Aankopen Tesla Model S uit lease?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.214 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenHr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik overweeg mijn eigen lease-auto aan te kopen. Het is een Tesla model S 75D uit 2017 met 185k op de teller.

Tot op heden heb ik enkel de koplamp ter reparatie gehad, maar uit diverse bronnen hem ik vernomen dat het echte onderhoud (wat dan ook gelijk echt duur is) van dit type Tesla pas echt begint vanaf 200-250k kilometer. Heeft iemand daar ervaring mee? Meer kennis over? Zo ja, verneem ik het graag.

Grt, Jeroen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:10
Het zal vooral afhangen van je eigen rijgedrag de afgelopen jaren. Vaak sprintjes getrokken? Hard bochtenwerk? Dan zal de aandrijflijn hard versleten zijn en onderdelen ervan snel aan vervanging toe zijn. Daarnaast zal veel snelladen de accu geen goed gedaan hebben.

Veel mensen menen dat EV’s nauwelijks onderhoud nodig hebben. Dat is niet juist. Ja, minder dan een ICE, maar de aandrijflijn, banden, remvloeistof, filters, roest, enzovoorts. Allemaal zaken die elke auto kunnen treffen. Alles valt of staat of er goed voor de auto gezorgd is en dat kan je bij jezelf nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:28
@JeroenHr weet je al wat hij moet kosten?

En wellicht kan een SeC hem nalopen? Welke kosten er eventueel aan zitten te komen.

[ Voor 50% gewijzigd door Inspired op 06-10-2022 07:41 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk dat de staat van het accupakket wel een van de belangrijkste dingen is. Kun je dat ook nagaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Naafkap schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 07:32:
Het zal vooral afhangen van je eigen rijgedrag de afgelopen jaren.
Laadgedrag is nog belangrijker. Als je vaak aan de snellader hangt is dat slechter voor de accu.
Dat lijkt mij het belangrijkste onderzoek, de conditie van de accu. Aangezien dat een mega kostenpost is om te vervangen. Tegenwoordig zijn er bedrijven waar je dat kan laten meten en er zullen ook vast DIY mogelijkheden zijn via OBD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:03

CaDje

Framedrops for life

Het is vanaf de zijlijn natuurlijk gissen, ik zou 'm laten inspecteren zoals @Inspired al aangeeft. Dan krijg je hopelijk een goed beeld. En ja, auto's met hogere kilometerstanden hebben natuurlijk altijd meer risico op groot onderhoud, dat is ook bij Tesla het geval.

Je zou hier nog wat inspiratie uit kunnen halen:
YouTube: Tesla Model S P85 - 271.452 km - Klokje Rond - English Subtitles
YouTube: Tesla Model S 85 Performance – 2013 – 346.756 km - Klokje Rond - Eng...

En als het fout gaat:
YouTube: I got stuck with a FAILING Tesla Model S Performance (shows how WAST...
https://www.youtube.com/channel/UCfV0_wbjG8KJADuZT2ct4SA

[ Voor 19% gewijzigd door CaDje op 06-10-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
2017 is een goed bouwjaar voor de Tesla model S. Niet te vergelijken met de gemiddelde 'angst' en 'clickbait' video's van de 2013 model S.

Je hebt nog recht op batterij garantie >70% tot 2025 volgens mij. Naast range is ook de laadsnelheid bij superchargers een indicatie voor de gezondheid van de batterij 🔋.

Verder weet je zelf denk ik na zoveel kilometers qua geluid of remmen hoe dat ervoor staat. Ik heb een vermoeden dat je dan ook pas na 2030 een keer de batterij moet vervangen voor 20.000 euro?

Misschien heeft de wielophanging nog wat te verduren vanwege het gewicht, maar verder zijn andere pijnpunten onwaarschijnlijk?

