Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Veel inverstering en PV, of in eerste instantie een WP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-11 12:35
Mijn vraag

Ik overweeg om een veldopstelling zonnepanelen te plaatsen om de elektra kosten van B&B vakantie woningen bij een boerderij te drukken. De beste zet zou zijn om de verbruikers efficienter te maken door de elektrische CV te vervangen door een warmtepomp, maar ivm levertijden en beschikbaarheid zie ik dat dit jaar niet meer gebeuren.

Stel we hebben een verduurzaming budget van 20.000 euro ex btw:
-Kan ik die dan het beste volledig besteden aan zonnepalenelen?
of
-Kan ik beter voor 10.000 euro aan panelen besteden en 10.000 'ooit' investering in een nieuwe warmtepomp ter vervanging van de elektrische CV?

De gedachtegang

20k aan zonnepanelen
+Zonnepanelen plaatsen is vrij risico arm.
+Hoe meer panelen je plaatst, hoe lager de ratio van 'overhead' kosten van kabels, mantels, elektra, omvormers etc.
+Geen impact op reguliere bedrijfsvoering van de boerderij/B&B
-Inefficiente verbruikers blijven aanwezig

10k panelen + 10k pomp
+Daadwerkelijk gebruik verminderen
-Warmtepomp plaatsen heeft meer risico's
-Twee 'klussen' uit te voeren in plaats van slechts 1
-Levertijden van warmtepomp
-Plaatsen van warmtepomp

Relevante hardware die ik overweeg te gebruiken

3x25A netaansluiting
64 AEG panelen van 370Wp
Goodwe 17KT-DT G2 3-fase omvormer
16 panelen per input, open spanning met 16 in serie 670 Vdc
Vanaf het veld met mantelbuis en 8 aders in 8 flexibele buizen naar de schuur.
In de schuur de omvormer monteren
Van de schuur naar het huis met de 3fase kabel

Alle reacties

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-11 23:36
Warmtepomp sowieso

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:50
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:38 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:16

de Peer

under peer review

-Het is meestal vergunningsplichtig. dus vergeet die niet aan te vragen.
-BTW terug vragen gaat niet lukken als de investering groter is dan (ongeveer) 12.000 euro excl btw. Echter kun je dan wel wachten tot 2023, omdat de panelen dan waarschijnlijk vrijgesteld worden van BTW.

[ Voor 59% gewijzigd door de Peer op 06-10-2022 15:11 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:49
waarom heb je nu een elektrische cv? weet je het verbruik ongeveer? Met de aansluiting die je hebt zal het geen al te grote unit zijn, dus ik verwacht dat je die relatief makkelijk kunt vervangen.

• SuperR1902
Elektra kosten t/m september 2023;
0.2 euro per kWh

Jaar verbruik:
+/- 18.000 kWh

CV is een NIBE, vermogen heb ik niet paraat, ik denk 8kW gebaseerd op het verbruik wat ik zag. Het gaat niet om mijn woning.

Mijn vermoeden is dat er destijds door de aannemer voor is gekozen vanwege
-de eenvoud van installatie
-installatie kosten
-erf niet aangesloten op gasnet
-het gaat om vakantie huisjes dus de gedacht zal zijn dat deze met name in de zomer worden gebruikt,

[ Voor 5% gewijzigd door SuperR1902 op 06-10-2022 15:15 ]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-11 22:07
Als er sprake is van meerdere huisjes en dus meerdere radiatoren op één elektrische CV, dan is dit misschien minder handig, maar toch ter overweging:

Airco's schijnen in tegenstelling tot (lucht)water-warmtepompen best aardig te krijgen te zijn. Je kunt er prima mee verwarmen.

Voordelen:
- snel geplaatst
- verwarmen snel en zuinig
- kan prima met bestaande verwarmingen samenwerken indien nodig
- kan efficiënt koelen, waarschijnlijk prettiger/sneller dan een LWWP.

Mogelijke nadelen:
- 1 binnenunit verwarmt 1 ruimte, meerdere is althans lastiger
- verwarmen meer de lucht, minder de massa (ruimte koelt mogelijk sneller af na uitschakelen)
- mogelijk voelbare luchtstroom (sommigen houden er sowieso niet van; anderzijds is een binnenunit wellicht tactisch te plaatsen)
- geluid (harder blazen = meer geluid maar efficiëntere warmteverspreiding, en vice versa)
- los van ruimteverwarming zou je iets andere moeten regelen voor warm tapwater
- je moet filter/binnenunit af en toe ontstoffen/schoonmaken
- geen subsidie (tenzij je in Groningen woont en aardbevingsgelden kunt inzetten ;) ).

