Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 19:58

GS88

π raat

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen de Sony Nex-5n met een 18-55mm lens. Hiervoor kom ik van een Sony QX100 (camera voor aan je phone)..

Ik heb geen ervaring dus excuus als ik termen door elkaar gebruik of verkeerd gebruik. Ik kom online geen oplossing tegen voor het probleem dat ik ervaar en dat is dat op sommige foto's die ik maak (vooral dichtbij, van bijv. een paddestoel) een deel van de foto onscherp is. Nu heb ik zelf wat speurwerk gedaan en het heeft iets te maken met het diafragma (?) en de autofocus. Alleen wordt het probleem dus wel omschreven, maar de oplossing niet.

Kan iemand mij wat simpele tips geven of wijzen naar sites waar deze tips genoemd staan? Bvd! :*)

[ Voor 0% gewijzigd door GS88 op 06-10-2022 11:09 . Reden: Taalvaut ]

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-09 15:16
Je kan met die lens niet zo heel dichtbij fotograferen. Als je te dichtbij bent, is de foto onscherp. Soms laat de camera dan nog wel de groene hokjes zien, waar ie denkt dat het scherp is.
Als je heel dichtbij wil kunnen komen is een tweedehands macrolens, bijvoorbeeld de 30 mm 2.8 van Sony, handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@GS88 ik heb je topic even afgesplitst, dat past beter.

Wat erg zou helpen is wanneer je wat foto's plaatst met EXIF gegevens erbij, dan kunnen we gericht meedenken. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16
Doe eens een goede studie op "dieptescherpte", en "hyperfocal distance".

Wat jij wil kan niet zomaar.
Zeker bij heel korte focusafstanden (macro) zal er maar een beperkt gedeelte van wat je ziet scherp zijn.
Je diaphragma dicht knijpen (F16, F22,..) kan helpen, maar dan heb je natuurlijk weinig licht en zal je snel een statief nodig hebben of met hoge ISO waarden moeten werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-09 15:16
Klopt helemaal, op korte afstanden moet je het diafragma kleiner maken. Ook bij een macrolens.
Probeer eerst het diafragma op f/10 te zetten.
Die supermooie macrofoto's met alles scherp die je soms ziet zijn vaak gemaakt met focus stacking. Een hele reeks foto's en dan op de computer de scherpe gedeeltes gecombineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88

GS88

π raat

Topicstarter
sympa schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:49:
Je kan met die lens niet zo heel dichtbij fotograferen. Als je te dichtbij bent, is de foto onscherp. Soms laat de camera dan nog wel de groene hokjes zien, waar ie denkt dat het scherp is.
Als je heel dichtbij wil kunnen komen is een tweedehands macrolens, bijvoorbeeld de 30 mm 2.8 van Sony, handig
Te dichtbij maakt inderdaad te onscherpe foto's, en dat van die groene blokjes klopt! Als ik de sluiterknop lichtjes indruk, dan verschijnen de groene blokjes.

Ik zal eens kijken of ik een 2ehands lens op de kop kan tikken, thanks voor de tip!
Gonadan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:00:
[mbr]@GS88 ik heb je topic even afgesplitst, dat past beter.[/]

Wat erg zou helpen is wanneer je wat foto's plaatst met EXIF gegevens erbij, dan kunnen we gericht meedenken. :)
Bedankt voor het meedenken! Bij deze enkele foto's.. :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4JFvnKevTax5fBm8oR3svpsFdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXVVyl7ze6Y4XkLMP4UTdque.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RO-isTxvMAqI8qNP6pWOeMrT_Ts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaqkjjXi4xoqRgJkar7WBWw5.jpg?f=fotoalbum_large

@Tommie12 en @sympa bedankt allebei, ik zal eens aan de slag gaan met een hoger diafragma.. bij de bijgevoegde foto's was het F4 en F5.

Rotterdam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IlPirata
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-09 14:29
Ik heb de lens ook die is niet fantastisch, maar je kan er leuke foto's mee nemen. Zeker praktisch qua formaat.
Probleem wat ik bij jou foto's zie is dat auto focus niet op juist plek zit en/of de DOV niet groot genoeg is.

Focus bij je tweede zou ik op de rode top van de paddenstoel doen. Dit kan je bereiken door of track focus of point focus te gebruiken. Ik heb de camera niet gehad, maar wel de a6000 en verwacht dat beide focus opties aanwezig zijn. (dus dan focus je specifiek op bepaald deel). Handmatig focussen kan ook nog.

Bij eerste foto is je depth of field ook te klein om het gehele object scherp te krijgen. Zoals sympa adviseert hogere diafragma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GS88

GS88

π raat

Topicstarter
@IlPirata ik gebruik nu nog de automatische functies idd. en probeer me wat in de handmatige functies te verdiepen.

Met een statief was het bijv. al eens gelukt een nachtfoto van de hemel te maken met een lange sluitertijd waardoor je veel sterren bijv. ziet.

Maar de andere functies was ik (nog) niet aan toegekomen.

En bij die rode paddestoel was het uiteindelijk na een paar foto's wel goed gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUQHCNPeA-2CZcoDdCC9DtmUbb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gl1c5lBjY0n7WL8qCA8Ixqb3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door GS88 op 06-10-2022 12:16 ]

Rotterdam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:27

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@GS88 ik mis bij de foto's nog de gegevens waarmee ze genomen zijn: diafragma, sluitertijd, ISO.

Wat je echter al duidelijk ziet is dat de eerste twee foto's een zeer kleine scherptediepte hebben, wat logisch is bij een groot diafragma en kleine afstand tot het onderwerp. In beide gevallen ligt het scherptevlak net achter het onderwerp. Dus of je was dichterbij dan de minimale scherpstelafstand van heb objectief, of de focus ligt simpelweg verkeerd.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GS88

GS88

π raat

Topicstarter
@Gonadan oh, oeps! Heb ze nu onder een link gezet:

https://www.transfernow.net/dl/2022100660LKmBDk

Ik denk trouwens dat je gelijk hebt mbt het té dichtbij zijn. Een paar cm verder en de foto werd wel scherper!

Rotterdam

Pagina: 1