Edit: ik vrees wel voor een vanaf prijs boven de 42000 euro vanwege de houdbaarheid (https://www.tesla.com/nl_nl/inventory/used/ms)

[ Voor 44% gewijzigd door Harm_H op 06-10-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:44
Ik zou zelf nooit een ex-lease auto willen kopen, doorgaans zijn dat toch wel auto's waar met weinig "liefde" in is gereden en onderhoud altijd tegen lage kosten moest gebeuren... behalve uiteraard als je er zelf in hebt gereden en daarmee dus precies weet hoe ermee is gereden en wat er aan heeft gemankeerd. Wat dat betreft geen slechte keuze.

Zoals al geopperd, laat de auto controleren door een onafhankelijke partij die ervaring heeft met de Tesla om een beeld te schetsen van hoe de auto er voor staat.

Wat betreft de accu dat is altijd een lastig verhaal, je bent uiteraard bekend met de auto dus je weet hoe het zit met de huidige range en laadsnelheid wat sterke indicaties zijn voor de staat van het accupakket. Maar het is een wagen met al de nodige KM's op de teller en een accupakket kán ineens hard achteruit gaan... maar kan bij 300K ook nog van prima conditie zijn, altijd heel erg lastig... het is wat dat betreft altijd een moment opname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-05 13:33

MeesterPieter

PnP Pinball

Je weet zelf hoe vaak je geladen hebt bij een supercharger, als dat relatief vaak is dan is je accupakket gewoon sneller op zn eind, en dat is toch wel de grootste kostenpost die er aan zal komen waar je rekening mee moet houden

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:13
MicGlou schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:21:
Ik zou zelf nooit een ex-lease auto willen kopen, doorgaans zijn dat toch wel auto's waar met weinig "liefde" in is gereden en onderhoud altijd tegen lage kosten moest gebeuren... behalve uiteraard als je er zelf in hebt gereden en daarmee dus precies weet hoe ermee is gereden en wat er aan heeft gemankeerd. Wat dat betreft geen slechte keuze.

Zoals al geopperd, laat de auto controleren door een onafhankelijke partij die ervaring heeft met de Tesla om een beeld te schetsen van hoe de auto er voor staat.

Wat betreft de accu dat is altijd een lastig verhaal, je bent uiteraard bekend met de auto dus je weet hoe het zit met de huidige range en laadsnelheid wat sterke indicaties zijn voor de staat van het accupakket. Maar het is een wagen met al de nodige KM's op de teller en een accupakket kán ineens hard achteruit gaan... maar kan bij 300K ook nog van prima conditie zijn, altijd heel erg lastig... het is wat dat betreft altijd een moment opname.
Ik ben van mening dat er doorgaans zuiniger omgegaan word met een lease auto dan met een particuliere. Waarom? Nou simpel je bent verantwoordelijk voor de onderhoud doe je dit niet dan heb je wat uit te leggen aan de maatschappij. Verder bestaat er een eigen risico dus voor elke schade ga je een flink bedrag neer moet tikken wat een flinke prikkel is om zuinig met de auto om te gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Puddi Puddin schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Ik ben van mening dat er doorgaans zuiniger omgegaan word met een lease auto dan met een particuliere. Waarom? Nou simpel je bent verantwoordelijk voor de onderhoud doe je dit niet dan heb je wat uit te leggen aan de maatschappij. Verder bestaat er een eigen risico dus voor elke schade ga je een flink bedrag neer moet tikken wat een flinke prikkel is om zuinig met de auto om te gaan.
Ik ben van mening dat er doorgaans minder zuinig omgegaan word met een lease auto dan met een particuliere. Waarom? Nou simpel je betaald toch niet voor het onderhoud, dat zit al in de leaseprijs. Verder bestaat er alleen een eigen risico van €150 voor elke de tweede schade van het jaar en gaat je bonus-malus van de verzekering met bijbehorende premie toch niet omhoog. De inruilwaarde na 4 jaar leasen boeit niet zoveel, want die eindafrekening merk je zelf niet op.

:+ Tja, ik ben van andere mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:13
Twijfels schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:31:
[...]

