrijf in de regio die deze werkzaamheden kon uitvoeren? Of was dat wel zo en komen deze mannen toevallig uit de andere kant van Nederland?

Maar goed, vervelend is het wel omdat er opnieuw vrij geregeld moet worden. Geen kennis of familie in de buurt die een dagje zou kunnen bijspringen? Die monteurs kunnen verder en jij hoeft niet een extra vrije dag op te offeren.
Binnen dit bedrijf is dit de enige locatie die met PIF isolatie werkt voorlopig. V.w.b. familie/kennis; ja dit is misschien nog een optie. Maar niet gelijk de eerste die ik op tafel wil gooien. Eerst kijken of Bedrijf komt met alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

t14wo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:38:
[...]
  • Ik zou ook Jumbo aansprakelijk stellen als er meer dan 5 mensen voor de kassa staan te wachten.
  • En natuurlijk NS aansprakelijk stellen als de trein niet komt
  • Vergeet ook niet om je werkgever aansprakelijk te stellen als je moet overwerken vanwege de jaarafsluiting
  • En als laatste je vakantiepark aansprakelijk stellen voor de geleden schade omdat het regende, terwijl je een vakantiedag opgenomen had
Zoals je ziet: sarcasme all over. Dit is gewoon het risico van leven. Niet alles gaat nou eenmaal zoals je dat zelf wilt of plant. Soms gaat het anders.
- Jumbo heeft een beleid dat als er vier voor je in de rij staan de boodschappen gratis zijn...
- NS heeft geld terug bij vertraging...
- Werkgever betaalt overuren uit of compenseert in tijd...
- Met het vakantiepark heb je geen afspraken over het weer...

Je sarcasme gaat nogal mank ;)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
olafmol schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

Als (ex)werkgever vond ik dat wel. Als ik voor mijn personeel stress kan minimaliseren worden we daar allemaal beter van. Daar horen dit soort dingen ook bij. Hoe vaak wel niet iets kapot gaat en iemand daarvoor thuis moet blijven. Dat kan je als werkgever prima faciliteren zonder direct met verlofdagen te wapperen.
Allereerst; complimenten voor de instelling, zo zouden meer werkgevers mogen denken. Mijn werkgever is over het algemeen vrij sociaal. Alleen is dit voor mij niet geheel te compenseren met thuiswerken bijvoorbeeld. Plusminus 50% van mijn werkzaamheden moeten op locatie. Ik kan mij niet voorstellen dat werkgever zomaar 4 uren cadeau doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:29

M2M

medicijnman

Dag ligt eraan wat je in die 4 uur doet. Als het productief werk is ten gunste van het bedrijf zou het een bijzonder brakke manager zijn die daar moeilijk over doet. Als je aangeeft een paar uurtjes extra te maken, just in case, kost het jouw twee uur extra werken én je hebt een geisoleerde kruipruimte en geen ruzie met de leverancier daarvan.

Wat is het je waard?

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:03
[...]

Denkt zo'n bedrijf dan: ach, zo is het leven, niet alles gaat zoals we het willen.

Nope. Ik zal je vertellen wat er dan gebeurt; dan krijgt de klant aanmaningen en uiteindelijk een deurwaarder op zijn dak, en als hij dat niet doet wordt er beslag gelegd op je spullen, want linksom of rechstom, dat verschuldigde geldbedrag gaat er komen, voor de volle 100%, en geen enkele cent minder.

Het is vrij oneerlijk, op die manier.
toon volledige bericht
Nee, dit is totaal niet vergelijkbaar. Want het gaat hier om ‘natura’, oftewel: vrije tijd. En dat is nou eenmaal niet direct geld. En zo werken bouwlui ook net zo goed. Als jij uitloopt met het plaatsen van de keuken terwijl de stuccadoor morgen zou komen, stuur je een bericht en gaat hij echt geen geld in rekening brengen dat hij niet kan beginnen morgen. Hij zoekt een vervangende klus of hij gaat wat anders doen die dag.

