Einde raad overloop boiler blijft water geven.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:02
De afgelopen jaren hebben we problemen gehad met de overloop van onze boiler in het gootsteen kastje zelfs als er geen verstopping is zijn er terugloop problemen. Het water in de tweede sifon (waar op de foto nu alleen de vaatwasser op zit) stijgt als de wasbak leegloopt. Bij een volle wasbak loopt hij over.

Eerst zat de boiler overloop met een tweede pijp aangesloten op die tweede sifon (pijpje zat op een andere versie).

Ik zie ook dat hij kan worden aangesloten op het pijpje wat gelijk onder de wasbak zit, maar als ik de kraan aanzet loopt daar volgens mij water uit terwijl dat niet de bedoeling is. Wat gaat er hier niet goed??

Er zit 100% zeker geen verstopping, als ik enkel de afvoer aansluit en alles laat vervallen dan stroomt het razendsnel weg.

Bij het weglopen van water is storend veel bubbel geluid te horen uit de tweede sifon door overdruk.

Wat mis ik?

Zo is het nu eventjes tijdelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6sKXAjflj4c6-iX39hZBYe1A6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/up8RQG83M1rmYwIQwKGs3CxY.jpg?f=fotoalbum_large

Hier geeft de afvoer onder de bak over, daar kan ik dus niets op aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37LEpDqgnVdsGmEa_qoLR0pbidQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQwM1VyIaDZSIEyUFvbFPgX4.jpg?f=fotoalbum_large

Oude situatie die meestal net goed ging...maar niet ideaal was. Vaatwasser is links, boiler is rechts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LsHmju4dKFx48AGOM1WrIgQBGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yD0MwSHVcWGbz5oyZ5i4FSpo.jpg?f=fotoalbum_large

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Klinkt eerder als een verstopping verderop in de afvoer, het water zou niet omhoog moeten kunnen lopen.
Wat gebeurt er als je een volle gootsteen laat weglopen als de 2de syfon is afgedopt ?

Ohw stukje over heen gelezen, als het razend snel wegloopt zou je nog kunnen denken aan een ontluchtings probleem ?

[ Voor 23% gewijzigd door TRAXION op 05-10-2022 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06 19:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Die witte aansluiting loopt over als je er niets op aansluit. Dat is wel normaal omdat je zwanenhals nogal hoog komt (zie ook de hoogte van het witte pijpje erachter). Hoort ook een afsluiting op. Sluit je er een slang op aan dan geeft dat tegendruk. Een open systeem op aansluiten kan wel maar dan moet je de wet van de communicerende vaten even raadplegen. Dus slang moet boven het niveau van het water in je zwanenhals moeten uitkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door xah5kiDe op 05-10-2022 21:46 ]

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@TRAXION dan loopt het razendsnel weg. Er is echt geen verstopping.

Ik heb zojuist alles met een veer nog schoongemaakt en door de buis naar 110 een hogedrukspuit gehaald, geen weerstand.

@xah5kiDe OK, het is dus onmogelijk om daar een boiler overstort op aan te sluiten, want die is open.

Hoe kan ik dan het beste nu de afvoer van de boiler aanbrengen? Een tweede pijpje naast de vaatwasser afvoer had ik maar loopt dus bij een volle bak soms over.

Is het probleem de T aftakking naar links waar hij de muur in gaat, moet dat eigenlijk anders?

[ Voor 12% gewijzigd door Cobb op 05-10-2022 21:44 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BP-XUQEYucnjBA4P2wXHIxfrHpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guiW3FlOicdK5G8CcxSzmFPj.jpg?f=fotoalbum_large
Zo zit het bij mij. Let dus op hoe hoog het water in de hals staat. Het moet eerst iets verhogen voordat het gaat stromen. Bij jouw loopt het er al uit. Met een stukje slang omhoog los je dat op.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@xah5kiDe ik moet dus een manier vinden om zo'n flexibele buis dus zo laag mogelijk aan te leggen en zo lang mogelijk te houden? Helaas zit de overloop lager dan het gootsteen putje maar dat is bij iedereen zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik kan niet op je foto zien hoe de afvoer uiteindelijk wegloopt. Dat zit in de grijze buis verborgen achter de witte pvc buizen. Dat moet heel laag zitten. Zit dat hoog, dan blijft overal water in staan en loopt het inderdaad over. Foto?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@xah5kiDe Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlIPdWxY4nIRG8ardXFszF5_gA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYYtG7dwWeHSXDSbCwGeYKi9.jpg?f=fotoalbum_large