Ik ben van mening dat er doorgaans minder zuinig omgegaan word met een lease auto dan met een particuliere. Waarom? Nou simpel je betaald toch niet voor het onderhoud, dat zit al in de leaseprijs. Verder bestaat er alleen een eigen risico van €150 voor elke de tweede schade van het jaar en gaat je bonus-malus van de verzekering met bijbehorende premie toch niet omhoog. De inruilwaarde na 4 jaar leasen boeit niet zoveel, want die eindafrekening merk je zelf niet op.

:+ Tja, ik ben van andere mening
Je schetst wel een heel optimistisch beeld. Ik noem even de voorwaarden van een groot lease bedrijf. Eigen risico 135, 250 of 500 euro. Maak je een krasje in het interieur die niet te herstellen valt zonder kunststof reparatie dan betaal je direct de volle mep (Gooi een paar keer met de gordel en je hebt het al voor elkaar). Meld je dit niet samen met wat andere schades / gebruikerssporen die niet binnen hun voorwaarde inname protocol vallen dan kan je dit bedrag maal elke schade doen. Zou toch wel een behoorlijke financiële prikkel moeten zijn om netjes met een auto om te gaan. Verder word alle onderhoud netjes gedaan je bent zeker van het feit dat er niet in gerookt word.

[ Voor 6% gewijzigd door Puddi Puddin op 06-10-2022 11:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:07

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

JeroenHr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 00:07:
Ik overweeg mijn eigen lease-auto aan te kopen. Het is een Tesla model S 75D uit 2017 met 185k op de teller.

Tot op heden heb ik enkel de koplamp ter reparatie gehad, maar uit diverse bronnen hem ik vernomen dat het echte onderhoud (wat dan ook gelijk echt duur is) van dit type Tesla pas echt begint vanaf 200-250k kilometer. Heeft iemand daar ervaring mee? Meer kennis over? Zo ja, verneem ik het graag.

Grt, Jeroen
Jeroen, Ik heb begin van het jaar particulier ook een Tesla model S gekocht. Voor mij is de allerbelangrijkste parameter wat de staat van de batterij is (dus de batterijdegradatie). Ik heb hiervoor een dongle gekocht, om dit zelf uit te kunnen lezen. Als je een keer in de buurt bent (Rijswijk, zh) ben je welkom om je batterij een keer uit te laten lezen

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
185k op 5 jaar (en dan nog eens met 2 jaar covid tussen) is best intensief gebruikt. Ik zou het al niet doen bij een duitser... Laat staan bij een Tesla (die in 2017 nog maar 10 jaar auto's aan het maken waren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Puddi Puddin schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Je schetst wel een heel optimistisch beeld. Ik noem even de voorwaarden van een groot lease bedrijf. Eigen risico 135, 250 of 500 euro. Maak je een krasje in het interieur die niet te herstellen valt zonder kunststof reparatie dan betaal je direct de volle mep (Gooi een paar keer met de gordel en je hebt het al voor elkaar). Meld je dit niet samen met wat andere schades / gebruikerssporen die niet binnen hun voorwaarde inname protocol vallen dan kan je dit bedrag maal elke schade doen. Zou toch wel een behoorlijke financiële prikkel moeten zijn om netjes met een auto om te gaan. Verder word alle onderhoud netjes gedaan je bent zeker van het feit dat er niet in gerookt word.
Ik schets enkel mijn eigen ervaring met een leaseauto van enkele jaren geleden, dit waren de contractvoorwaarden ;)

Feit is dat ik om mij heen zie dat velen met een leaseauto hier absoluut niet zuinig mee omgaan, los van het eventueel schade veroorzaken is er veel meer dan dat. Lekker met koude motor wegsprinten bij het stoplicht bijvoorbeeld, de leaserijder gaat hier simpelweg geen hinder van ondervinden aangezien hij niet de kosten voor onderhoud en brandstof draagt. En wat te denken van zoonlief die zaterdagavond de auto even meepakt met de vrienden? Die rijdt zeker altijd zo braaf als tijdens zijn rijexamen ;)

