Slimme kWh-meter toevoegen aan groepenkast, way forward

Pagina: 1
Acties:

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:01
Ik ben aan het overwegen een 3-fase kWh meter toe te voegen aan mijn groepenkast. Dit om op de krachtstroom groep van mijn warmtepomp het verbruik te meten.

Nu overweeg ik een Eastron SMD630 als kWh meter en ben ik nog wat aan het twijfelen of ik ga voor eentje van Homewizard die wifi heeft, of eentje aanschaf met modbus.

Hoe dan ook, deze is 72mm breed (4 slots) en die ruimte heb ik niet meer in mijn groepenkast. Dus ik wil naar rechts uitbreiden en dan daar de kWh-meter aansluiten.

Zie hieronder de huidige situatie met daarin ingetekend wat ik wil gaan doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEMwpyMtJMhlohZX3P8udCurhPw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CiMklM94mtDTF87MJFZCFH9j.png?f=fotoalbum_large

Als uitbreiding overweeg ik:
Schneider Electric lege groepenkast 1-rij 12 modules 220x270 mm (31 euro) (ingetekend als 1) of misschien meteen 24 modules zodat ik altijd genoeg heb: Schneider Electric lege groepenkast 2-rijen 24 modules 220x380 (40euro)(ingetekend als 2)

Vervolgens moet ik dan het stopcontact met leiding B verschuiven (dit lijkt me nog wel simpel).

Ik moet ook de aarde richting de groepenkast verlengen en verleggen (aangegeven als A): het lijkt me dat ik hem boven de nieuwe uitbreiding langs moet leiden, dan langs de waterleiding, en terug naar de aarde-rail. Hier had ik nog wat vraagjes over:
1) 6mm2 groen-geel draad is voldoende? De huidige kabel is niet lang genoeg dus moet een nieuwe aanschaffen.
2) moet ik hem ook nog door zo'n PVC buis leiden, of is dat niet nodig? Is dat meer ter netheid?

Verder, iemand nog tips om voor de homewizard of modbus variant te gaan van de SMD630?

Wilde even dit topic openen voor wat feedback/sanity checks voordat ik van alles ga aanschaffen. Alvast bedankt! _/-\o_

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03:34
Ik heb een ongerelateerde vraag. Wat is dat voor een koppeling daar rechtsboven op je foto? Dat korkante ding. Hoelang zit die er al?
Rechtsboven het vak met cijfer 1.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:01
@tcw82 Dat is een waterleiding waar ik binnenkort maar eens een loodgieter voor langs laat komen. Zit er denk ik al sinds de bouw van het huis (2008) maar ziet er inderdaad zwaar verroest uit.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:44
Ik zou lekker voor de grote kast gaan, dan heb je altijd genoeg ruimte.
Yaldair schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:29:
1) 6mm2 groen-geel draad is voldoende? De huidige kabel is niet lang genoeg dus moet een nieuwe aanschaffen.
Dit hoort eigenlijk met 6mm² vertind koperdraad.
2) moet ik hem ook nog door zo'n PVC buis leiden, of is dat niet nodig? Is dat meer ter netheid?
Verplicht ben je niks, maar het is wel zo netjes.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-01 00:39
Mijn WP is nog niet geleverd en aangesloten, maar ik heb bekabeling naar de 2e etage al klaar liggen. Omdat ik ook gebrek aan ruimte in mijn meterkast heb, doe ik het juist anders.

Helemaal boven plaats ik een verdeelkastje met daarin een Homewizard KWH meter en vanaf dat punt gaat het naar mijn WP/Werkschakelaar.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.