Seagate EXOS X20 in NAS te gebruiken ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:45
Zoals de topic titel het al zegt :
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om Seagate EXOS X20 HDD's te gebruiken zijn in een NAS :?

Snel googlen zegt ja, alleen hoor ik het liever van iemand die ook DAADWERKELIJK dit soort schijven in een NAS gebruikt.

Heb een maand gelden via een sales bij een Duitse webshop voor een redelijk leuke prijs een TS-673A kunnen scoren.
Het was de bedoeling om hier of Seagate IronWolf Pro of Western Digital Red schijven in te gebruiken.
Alleen als Seagate EXOS ook gaat des te beter, deze NAS is namelijk puur bedoelt als opslag.
Van de prijzen van IronWolf Pro's en WD Red's word je tegenwoordig treurig

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang het Exos SATA schijven zijn en geen SAS en je NAS uit dit decennium komt gaat dat wel werken.

Nee, geen ervaring, maar tegenwoordig zijn er geen capaciteitslimieten meer op disk controllers.

[ Voor 33% gewijzigd door nelizmastr op 05-10-2022 21:53 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
nelizmastr schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:53:
Zolang het Exos SATA schijven zijn en geen SAS en je NAS uit dit decennium komt gaat dat wel werken.

Nee, geen ervaring, maar tegenwoordig zijn er geen capaciteitslimieten meer op disk controllers.
Dank je _/-\o_

Zie alleen net dat de schijven die ik wil gebruiken niet op de compatibility list van QNAP staan, effe QNAP service maar een bericht sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

dierkx36 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:57:
[...]

Dank je _/-\o_

Zie alleen net dat de schijven die ik wil gebruiken niet op de compatibility list van QNAP staan, effe QNAP service maar een bericht sturen :)
Ze hebben ‘t wss niet getest :)

Het zijn ook niet heel erg gangbare disken. Net als bij Synology hoeft de compatibility list niets te betekenen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
Ik vermoed dat die schijven niet optimaal zijn als je er een OS van gaat draaien.
Hoe werkt dat met qnap?

Zou zeker ssd cache aanraden in dat geval, voor write cache heb je meestal twee ssd's nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
jeroen3 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:04:
Ik vermoed dat die schijven niet optimaal zijn als je er een OS van gaat draaien.
Hoe werkt dat met qnap?

Zou zeker ssd cache aanraden in dat geval, voor write cache heb je meestal twee ssd's nodig.
Eerlijk antwoord ? ik zou het niet weten :N

Op het moment gebruik ik een TS-653B met 6 HDD's, ook weer puur als opslag en het werkt.

Mijn kennis van NASsen eindigd na jaren nog steeds bij die dingen in mekaar zetten en om hulp roepen als ze weer niet te bereiken zijn |:(

[ Voor 13% gewijzigd door dierkx36 op 05-10-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
nelizmastr schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:00:
[...]

Ze hebben ‘t wss niet getest :)

Het zijn ook niet heel erg gangbare disken. Net als bij Synology hoeft de compatibility list niets te betekenen.
Heb QNAP net gemaild, hopelijk reageren ze snel.

Wat ik zo snel kan vinden over die EXOS X20 schijven is dat ze hardware matig identiek zijn aan IronWolf Pro schijven, alleen gericht op gebruik in datacenters.

EXOS X18 schijven kunnen gebruikt worden in QNAP NASsen, dus denk dat de X20 ook idd wel zo gaan :Y

Wil het alleen zeker weten, voordat er een sloot geld in gegoten word en het niet werkt ;)

[edit]
Vind net een test waarbij ze 8 Exos X20 in een TS-1685 hebben getest, deze NAS heeft deze schijf niet in de compatibility list, kan zelfs volgens de lijst geen 20TB schijven aan en de X20's werkte zonder problemen.
https://www.storagereview...0tb-enterprise-hdd-review

[ Voor 18% gewijzigd door dierkx36 op 05-10-2022 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

jeroen3 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:04:

Allicht kan je die toelichten? Een beetje NAS doet trunked 2Gbit downstream dus hoogstens biedt je 256MB/s aan data aan. Zelfs al schrijft de NAS letterlijk een uur lang niks weg op disk, heb je "maar" 1TB aan flash-cache nodig en zelfs dat hoeft "maar" SATA-300 te zijn (theoretisch). De TS-673A uit de topicstart doet 5Gbit trunked maar gezien de rest van de posts van @dierkx36 en de use-case "ook weer puur als opslag", denk ik wel dat er geen enkele achterliggende infrastructuur is om 2.25TB per uur aan flash-cache te hoeven vullen.

That said, het protocol (ik gok zomaar SMB of iSCSI) zal vanzelf throttlen als source of target niet tijdig de data kan verwerken; daarom is het ook niet onbekend dat je zelfs op een schoon Gbit-netwerk nooit 128MB/s strak zal halen en daarmee is de noodzaak voor flash-cache ook wel weg omdat elke EXOS 256MB aan cache al heeft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:47
@MAX3400 Ik heb alleen ervaring met synology, daar kun je alleen write cache maken met twee ssd’s.

Als je applicaties (cloud drive ed) gaat draaien is de ssd cache, al is ie maar 128 gb, zeker handig om het hele ding responief te houden in mijn ervaring. Echter, heeft die qnap een grote x86, en geen lief arm processortje. Dus wellicht is het iets anders.

Het os draait bij syno op diezelfde schijven in raid 1.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 05-10-2022 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:56
Ik draai 2x een Exos X16 (16TB) in een Synology 1512+ van 10 jaar oud.

Geen enkel probleem.

Op een gegeven moment test de Nas-fabrikant niet meer met nieuwe schijven voor oude nassen, maar als een nieuwere uit dezelfde serie wel compatibel is met de schijf, dan kun je er wel van uitgaan dat het werkt.

De grootste hdd voor een 1512+ in de compatibel-lijst is overigens 1 enkele 10 TB drive, daarna is het maximum 6 TB.

Maar 16 TB werkt dus ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Vanochtend bericht gehad van QNAP :
Er was een verzoek ingediend om Exos X20 te testen op TS673A, alleen hoelang dit ging duren was onbekend.

Alleen na vannacht en vanochtend nog wat verder zoek werk naar de Exos X20 schijven viel op dat er best veel DOA's geleverd worden, of dat ze binnen een paar maanden overlijden.

Daarom daarnet maar besloten om bij mijn "eigen" merk, Western Digital, te blijven en WD UltraStar HC560's besteld.
Het UltraStar verhaal is het zelfde als IronWolf Pro/Exos : zelfde schijf, ander label dus dit zouden WD Red Pro schijven moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:56
Een ultrastar moet je zeker niet vergelijken met red pro.
Red pro mkb schijf.
Ultrastar enterprise/datacenter schijf.
Exos enterprise/datacenter schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kritjuu
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-05 23:26
Ik heb 2 x 20 TB Seagate Exos schijven draaien in een Synology 920+ Nas. Werken probleemloos.
Pagina: 1