En het onderhoud? Dat is ook wel een leuke hoor, ik denk dat menig privé eigenaar van een nieuwe auto zijn onderhoud beter laat uitvoeren. Bij mijn vader word de leaseauto standaard al naar een vakgarage (of bandenboer...) gestuurd omdat de merkdealer te duur was. Onderhoud in het laatste jaar van leasecontract? Laat maar heel duidelijk weten waarom dit absoluut noodzakelijk is, anders wordt het niet gerepareerd. Gekke bijgeluiden? De dealer mag niet opzoek gaan naar de oorzaak want het lijkt in eerste instantie niks ernstigs. Te triest voor woorden zoals elke laatste cent daar uitgeknepen werd.

Veel bedrijven willen eenmaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en het onderhoud vanuit de leasemaatschappij wordt daarmee ook op het minimum gesteld.

Er zullen ongetwijfeld zat bedrijven/leasemij's zijn waar alles wel goed geregeld wordt, en waar de bestuurder netjes ermee omgaat. Maar bij een flink deel is dit simpelweg ook niet het geval.

In geval van TS weet hij in ieder geval hoe hij er zelf mee om is gegaan en zal hij een goed idee hebben van eventueel onderhoud (zover nodig bij een Tesla). Persoonlijk zou ik de gok niet wagen met een Tesla die bijna 2 ton heeft gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Puddi Puddin schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:24:
[...]

Vrijwel iedereen die ik ken met een lease auto/auto van de zaak gaat er als oud vuil mee om... lekker raggen over de drempels, flink doortrappen en wassen en stofzuigen wordt ook bijna nooit gedaan. Dan is het een leasebedrijf er ook alles aan gelegen om de onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden... alles bij elkaar opgeteld niet best om 2e hands aan te schaffen van je persoonlijke centen. Tuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar dat kan je als koper nooit weten... behalve als je zelf de bestuurder van de wagen geweest bent dan uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Twijfels schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:29:
[...]
Lekker met koude motor wegsprinten bij het stoplicht bijvoorbeeld,
Dat is dus echt dé USP van een EV! _/-\o_

Divide and conquer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik rij zelf ook al jaren in leaseauto's en zou mijn auto's prima zelf willen kopen. Zoals iemand anders al aangaf ben je gewoon zelf verantwoordelijk voor schades e.d., dus ik ga er echt niet lomper mee om dan als het mijn eigen auto zou zijn. Onderhoud gebeurt ook gewoon volgens schema bij de dealer en daar wordt niet op bespaard.

In dit geval is het ts's eigen leaseauto, dus je weet precies hoe er mee om is gegaan. Qua slijtage heb je bij elke auto wel dat er grofweg rond de 2 ton wel eens grotere dingen aan gaan komen. En een Tesla is een zware/dure auto, dus het vervangen van een schokbreker of draagarm zal bijvoorbeeld duurder zijn dan bij een vw polo. Bij een Mercedes of bmw zal dit net zo goed gelden. Het zal denk ik niet zo zijn dat de auto bij 2 ton ineens uit elkaar valt ;) maar onderhoud gaat gewoon duurder worden dan toen ie nieuw was... Let ook op dat bij Tesla bijna alles electrisch is. Dat kan natuurlijk allemaal kapot gaan en dan is reparatie soms erg duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 10:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

MicGlou schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:21:

Leaseauto’s worden doorgaans gewoon bij een merkdealer onderhouden, en ook nog eens netjes ieder jaar en wat vervangen moet worden wordt vervangen (want ja, je betaald het zelf toch niet). Dus of dat nu zo’n probleem is? Je kunt meestal ook wel aan de visuele staat zien hoe met een voertuig is omgegaan, en ik heb als laatste liever een auto waar 5 jaar lang ieder jaar 30dkm mee gereden is (bijna garantie op snelwegkm’s) dan een 5 jaar oude auto met 38dkm op de teller.

Mijn Volvo S40 T5 is ex-lease. Ding is met 2 ton op de teller nog in een erg goede staat. Duidelijk van iemand die er wel wat om gaf in ieder geval.

