Router aankoopadvies voor Ziggo en glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:19

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Topicstarter
Op dit moment heb ik de volgende setup: Ziggo kabelinternet met een modem in bridge. Daarachter een Fritzbox 7490 met wat mesh repeaters.

Nu heb ik de laatste tijd wat vaker dat de router zijn eigen plan trekt en ik de zaak moet resetten. Geen zin in oorzaak jacht maar liever gewoon iets nieuws. Het ding stamt uit 2014 oid en ik heb al eens een verse voeding gekocht. De webinterface is ook tenenkrommend traag.

Is er een router die zowel kabel als glasvezel aan kan? Ik zie dat Fritzbox wel kabelmodems heeft maar ik weet niet of ik die ook als 'losse' router voor glasvezel kan gebruiken als ik zou overstappen naar bijv. KPN, TMobile, Freedom internet etc.

Concrete vraag 1: kunnen de 3 Fritzbox kabelmodems tzt ook worden gebruikt als router voor glasvezel internet (dus zonder de ellende boxen van de betreffende glasvezelaanbieder) of is dat een no-go. Budget is ruim, max € 300.

Concrete vraag 2: Indien no-go: welke niet-cable fritzbox kan ik het beste nemen om die weer achter het ziggo modem te hangen en die bij een overstap ook voor andere providers bruikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

Nog niet helemaal duidelijk uit je verhaal...waarom gebruik je de Ziggo modem niet ook als router?
Verder...welke eisen heb je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
lier schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:10:
Nog niet helemaal duidelijk uit je verhaal...waarom gebruik je de Ziggo modem niet ook als router?
Verder...welke eisen heb je?
Omdat ik deze router al had voor ik Ziggo kreeg en mijn het hele thuisnetwerk incl wifi / IOT al ingericht was inclusief regels voor mijn zakelijke database die thuis draait etc. Dit was de meest simpele weg: glasvezel kabel eruit, Ziggo modem erin, even friemelen in de instellingen en gaan.

Eisen: stabiel, toekomstbestendig/Wifi 6, snel, eenvoud in bediening, de eerste 6-8 jaren geen omkijken meer naar hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door de meester01 op 06-10-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

1. Ja dat kan volgens mij. LAN poort 1 wordt dan de WAN poort. Overigens gebruik ik nu de 7490 als mijn 1Gbit glasvezel router. De Wi-Fi staat uit en gebruik een andere Wifi oplossing.

2. Dat hangt er vanaf wat je wilt. Een nieuwe FB is een stabiele keuze (7590.) Hoeveel wil je zelf handmatig doen? Edgerouter. Unifi Dream machine. Netgear, TP-Link, allemaal kunnen dat goede keuzes zijn, maar volledig afhankelijk van je wensen.

De vraag is even wat er niet stabiel is bij je? Mijn 7490 met Unifi APs zijn helemaal stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
Hann1BaL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:15:
De vraag is even wat er niet stabiel is bij je? Mijn 7490 met Unifi APs zijn helemaal stabiel.
Internet/wifi valt regelmatig uit terwijl er aan de Ziggo kant niets aan de hand is. De afgelopen maand incidenteel een keer een paar minuten maar nu gisteren een kwartier, vandaag idem. Enige oplossing is de Fritzbox resetten, een reset van het ziggo modem doet niets. Mijn boerenconclusie: router is oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:06

lier

MikroTik nerd

de meester01 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:13:
Eisen: stabiel, toekomstbestendig/Wifi 6, snel, eenvoud in bediening, de eerste 6-8 jaren geen omkijken meer naar hebben.
Definieer stabiel
Definieer toekomstbestendig
Definieer snel
Definieer eenvoud in bediening

Kan je uitleggen waarom eenvouding bediening een eis is, terwijl je er 6-8 jaren niet meer naar om wil kijken. En hoe ga je om met updates? Zou je als eis dan niet ook updates gedurende 6-8 jaren willen hebben?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

de meester01 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:18:
[...]

