ROG Maxmus Z690 APEX vs ROG STRIX Z790-f voor Intel 13th gen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dani444
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-11-2022
Beste experts, ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen. Dit systeem zal bestaan uit de volgende modules:

-13900k
- ddr5 kingston fury beast, op 6000mt/s cl36
- corsair 1500i
- hopelijk een rtx 4090
- kraken x63 die ik nog heb liggen
- asus xonar essence stx ii (ik weet dat veel mensen dit onnodig vinden) deze heb ik ook nog liggen

Inderdaad, ik mis nog iets, en dan heb ik het niet over de rode gesleevde kabels. Neen, het is het moederbord waar ik gek van word. Ik heb weinig verstand van computers en al helemaal van moederborden.
Ergens begrijp ik dat de z790 meer geoptimaliseerd is voor intel 13th gen en ddr5 en anderzijds zie ik dat de z690 borden ook zullen functioneren, maar dat wellicht het geheugen minder geoptimaliseerd is voor hogere kloksnelheden - een fabeltje van ome kapitalist of waarheid, ik weet het niet, u waarschijnlijk wel.
Nog meer anderzijds, als ik kijk naar de ROG Maximus z690 APEX dan zie ik dat die beschikt over een significant aantal meer powerstages. Is dit juist niet belangrijk voor ddr5 gezien de hogere snelheden en natuurlijk voor de overclock van de processor?

kortom, ik kan nu kiezen voor:

-asus rog strix z790-f
- ASUS ROG Maximus Z690 APEX deze kan ik overnemen voor 300,-EUR

Zoals u begrijpt ben ik geen extreme overclocker noch heb ik daar verstand van. Ik zal gebruik maken van de standaard xmp profielen die op de moederbord zitten. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik weinig tot geen stabiliteitsproblemen zal ondervinden.

Budgetwijs, minder is leuker; immers wie wilt er niet minder betalen. Echter het is niet leidend, tot op bepaalde hoogte natuurlijk, als u snapt wat ik bedoel - ja ja, lekker vaag.

Tot slot ik ben mij er bewust van dat de z790 nog niet is uitgekomen en dat er nog een hoop onbekend is :( toch hoop ik dat iemand mij kan helpen, excuseer mijn ondeskundigheid alvast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:07

Thomg

Aww yiss

Ok, voor die prijs is de Z690 APEX verassend goed geprijsd, maar waarom gooi je zoveel geld tegen een moederbord aan?

Bij ultra high-end krijg je heftige diminishing returns.
Zie hier:
review: 17 Intel Z690-moederborden met DDR5 - Topmobo's voor supersnel geheugen
Let op VRM temperatuur, zie jij een groot verschil?

Nu hoeft het ook niet zo goedkoop, maar vraag je wel even wat je probeert te bereiken afgezien van zoveel mogelijk geld tegen een moederbord aangooien. Uitzondering daar gelaten als je de features ook gaat gebruiken, maar dat lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dani444
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-11-2022
Dank voor je reactie. Nee, ik zie inderdaad ook geen grote verschillen. Ik ben alleen - en misschien wel dus verkeerd - een beetje in de veronderstelling dat met intel 13900k en ddr5 RAM de goedkope moederborden het zullen laten afweten.

Daarnaast is de z90 APEX nu tweedehands niet slecht geprijsd zoals je het zelf aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuku-San
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 14:11
dani444 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:16:
Beste experts, ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen. Dit systeem zal bestaan uit de volgende modules:

-13900k
- ddr5 kingston fury beast, op 6000mt/s cl36
- corsair 1500i
- hopelijk een rtx 4090
- kraken x63 die ik nog heb liggen
- asus xonar essence stx ii (ik weet dat veel mensen dit onnodig vinden) deze heb ik ook nog liggen

Inderdaad, ik mis nog iets, en dan heb ik het niet over de rode gesleevde kabels. Neen, het is het moederbord waar ik gek van word. Ik heb weinig verstand van computers en al helemaal van moederborden.
Ergens begrijp ik dat de z790 meer geoptimaliseerd is voor intel 13th gen en ddr5 en anderzijds zie ik dat de z690 borden ook zullen functioneren, maar dat wellicht het geheugen minder geoptimaliseerd is voor hogere kloksnelheden - een fabeltje van ome kapitalist of waarheid, ik weet het niet, u waarschijnlijk wel.
Nog meer anderzijds, als ik kijk naar de ROG Maximus z690 APEX dan zie ik dat die beschikt over een significant aantal meer powerstages. Is dit juist niet belangrijk voor ddr5 gezien de hogere snelheden en natuurlijk voor de overclock van de processor?

kortom, ik kan nu kiezen voor:

-asus rog strix z790-f
- ASUS ROG Maximus Z690 APEX deze kan ik overnemen voor 300,-EUR

Zoals u begrijpt ben ik geen extreme overclocker noch heb ik daar verstand van. Ik zal gebruik maken van de standaard xmp profielen die op de moederbord zitten. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik weinig tot geen stabiliteitsproblemen zal ondervinden.

Budgetwijs, minder is leuker; immers wie wilt er niet minder betalen. Echter het is niet leidend, tot op bepaalde hoogte natuurlijk, als u snapt wat ik bedoel - ja ja, lekker vaag.

Tot slot ik ben mij er bewust van dat de z790 nog niet is uitgekomen en dat er nog een hoop onbekend is :( toch hoop ik dat iemand mij kan helpen, excuseer mijn ondeskundigheid alvast.
Vraagje! Ben je uiteindelijk voor de 13900k x63 combi gegaan? Ik ben benieuwd naar de performance van de x63 op de 13e gen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 15:40
z790 met ddr5 of z690 met ddr4 is na mijn weten de bedoeling.
Aangezien je ook de beste cpu & gpu neemt.. dan neem je de z790 met ddr5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
wat Eskimoo zegt + de Z790 is weer verder doorontwikkeld in zijn PCI 5.0 lanes, meer PCI 4.0 lanes, hogere DDR5 clockspeed ondersteuning
Pagina: 1