Hoe traag kan hij branden?

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 21:15
Op welke snelheden kan een Lite-on 16x10x40 allemaal fikken?
Want ik wil er één kopen, maar hij moet wel traag kunnen branden.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Heb zelf een 12*10*32, maar die van jouw kan denk 2x,4x,8x,10x,12x,16x.

BTW, moet hij in een trage pc?

Juist

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:02
perfecte brander, WANT hij kan op iig ook op 1 speed...
wat een vraag tsss...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:34
waarvoor zou je op <16x burnen?

dat de audio kwali slechter wordt is een fabeltje, als je de goede cd's gebruikt iig.
Voor een trage pc heb je burn proof...

dus ik zou niet weten waarom je niet op 16X zou branden..

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Op dinsdag 28 augustus 2001 14:17 schreef MetalStef het volgende:
En waarom zou ie traag moeten kunnen branden? :?

Als je 'm in een langzame computer stopt koop je toch gewoon de langzaamste brander die er is..... en als je 'm toch in een snelle pc gaat zetten zou ik niet weten waarom je langzaam zou gaan branden. (bij audio cd's merk ik geen verschil of ie op 1x of op 24x is gebrand....)

Maar je moet het lekker zelf weten :P

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Verwijderd

Waarom koop je niet een goedkope 8x brander.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03:52

Gerco

Professional Newbie

Op dinsdag 28 augustus 2001 14:22 schreef Cutebritney het volgende:
waarvoor zou je op <16x burnen?
dus ik zou niet weten waarom je niet op 16X zou branden..
Dreamcast spellen willen vaak niet werken als je ze op hoger dan 1x fikt. PSX spellen schijnen er ook weleens last van te hebben, maar dat weet ik niet.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Volgens mij kan mijn 12*10*32 niet eens op 1x

Juist

• Marv
:D
Ik heb net ff gecheckt en mijn 24 speed liteon kan als langzaamste 8 speed..... misschien ligt het aan Nero maar tis wel geinig... minimale snelheid is dus 2 keer zo hoog als de maximale snelheid van m'n oude ;)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• Cyclops10
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mijn lite-on12X kan gewoon op 1/2/4/6/8/10/12 branden met nero, niet dat ik langzamer dan 12x kies maar toch...

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
Dreamcast en PSX hebben idd slechte lenzen, maar goeie cdrs kopen (Tanyo Judens dus, bijvoorbeeld Philips Silver Premiums of Sony (nummertje weet ik niet uit mijn hoofd)) helpt ook en bovendien is de kwaliteit van de cdrs de afgelopen jaren zo vooruit gegaan dat het niet echt een probleem mag zijn.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• MetalStef
Ik wil trager kunnen fikken omdat ik geloof in het fabeltje dat audio-cd's erop achteruit gaan als je ze op 16x fikt.

Een Lite-on 24x valt dus al af omdat die niet onder de 8x wil. (En een Plex valt af omdat ik niet over de f500,- wil.)

De fikker komt in een D700@100 op een Asus A7V. Hij komt in de plaats van een Philips CCD3610 (2x2x6) en die komt weer in mijn servertje, daar zit nu namelijk helemaal geen cd-speler in.

• VlasBaard
  • Laatst online: 14-02 23:24
Metalstef:
Sterker nog, de geluidskwaliteit GAAT achteruit op 16x branden. Dat is meetbaar. Alleen: op 1x OOK. Danzij het gebrek aan goeie errorcorrectie op het medium cd-audio, is de brander niet volkomen in staat om een perfecte kopie te maken.

Dit is dus niet een -lees- probleem maar een -schrijf- probleem. Je kan het zelf ook testen: rip maar eens een track van een audio cd naar 16 bits 44100 Hz stereo WAV, en dezelfde track nog een keertje. Je zal zien als je ze vergelijkt (met een hex-editor) dat ze identiek zijn. Dus het lezen is iig niet het probleem.

Schijf nu dit WAVje als cd-audio, en lees die nog een keer (of twee keer om te kijken of het lezen vanaf cdr niet mis gaat, maar dat is niet zo). Als je dan die vergelijkt met het originele WAVje zal je zien dat ze -niet- hetzelfde zijn. Hoeveel dit uitmaakt is onafhankelijk van welke snelheid je de cds schrijft.

Wat natuurlijk wel uitmaakt is dat als de lens van de brander niet sterk genoeg is, dat dan het simpelweg slechter leesbare cdrs aflevert. Aangezien de meeste audio-cd spelers is lens hebben die vele malen slechter is dan in de gemiddelde cdrom speler (die betrouwbaar kan rippen), kan hij natuurlijk eerder leesfouten maken dan.