Internet/wifi valt regelmatig uit terwijl er aan de Ziggo kant niets aan de hand is. De afgelopen maand incidenteel een keer een paar minuten maar nu gisteren een kwartier, vandaag idem. Enige oplossing is de Fritzbox resetten, een reset van het ziggo modem doet niets. Mijn boerenconclusie: router is oorzaak.
Alleen is de vraag of de Wifi de veroorzaker is, of de verbindingen in het algemeen. De reden is: een nieuwe FB heeft weinig meer functionaliteit en het grote nadeel met technologie is dat het snel weer outdated is. Daarom zou je kunnen overwegen eens te testen met een andere wifi oplossing, maar de FB de router laat zijn. Je zult er genoeg over vinden, maar voor de meeste mensen is de 7490 nog steeds een prima apparaat hoewel deze al oud is, maar nog steeds de Gbit/s snelheden aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
lier schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:19:
[...]

Definieer stabiel
Definieer toekomstbestendig
Definieer snel
Definieer eenvoud in bediening

Kan je uitleggen waarom eenvouding bediening een eis is, terwijl je er 6-8 jaren niet meer naar om wil kijken. En hoe ga je om met updates? Zou je als eis dan niet ook updates gedurende 6-8 jaren willen hebben?
Definieer stabiel - geen gezeik met wifi
Definieer toekomstbestendig - glasvezel > 1gbs geschikt
Definieer snel - zie vorige
Definieer eenvoud in bediening - nu zit alles in tig submenus van de webinterface, niet gebruikersvriendelijk. Ik zal er toch af en toe iets mee moeten doen als er in mijn netwerk iets aangepast moet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 06-10-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
Hann1BaL schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Alleen is de vraag of de Wifi de veroorzaker is, of de verbindingen in het algemeen. De reden is: een nieuwe FB heeft weinig meer functionaliteit en het grote nadeel met technologie is dat het snel weer outdated is. Daarom zou je kunnen overwegen eens te testen met een andere wifi oplossing, maar de FB de router laat zijn. Je zult er genoeg over vinden, maar voor de meeste mensen is de 7490 nog steeds een prima apparaat hoewel deze al oud is, maar nog steeds de Gbit/s snelheden aan kan.
De uitval gaat van incidenteel naar nu haast structureel. Dat irriteert. Google home werkt dan ook niet meer. Aangezien ik te weinig tijd heb en geld een mindere issue is anno nu leek het me een mooi moment om de huidige FB met pensioen te sturen. Ik ben al 30 jaar plus aan het tweaken, zelf pc's bouwen etc maar ik merk dat ik gewoon geen zin meer heb in uren testen en klooien.

Het moet het gewoon doen, ik wil/kan de tijd er niet insteken of de irritatie niet ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:07
Zonder investering in kennis, is de slechtste oplossing iets anders kopen.

Ik heb regelmatig een lekke band, dus om dat op te lossen koop ik een andere auto.
Maar de oorzaak is dat er allemaal roestige spijkers op de parkeerplaats liggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

de meester01 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

De uitval gaat van incidenteel naar nu haast structureel. Dat irriteert. Google home werkt dan ook niet meer. Aangezien ik te weinig tijd heb en geld een mindere issue is anno nu leek het me een mooi moment om de huidige FB met pensioen te sturen. Ik ben al 30 jaar plus aan het tweaken, zelf pc's bouwen etc maar ik merk dat ik gewoon geen zin meer heb in uren testen en klooien.

Het moet het gewoon doen, ik wil/kan de tijd er niet insteken of de irritatie niet ervaren.
Je geeft geen antwoord op de vraag.
We weten nog steeds niet wat van de router functionaliteit je gebruikt, want het Ziggo modem zelf kan een prima geschikte router zijn voor je, waar je APs voor koopt.

De meest schaalbare oplossing is het uit elkaar trekken van Router en AP functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:35

Umbrah

The Incredible MapMan

Als je nou eens je apparaten 'los' trekt:

- Je wilt een WiFi oplossing
- Je wilt een DOCSIS3(.1) modem, eventueel later een glasvezel appliance
- Je wilt een IPv4 NAT
- Je wilt een snelle router
- Je wilt het geheel op een makkelijke consistente manier kunnen configureren
- Waarschijnlijk ook nog een netwerk switch

Het probleem is dat het eigenlijk allemaal andere functies zijn, en puur voor logistieke redenen vaak ook gewoon dom zijn om in één apparaat te combineren. Neem bijvoorbeeld een modem én een wifi punt. Docsis werkt goed als het punt van overname ("mediaconversie") zo dicht mogelijk bij het overnamepunt zit naast een filter. In Nederlandse woningen is dat een haast bepantserde meterkast met ladingen AC en andere 'ruis' er doorheen. Daar wifi naast hebben werkt doorgaans slecht, omdat je het zendvermogen van wifi typisch wilt beperken tot een ruimte om niet te veel overlap te creëren met andere netwerken.

