Kraan [vraag]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe50
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-10-2022
Een kleine vraag op dit forum, vond namelijk niets online.

Mijn ouders draaien alle kranen op koud na gebruik (douche, aan de afwas etc etc)
Ze doen dit omdat ze zeggen dat de boiler gaat aanspringen moesten ze op warm staan.
Klopt dit?
Lijkt me heel raar dat de boiler blijft opspringen terwijl de kranen toe zijn.

Mvg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Tenzij de kraan lekt maakt het niks uit.

De ketel kan niet ruiken waar de kraan op staat. Deze springt pas aan als er water gaat lopen door de warmwaterleiding. Kraan dicht = geen watervraag = geen warmtevraag.

Wat ik vaker zie is dat mensen de kraan (geopend) even op koud draaien om het resterende hete water in de kraan weg te spoelen. Zodat je niet je handen brandt als je een minuut later denkt koud water te pakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Op zich wel iets voor te zeggen als het thermostaatkranen zijn, maar dan vooral om te voorkomen dat het stelmechanisme vast komt te zitten door kalkaanslag in de kraan zelf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
De kraan heeft een koude en een warme toevoer vermoed ik. De kraan regelt de verhouding hiertusen en als er meer warm water vraagt merkt de boiler dat en slaat ie pas aan. Lijkt me niet dat de stand van de kraan zonder gebruik hier invloed op heeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
Ik snap de redenatie wel, maar vooral bij mengkranen. Daar zie je vaak dat ze in het midden gezet worden, want dat staat mooier. Als je dan even koud water wilt pakken, maar de mengkraan niet verplaatst zal de ketel denken dat er ook warmwatervraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49
Hier in huis ook de standaard bij de 1 hendel kranen.

Mocht er HEET water in de leiding naar de kraan zitten dan komt dat er niet zomaar uit
Ik zie aan de meter dat een kraan die gemixed staat idd warm water vraag oplevert.

[ Voor 8% gewijzigd door raymondw op 06-10-2022 14:51 ]

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

raymondw schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:48:
[...]
Ik zie aan de meter dat een kraan die gemixed staat idd warm water vraag oplevert.
Wat bedoel je hiermee? Op het moment dat je de kraan open zet of wanneer deze dicht is?

Als de kraan open staat: logisch dat er warm water vraag is, de kraan staat immers 'gemixed' dus deze vraagt zowel warm als koud water

Als de kraan dicht staat: er is geen vraag naar warm water, tenzij de kraan lekt.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
Mijn kinderen rammen gewoon de kraan maximaal open. Als die op heet staat, krijgen ze heet water. Staat ie in het midden, maakt de ketel warm water. Staat ie op koud...

En zelf doe ik het ook, als ik de kraan open trek gaat die tegelijk met het open zetten naar koud, maar kan zijn dat de ketel net genoeg flow meet dat ie aanslaat en direct weer afslaat.

Daarom dus gewoon standaard op koud zetten. Mocht je net loeiheet water getapt hebben, ook wel zo veilig om het water even koud door te laten lopen voor het dichtzetten, scheelt een paar verbrande handen bij de volgende die de kraan open trekt en direct de handen eronder steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:22
Je kan je ketel vaak instellen dat hij de eerste 2 3 of 4 liter water niet aanslaat.
Bij ons staat hij op 4 liter, en ik heb dus nooit last van een ketel die onnodig aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:27
JohnDoe50 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:57:

Ze doen dit omdat ze zeggen dat de boiler gaat aanspringen moesten ze op warm staan.
Klopt dit?
Nee.

Roomba E5 te koop

Pagina: 1