Gaat ook allemaal niet op voor OP want die wil z’n eigen leaseauto kopen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Kuusj schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Leaseauto’s worden doorgaans gewoon bij een merkdealer onderhouden, en ook nog eens netjes ieder jaar en wat vervangen moet worden wordt vervangen (want ja, je betaald het zelf toch niet). Dus of dat nu zo’n probleem is? Je kunt meestal ook wel aan de visuele staat zien hoe met een voertuig is omgegaan, en ik heb als laatste liever een auto waar 5 jaar lang ieder jaar 30dkm mee gereden is (bijna garantie op snelwegkm’s) dan een 5 jaar oude auto met 38dkm op de teller.

Mijn Volvo S40 T5 is ex-lease. Ding is met 2 ton op de teller nog in een erg goede staat. Duidelijk van iemand die er wel wat om gaf in ieder geval.

De leasemaatschappij betaald de rekening... niet de dealer.

De cosmetische staat van een auto zegt eigenlijk niets over de werkelijke staat van een auto, iedere beetje verkoper zal er voor zorgen dat de auto gewassen en gepoetst wordt aangeboden, tot zelfs schoongemaakt onder de motorkap, velgen beetje opknappen, verse bandjes eronder en het ziet er als nieuw uit.

Juist uitgaan van hoe erg een auto glimt is een van de grootste valkuilen bij het aanschaffen van een 2e hands auto, het zegt 0,0 over de mechanische staat. Andersom kan ook, mijn auto is cosmetisch gezien niet de netste meer, die zit onder de putjes en krasjes van parkeerschades enzo, dat ziet er in de verkoop niet aantrekkelijk uit, maar technisch is de auto zeer sterk en heel goed onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-05 10:41

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

MicGlou schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:00:
[...]

De leasemaatschappij betaald de rekening... niet de dealer.

De cosmetische staat van een auto zegt eigenlijk niets over de werkelijke staat van een auto, iedere beetje verkoper zal er voor zorgen dat de auto gewassen en gepoetst wordt aangeboden, tot zelfs schoongemaakt onder de motorkap, velgen beetje opknappen, verse bandjes eronder en het ziet er als nieuw uit.

Juist uitgaan van hoe erg een auto glimt is een van de grootste valkuilen bij het aanschaffen van een 2e hands auto, het zegt 0,0 over de mechanische staat. Andersom kan ook, mijn auto is cosmetisch gezien niet de netste meer, die zit onder de putjes en krasjes van parkeerschades enzo, dat ziet er in de verkoop niet aantrekkelijk uit, maar technisch is de auto zeer sterk en heel goed onderhouden.
Ja dat lijkt mij logisch ja :O

En de rest lijkt mij ook logisch... Een tweedehands auto aanschaffen komt altijd met bepaalde risico's. Als je niet weet waar je op moet letten zou ik ook vooral een aankoopkeuring laten uitvoeren. In mijn geval weet ik wel een hoop technische details, dus kan ik dat prima inschatten, en zo waar: er bestaan ook tweedehands auto's die zowel optisch als technisch in topstaat zijn! Je zou het bijna niet geloven.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Sparhawk schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

Jeroen, Ik heb begin van het jaar particulier ook een Tesla model S gekocht. Voor mij is de allerbelangrijkste parameter wat de staat van de batterij is (dus de batterijdegradatie). Ik heb hiervoor een dongle gekocht, om dit zelf uit te kunnen lezen. Als je een keer in de buurt bent (Rijswijk, zh) ben je welkom om je batterij een keer uit te laten lezen
Sorry dat ik dit bericht even kaap, maar wat voor dongle is dat?
MicGlou schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:00:
Hoe zou je de staat bij een EV checken? Een computer eraan hangen?
Of dus een dongle zoals ik net las. :D

[ Voor 36% gewijzigd door hexta op 06-10-2022 14:24 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-03 09:50
[...]
Leaseauto’s worden doorgaans gewoon bij een merkdealer onderhouden, en ook nog eens netjes ieder jaar en wat vervangen moet worden wordt vervangen (want ja, je betaald het zelf toch niet). Dus of dat nu zo’n probleem is?
Deze aanname is niet correct, tegenwoordig worden de merkdealers door de leasemaatschappijen buiten spel gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 21:44
[...]

