Zonnepanelen vermogen in kWh hoger dan in Wp?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRCerror
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 19:08
Hi allemaal,

Ik heb een offerte voor zonnepanelen ontvangen met de onderstaande panelen en vermogen.

Nu vind ik het vreemd dat het vermogen in kWh hoger is dan het vermogen in Wp, ik lees overal dat je een factor van ~0,85 moet gebruiken wanneer je Wp naar kWh gaat omrekenen.

De leverancier geeft aan dat ze de verwachte verwachte opbrengst (kWh) berekenen aan de hand van de kompas oriëntatie, hellingshoek en ligging etc. Daarbij wordt er rekening gehouden met schaduwen etc
En dat de ligging van mijn dak erg gunstig is ( 5 panelen pal op zuiden en 4 op westen, geen schaduw) en dat het kWh daardoor hoger uitkomt dan het WP.

Heeft de leverancier het hier goed, of dit complete onzin?
ik heb onvoldoende kennis van zonnepanelen om te dit zelf te bepalen, het zou fijn zijn als iemand met meer kennis van zonnepanelen zijn mening met mij wil delen.

thx!

-- offerte gegevens

9 x SunPower P3 - 380AC + IQ7A
3375 Wp
3509 kWh

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32

de Peer

under peer review

Dat kan prima kloppen ja. die 0,85 is ook maar natte vinger werk en gebaseerd op veilige/pessimistische aannames.

Als de boel vol op zuid ligt zonder schaduw met optimale hellingshoek kun je echt wel boven de 1 uitkomen als we een mooie zomer hebben met niet te veel bewolking.

Je moet het wel vooral van Zuid hebben lijkt me. die 4 op west trekken het weer iets naar beneden.

kWh is geen vermogen trouwens, maar verbruik of opbrengst. dat zijn 2 verschillende zaken. Wp en kWh kun je dus ook niet 1 op 1 vergelijken, ze hebben verschillende eenheden. Wp is een eigenschap van het paneel: het max vermogen. Terwijl kWh in deze context ook afhankelijk is van het weer gedurende het jaar en of er bijvoorbeeld wekenlang saharazand op je panelen ligt.

het is maar net welke aannames je doet, en welk jaar je als referentie neemt qua hoeveelheid zon.

[ Voor 116% gewijzigd door de Peer op 06-10-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:35
9x 380 is 3420Wp, hij zal met 375Wp per paneel gerekend hebben. Hier de datasheet.

PVcalc komt met 3036 kWh een stuk lager uit waarbij ik random het midden van het land heb gekozen en een ideale dakhelling van 35 graden. 5 graden meer of minder verlagen de opbrengst alweer iets. Dus ja, 3500 is erg optimistisch naar mijn mening.

[ Voor 31% gewijzigd door Uszka op 06-10-2022 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRCerror
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 19:08
Bedankt voor de feedback, het kan dus wel maar wel onder de meest gunstige omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Is die 0,85 niet gewoon de arbeidsfactor (cos phi)?

Dan lijkt mij dat ze die vergeten zijn bij het berekenen van de maximale opbrengst in kWh.

Overigens is 0,85 weliswaar pessimistisch, maar wel de waarde waar bijvoorbeeld netbeheerders ook mee rekenen (in het geval dat de echte arbeidsfactor niet bekend is). Het is niet zozeer uit de duim gezogen dus, maar meer een "not really the best and not really the worst case scenario". Je moet toch iets hanteren om te voorkomen dat je kabels gaan gloeien. :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32

de Peer

under peer review

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:37:
Is die 0,85 niet gewoon de arbeidsfactor (cos phi)?
nee. Het is een getal om het vermogen van een installatie om te rekenen naar de jaaropbrengst.
En dus o.a. afhankelijk van het weer maar ook de efficientie van de panelen en omvormer.
0.85 werd 10 jaar geleden ook al gebruikt. Panelen zijn niet veel efficienter geworden, maar wel ietsje.

[ Voor 44% gewijzigd door de Peer op 07-10-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:38
CRCerror schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:38:
Bedankt voor de feedback, het kan dus wel maar wel onder de meest gunstige omstandigheden.
Kan zeker hoor. Mijn vriendin had afgelopen jaar op zuid ook meer kWh dan ze aan Wp heeft liggen. En dat ligt wel gunstig, maar ook weer niet perfect.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Aan de kust kan die 0.85 volgens mij wel boven de 1 uitkomen, de zoninstraling is daar meer. Dan kan je opbrengst denk ik inderdaad hoger zijn. Zit je aan de kust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Met 17,5 kWp zit ik nu al op 17,3 mWh dit jaar, met de rest van het jaar zal ik ongeveer op 18,5 mWh uitkomen. Panelen op zuid, liggen vrij vlak in een vrije veld opstelling.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:41

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

de Peer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

nee. Het is een getal om het vermogen van een installatie om te rekenen naar de jaaropbrengst.
En dus o.a. afhankelijk van het weer maar ook de efficientie van de panelen en omvormer.
0.85 werd 10 jaar geleden ook al gebruikt. Panelen zijn niet veel efficienter geworden, maar wel ietsje.
Kijk, weer wat geleerd. Dank!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Pagina: 1