TS kan ook gewoon iets anders gaan doen. Ruim de zolder op, beits het tuinhuisje of geef de auto een grondige poetsbeurt.

Wat ik bedoel: Dit kan nou eenmaal gebeuren. Ga niet meteen dingen eisen. Je bent geen euro’s kwijt, je moet alleen je tijd anders indelen. Wees flexibel en doe dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

t14wo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:03:
[...]

Nee, dit is totaal niet vergelijkbaar. Want het gaat hier om ‘natura’, oftewel: vrije tijd. En dat is nou eenmaal niet direct geld.
Het is helemaal niet ongewoon tegenwoordig dat er in de CAO sprake is van een regeling waarbij verlof tegen geld en vice versa uitgeruild kan worden. Daarmee is een verlofdag gelijk aan een bepaald geldbedrag ;)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Anniedrew schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:23:
Het gaat mij niet om het onderste uit de kan halen of claimen om lekker te kunnen claimen. Punt is dat verlofdagen schaars zijn en ik een paar achter dan hand wil houden voor 'noodgevallen'. Het idee is dus om eventueel een onbetaald verlof aan te vragen voor die dag. Helaas is thuiswerken voor mij geen optie zoals de suggestie van @AMDFreak.

Ik wil het gewoon in alle redelijkheid met Bedrijf oplossen; mijn vraag is dus, is een compensatie redelijk?

Vervelend is dat een hoop mensen gelijk van kwade wil uitgaan. Wellicht door de manier van schrijven, maar awel.

Edit startpost: anoniem gemaakt.
dan vraag je toch iemand anders om op het huis te passen. ze verplichten je niet om vrij te nemen en thuis te zijn ;)

je kan het vragen aan het bedrijf maar je hebt nergens recht op in het beste geval moet je ze namelijk eerst in gebreken stellen en dan moet je ze alsnog de mogelijkheid bieden het gebrek te herstellen. Ze werken nu eenmaal in je huis dus dat moet je dan open maken voor ze ;)
Waarschijnlijk hebben ze het met opzet slim gespeeld om onder die 350 euro boete uit te komen en dat kan anders had er een einddatum moeten staan ipv een begin datum :+

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 06-10-2022 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anniedrew schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:06:
...Voor vandaag 06-10 om 12:00 uur was overeen gekomen
...starttijd tot 2 uren zou kunnen afwijken
...Bedrijf arriveert om 14:10. Tien minuten later dan de uiterlijke tijd in de afspraakbevestiging
...vertrekken de mannen van de installatie weer om 15:15 omdat zij nog 2 uren huiswaarts moeten rijden
...i.v.m. persoonlijke omstandigheden, waarvoor alle begrip.
Lees ik nou te kritisch of was de totale hoeveelheid werkzaamheden dus al om 17:00 afgerond geweest (uiterlijk) als ze wel om 12:00 netjes voor de deur hadden gestaan? En dus/hierdoor is de vervolgafspraak dus nodig voor minder dan 2 uur ter plekke en dat moet dan tegen "een hele dag vrije tijd" gecompenseerd worden?

Bel dat bedrijf, leg je situatie & begrip uit, doe ze een voorstel dat ze een uurtje eerder op weg gaan naar je, dat ze precies om (bijvoorbeeld) 09:00 voor de deur staan en voor 11:30 weer op pad. Kost het je een halve dag (ieder doet wat tijd/water bij de wijn), klaar.
Verlofdagen schaarste
Ieder zo zijn heug & meug maar als iedereen maar met iedereen rekening moet houden over wat een vrij uurtje of dagje kost of hoe lastig die te krijgen zijn, dan had je eerlijk gezegd van te voren veel strakkere afspraken moeten maken; de kleine letters waren je op dat moment bekend (waaronder max 2 uur uitloop) dus linksom of rechtsom had je redelijkerwijs kunnen inschatten dat 12u beginnen of 14u beginnen sowieso geen oplossing was einde dag zeker met inachtneming dat de medewerkers ongeveer 2 uur moeten rijden; dat is bijna niet te doen in het huidige verkeer dat je dat tot op de minuut nauwkeurig krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
MAX3400 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

Lees ik nou te kritisch of was de totale hoeveelheid werkzaamheden dus al om 17:00 afgerond geweest (uiterlijk) als ze wel om 12:00 netjes voor de deur hadden gestaan? En dus/hierdoor is de vervolgafspraak dus nodig voor minder dan 2 uur ter plekke en dat moet dan tegen "een hele dag vrije tijd" gecompenseerd worden?