De WAF luidde kort na installatie: hadden we veel eerder moeten doen. Hier intussen 5 jaar ervaring met aircoverwarming van de woonkamer, nog steeds positief.

There's nothing moister than an oyster.

• SuperR1902
Het betreft 3 aaneengeschakelde appartementen met in ieder vloerverwarming. Mogelijk nog 3 keer een radiator bij het slaapvertrek, maar die zit boven het woon-deel zonder deuren. Alle warmte van het woondeel zal naar het slaapvertrek stijgen.

• de Peer

de Peer

under peer review

SuperR1902 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:14:
Elektra kosten t/m september 2023;
0.2 euro per kWh

Jaar verbruik:
+/- 18.000 kWh
in dat geval: Vraag een SAP (secundair allocatiepunt) aan. dan krijg je een 2e slimme meter waar je een apart contract op kunt afsluiten. je sluit de panelen dan aan op die 2e meter.

Je gaat dan stroom afnemen op contract 1 tegen 20 cent per kWh.

Je gaat dan stroom terugleveren op contract 2 tegen de teruglevergoeding. Die kun je nog wel krijgen voor 50-70 cent (ik heb zelf 91 ct per kWh, 1 jaar vast).

Salderen is geld weggooien als het verschil tussen inkoop en verkoop groot is.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 06-10-2022 16:14 ]

• SuperR1902
Dus jij zegt:
In de winter 2e meter (SAP) laten plaatsen, +/- 250 euro (Stedin)
In de winter veel panelen op die SAP aansluiten
In de winter energie contract afsluiten met gunstige teruglever vergoeding (Engie?)
In de zomer; 100% teruglever vergoeding (zeg 20.000 kwh a 0.6 euro = 12.000 euro)

En dan in de nazomer een warmtepomp plaatsen van de opbrengst?

Bij het verloop van het huidige contract
-Jaarlijks shoppen naar de laagste elektra prijs voor het primaire allocatie punt (Tibber?)
-Jaarlijks shoppen naar de hoogste teruglever vergoeding voor het secundaire punt (Engie?)

Begrijp ik je zo goed?

• de Peer

de Peer

under peer review

SuperR1902 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:35:
Dus jij zegt:
In de winter 2e meter (SAP) laten plaatsen, +/- 250 euro (Stedin)
In de winter veel panelen op die SAP aansluiten
In de winter energie contract afsluiten met gunstige teruglever vergoeding (Engie?)
In de zomer; 100% teruglever vergoeding (zeg 20.000 kwh a 0.6 euro = 12.000 euro)

En dan in de nazomer een warmtepomp plaatsen van de opbrengst?

Bij het verloop van het huidige contract
-Jaarlijks shoppen naar de laagste elektra prijs voor het primaiire allocatie punt
-Jaarlijks shoppen naar de hoogste teruglever vergoeding voor het secundaire punt

Snap ik je zo goed?
Ja, dat vat het goed samen. Risico is wel dat er op dat moment geen interessant contract met hoge TLV meer te kiezen is misschien. Wie zal het zeggen..

wachtlijst voor een SAP kan maar zo 3-6 maanden zijn volgens mij trouwens.

en BTW terugkrijgen bij een investering hoger dan 12k (excl. btw) is lastig(er).

in de winter ook 100% terugleververgoeding overigens. ik snap niet waarom je dat aan de zomer koppelt.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 06-10-2022 16:40 ]

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Ik snap die keuze wel voor een elektrische cv-ketel: die heb je al voor 1250 euro terwijl een warmtepomp het 5-voudige kost. Als je dat al redt voor dat geld ...

• de Peer

de Peer

under peer review

MarkS90 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:01:
Ik snap die keuze wel voor een elektrische cv-ketel: die heb je al voor 1250 euro terwijl een warmtepomp het 5-voudige kost. Als je dat al redt voor dat geld ...
En waarom snap je het dan? Die warmtepomp is in gebruik giga veel goedkoper.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik wil wel eens een foto zien van die “electrische CV”, met “NIBE” als merk zou zomaar iets anders kunnen zijn.