Na het kastje gaat hij gelijk naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Oorspronkelijk zat het dus goed. Als de grijze sifon overloopt dan is die extra waterkolom nodig om het water te laten stromen. Zou je een probleem met je riool ontluchting hebben? Je afvoer zal ergens op een standleiding uitkomen waar geen druk op staat (pijpje op het dak). Als je leiding bijvoorbeeld onder het huis verzakt is een daar blijft water in staan, dan moet je dat eerst in gang zetten. Stroomt het eenmaal, dan loopt het prima.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:56

Klippy

Still Game

Ik zie ook geen beluchter, bij @xah5kiDe bijvoorbeeld wel.
Zie niet meteen hoe anders dat onderste grijze deel, afkomstig van je boiler kan weglopen zonder druk omhoog te veroorzaken.
Ben ook geen expert, maar heb zelf alleen situaties gehad waar je de vaatwasser boven de zwamenhals in laat komen, ook bij mijn nieuwe keuken is dit zo gedaan.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@xah5kiDe dat zou kunnen er gaat namelijk een meter of 5, 50mm van de keuken naar een 110mm leiding. Ik zal die binnenkort eens nalopen op een verzakking.

Is het beter om de staande buis waar de boiler in gaat voor of na de vaatwasser aan te sluiten?

@Klippy zou er dan ook niet nog eens water uit die beluchter kunnen lopen?
Ik ben wel benieuwd of bij jouw op die aansluiting met onder de wasbak (een stroom) water naar buiten loopt als je hem loskoppelt en de kraan laat lopen.

[ Voor 55% gewijzigd door Cobb op 05-10-2022 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je kunt het ook testen denk ik. Maak een slang vast op je afvoer en zorg dat je er op kunt blazen. Zit de slang na de zwanenhals dan zou je die niet moeten leegblazen. Zit de slang voor de zwanenhals, doe een stop in de afvoer en laat de zwanenhals leeglopen. Als je dan blaast zou het heel licht moeten gaan als je een open verbinding met buiten hebt. Moet je eerst krachtig blazen, dan heb je dus een zware waterkolom te verplaatsen. Nooit zelf geprobeerd hoor, puur redenatie.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Klippy
Dank je. Dat scheelt misschien het betreden van een natte kruipruimte.

Ik overweeg om het zo aan te sluiten. Een t stuk en dan daar met een lange lus de afvoer boiler aan te steken. De afvoerslang van de vaatwasser gaat dan net voorbij het t stuk waar de boiler binnenkomt.
Ik knutsel wel iets waterdichts waar de flexibele slag op de 32mm gaat. Hoe langer de flexibele slang hoe veiliger de overloop?
Ik kan de staande leiding waar de vaatwasser ingaat nog iets langer maken, die pompt het water toch wel weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2QQMDYo6QyMEKQXRxyrldPzOs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khjp0l3CG6goTC0Pb2Q4Qv3a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Cobb op 05-10-2022 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Gaat ook niet werken want het open stuk zit nog steeds onder je gootsteen. Alleen als je hem doortrekt tot boven je gootsteen zou het werken. Maar dat wil je niet.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@xah5kiDe er is altijd een openstuk onder de wasbak, dat is de overloop van de boiler. Zie dat zwarte ding op de voorgrond laatste foto. Die heeft boven het schroefdraad een opening zodat het vuil water niet de boiler inloopt.