Bel dat bedrijf, leg je situatie & begrip uit, doe ze een voorstel dat ze een uurtje eerder op weg gaan naar je, dat ze precies om (bijvoorbeeld) 09:00 voor de deur staan en voor 11:30 weer op pad. Kost het je een halve dag (ieder doet wat tijd/water bij de wijn), klaar.

[...]

Ieder zo zijn heug & meug maar als iedereen maar met iedereen rekening moet houden over wat een vrij uurtje of dagje kost of hoe lastig die te krijgen zijn, dan had je eerlijk gezegd van te voren veel strakkere afspraken moeten maken; de kleine letters waren je op dat moment bekend (waaronder max 2 uur uitloop) dus linksom of rechtsom had je redelijkerwijs kunnen inschatten dat 12u beginnen of 14u beginnen sowieso geen oplossing was einde dag zeker met inachtneming dat de medewerkers ongeveer 2 uur moeten rijden; dat is bijna niet te doen in het huidige verkeer dat je dat tot op de minuut nauwkeurig krijgt.
toon volledige bericht
In principe had het mijn inziens prima gereed kunnen zijn binnen 4 uren. Ook als ze om 14:00 uur waren begonnen en hadden doorgewerkt tot 18:00 uur, of desnoods 17:00 uur. Dan waren ze misschien ook al wel gereed geweest. Echter omdat een van de werknemers om persoonlijke redenen voor 6 uur thuis moest zijn (nogmaals; waarvoor alle begrip), zijn ze al om 15:15 vertrokken. Effectief zijn ze dus 45 minuten aan de slag gegaan vandaag.. Nu is het zo dat bij mijn werkgever reistijd geen werktijd is. Ik vind niet dat dat specifieke risico, dat de werknemer eerder naar huis moet i.v.m. persoonlijke redenen, bij mij neergelegd kan worden als ze anders vandaag gereed waren geweest. Bovendien was ik ook niet op de hoogte dat werknemers nog 2 uren terug moesten rijden. Deze mededeling hoorde ik pas van werknemer op het moment dat ze om 15:15 vertrokken. Dit had ik dus ook niet redelijkerwijs kunnen/moeten weten. Bovendien was het zelfde bedrijf eerder vanuit een depot uit de buurt (30 minuten rijden) gekomen om de spouwmuur te vullen. Maar omdat PIF een redelijk nieuwe vorm van isoleren is voor dit bedrijf, kunnen ze dit alleen vanuit depot op 2 uren rijden van mijn huis, wat ik ook vandaag pas hoorde van werknemers.

Resume:
-Ik wist niet dat werknemers uit depot ver van mijn huis kwamen op voorhand
-Ik wist niet dat werknemer eerder naar huis moest op voorhand