Routing/NAT dat soort zaken werkt goed in een ASIC, maar web interfaces weer niet. Een ARM-chip erbij om een interface te hosten is een mix doorgaans, en dit is waarom veel pro apparatuur op andere manieren beheerd wordt.

Nou is het zeker in consumentenland lastig om dingen te splitsen, hoewel je bijvoorbeeld een oude PC naar PFSense zou kunnen ombouwen (en een verdomd goede router er aan hebt), maar je kan een compromis sluiten. Wifi heb je problemen mee, meshes, zeker met draadloze backhauls, zijn gewoon eigenlijk altijd lastig.

Een ubiquity oplossing waarbij je AP's met een bekabelde backhaul aansluit en met iets als een cloudkey beheert maakt wifi al een stuk beter. Firewall/IPv4 NAT? PFSense of iets als een dreammachine, er zijn een hoop te vinden, en dat wordt een stuk makkelijker als je niet persé op óók zaken als WiFi hoeft te filteren. Modem? Heb je nu al in 'bridge', voor glas is dat toch weer anders, en sterk provider afhankelijk (kijk maar eens op de pagina van Freedom Internet wat er mogelijk is bij jou, soms kan je met een media converter zelfs een PFSense box óók als "modem" gebruiken).

Overigens, hoe beter de techniek, hoe meer submenu's je zal hebben. Scan je wifi maar eens in de buurt, je hebt ongetwijfeld meer dan een paar 2,4GHz netwerken van buren (en dat is dan WiFi... er zit meer op 2.4GHz) die je lastig vindt, en daar mee omgaan is al weer een paar submenu's. Kijk eens naar wat dingen als 2x2MiMO doen. Zaken als beamforming zijn een aspect. Door de functies te splitsen echter, maak je wel wat zaken makkelijker. Dan hoef je alleen naar je WiFi zaken toe (immers, machine's die je niet rondzeult zoals een PC, XBox, of 3D Printer heb je toch wel een kabeltje naar toe?), als je WiFi een probleem geeft (en kun je het wifi los van je overige netwerk updaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
Umbrah schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:33:
Als je nou eens je apparaten 'los' trekt:

- Je wilt een WiFi oplossing
- Je wilt een DOCSIS3(.1) modem, eventueel later een glasvezel appliance
- Je wilt een IPv4 NAT
- Je wilt een snelle router
- Je wilt het geheel op een makkelijke consistente manier kunnen configureren
- Waarschijnlijk ook nog een netwerk switch

Het probleem is dat het eigenlijk allemaal andere functies zijn, en puur voor logistieke redenen vaak ook gewoon dom zijn om in één apparaat te combineren. Neem bijvoorbeeld een modem én een wifi punt. Docsis werkt goed als het punt van overname ("mediaconversie") zo dicht mogelijk bij het overnamepunt zit naast een filter. In Nederlandse woningen is dat een haast bepantserde meterkast met ladingen AC en andere 'ruis' er doorheen. Daar wifi naast hebben werkt doorgaans slecht, omdat je het zendvermogen van wifi typisch wilt beperken tot een ruimte om niet te veel overlap te creëren met andere netwerken.

Routing/NAT dat soort zaken werkt goed in een ASIC, maar web interfaces weer niet. Een ARM-chip erbij om een interface te hosten is een mix doorgaans, en dit is waarom veel pro apparatuur op andere manieren beheerd wordt.

Nou is het zeker in consumentenland lastig om dingen te splitsen, hoewel je bijvoorbeeld een oude PC naar PFSense zou kunnen ombouwen (en een verdomd goede router er aan hebt), maar je kan een compromis sluiten. Wifi heb je problemen mee, meshes, zeker met draadloze backhauls, zijn gewoon eigenlijk altijd lastig.