Is dat het hele probleem zit die overstort van de boiler verkeerd en te laag in mijn kastje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJXXhIeinyQgkUihxPQdUuqHuik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8X5CWFMc2iGGtNd7QTLF2E1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Cobb op 05-10-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

En dat loopt het toch ook soms over?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Het gaat vaak net goed, tot er iets meer weerstand is of een hele volle wasbak met sop geleegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Cobb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:27:
Bij het weglopen van water is storend veel bubbel geluid te horen uit de tweede sifon door overdruk.
Dat is ook te verklaren door teveel druk. Er zit namelijk aan het begin lucht boven de waterkolom in de zwanenhals. De druk wordt zo hoog dat de lucht door de waterkolom van de tweede zwanenhals hem drukt. Dit omdat de druk door de eerste nog hoger moet zijn. Zodra het water eenmaal loopt is de weerstand in de eerste zwanenhals veel lager.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
xah5kiDe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:01:
[...]

Dat is ook te verklaren door teveel druk. Er zit namelijk aan het begin lucht boven de waterkolom in de zwanenhals. De druk wordt zo hoog dat de lucht door de waterkolom van de tweede zwanenhals hem drukt. Dit omdat de druk door de eerste nog hoger moet zijn. Zodra het water eenmaal loopt is de weerstand in de eerste zwanenhals veel lager.
Wat kan ik hier aan doen?
Helpt het als ik op dat t stukje onder de bak een ontluchting aanbreng tot boven de afvoer, dus naar boven in het hoogste punt van mijn kastje.

[ Voor 12% gewijzigd door Cobb op 05-10-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:54
De diameter van je afvoer wordt kleiner in plaats van groter. Je hebt een trechter gecreëerd.

Trek daarnaast op die laatste foto een denkbeeldige horizontale lijn ter hoogte van die opening direct onder de wasbak: alle pijpen daaronder zullen vol lopen als het water niet snel genoeg weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Flozem ja maar dat water niveau hebben alle afvoeren in keukenkastjes. Helpt het als ik van de 33mm 50mm maak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Volgens mij zul je er eerst voor moeten zorgen dat je afvoer drukvrij is. Dus check dat die 5 meter keurig 2cm per meter afloopt richting je standbuis.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@xah5kiDe ga ik doen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Oh, misschien zit er een vogelnestje in je riool ontluchting 7(8)7

Theo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 11:50
Nu heb ik niet alles even goed gelezen, maar ik verbaas mij een beetje over de hoeveelheid zwanenhalse in die circus aan rioolbuis :P

Is deze situatie niet veel handiger?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8F0_udmsEexZQ98YlRkxR-MADE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C7UZNJ9KL9Mzv5TviDw1wOw5.png?f=user_large

Neem aan dat die blauw omcirkelde slang de afvoer van een vaatwasser o.i.d is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
Cobb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:09:
@Flozem ja maar dat water niveau hebben alle afvoeren in keukenkastjes. Helpt het als ik van de 33mm 50mm maak?
Nee. De tweede sifon ligt onder het niveau van de eerste.

Via de T die zo te zien ook nog naar links over helt, loopt al het water dat niet via de afvoer direct weg vloeit naar de tweede sifon. Deze loopt door te laag debiet van je afvoer naar de standleiding dus over.

Oplossing: tweede sifon boven het niveau van de wasbak sifon monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Marsjee ja de blauwe is vaatwasser, maar die heeft helaas een afgeknipte ribbbel buis en die krijg ik niet aangesloten onder de wasbak. Dan zit ik nog steeds met de overloop van de boiler.

@Flozem maar dat is zo hoog dat ik daar vervolgens de boiler niet meer op aan kan sluiten.
Of zou ik de zwanenhals van de wasbak een flink stuk omlaag moeten brengen, zou dat heel veel schelen?

