Laptop herkent usb, maar kan deze niet openen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeake91
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-11-2024
Hallo

Een collega van mij heeft volgend probleem.
Als ik de usb aansluit staat deze tussen mijn apparaten.
Wanneer ik deze wil openen komt er de melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXjIVJwrjQ0nchcKmXdWKPVKqQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IB3PtFKsq4PFUVXBMGU8OGdc.png?f=user_large

Als ik naar de usb kijk is het geheugen niet toegewezen, maar ik kan het ook niet toewijzen. Ik krijg de melding "het apparaat is niet klaar".

Iemand suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DY9jDXh1bJbYvP9NWPHzG2gngOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C9rlVIdsck8c729oAV6b0Nxq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdZ7ikp86YdanMFiTbmqY1EYj_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3T8QClbHdqt9ko8g9wm24hw3.png?f=user_large

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:07
Wat is "de usb" ?
Een usb stick?
Een usb harddisk?
Heeft het altijd gewerkt?
Is het nieuw?
Andere pc geprobeerd?
Iets meer info is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02:05
Lijkt erop alsof de usb (stick?) niet gepartitioneerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeake91
Het is een usb stick.
Heeft altijd goed gewerkt.
Is niet nieuw, er stonden heel wat documenten op.
Ik ben nu aan het proberen om de documenten terug te halen, maar tot nu toe geen succes.
Verschillende programma's geprobeerd zoals Recuva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-10 15:33
Jeake91 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:01:
Het is een usb stick.
Heeft altijd goed gewerkt.
Is niet nieuw, er stonden heel wat documenten op.
Ik ben nu aan het proberen om de documenten terug te halen, maar tot nu toe geen succes.
Verschillende programma's geprobeerd zoals Recuva.
Heeft altijd goed gewerkt. Tot die kapot gaat. Wat voor stick is het?

Probeer Photorec-Testdisk eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeake91
pennywiser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:04:
[...]

Heeft altijd goed gewerkt. Tot die kapot gaat. Wat voor stick is het?

Probeer Photorec-Testdisk eens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LTQiqTgtkIIBNCra0TvIlro_vTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T7svuX9Iic98JP6MOygUh0Bx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-10 15:33
Dat is het dan, einde verhaal helaas. Ook niet heel slim om bestanden zo lang op een stick te laten, terwijl ze kennelijk nergens anders staan. Hebben jullie geen Onedrive?

Merk/type stick?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeake91
pennywiser schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:14:
[...]

Dat is het dan, einde verhaal helaas. Ook niet heel slim om bestanden zo lang op een stick te laten, terwijl ze kennelijk nergens anders staan. Hebben jullie geen Onedrive?

Merk/type stick?
Dacht ik ook al... kon maar proberen.
De meeste bestanden staan online maar niet alles, daarom vroeg ze me om het te proberen.
Jammer maar helaas :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een datarecovery-bedrijf proberen kan nog. Kost sowieso €€€ en geen garantie op slagen, natuurlijk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• productionrw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-11-2022
Heb ook wel eens usb sticks gehad die het echt niet meer leken te werken maar weer leven kregen door Mini Tool Partition Wizard, het valt altijd nog te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Als een stickje in deze staat is van ene op andere dag, zonder aanwijsbare reden kan het zo zijn dat hij volgende keer dat je hem inplugt helemaal niets meer doet. Dis mijn advies zou zijn, niet allerlei verschillende op het stickje loslaten. Dus geen testdisk, Minitool en dat allemaal. Dat zal best gewerkt hebben voor mensen, maar er is dus ook de kans dat het niet werkt, het zaken erger maakt en recovery dus moeilijker.

Als je het al zelf wilt proberen dan zou eerste stap moeten zijn m.i., een 'disk' image maken. Dan is er gerede kans dat je leesfouten gaat tegenkomen dus tooltje dat je gebruikt om de image te maken moet hier mee om kunnen gaan, bijvoorbeeld ddrescue onder Linux. Maar voor Windows zijn er ook wel tools die hiermee om kunnen gaan DMDE bijvoorbeeld. Als je eenmaal een disk image hebt, dan heb je alle tijd van de wereld om elk tooltje dat je wilt kunt uitproberen.

Ik vermoed echter dat het voor dit stickje te laat en dat de NAND chip 'stuk' is en waarschijnlijk kan alleen chip-off de data nog redden. Dan is vraag hoeveel is de data waard en hebben we te maken met stickje waar controller en NAND op PCB gesoldeerd zijn of een zgn. monolith waarin controller en NAND geïntegreerd zijn? Dat laatste maar recovery moeilijker, bewerkelijker en dus duurder.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Kun je / durf je voorzichtig behuizing te verwijderen? Bij bepaalde modellen is het heel eenvoudig, die vallen er bij wijze van spreken spontaan af. In andere gevallen is het een heel gedoe, denk bijvoorbeeld aan metalen gevallen die je bijna als een blikje moet open draaien.

Ik vraag het hierom, ik wil wel chip-off pogen mits we niet maken hebben met een monolith. Helaas is enige manier om daarachter te komen de behuizing verwijderen. Ik kan vooraf geen garanties geven n aangezien ik voor chip-off de NAND chips los soldeer is het stickje daarna natuurlijk per definitie onbruikbaar. Ik vraag er in dit geval niets voor, noem het een uit de hand gelopen hobby en de omstandigheid dat ik van een Canadees bedrijf 2e hands een flash-extractor lezer en software kon overnemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Stanton op 15-10-2022 13:13 ]

Joep

Pagina: 1