Kuusj schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:59:
[...]
Leaseauto’s worden doorgaans gewoon bij een merkdealer onderhouden, en ook nog eens netjes ieder jaar en wat vervangen moet worden wordt vervangen (want ja, je betaald het zelf toch niet). Dus of dat nu zo’n probleem is? Je kunt meestal ook wel aan de visuele staat zien hoe met een voertuig is omgegaan, en ik heb als laatste liever een auto waar 5 jaar lang ieder jaar 30dkm mee gereden is (bijna garantie op snelwegkm’s) dan een 5 jaar oude auto met 38dkm op de teller.
Mijn Volvo S40 T5 is ex-lease. Ding is met 2 ton op de teller nog in een erg goede staat. Duidelijk van iemand die er wel wat om gaf in ieder geval.
Gaat ook allemaal niet op voor OP want die wil z’n eigen leaseauto kopen.
Mijn ervaring: auto moet naar een door de leasmaatschappij aangewezen garage, inderdaad vaak een merk garage.
Voor banden naar de quickfit, en dan vaak niet de banden die ik er zelf onder zou zetten.
Voor alles wat er aan is, eerst de leasmaatschappij bellen of het gefixed mag worden. Buiten garantie is dat niet automatisch ja en als de lease bijna op is vrijwel gegarandeerd nee als het niet noodzakelijk is voor functioneren.
Qua schade heb ik alleen een keer gezeur gehad om dat er een deuk in zat toen ze de auto niet waren komen halen op de afgesproken datum dat ik hem zou inleveren. 3 dagen op de parkeerplaats van het bedrijf gestaan die gedeeld werd. Ja sorry maar ik had de sleutels al afgegeven bij mijn werkgever.
Over normale gebruikssporen heb ik nooit wat gehoord. Gewoon netjes schoongemaakt afgeleverd.
Zelf heb ik geen lease auto meer, en ik vind mijn eigen auto veel beter onderhouden en banden waar ik mij veiliger bij voel (niet de goedkope eco bandjes).
Als ik kijk naar hoe een aantal collega's rijden die wel een lease auto hebben, dan ben ik van mening dat ik die nooit zal kopen.
Daar maakt het niet uit of iets mechanisch slecht voor de auto is, en de het is niet mijn auto en de leasemaatschappij betaald de garage mentaliteit erg hoog.
Zo lang je geen schade rijd is het geen probleem.
Ik moet wel de garage betalen, dus ik ga niet het risico lopen dat mijn motor beschadigd word of dat mijn banden binnen een jaar op zijn. Of mijn ophanging kapot gaat.