[ Voor 34% gewijzigd door Cobb op 05-10-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Cobb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:22:
@Marsjee ja de blauwe is vaatwasser, maar die heeft helaas een afgeknipte ribbbel buis en die krijg ik niet aangesloten onder de wasbak. Dan zit ik nog steeds met de overloop van de boiler.
https://www.happy-hartman.../sifon-garnitur-starr.jpg

Die monteren, vaarwasser erop en wellicht probleem deels of geheel opgelost?
Hier thuis ook wel veel issues gehad met afvoer icm vaatwasser, moet zeggen dat bij mij de laatste keer het gewoon echt een verstopping diep in het riool van het appartement zat, volgens de loodgieter +- 20meter diep...

Water liep bijna niet meer weg, en met afpompen van water ( vaatwasser ) kwam al het water incl etensreste in de wasbak omhoog. Hierdoor om de zoveel tijd een stinkende wasbak..... afvoer los, ja hoor... allemaal etensresten en vieze stink zooi, wat door het omhoog komen van het water, in de wasbak-overloop-afvoer is gaan nestelen en rotten ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 20:34
Cobb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:00:
@xah5kiDe [Afbeelding]

Na het kastje gaat hij gelijk naar beneden.
Ik zou de plint onder de keukenkastjes weghalen. zien of je afvoer daar de vloer ingaat of in een mof steekt.
Want ik denk dat de zwanehals omlaag moet. en de vaatwasser afvoer op de plek die nu tijdelijk jouw overstort is.

Tevens de haakse bochten er uit halen. nieuw gaten in de kast zo laag mogelijk.
De overstort van de boiler heeft dan zijn standpijp voor zich alleen.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Marsjee wees maar blij dat het naar je wasbak liep. Ik heb dus na een verstopping de hele keuken blank gehad met die zooi omdat de stomme boiler overloop open is om terug loop.innde boiler te voorkomen.

@beascob dat is helaas iets waar ik voor vrees. Ben echter geen held met die boiler aansluiten en om meer ruimte te krijgen zal die los moeten.

[ Voor 26% gewijzigd door Cobb op 05-10-2022 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsjee
Cobb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:29:
@Marsjee wees maar blij dat het naar je wasbak liep. Ik heb dus na een verstopping de hele keuken blank gehad met die zooi omdat de stomme boiler overloop open is om terug loop.innde boiler te voorkomen.
Oeh, nee dat is geen feest inderdaad. Hier idd niet geheel de keuken, maar wel de kastjes, die zijn inmiddels allemaal vervangen door weer vers hout.

Anyhow, neem aan dat deze situatie wel gewerkt heeft. Ik denk echt een verstopping dieper in het riool, dus niet in een van deze zichtbare buizen. O-)

Edit: Ah al langer last en geen verstopping lees ik nu... dan vaatwasser op de afvoer van wasbak? wellicht een sifon bij de wasbak met vaatwasser aansluiting EN ontluchter...

[ Voor 12% gewijzigd door Marsjee op 05-10-2022 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Flozem schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:22:
[...]

Nee. De tweede sifon ligt onder het niveau van de eerste.

Via de T die zo te zien ook nog naar links over helt, loopt al het water dat niet via de afvoer direct weg vloeit naar de tweede sifon. Deze loopt door te laag debiet van je afvoer naar de standleiding dus over.

Oplossing: tweede sifon boven het niveau van de wasbak sifon monteren.
Beide sifons monden uit op een drukvrije leiding. Dan maakt relatieve hoogte niet uit. Alleen de afvoer moet op afschot liggen. Hier heeft de afvoer te veel weerstand zodat de ene sifon de andere opendrukt. Zou me ook niet verbazen dat de vaatwasser afvoer de gootsteen ook flink laat borrelen...

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Klopt dan borrelt de boel ook. Ik vermoed dat de 5 meter niet voldoende afloopt. Deze ligt namelijk boven de vloer onder de keukenkastjes , wel iets op afschot maar niet voldoende. Helaas is dat zo aangelegd omdat eerst de hele keuken op de regenwater afvoer bleek te zitten en die zat verstopt met ruim 2 meter zeepresten van de vorige bewoner (ook de regenwater afvoer moeten vervangen...! Ik heb de bestaande situatie dus om moeten leggen naar de vuilwater (ongeveer 10 jaar geleden).

