Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:56
Laat ik voorop stellen dat ik geluk gehad heb met het afsluiten van mijn 3-jarig contract ongeveer 2jaar en 9 maand geleden en daarmee dit jaar nog voor een leuk tarief heb kunnen wonen.
Dat terzijde:

Ik heb nu mijn eindnota van Budget Energie ontvangen:
Wat gegevens:

Contract loopt van 13-9-2021 t/m 8-1-2022 (in verband met verhuizing tussentijds)
Half november is de meter gewisseld in verband met omzetting naar 3x25.
Half februari zijn er zonnepanelen geplaatst.

Nu ontvang ik deze week mijn eindnota, en het geld is inmiddels teruggestort. Maar bekijk ik nu de nota eens goed en volgens mij klopt er iets niet.
Salderen zou moeten gebeuren op de eindnota zoals ze ook zelf de website hebben staan.
Op de website van Budget Energie staat het volgende:
Op je jaar- of eindnota staat hoeveel energie je geleverd hebt gekregen. Daarvan wordt de energie die je hebt teruggeleverd afgetrokken. Deze aftreksom heet salderen.
Maar op mijn eindafrekening staat nog steeds een deel geleverd terwijl ik ruim het viervoudige heb teruggeleverd.

Na wat narekenen in de factuurspecificatie kom ik erachter dat de 526 kWh / 325 kWh exact de verbruikswaardes zijn van de periode in 2021. Dus mijn vermoeden is dat ze per jaar salderen. En niet per jaarnota periode.

Uiteraard ga ik morgen eens even bellen om het 1 en ander even na te vragen. Maar dit zou zo niet moeten toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpwWlhyT-Uyvix-L9rfd5Fn8Fxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TcWDLV63dPCeimgqo5jEiNGa.png?f=fotoalbum_large

EDIT:
Direct na het posten bedenk ik me dit:

Nu maakt het onder aan de streep ook niet uit geloof ik, want als ze de 526 + 325 kWh wegstrepen wordt dat verrekend met de terugleververgoeding volgens dezelfde tarieven. En mijn Energiebelasting en ODE staan al op nul. Dus ondanks dat het wellicht niet klopt blijft het eindbedrag gelijk..

[ Voor 8% gewijzigd door S-te-fan op 06-10-2022 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het salderen gaat net als je contract: per jaar. Wanneer dat jaar in gaat is voor iedereen verschillend. In principe maakt dat ook weinig uit omdat je in een heel jaar, wanneer die ook begint, alle seizoenen hebt zitten. Het zou dus per definitie weinig uitmaken of het van 1-1 tot 31-12 gaat of van bijvoorbeeld 3-9 tot 2-9 het jaar er op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:56
Ja precies, maar nu hebben ze dus de eerste paar maanden van mijn contractjaar niet gesaldeerd.
Ze hebben nu het deel 2021, en het deel 2022 apart bekeken.

Doordat ik panelen heb vanaf 02-2022 hebben ze mijn verbruik van 2021 niet op 0 gezet ondanks dat het wel in mijn contractjaar valt. Dus volgens mij zou dat op 0 gezet moeten worden en de terugleververgoeding omlaag.

Nu maakt het qua tarieven voor nu niet zoveel uit, maar zodra mijn contract afloopt wil ik wellicht wel overstappen naar een partij met een hogere terugleververgoeding. Dan ga ik pas overstappen zodra ik mijn verbruik gesaldeerd heb, maar op deze manier gaat dat dan niet gebeuren voor de periode 13-9-2022 t/m 31-12-2022 omdat mijn verbruik waarschijnlijk hoger gaat zijn dan het terugleveren.

EDIT: even wat data goed gezet, ik leefde al een jaar ik de toekomst 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door S-te-fan op 06-10-2022 07:07 ]