Overigens: als je problemen hebt dat je cd-speler overslaat als je naar een andere track zoekt, ligt dat ook aan de combinatie te snel branden en cd-speler die niet 100% goed kan lezen.

edit:
typo's en laatste alinea

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 15:01 schreef MetalStef het volgende:
Ik wil trager kunnen fikken omdat ik geloof in het fabeltje dat audio-cd's erop achteruit gaan als je ze op 16x fikt.
...
Is geen fabeltje.
En omdat de post van VlasBaard zo goed is bij deze iedereen de opdracht deze nogmaals te lezen :P

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 28 augustus 2001 15:12 schreef VlasBaard het volgende:
Metalstef:
Sterker nog, de geluidskwaliteit GAAT achteruit op 16x branden. Dat is meetbaar. Alleen: op 1x OOK. Danzij het gebrek aan goeie errorcorrectie op het medium cd-audio, is de brander niet volkomen in staat om een perfecte kopie te maken.

...
Ik geloof dat niet. Ik zal 't binnenkort even uitproberen in ieder geval.

Waarom niet? Nou.. die omgevallen bitjes (want daar gaat het om toch?) hebben een kans van 1:16, dat het het meest significante bitje is toch? En dat betekent 1 enorm afwijkende sample in het signaal -> een dikke tik. En ik heb geen tikken, in mijn zelfgebrande cd's.

Siditamentis astuentis pactum.

• MetalStef
Daarom wil ik dus traag kunnen branden. Maar op welke snelheden kan een Lite-on 16x nou allemaal fikken? Er zal hier toch wel iemand zijn die zo'n toaster heeft?

Ow ja, ik gebruik voornamelijk Nero 5.nogwat voor zowel data als audio.

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 16:29 schreef MetalStef het volgende:
Daarom wil ik dus traag kunnen branden. Maar op welke snelheden kan een Lite-on 16x nou allemaal fikken? Er zal hier toch wel iemand zijn die zo'n toaster heeft?
Lees jij je eigen topic niet eens of zo? het antwoord staat er al lang in.

• MetalStef
Wil Meester-T dat dan even aanwijzen op het bord?

Ik zie alleen maar iemand die zelf een 12x10x32 heeft en de snelheden van de 16x gokt, en een reactie waarin staat dat diezelfde 12x niet op 1x-speed wil branden.

Verder een heel interessante uiteenzetting over het verschil tussen 1x en 16x (categorie +4 Informatief), maar niet wat de werkelijke snelheden zijn die een Lite-on 16x10x40 kan branden.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 00:24
Is het niet zo dat hoe LAGER je brand, des te langer de DATA op de CD-R blijft staan, hebben ze mij iig wijs gemaakt....heb een 12x brander maar brand +-altijd op 8x zodat ik langer plezier van mn cd-r's heb, klopt dit of is dit een fabel van die gast die et tegen me heeft gezegd?

• dogmeister
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-01 08:06
ik heb zo'n brander, en hij brand perfect op 16 speed... geldt trouwens ook voor dreamcast backup... op 16... gaat prima deluxe..

Verwijderd

Volgens mij slaat het nergens op dat waneer je sneller brandt, de geluidskwaliteit achteruit gaat.......omdat waneer je gewone data (progs e.d) brand op 16 speed de data ook gewoon 1 op 1 over komt(orgineel is exact het zelfde als de kopie anders zou het programma niet werken).Aangezien dat muziek ook uit nulletjes en 1-tjes bestaat wordt deze ook letterlijk overgenomen.

• FailFr8er
  • Laatst online: 28-04 00:24
Ja, maar wordt toch dieper gebrand ofzow...

• Cyclops10
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik brand al mijn cd's op 12x, ook de audio. merk echt geen kwaliteitsverschil met audio op 2x gebrand (heb ik ooit getest)
volgens mij is het namelijk zo dat een brander een optimale brandsnelheid heeft, ik bedoel een 12x is ontworpen om op 12x te schrijven, niet op 1x.
dus het lijkt me eerder dat als je met een 12x/24x brander op 1x ofzo gaat schrijven hij sneller "onnauwkeurig" is dan op 12x/24x

en goede cdr's is natuurlijk ook gewoon een must (al heb ik nog met geen enkel door mij gebruikt merk (stuk of 8) problemen gehad)

• Sparhawk
  • Laatst online: 18:03

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Op dinsdag 28 augustus 2001 15:01 schreef MetalStef het volgende:

Een Lite-on 24x valt dus al af omdat die niet onder de 8x wil. (En een Plex valt af omdat ik niet over de f500,- wil.)