[ Voor 13% gewijzigd door Cobb op 05-10-2022 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Grappig dat was bij mij ook zo. Bij de nieuwe keuken kwam de gootsteen op de andere wand. Eerst was de afvoer achter de kastjes gelegd, maar die raakte steeds verstopt. Toen is er alsnog een nieuw gat door de vloer gemaakt en was alles opgelost.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Helaas kan ik dat niet doen. Dit is een aanbouw met een betonvloer zonder kruipruimte. Ik moetoet dus eerst die 5 meter afleggen om bij de vuilwater buis te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@xah5kiDe ik weet al wat ik ga doen aan de boiler afvoer. Ik ga er een flesje onder hangen met een dun afvoerslangetje naar de afvoer (aquarium pompje slang oid). Dat scheelt al een hoop als het water even niet weg kan.

[ Voor 6% gewijzigd door Cobb op 06-10-2022 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Volgens mij heeft @Marsjee gelijk, er zit nu sowieso een sifon/zwanenhals te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@kned ik moet twee afvoeren hebben in mijn keuken kastje. Eentje voor de boiler en eentje voor de vaatwasser dat gaat toch nimmer niet met 1 sifon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
ja kan het allemaal op 1 sifon plaatsen als je heel handig bent/wil.
ik betwijfel alleen of je dan het probleem oplost ik geef geen garantie.
wel zorgen voor een fatsoenlijke overlengte. van de buizen zodat ie niet overloopt.
je kan er eventueel een lijm sifon inzetten of normale witte. dat witte spul kan je niet lijmen.
voor je wasbak https://www.gamma.nl/asso...ule-40-mm-x-6-4/p/B692488
(en de rest kan je zelf wel vinden bij de gamma/bouwmarkt etc.
en opleten dat als je wel een keuken sifon gebruikt/giet randje van pvc fiting eraf halen.

maar ik heb wel een eenvoudigere oplossing voor je. vervang die schuifsok voor een t sukje.
en zet daar een 45 graden bocht 40 in verloopje naar 32 en gelijk onder de inlaat combinatie uitlaten komen.
eventueel kan je een nieuwe inlaat combinatie kopen zonder trechter. scheelt toch weer 5 centimeter.
(en ja die hele afvoer van pvc maken en zoveel mogenlijk lijmen/of manchten is wel grof maar werkt beter)

optie 1 wat waarschijlijk je probleem is je hebt 2 haakse bochten in je afvoer zitten van 40 mm.
eigenlijk moet je de achterwand eruit halen/slopen. en nog een keer een foto maken.
(ja het is vervelend ik weet het/ik ben vervelend/ maar anders kom je er gewoon niet)
die haakse bocht eruit halen. en 2 x 45 graden erin plaatsen dan heb 1 probleem opgelost.
en als er de ruimte voor hebt probeer ook die andere te vervangen voor 2 keer 45 graden.
(diegene die dus onder het t sutk zit. boor eventueel een nieuw gat in je achterplaat.)
en laat het bovenste gat leeg. (maar eigenlijk is dit gewoon een kut idee

als je toch achterwand eruit moet halen dan kan beter gelijk goed doen.
1 nieuw gat moet boren. boor er gewoon 1 naast op dezelfde hoogte.
1 voor de wasbak en 1 voor wasmachine/boiler. bijde gaten op gelijke hoogte.
het oude gat moet dus hergebruiken voor de wasbak/ je hoeft maar 1 gat te boren.
en zet een 45 graden t stuk achter de achterwandt staand dus. voor de helderheid.
bijde afvoeren op gelijke hoogte laten uitkomen. ivm je huidige problemen.
en eventueel kan je wel een haakse bochten gebruiken. om door de achterplaat heen te komen.
maar het mag ook 2 x 45 grden zijn/ ik heb geen voorkeur.