• SuperR1902
Toen, in 2016, was men volgens mij veel minder met energie bezig. Ik kan het de aannemer haast niet kwalijk nemen dat deze voor een elektrisch CV heeft gekozen voor de toepassing. Het idee was vast dat de verwarming misschien maar een paar weken aan zou staan.

Hoe dan ook, dat ding zit er in en nu is het de vraag hoe ik kan voorkomen dat de bewoners straks leeg lopen op de energie rekening. Met 20kWp in het weiland is de elektra rekening na salderen weer op 0, maar het voorstel van @de Peer spreekt me ook aan. Juist de panelen gebruiken om wat geld mee te verdienen om nadien de verwarming te vervangen voor een warmtepomp.

• SuperR1902
bbbrumbrum schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:52:
Ik wil wel eens een foto zien van die “electrische CV”, met “NIBE” als merk zou zomaar iets anders kunnen zijn.
Het is er zo een of een die er erg op lijkt:
https://www.techniekwebsh...4SWYo5EouCNUaAr2aEALw_wcB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWnNey6XQi3tSGe0wm6eOtBdzKM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y6PVzP7fxqxFqmTZj6cFxjoQ.png?f=user_large

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
€1600? De tandjes. En dan ook nog kromliggen op het verbruik.

Die zou ik uit principe het eerste buitenstampen.
Maar waar gebruik je deze ketel voor? Hoeveel word er mee verwarmd, en doet ‘ie ook SWW?
Maw: wat is het huidige verbruik?

• SuperR1902
bbbrumbrum schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:00:
[...]
Die zou ik uit principe het eerste buitenstampen.
Maar waar gebruik je deze ketel voor? Hoeveel word er mee verwarmd, en doet ‘ie ook SWW?
Maw: wat is het huidige verbruik?
Ik doe dit voor iemand anders dus kijk nu enkel naar het financiele plaatje.
De ketel wordt gebruikt voor 3 vakantie woningen/appartementen in een omgebouwde schuur.
SWW gaat via 2 daalderop elektrische ketels. Die verbruiken ook niet weinig, maar aanzienlijk minder dan de verwarming.

En wat betreft het krom liggen valt dat met 15 of 20 ct per kWh wel mee. Ik wil alleen voorkomen dat de bewoners zich een ongeluk schrikken als ze na het verlopen van hun contract 4-5 keer zo veel mogen afrekenen per maand.

[ Voor 16% gewijzigd door SuperR1902 op 06-10-2022 20:11 ]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:16
Hmm, In alle appartementen ligt al vloerverwarming. 1 warmtepomp met evt buffervat voor de verwarming van alle appartementen zou een optie kunnen zijn.
SWW zou je kunnen doen door ventilatiewarmtepompboilers, of in plaats van 1 -> 2 boilervaten voor SWW

Dat zou je electriciteitsverbruik al flink moeten minimaliseren waarmee je met minder zonnepanelen al uitkomt.

• SuperR1902
Thuis kan ik lekker ieder kwartier tunen/prutsen/troubleshooten aan mijn nieuwe warmtepomp. Bij een adres 1.5 uur rijden verderop zit ik niet zo te wachten op een telefoontje 'dat hij het niet doet'. Dan klinkt de 'makkelijke' oplossing om gewoon een hoop panelen te plaatsen voor nu wat interessanter.

Het is misschien wel de beste 2-traps rakket. Nu even de bloeding stoppen door een hoop panelen te plaatsen en met de opbrengsten/besparing nadien de oorzaak op te lossen door een warmtepomp te plaatsen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:20
Eerst zonnepanelen is geen slecht idee. Als je een WP gaat plaatsen zul je die sowieso willen hebben

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
de Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

En waarom snap je het dan? Die warmtepomp is in gebruik giga veel goedkoper.
Ik heb gereageerd op de bijdrage van SuperR1902 die een vermoeden uitsprak over de aannemer.

• SuperR1902
Ik ga eerst eens even vragen wat het beschikbare budget precies is en dan op basis daarvan een best-guess kosten/baten sommetje maken voor wat ons op het gebied van de energie markt te wachten staat
Pagina: 1