Een ubiquity oplossing waarbij je AP's met een bekabelde backhaul aansluit en met iets als een cloudkey beheert maakt wifi al een stuk beter. Firewall/IPv4 NAT? PFSense of iets als een dreammachine, er zijn een hoop te vinden, en dat wordt een stuk makkelijker als je niet persé op óók zaken als WiFi hoeft te filteren. Modem? Heb je nu al in 'bridge', voor glas is dat toch weer anders, en sterk provider afhankelijk (kijk maar eens op de pagina van Freedom Internet wat er mogelijk is bij jou, soms kan je met een media converter zelfs een PFSense box óók als "modem" gebruiken).

Overigens, hoe beter de techniek, hoe meer submenu's je zal hebben. Scan je wifi maar eens in de buurt, je hebt ongetwijfeld meer dan een paar 2,4GHz netwerken van buren (en dat is dan WiFi... er zit meer op 2.4GHz) die je lastig vindt, en daar mee omgaan is al weer een paar submenu's. Kijk eens naar wat dingen als 2x2MiMO doen. Zaken als beamforming zijn een aspect. Door de functies te splitsen echter, maak je wel wat zaken makkelijker. Dan hoef je alleen naar je WiFi zaken toe (immers, machine's die je niet rondzeult zoals een PC, XBox, of 3D Printer heb je toch wel een kabeltje naar toe?), als je WiFi een probleem geeft (en kun je het wifi los van je overige netwerk updaten).
De Ziggo modem staat in de woonkamer (helaas) en gaat met een zelf getrokken utp-kabel naar de meterkast in de FB router alwaar de 24 poorts PoE switch zijn internet en routering krijgt. Vandaar naar woning en kantoor.

Ik ben nu erg tevreden over de WiFi snelheid - ik haal de max speed van mijn verbinding @500/40 op de ipad zowel in de woonkamer (dus via de FB router) als boven (2e AP). Achter in de tuin via een FB accesspoint op kantoor nog 250. Het bereik etc is de issue niet, de uitval van de internetverbinding wel.

Ik heb geen last van buren wifi etc want ik heb een vrijstaand huis in de quasi rimboe ;)

Kijk: de meest voor de hand liggende optie is de FB router via een klik aan klik uit stopcontact remote aan en uit zetten met een afstandbediening >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee de meest voor de hand liggende oplossing is die FB als switch en accesspoint in te zetten en de routering aan de Connectbox over te laten.

Rebooten van een apparaat om problemen te verstoppen is nooit een goede oplossing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
Ben(V) schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:22:

Rebooten van een apparaat om problemen te verstoppen is nooit een goede oplossing.
Wat stel je dan voor dat ik zo'n moment doe? Bidden naar de electronica goden om te vragen om mijn internet toegang weer vrij te geven? Via die lijn verdien ik mijn inkomen dus als het internet eruit ligt, mijn wifi plat gaat, mijn Voip telefoon niet meer bereikbaar is en Citrix eruit klapt wat dan? Dan loop ik naar de meterkast en reboot ik de router.

Zoals gezegd heb ik geen zin meer om 1001 dingen te testen en proberen. Het is mij gewoon duidelijk dat de FB de oorzaak is en ik zou graag een paar tips voor een opvolger willen ipv de Sherlock Holmes route te nemen.

Het heeft jaren prima gewerkt. Nu niet meer -> tijd voor een nieuwe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 20:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

@de meester01
Heb je hier iets aan?
https://www.routershop.nl...oorten_psf=Ja____1__poort

Dat is nog best uitgebreide keuze, er is veel verkrijgbaar en aangezien je aangeeft niet meer te willen pielen en testen voor een router achter een modem. (en in bridge)
Ik ben ook 25 + jaar aan het prutsen testen en pielen, ik snap wat je zegt.
Misschien is die fritz die in die link staat wel wat, aangezien je die soort interface gewend bent.
(Ik weet het niet, ik heb een hardware firewall achter een modem in bridge.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Omdat de router al ouder is zou het ook de voedingsadapter kunnen zijn die brak is en je router de hik geeft. De kwaliteit van bijgeleverde voedingsadapters is vaak niet briljant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het punt is dat netwerk appratuur over het algemeen niet zomaar anders gaat functioneren en dat doordat je met een reboot iets verandert je daar niet de conclusie aan moet verbinden dat die FB defect is.

Wat als je dat ding vervangt door iets nieuws en je hetzelfde probleem of in een andere vorm terug krijgt?

Pagina: 1