waarom is dit beter vraagt u ? dan zit er niet gelijk een bocht achter het t stuk/
het water kan gewoon even een stuk je vallen. dat kan nu niet is wat nu zeg maar je probleem is

waarschijnlijk moet je ook nog een stukje in je muur uithakken.
en met een verfbrander die haakse bochte eruit halen. is wel wat lastig als je er niet goed bij kan.
of met een draadzaag werken. die kan achter de pvc leiding langs. ook verkijg baar bij gamma.

er bestaan ook nog 3 weg t stukken. kan je 3 sifonnen in je keukenkastje plaatsen.
(nee dit is een geintje ze bestaan wel maar ik vindt het een beetje overdreven)

eventueel kan je nog een keukensifon met beluchter plaatsen.
(helaas werken deze niet bij overdruk/enkel bij onderdruk)

en daarnaast heb ik het idee dat je algemene beluchting/ontluchting op zolder niet werkt.
(das een pijp die doorloopt naar je dak.naar buiten. soms zit er gewoon helemaal niks)
of dat die helemaal doortrekt naar je keuken wha soms wel soms niet.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 06-10-2022 04:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44
Het DYKA Technisch handboek binnenriolering is ook wel handig om eens doorheen te bladeren, voor als je wil weten hoe het volgens de regel aangesloten zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
Als de afvoer toch over de betonvloer loopt: is het mogelijk een grotere diameter buis te gebruiken? Dan heb je ook minder afschot nodig.

Wat je nu ervaart is gewoon beperkt debiet, waardoor dat dun buisje volledig vol loopt en tijdelijk verstoppingsverschijnselen geeft bij zoals je aangeeft het uitschudden van een flinke pan water (al dan niet samen met leegpompen van de vaatwasser).

Kleinere diameter vereist groter afschot hoe meer water er doorheen moet. Hierdoor is een kleine diameter niet persé beter onder die keukenkastjes. Bovendien zou je dan twee aparte verticale aansluitingen kunnen maken voor wasbak en vaatwasser waardoor gebubbel niet meer voor komt.

[ Voor 27% gewijzigd door Flozem op 06-10-2022 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneGlory
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-03 20:09
Idealiter sluit je twee toestellen aan op twee verschillende leidingen, als alternatief houd je een t-stuk zo laag mogelijk bij de vloer.

Je zou de achterwand even uit het kastje kunnen halen, evenals de keukenplint om op die manier te kijken hoeveel extra valhoogte je kan creëren. Het probleem is nu gewoon de vele (haakse/scherpe) bochten, dus probeer die kwijt te raken.

Zaag de afvoer zo laag mogelijk bij de vloer af, en monteer daar een tstuk (45gr, niet haaks).
En vanaf daar twee keer omhoog icm 2 sifonnen.

Sluit de vaatwasser op de ene leiding aan.
En de gootsteen + lekleiding boiler op de andere (de lekleiding kan je aansluiten op het tuutje op je gootsteen sifon)

Schets;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RobiSZaOoP7owL_96ki-uXw6wY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FHRktyQKVSYOoXLdj8nhv86r.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:06

Theo

moederbord

Cobb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:27:
De afgelopen jaren hebben we problemen gehad met de overloop van onze boiler in het gootsteen kastje zelfs als er geen verstopping is zijn er terugloop problemen. Het water in de tweede sifon (waar op de foto nu alleen de vaatwasser op zit) stijgt als de wasbak leegloopt. Bij een volle wasbak loopt hij over.

Eerst zat de boiler overloop met een tweede pijp aangesloten op die tweede sifon (pijpje zat op een andere versie).

Ik zie ook dat hij kan worden aangesloten op het pijpje wat gelijk onder de wasbak zit, maar als ik de kraan aanzet loopt daar volgens mij water uit terwijl dat niet de bedoeling is. Wat gaat er hier niet goed??

Er zit 100% zeker geen verstopping, als ik enkel de afvoer aansluit en alles laat vervallen dan stroomt het razendsnel weg.