Ik zie niet anders dan dat mij verweten kan worden dat ik wellicht 2 uren teveel heb opgenomen als ik jouw argumentatie volg. Desalniettemin wil ik het redelijk oplossen met Bedrijf, en blijkbaar moet dat de volgende keer met strakke afspraken. Mijn inziens is het met inachtneming van bovenstaande ook niet anders dan redelijk dat Bedrijf ook met enige vorm van compensatie over de brug komt. Immers; mijn verlofdagen zijn schaars. Ik kan ze niet zomaar over de balk gooien, anders heb ik ook geen buffer meer voor 'noodgevallen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:50
Ben je zelf ook zo stipt? Ben dan wel benieuwd wat je beroep is.
Ik zit in de projecten, je wil niet weten wat er schuift op 1 project.
Het woord workaround is er voor uitgevonden.
Tenzij de einddatum in boeteclausule wordt genoemd, heb je mijn inziens geen reden tot vergoeding.
En reken er maar op dat die boeteclausule in de prijs verrekend zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:38
Ik weet niet of je in je recht staat maar ik denk wel dat je moeilijk kan gaan doen. Als het idee was dat het in één dag gedaan zou worden, waar ik eigenlijk ook wel van uit ga als ik een dergelijk brief krijg waar een moment in vermeld wordt, dan kan je best even bellen en verwijten dat jou dat helemaal niet uitkomt en dat ze het dan wel even hadden mogen laten weten. Mensen moeten nou eenmaal vrij nemen van werk, dat weten ze. Het komt nu niet door een onvoorzienbare omstandigheid van jouw kant, ze hadden gewoon vroeger moeten beginnen. Zeggen ze dat dat nou eenmaal zo uitkwam, dat kan je ze zeggen dat ze in hun brief hadden mogen vermelden dat er mogelijk een extra dag nodig was en of het dan akkoord was of dat de afspraak dan verzet moest worden. Zulke brieven heb ik ook gehad van klusbedrijven, dit is de planning, zoveel tijd hebben we ongeveer nodig, even bellen als het niet uitkomt en ze bellen ook wel eens of ze op een ander moment mogen langskomen. Planning heeft gewoon z'n hersens niet gebruikt en niet goed gecommuniceerd.

Maar punt is wel dat jij iets gedaan wil hebben en daar dan ook concessies voor moet doen zoals tijd vrij nemen tenzij je een waterdichte clausule hebt. Onvoorzienbare dingen gebeuren, nu echter niet door jouw toedoen, maar je zult ze in de gelegenheid moet stellen om het naar tevredenheid op lossen.
Hierbij hoef jij ook niet door hoepels te springen en alles maar te accepteren, kijk gewoon rustig of een familielid/vriend/buur tijd heeft om even erbij te zijn of dat je werkgever het misschien geen bezwaar vindt als je er zelf bij bent.

Pas als dat niet mogelijk is en je wordt echt door ze verplicht om een extra dag vrij te nemen dan zou je kunnen overwegen om een korting of iets dergelijks te eisen omdat het slechte service is. Juridisch weet ik niet hoe je staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:13

Rzaan

Altijd zoekende

Anniedrew schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:24:
De afkerigheid van compensatie hier verbaast mij ook enigszins. Ik zit hier redelijk gelijk in als @Znorkus. Meestal wordt alle risico afgewend op de consument. Zo ook nu in de voorwaarden; uitloop van werkzaamheden door toedoen van consument wordt doorberekend. Echter zie ik omgekeerd evenredig geen clausule staan. Dit is toch eerlijkheidshalve gewoon scheef?

Wat als ik kort van te voren iemand had moeten bijstaan door bijvoorbeeld ziekte waardoor de afspraak niet door kon gaan? Dan hadden ze mij conform de voorwaarden €350 ex. BTW mogen doorberekenen als dit niet 48 uur van te voren is gemeld. Waarom zou ik in dit geval dan niet een (kleine) tegemoetkoming mogen verwachten van Bedrijf?

Mijn inziens toch alleszins redelijk, of ben ik nu gek?

