Spouwmuurisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 13:45
Gezien de hoge gasprijzen zijn wij de mogelijkheden rondom spouwmuurisolatie aan het bekijken.

Gisteren is een isolatiebedrijf ter inspectie naar ons huis komen kijken. Momenteel zit er glaswol in de spouw. Het gaat om een hoekhuis uit de jaren 80.

Momenteel verbruiken wij ongeveer 1400m3 per jaar.
In februari dit jaar hebben wij nog ongeveer 13m2 HR++ glas laten plaatsen waar voorheen enkel glas zat, waarschijnlijk zal het verbruik nu dan ook lager liggen.

Het isolatiebedrijf geeft na inspectie het volgende aan:
- 90m2 spouwisolatie.
- Enverifoam zou de enige mogelijkheid zijn in verband met na-isoleren en de aanwezige glaswol.
- kosten pakweg 2,2K inc BTW.

Als we dit jaar nog isoleren kunnen we subsidie aanvragen door de combinatie van glas+spouw isolatie binnen hetzelfde jaar.

Wat is jullie ervaring met deze foam en na-isolatie? Is het de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 17:55

Agent47

I always close my contracts.

Spouwmuurisolatie is altijd goed. Je hebt je ramen ook al laten vervangen. Gewoon doen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Doen. Zeker ivm de subsidie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:45
Geen schuim bijblazen in een spouw waar al wol inzit. Vraag dat bedrijf maar eens of ze voor die specifieke toepassing een certificaat hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:42

-tom-562

Oliesjeik

No Hands schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:19:
Geen schuim bijblazen in een spouw waar al wol inzit. Vraag dat bedrijf maar eens of ze voor die specifieke toepassing een certificaat hebben.
Envirofoam/aminiotherm schuim is juist bedoelt voor spouwmuren waar al isolatie in zit (vaak uitgezakt e.d.).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 17:02
-tom-562 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Envirofoam/aminiotherm schuim is juist bedoelt voor spouwmuren waar al isolatie in zit (vaak uitgezakt e.d.).
Ik ben geen expert, maar ik heb een bedrijf laten komen voor isolatie (ik zie net dat ook zij Envirofoam gebruiken). In mijn spouwmuur van 6cm zat al 4 cm glaswol. Die overige 2cm is niet voldoende en dus was na-isoleren niet mogelijk.
Nogmaals, ik ben geen expert, ik praat nu na wat de man vertelde die mij me langs kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-09 11:24
Ik heb onlangs ook een topic geopend met de vraag of het beter is om eerst spouwmuur leeg te halen of gewoon na te vullen. Het grootste gedeelte van de mensen die ik spreek (niet alleen hier) zijn het er over eens dat navullen met aminotherm of envirofoam geen verstandige keuze is. Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om de spouwmuur eerst leeg te halen en dan opnieuw te vullen. De oude isolatie was immers weggezakt, op enkele plaatsen niet aanwezig en voldoet al lang niet meer aan wat je tegenwoordig mag verwachten. Leeghalen kost meer, maar ik doe dat soort dingen liever gelijk goed. De 'experts' die ons zijn geweest hadden allen een andere mening. Vandaar dat ik geluisterd heb naar mijn gevoel en de mening van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:24
Zenomyscus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:52:
Ik heb onlangs ook een topic geopend met de vraag of het beter is om eerst spouwmuur leeg te halen of gewoon na te vullen. Het grootste gedeelte van de mensen die ik spreek (niet alleen hier) zijn het er over eens dat navullen met aminotherm of envirofoam geen verstandige keuze is. Persoonlijk heb ik ervoor gekozen om de spouwmuur eerst leeg te halen en dan opnieuw te vullen. De oude isolatie was immers weggezakt, op enkele plaatsen niet aanwezig en voldoet al lang niet meer aan wat je tegenwoordig mag verwachten. Leeghalen kost meer, maar ik doe dat soort dingen liever gelijk goed. De 'experts' die ons zijn geweest hadden allen een andere mening. Vandaar dat ik geluisterd heb naar mijn gevoel en de mening van anderen.
Het ligt er natuurlijk ook aan waarmee de huidige spouw is gevuld. Een spouwmuur zoals die van @Michiel1978 waar 4 van de 6cm al/nog gevuld is met wol is natuurlijk een ander verhaal dan een spouwmuur die gevuld was met UF-schuim waar praktisch niets meer van over is.
In het geval van @RobBrands zou ik inderdaad ook twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-09 11:24
Mania-92 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

Het ligt er natuurlijk ook aan waarmee de huidige spouw is gevuld. Een spouwmuur zoals die van @Michiel1978 waar 4 van de 6cm al/nog gevuld is met wol is natuurlijk een ander verhaal dan een spouwmuur die gevuld was met UF-schuim waar praktisch niets meer van over is.
In het geval van @RobBrands zou ik inderdaad ook twijfelen.
Dat klopt inderdaad. Bij ons was op sommige plaatsen nog zeker 4cm wol aanwezig. Wat dat betreft klinkt het voor mij als een vergelijkbaar scenario. Op de zolder zit helemaal geen isolatie meer, alles is weggezakt. Omdat daar ook gewerkt gaat worden en een slaapkamer komt in de toekomst is isolatie wel handig. Het gaat bij mij om een hoekhuis, dus die buitenmuur kan best wel eens veel impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
-tom-562 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:56:
[...]

