Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirae
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Goedemiddag allen, hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien mbt onderstaande.

Ben een x aantal weken geleden overgestapt van Caiway naar Delta (internet + tv), Delta activeert de glasvezelverbinding vanavond/ vannacht.
Heb van Delta een Genexis Platinum toegestuurd gekregen die ik morgenvroeg samen met een medewerker van Delta (telefonisch) aan ga sluiten. Als deze online is gekomen sturen ze de Genexis Titanium met bridge functie deze kant op.
Reden hiervoor is dat ik graag een eigen router wil blijven gebruiken zodat ik de vrijheid heb deze in te stellen zoals ik zelf wil. Gebruik op dit moment nog een RT-AC87U (asuswrt-merlin) waar ik een harde schijf aan heb gekoppeld die dienst doet als netwerk (media) opslag. Heb ook een Pi-Hole in mijn netwerk gehangen.

Mijn vraag is waar ik de RT-AC87U het beste* mee kan vervangen wanneer deze achter een Genexis Titanium modem (in bridge) komt te hangen. Wil er het liefst wel een HDD aan kunnen hangen, anders moet ik daar een andere manier voor zoeken :P

*voor een redelijk bedrag, kan er momenteel namelijk geen honderden euro's in steken ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:11

lier

MikroTik nerd

Wat kan je op het Delta modem niet instellen wat je wel nodig hebt?
Wat is er mis met de RT-AC87U waarom je hem wil vervangen?
Waarom gebruik je geen NAS?
Wat is een redelijk bedrag?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:05
Het beste is gewoon die Genexis Titanium niet in Bridge mode te laten zetten en gewoon als router te gebruiken.
Dat ding heeft ook een USB poort met Samba support, dus je kunt die ook als netwerk opslag gebruiken.

Is bij verre de goedkoopste oplossing en waarschijnlijk ook de best mogelijke gezien jouw wensen.

Als je serieus iets met netwerkopslag wilt doen moet je een NAs kopen.
Enig ander alternatief is een Synology router kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 06-10-2022 13:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 16:04
Kun je niet zonder de Platinum?
Ik ken ook situaties waar na het glasvezelmodem een Platinum zit, die werden vervangen voor in dit geval Fritzboxen ivm problemen met de Platinum.
Moet hierbij wel melden dat ik niet weet hoe Delta dit oplevert, of dit mogelijk is, maar zou toch moeten kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirae
  • Niet online
lier schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:21:
Wat kan je op het Delta modem niet instellen wat je wel nodig hebt?
Wat is er mis met de RT-AC87U waarom je hem wil vervangen?
Waarom gebruik je geen NAS?
Wat is een redelijk bedrag?
Ga er eigenlijk vanuit dat de meeste instellingen niet aanpasbaar zullen zijn. Daarnaast beschikt die niet over QoS, schijnt de signaal sterkte niet denderend te zijn en heb ik mijn twijfels over de toepasbaarheid van die 2.0 poort @Ben(V) :) Misschien is het wel een beetje een principe kwestie, ik weet het niet maar voelt fijner om mbt het instellen vd router functies alles zelf in de hand te hebben.

De AC87U hangt er inmiddels een dikke 8 jaar, al enige tijd geen updates meer voor uitgekomen en lijkt het soms steeds slechter te trekken (rebooten en dan gaat het weer een paar weken). Nouja, dat soort dingen :)

Dacht aan iets van 200,- euro max ofzo. Als ik daar dan de komende jaren weer mooi voorruit zou kunnen en ik niet afhankelijk ben van wat een 3de partij mij toestaat te veranderen in de instellingen (niet dat ik alles om wil gooien oid maar gewoon het idee) ben ik tevreden :)

@MadMax12 Kan de Platinum niet in bridge modus zetten :)
Edit: verkeerd gelezen; Ja, vervangen zou inderdaad ook een optie zijn.

Achja, scheelt dat ik het weekend denk ik toch wel vast zit aan het gebruik van dat Platinum modem, kan dus iig eea proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:05
Kortom enkel onderbuik gevoel.
QoS is een onzin functionaliteit en wifi van die Genexis is gegarandeerd beter dan die antieke Ausus.

En storage aan een router is altijd vrij nutteloos, maar dat was het bij die Asus ook al.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirae
  • Niet online
Heb alles hier werkend en had achteraf eigenlijk gewoon helemaal niks moeten doen...

Mijn internet & verbinding lag er vannacht bij thuiskomst uit dus besloot toen vast het modem van Caiway te ontkoppelen en de Platinum van Delta (tijdelijke) er aan te hangen zodat ze die vandaag gelijk konden activeren en mij de Titanium versie toe konden sturen.

Toen ik hem had ontkoppeld zag ik echter dat het modem van Caiway ook een Genexis Titanium betrof. Wou hier eea over opzoeken toen ik een mailtje van Delta zag; "Gefeliciteerd, uw diensten zijn actief en u kunt gebruik maken van uw abonnement.''
Heb het hier voor vannacht maar bij gelaten 8)7

Vanmorgen gebeld door de medewerkster van Delta die mij aangaf dat de verbinding idd al actief was.
Hoefde de Platinum versie dus ook niet aan te sluiten om de verbinding te activeren, ze kon mij gelijk een Titanium model versturen. Nog wel gevraagd of die dan niet naar Caiway kon zodat ik deze gewoon kon laten hangen ipv terugsturen naar Caiway maar dat was niet mogelijk aangezien ze naar buiten niet hetzelfde bedrijf zijn, tevens zou het een iets andere versie zijn ;)

Alles weer aangesloten zoals ik het oorspronkelijk had en alles werkt gewoon zonder de apparatuur van Delta uberhaupt gebruikt te hebben. 8)

Iets wat ik wel vreemd vond (maar vast een logische verklaring heeft) is dat ik niet in kon loggen op het Titanium modem toen ik mijn pc daar rechtsstreeks op had aangesloten. Had wel gewoon internet op de pc maar de inlogpagina van het modem was op geen enkele manier bereikbaar. :?

Anyway, hoefde dus uiteindelijk enkel het Genexis Titanium modem van Caiway te vervangen voor het Genexis Titanium modem dat ik binnenkort ontvang van Delta. :D

@lier @Ben(V) @MadMax12 Thnx voor jullie input, dat waardeerde ik zeker _/-\o_
Pagina: 1