Voor nu; ik wacht af tot Bedrijf mij benaderd met voorstel voor een nieuwe afspraak. Daarbij zal ik aangeven dat verlofdagen schaars zijn en voorkeur uitgaat naar een dag ik het weekend. Hopelijk gaan ze daarmee akkoord en anders ben ik erg benieuwd naar het alternatief dat zij kunnen bieden.
Ik denk dat je laatste oplossing de beste is.
Leg je situatie uit, kijk waar ze mee komen.
Ze komen vast met iets. Zo niet... laat het gaan.
Klinkt onrechtvaardig, maar je moet ook nooit over de kok klagen bij het voorgerecht als je het hoofdgerecht nog moet ontvangen.
Juridische stappen is een hoop gedoe en de rechtbank werkt ook niet in het weekend.
Bovendien dikke kans dat de rechter je geen gelijk geeft (want overmacht), of dat je zelf je eigen juridische kosten mag betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Dapdodo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:16:
Ben je zelf ook zo stipt? Ben dan wel benieuwd wat je beroep is.
Ik zit in de projecten, je wil niet weten wat er schuift op 1 project.
Het woord workaround is er voor uitgevonden.
Tenzij de einddatum in boeteclausule wordt genoemd, heb je mijn inziens geen reden tot vergoeding.
En reken er maar op dat die boeteclausule in de prijs verrekend zit.
Grappig dat je het vraagt. Ik ben militair, dus altijd tijd -5 minuten aanwezig ;).

Zonder ongein; natuurlijk snap ik dat het e.e.a kan uitlopen. Maar ik ben wel van de school van afspraak is afspraak. Dat heeft ongetwijfeld ook met mijn werk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:06
Ik denk dat als je wat wil bereiken je het beste op een nette manier om compensatie kan vragen bij "Bedrijf"
Leg uit dat je gezien de duur van de werkzaamheden wel kon verachten dat ze dit in 1 dag konden klaren.
Kan het verhaal natuurlijk altijd een beetje aandikken dat je nu een negatief vakantie saldo hebt en deze moet afkopen aan het einde van het jaar, maar zal het zeker niet af proberen te dwingen.
Wat betreft de hoogte van de compensatie, op een klus van 10.000 euro kan je denk ik meer verwachten als eentje van 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:11
Anniedrew schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:30:
[...]

Zonder ongein; natuurlijk snap ik dat het e.e.a kan uitlopen. Maar ik ben wel van de school van afspraak is afspraak. Dat heeft ongetwijfeld ook met mijn werk te maken.
Was de afspraak dat jij er continu moest bijzijn, of dat je er gewoon voor moet zorgen dat ze binnen geraken?

Dan is het je eigen wens om ervoor verlof te nemen en heb je eigenlijk 0% recht op een compensatie. Een bedrijf gaat er echt niet wakker voor liggen of jij nog 10 dagen verlof hebt of 0, terwijl je de hele dag binnen blijft of iemand anders de deur laat openen. En dus ook niet of jij een drang hebt op controle en daarom verlof neemt voor werkvolk binnen te laten, terwijl je dat liever voor noodgevallen bijhoudt.

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 07-10-2022 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anniedrew schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:30:
[...]
Dat heet beroepsdeformatie; ik heb ook trekjes prive die ik zakelijk gebruik (of andersom). Helaas is 98% van de mensen / bedrijven niet van die specifieke trekjes voorzien. Wat krijg je dan? Een topic zoals dit ;)

Denk dat de tijd ver achter ons ligt dat de beste oplossing om de hoek woonde / werkte. Niet alleen qua online bestellingen (waarvan je ook weet dat ze vaak niet op tijd bezorgd worden) maar ook fysiek werk rijdt tegenwoordig heel het land door tegen (bodem)tarief. Persoonlijk voorbeeld: ik kon hier in de stad een hovenier bellen voor gras leggen a 1130 Euro. Uiteindelijk een bedrijf uit Zuid-Brabant laten komen voor minder dan 400 Euro. Zelfde kwaliteit gras, en ja, ze waren 3 kwartier te vroeg. Ach. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 20:29
Ik wil je alleen als advies meegeven om er niks mee te doen. Bedrijven hebben het zo druk dat ze jou als klant kunnen missen als kiespijn.

Je komt dan mogelijk bij het gezegde een kat in het nauw maakt rare sprongen. Hun hebben immers wellicht niks te verliezen, jij des te meer als ze het niet (goed) komen afwerken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:22
Ik zou het gewoon proberen. Andersom krijg je ook voorrijkosten in je mik als ze voor jan lul voor de deur staan.
Pagina: 1