Nee dat is niet waar, daarvoor wordt het wel gebruikt door allerlei bedrijven maar daar is het niet voor. Het is voor lege spouwmuren. Er zijn geen bedrijven in NL die een certificaat hebben om bestaande spouwmuren waar vanaf de bouw al isolatie zit bij te vullen met aminotherm of envirofoam.
Als je uitgezakte isolatie hebt moet je het eruit halen en dan je lege spouw opnieuw vullen en dat kan prima met aminotherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:42

-tom-562

Oliesjeik

No Hands schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

Nee dat is niet waar, daarvoor wordt het wel gebruikt door allerlei bedrijven maar daar is het niet voor. Het is voor lege spouwmuren. Er zijn geen bedrijven in NL die een certificaat hebben om bestaande spouwmuren waar vanaf de bouw al isolatie zit bij te vullen met aminotherm of envirofoam.
Als je uitgezakte isolatie hebt moet je het eruit halen en dan je lege spouw opnieuw vullen en dat kan prima met aminotherm
Volgens mij bieden alle isolatieboeren aminotherm schuim aan als oplossing voor uitgezakte isolatie. Zouden die het dan allema verkeerd hebben?
Wat is je bron van deze informatie als ik vragen mag?
En uitgezakte isolatie er uit laten halen... Dat wordt het vele prijzige bedoeling.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
-tom-562 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:50:
[...]

Volgens mij bieden alle isolatieboeren aminotherm schuim aan als oplossing voor uitgezakte isolatie. Zouden die het dan allema verkeerd hebben?
Wat is je bron van deze informatie als ik vragen mag?
En uitgezakte isolatie er uit laten halen... Dat wordt het vele prijzige bedoeling.
Dat het aangeboden wordt wil nog niet zeggen dat het juist gebruikt wordt.
Zowel certificering instantie Insula als SKG Ikob hebben geen certificaten uitgegeven aan bedrijven voor schuim in een reeds gevulde spouw. Daar komt mijn informatie vandaan.
Uitgezakte isolatie eruit halen kost net zoveel als nieuwe isolatie aanbrengen. Met de huidige gasprijzen verdien je het al snel terug en daarbij is het je huis, wat veel gekost heeft, als je spullen staan erin, je woont erin, je wilt niet de kans lopen dat je iets doet waar je later spijt van krijgt wat op een onhandige plek zit als in je spouwmuren. Doe het dan 1 keer goed.

Je kunt Insula zelf ook bellen en vragen waarom ze dit zo doen. Dan leggen ze je dat haarfijn uit en ze sturen foto's van hoe het verkeerd kan gaan als je dat wilt.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 06-10-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 13:45
No Hands schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:19:
Op de website staan een tweetal certificaten. Een Procescertificaat en een attest. Beide SKG en KOMO, en voor Enverifoam XD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:09:
[...]

Dat het aangeboden wordt wil nog niet zeggen dat het juist gebruikt wordt.
Zowel certificering instantie Insula als SKG Ikob hebben geen certificaten uitgegeven aan bedrijven voor schuim in een reeds gevulde spouw. Daar komt mijn informatie vandaan.
Uitgezakte isolatie eruit halen kost net zoveel als nieuwe isolatie aanbrengen. Met de huidige gasprijzen verdien je het al snel terug en daarbij is het je huis, wat veel gekost heeft, als je spullen staan erin, je woont erin, je wilt niet de kans lopen dat je iets doet waar je later spijt van krijgt wat op een onhandige plek zit als in je spouwmuren. Doe het dan 1 keer goed.

Je kunt Insula zelf ook bellen en vragen waarom ze dit zo doen. Dan leggen ze je dat haarfijn uit en ze sturen foto's van hoe het verkeerd kan gaan als je dat wilt.
Volgens mij is Takkenkamp gecertificeerd voor na-isolatie met Aminotherm Isoplusschuim, of lees ik het niet goed: https://www.skgikob.nl/ce...5189/SKGIKOB.012572.01.NL

Edit: Ik zie dat dit gaat over UF schuim, maar begrijp dat Aminotherm een nieuwe vorm van UF schuim is

In de KOMO uitvoeringsrichtlijn https://www.komo-online.nl/brl/brl2110-28-103/2/2.2/2.2.8[1] staat het volgende (wat wellicht verklaart dat er geen aparte certificatie nodig is voor reeds gevulde spouw):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PD2M-8_MfkoSrS25xBKP1sVSe-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SevOEigWuchrJnIo6zZDJAQ3.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door pdidi op 29-10-2022 19:25 ]

Pagina: 1