Wat mis ik?

Zo is het nu eventjes tijdelijk:
[Afbeelding]

Hier geeft de afvoer onder de bak over, daar kan ik dus niets op aansluiten.
[Afbeelding]

Oude situatie die meestal net goed ging...maar niet ideaal was. Vaatwasser is links, boiler is rechts.
[Afbeelding]
Het is toch logisch dat je overloop blijft over lopen? Water stroomt wel gewoon, maar heeft ook even tijd nodig om te stromen. Als ik nu een emmer water op de vloer gooi dan zit er ook een cm aan hoogteverschil tussen het water onder de emmer en een meter verderop :P

Statisch staat het water in je sifon altijd tot onder de blauwe streep. Gooi je water in het sifon erbij (emmer leegggooien in de gootsteen), dan stijgt het water in de sifon waardoor het aan het eind eruit kan lopen. Hoe meer water je er in gooit, hoe dikker/breder de straal is, en hoe hoger het water in de sifon moet komen te staan om datzelfde debiet het riool in te krijgen.
Bovendien heeft een sifon een kleine weerstand. Niet veel, maar meer dan nul. Met electrische stroom is er de wet van Ohm (spanning = weerstand gedeeld door stroom). Dit geldt ook voor water; de waterstroom (hoeeelheid water per minuut), de waterweerstand (je sifon heeft een weerstand) en de 'waterspanning', ofwel, het hoogteverschil in water tussen het begin en eind van het sifon.

Doordat je sifon een weerstand heeft (stel hij is 10 meter breed en zonder bochten zou het water makkelijker stromen, dus er is een weerstand), en doordat je een flinke waterstroom hebt wanneer je de gootsteen leeg laat lopen komt het blauwe lijntje onder de gootsteen hoger te liggen dan het blauwe lijntje waar het water uit de sifon stroomt.
Maar zodra dat lijnte een centimeter is gestegen loopt het water er via de overloop eruit

Helaas is dat normaal en een gevolg van de natuurwetten waar ook water zich aan houdt :P Een oplossing is dan ook simpel; vergoot de afstand tussen het blauwe lijntje en je overloop.

Als je een dopje plaatst op de open uitstroming dan loopt het water gewoon het riool in ipv in je emmer in je gootsteenkastje. Zet je een dopje erop waarje met een klem (waterdicht) je boiler op kan aansluiten, en deze slang laat je 3-4 cm hoger lopen dan het overloopventiel dan ben je er ook al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYbEIc8YmMPCq00U6L-li43gPaA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mmBnXzpcQokC2BrIFM9S3jnm.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 06-10-2022 07:57 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Bedankt voor alle reacties, idealiter is het grotendeels opnieuw aanleggen van waar de boel naar de vloer gaat het allerbeste, helaas is dat om verschillende reden nu geen optie. Uit alle reacties ontcijfer ik de volgende oplossing.

Ik laat deel 1 zitten en sluit daar de boiler 4 op aan.

Ik breng deel 2 de sifon omlaag (zo laag mogelijk) en die gaat de muur in bij 3. De sifon hangt dan iets lager dan waar de pijp de muur in gaat.

Ik haal nog een vergelijkbaar deel 1 en sluit daar de vaatwasser op aan net onder waar de boiler gaat.

Heel stuk 5 kan dan weg.
Dan ben ik ook van het 'klokkende' geluid af in de syphon onder 5.

Nog beter is om deel 1 nog een stukje hoger te plaatsen als ik die trechter ook verwijder onder de bak.