Mijn ervaring: auto moet naar een door de leasmaatschappij aangewezen garage, inderdaad vaak een merk garage.
Voor banden naar de quickfit, en dan vaak niet de banden die ik er zelf onder zou zetten.

Voor alles wat er aan is, eerst de leasmaatschappij bellen of het gefixed mag worden. Buiten garantie is dat niet automatisch ja en als de lease bijna op is vrijwel gegarandeerd nee als het niet noodzakelijk is voor functioneren.

Qua schade heb ik alleen een keer gezeur gehad om dat er een deuk in zat toen ze de auto niet waren komen halen op de afgesproken datum dat ik hem zou inleveren. 3 dagen op de parkeerplaats van het bedrijf gestaan die gedeeld werd. Ja sorry maar ik had de sleutels al afgegeven bij mijn werkgever.
Over normale gebruikssporen heb ik nooit wat gehoord. Gewoon netjes schoongemaakt afgeleverd.

Zelf heb ik geen lease auto meer, en ik vind mijn eigen auto veel beter onderhouden en banden waar ik mij veiliger bij voel (niet de goedkope eco bandjes).

Als ik kijk naar hoe een aantal collega's rijden die wel een lease auto hebben, dan ben ik van mening dat ik die nooit zal kopen.
Daar maakt het niet uit of iets mechanisch slecht voor de auto is, en de het is niet mijn auto en de leasemaatschappij betaald de garage mentaliteit erg hoog.

Zo lang je geen schade rijd is het geen probleem.

Ik moet wel de garage betalen, dus ik ga niet het risico lopen dat mijn motor beschadigd word of dat mijn banden binnen een jaar op zijn. Of mijn ophanging kapot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 16:01
hexta schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:22:
[...]

[...]

Hoe zou je de staat bij een EV checken? Een computer eraan hangen?
Of dus een dongle zoals ik net las. :D
In de Autoweek doen ze tegenwoordig ook dit testen in een rubriek en daar gebruiken ze volgens mij https://aviloo.com/home-nl.html voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:07

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

hexta schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:22:
[...]

OBDLink LX Bluetooth interface

Even google naar deze naam en Tesla Model S en batterij uitlezen, en dan kom je er wel ;)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hajee999 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

Deze aanname is niet correct, tegenwoordig worden de merkdealers door de leasemaatschappijen buiten spel gezet.
Ook niet helemaal correct, bij het aangaan van het leasecontract kon ik kiezen voor universele garage of merkdealer.

Het mag duidelijk zijn dat kiezen voor universeel voordeliger is.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-05 16:11
Zoals @Sparhawk ook al heeft aangegeven, batterij is belangrijk en die waarde (en heeeel veel andere) is goed uit te lezen met een OBD dongle.
Ik heb voor de aanschaf van mijn 2013 Model S (ook ex lease) zo'n dongle aangeschaft met de ScanMyTesla app en kan nu exact zien hoeveel kWh mijn batterij nog bruikbaar heeft maar ook bijvoorbeeld hoeveen kWh er aan supercharging gedaan is (DC) en hoeveel aan normale laadpalen (AC)

Je kunt ook helemaal los gaan op voltages en onbalans tussen de verschillende cellen welke allemaal individueel uitgelezen kunnen worden.

Ik heb hem in Duitsland gekocht, let even op dat je het correcte model bestelt:
https://e-mobility-drivin...-kategorie/cable/?lang=en

Wanneer is een batterij dan nog goed?
Mijn Model S 85 uit 2013 heeft nog ~72kWh bruikbaar van de origineel 77.5kWh, dus ben ongeveer 9% kwijt aan lading op 200k km. Voor mij is dat prima en heel goed voor zo'n oude auto.