De fikker komt in een D700@100 op een Asus A7V. Hij komt in de plaats van een Philips CCD3610 (2x2x6) en die komt weer in mijn servertje, daar zit nu namelijk helemaal geen cd-speler in.
Nou, allemaal onzin dus...
kijk hier maar eens

http://www.emedialive.com/EM2000/starrett5.html

Dit valt mijns inziens in de verhalen van "als ik mijn luidsprekerkabel van fl 25000,- per meter los van de vloer leg, klinkt het geluid beter.. |:(

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• DaRoot
  • Laatst online: 28-04 15:49

DaRoot

Some say...

Op dinsdag 28 augustus 2001 21:24 schreef neox het volgende:
Volgens mij slaat het nergens op dat waneer je sneller brandt, de geluidskwaliteit achteruit gaat.......omdat waneer je gewone data (progs e.d) brand op 16 speed de data ook gewoon 1 op 1 over komt(orgineel is exact het zelfde als de kopie anders zou het programma niet werken).Aangezien dat muziek ook uit nulletjes en 1-tjes bestaat wordt deze ook letterlijk overgenomen.
Ik geloofde eerst ook in het fabeltje, totdat ik de PC-Active van deze maand las. Daarin staat het bewijs dat een op 16x gebrande CD 10x minder fouten dan een op 1x gebrande CD. Het schijnt zelfs zo erg te zijn dat een 40x CD-rom terugschakelde naar 24x om de op 1x gebrande CD te kunnen lezen.

Nu is de vraag: waarom? :?
Antwoord: De huidige CD-R's worden geoptimaliseerd om op hogere snelheid gebrand te worden. Hoe het precies zit, kun je wel nalezen in de PC-Active

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• DaRoot
  • Laatst online: 28-04 15:49

DaRoot

Some say...

Ff aanvulling: in de PC-Active is alleen met een Plextor 16x10x40 brander getest en met Fuji CD-R's.

Nou lijkt het me wel interessant om de eerst volgende CD-R's die ik ga fikken, op verschillende snelheden te branden. Volgens mij zijn er namelijk ook proggies in omloop waarmee je het aantal fouten op een CD kunt testen. Dan zal het mij benieuwen wat hiero het beste resultaat geeft.

Weet iemand zo welke proggies dat zijn? Volgens mij is CD-R diagnostics er 1 van...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik heb ook een keer last gehad van een merkbaar vershil kopieerde een trance cd op 12x probeer ik hem af te spelen op mijn stereoset staat er in eens Hardcore op :)

Koop gewoon een brander, en test het.
Hier bovenstaat dat met een lite on op 16x probleem loos een kopie is gemaakt dus wat is het probleem ????

• MetalStef
Het schijnt dus dat als je een cd op hoge snelheid brandt, dat de nulletjes en de eentjes minder nauwkeurig en minder diep worden. Voor snelle cd-rom spelers geen probleem, die zijn daarop gemaakt. Maar audio-cd spelers voor in de huiskamer zijn gemaakt om alleen maar op single speed te lezen. Daarom kan men toe met goedkopere onderdelen die die wazige putjes minder goed zouden kunnen lezen.

Daarom wil ik dus langzamer branden.

En ik koop niet zomaar een fikker en test hem dan even. Als ik een fikker koop, wil ik daar heel lang heel veel plezier van hebben. Het moet dus meteen goed zijn.

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 14:17 schreef MetalStef het volgende:
Hoe traag? Zeg ik heb hier nog een HP7100 hoor, als je die wilt kopen NO PROBLEM 8-)

• Gutteguttegut
  • Laatst online: 28-04 11:12

Gutteguttegut

CEO of TFD

Op woensdag 29 augustus 2001 11:17 schreef Mcart het volgende:

[..]

Hoe traag? Zeg ik heb hier nog een HP7100 hoor, als je die wilt kopen NO PROBLEM 8-)
Die heeft alleen natuurlijk even geen burnproof!

Ik heb ook een Lite-on 16x10x40, en heb die ingebouwd in een externe behuizing om hm via pcmcia aan mn laptop te hangen, dit werkt perfect alleen is de doorvoer snelheid van het pcmcia adaptertje te laag voor 16x. 4x is geen probleem en soms zelfs 8x (ik mis dus 6x :( ). Als ik toch op 16x brand werkt burnproof perfect, hij stopt en gaat dan weer verder (een keer of tig) maar de cds zijn perfect. Alleen is ie dan net zo snel als 6-8x.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:05

Yucko

One clown to rule them all !

Alsof je met 1-speed burnproof nodig hebt :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:23
Audio cd's hebben toch geen foutcorrectie en data cd's wel toch?