Jouw S 75D heeft origineel een bruikbare 72.6kWh dus daar kun je ook de berekening mee doen en of het genoeg is voor de prijs die je betaalt.

Voor de volledigheid:
  • Original 60 - ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
  • 85/P85/85D/P85D - ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
  • 90D/P90D - ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
  • Original 70 - ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
  • 75/75D - 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
  • Software limited 60/60D - 62.4 kWh usable
  • Software limited 70/70D - 65.9 kWh usable
Mijn Tesla zit nu op de ongeveer 200k en er is welgeteld één "grote" uitgave die eraan zit te komen en dat zijn de draagarmen waar wat speling op komt, schijnt een standaard iets te zijn bij zo goed als elke auto na ongeveer 200k en kost bij Tesla een euro of 1600 om 4 draagarmen te vervangen.

Vorig jaar waren beide Xenon lampen (volgens mij heb jij geen Xenon in de jouwe toch?) gewoon op, dus die beide vervangen. Verder geen gekke dingen de afgelopen 2 jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door drocona op 06-10-2022 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-05 16:11
wimpie schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Dat is dus echt dé USP van een EV! _/-\o_
Ik weet niet of je dit sarcastisch bedoelde of niet, maar ook in een EV is het niet bevorderlijk om met een koude accu vol vermogen te vragen. Zeker als de accu niet het vermogen kan leveren waar om gevraagd wordt. Bij Tesla wordt dit in software opgelost om dit te voorkomen (maar nog steeds afgeraden om zonder preconditioning in kou te doen), voor andere EV's weet ik niet of ze dat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-04 06:33
De hele discussie over hoe iedereen met zijn/haar leaseauto omgaat is voor TS toch helemaal niet relevant? Hij heeft er in dit geval zelf in gereden dus was er zelf bij.

Wat me wel relevant lijkt is de prijs waarvoor TS de auto over kan nemen in combinatie met zijn eigen ervaringen de afgelopen jaren met de auto qua onderhoud, accugebruik, rijstijl, of de auto altijd buiten of binnen/onder een afdakje heeft gestaan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-03 09:50
Diederik schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Ook niet helemaal correct, bij het aangaan van het leasecontract kon ik kiezen voor universele garage of merkdealer.

Het mag duidelijk zijn dat kiezen voor universeel voordeliger is.
Private lease neem ik aan dan... De laatste 10 jaar krijg ik geen afspraak meer ingepland bij de merkdealer. Ik heb het dan over de grote namen in de corporate lease...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hajee999 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:27:
[...]

Private lease neem ik aan dan... De laatste 10 jaar krijg ik geen afspraak meer ingepland bij de merkdealer. Ik heb het dan over de grote namen in de corporate lease...
Nee, zakelijke lease bij een grote jongen. Kan bij het maken van een afspraak uit verschillende merkdealers kiezen.

Was wel iets van 2 tientjes per maand duurder.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-12-2024
Mijn PHEV uit 2016 gaat eruit. Ik ga voor elektrisch. Kijk nu naar een Y welke nieuw (3k subsidie)bijna hetzelfde kosten als 2e hands ! (Geen subsidie)
Of zou ik nog even wachten tot de models 3 massaal uit de lease komen en dus hopelijk een stuk goedkoper ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Qubitzz schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:52:
Mijn PHEV uit 2016 gaat eruit. Ik ga voor elektrisch. Kijk nu naar een Y welke nieuw (3k subsidie)bijna hetzelfde kosten als 2e hands ! (Geen subsidie)
Of zou ik nog even wachten tot de models 3 massaal uit de lease komen en dus hopelijk een stuk goedkoper ?
Modbreak:Wellicht is het je ontgaan, maar de laatste post uit dit topic dateert uit 2022.

Er zijn inmiddels meerdere (algemene) topics waar deze vraag beter past. Kijk even rond in Mobiliteit.

Dit topic gaat in ieder geval dicht.

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.