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 11:42 schreef Termin8or het volgende:
Audio cd's hebben toch geen foutcorrectie en data cd's wel toch?
Wrong!!!

• MetalStef
Een audio-cd speler rekent zichzelf helemaal suf aan de foutcorrectie, dus dat heeft zo'n ding wel. Maar los daarvan is het natuurlijk altijd beter om zoveel mogelijk fouten te voorkomen.

Ik wil dus op lage snelheid audio kunnen fikken, maar ik wil op hoge snelheid data kunnen branden. Anders had ik ook wel genoeg aan mijn huidige CCD3610.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 10:20

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Een standaard CD heeft de data onder het label (bovenkant dus) staan. Wat er onder zit is een aantal lagen doorzichtige coating. (vandaar dat een CD met krassen nog steeds foutloos kan afspelen)

Een CD-R & CD-RW heeft de data/audio informatie op de onderkant staan, zonder enige bescherming. Dit wordt er dus door de laser van de cd writer ín'gebrand'. Hoe sneller dit gebeurt, des te minder accuraat het oppervlak zal zijn.
Oftewel: CD's zijn sneller 'op'... ik maak dit zelf vaak mee met CD-R's die ik in de auto draai: die op 2x gebrand zijn gaan langer mee dan die op 12x gebrand zijn. (Plextor 12x10x32S)

Over de kwaliteit kan ik geen oordeel geven, want daar is de akoestiek in een auto niet goed genoeg voor. 8-)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Kijk voor een tweede hand brander ;)

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:28
Op woensdag 29 augustus 2001 11:11 schreef MetalStef het volgende:
Het schijnt dus dat als je een cd op hoge snelheid brandt, dat de nulletjes en de eentjes minder nauwkeurig en minder diep worden. Maar audio-cd spelers voor in de huiskamer zijn gemaakt om alleen maar op single speed te lezen. Daarom kan men toe met goedkopere onderdelen die die wazige putjes minder goed zouden kunnen lezen.
Zelfs de ongeveer 15 jaar oude cd speler van m'n vader kan cd'tjes lezen die op 12x gebrand zijn. :) (Het is echt een hele antieke zilveren cd speler van Philips)

En wat nou als je een snelle cd writer koopt en je 3610 gebruikt voor audio.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Even over die audio cd's op 1 speed is GEEN fabeltje !

Wel eens van Jittering gehoord ? Door de hoge snelheid komen niet alle bits precies recht en op dezelfde afstand van elkaar te staan en kan de cd speler ze verkeerd lezen.

Het is wel digitaal enzo maar hierdoor ontstaan er toch fouten. Als je het niet geloofd zijn er genoeg forums die het kunnen bewijzen.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op dinsdag 28 augustus 2001 14:20 schreef marteltor het volgende:
perfecte brander, WANT hij kan op iig ook op 1 speed...
wat een vraag tsss...
idd:)

• Marv
Op dinsdag 28 augustus 2001 14:46 schreef Marv het volgende:
:D
Ik heb net ff gecheckt en mijn 24 speed liteon kan als langzaamste 8 speed..... misschien ligt het aan Nero maar tis wel geinig... minimale snelheid is dus 2 keer zo hoog als de maximale snelheid van m'n oude ;)
Net clonecd erop gezet en die kan wel 1 speed branden met mijn brander :)

• Universal Creations
  • Laatst online: 23:30
Oplossing:

Mensen die wel in het "fabeltje" geloven kopen gewoon zo'n hifi-component audio-cd-brander, van Marantz of Philips ofzo. Deze hebben al bewezen dat ze een exacte kopie kunnen maken, die niet van het origineel is te onderscheiden. En dat de prijs hoger dan Fl 500,= dat moet je maar voor lief hebben, want als je perfecte kwaliteit wilt hebben, moet je er maar voor betalen en verder geen gezeur, want voor een dubbeltje kun je niet op de eerste rang zitten!!!!

Mensen die niet in het "fabeltje" geloven, kopen gewoon de snelste brander die ze kunnen vinden, met goede cd-r's en branden in 4 minuten een cd vol die toch een hele tijd mee kan.

my 2 cents ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ga eens naar een professionele hifi zaak waar ze wat mooi spul hebben staan. neem je originele cd mee en een kopie die je hebt gemaakt op 16, 12 of 8 speed. Je zal zelf het verschil horen.
Heeft trouwens ook te maken met het de snelheid van het lezen van de originele cd, en het soort cd-r die je gebruikt. Kwaliteisverlies heb je altijd bij het kopieren van een audio cd, het is alleen niet 1-2-3 hoorbaar.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1