Bij een verstopping zal altijd de boiler overflow water geven vrees ik dat is by design.
Als ik ooit een keer onder de kastjes kan dan doe ik bij de grond een y stuk en leg ik een apart kanaaltje aan voor de boiler.
Maar door een verhoogde vloer (die tegen de plint ligt!!) Kan ik niet onder mijn kastjes.
Als ik de flexibele slang van de boiler afvoer zo lang mogelijk houdt dan scheelt dat wellicht ook iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FBX9-m66-RhNsejO2oFh3pUf5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2V9VLTVGERckjRp001lEwwD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Cobb op 06-10-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:05

SambalBij

We're all MAD here

Kun je in die overflow slang voor de boiler geen (ongeveerde) terugslagklep zetten? Zodat die normaal open is voor het uit de boiler druppelende water, maar bij teruglopend water vanuit de afvoer wordt afgesloten?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@SambalBij ik ken die dingen niet, bedoel je dit soort :

https://www.pvc4u.nl/product/pvc-keerklep-40/

70 euro!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Laatst online: 22:15
@Cobb

Ik denk dat je de vaatwasser moet aansluiten op het witte deel met de vaatwasseraansluiting.
Waar jij het stickertje 1 op hebt zitten.

Dan dat hele spul weghalen wat links aan dat T-stuk zit waar je 3 hebt staan.

Dat T-stuk vervangen door een Y stuk, door de T zal het water deels naar links willen.
Met een Y word alles omlaag geleid.

Daar een slangthule op

En dan een beetje aansluiten zoals quooker het ook doet.
Door de slang een lus te laten maken (lus omlaag) en dan omhoog richting de overstort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik ga het rigoureus anders doen. Ik boor een gat door de wand heen, dan kom ik uit in de enkelsteensschuur en boor ik een gaatje in de muur naar het achterpad. Ik leg wel iets van 19/20mm buisje aan en dan voor ik het beetje druppelwater van de boiler wel naar buiten. Dan weet ik zeker dat er nooit meer water door naar binnen loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Laatst online: 22:15
Cobb schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:12:
Ik ga het rigoureus anders doen. Ik boor een gat door de wand heen, dan kom ik uit in de enkelsteensschuur en boor ik een gaatje in de muur naar het achterpad. Ik leg wel iets van 19/20mm buisje aan en dan voor ik het beetje druppelwater van de boiler wel naar buiten. Dan weet ik zeker dat er nooit meer water door naar binnen loopt.
hierbij heb je wel kans op vorst, buisje verstopt met ijs en dan druppelt het alsnog in je kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
Cobb schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:12:
bevriest dat niet in de winter ? (ja die kans bestaat)
maar verder is het wel een aardig idee als ik eerlijk ben.
en wel een haaks bochtje/flow bochtje erop lijmen.
zodat je water altijd naar beneden druppelt.
en eventueel doorlaten lopen naar benden 10 cm boven de grondt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
Ik verwacht niet een volledig dichtgevroren leiding. Er druppelt alleen bij het verwarmen wat water uit. Nog geen glas vol per dag vermoed ik. En dan nog heb ik liever een beetje druppel water in mijn kastje dan liters vuil water.

[ Voor 23% gewijzigd door Cobb op 06-10-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Installaties = DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Aangepast, afvoertje loopt nu netjes naar buiten. Nog even winddicht afwerken aan de buitenkant en tot de volgende keuken renovatie ben ik even klaar. Ik sluit nog wel de vaatwasser aan onder de bak over een tijdje en haal alles links van het t-stuk weg.

Bedankt voor alle reacties hij kan op slot. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0H9dDwB_adE0duGXvB_fDAxIH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpcN4SVyPHVMVci5B0dh6yzS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLZMRAJPp6pZt876CF7Xtj9zUcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZ5fx66WYTASprtsVYXkJvHj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 22:02
Was het juiste advies hier niet geweest om een loodgieter in te huren? Was voor €xxx klaar geweest, en een goede nette oplossing gehad. Dit is pleister op pleister waarbij er niets geneest. Ik zet topic volgen aan, en ben benieuwd of er half januari een update van het probleem komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@mcsluis er komt zo weinig water uit dat er bijna niets kan bevriezen. Tot nu toe zit er een heel kleine beetje water in de flexibele slang en is er niets naar buiten gelopen. Ik heb de afgelopen jaren minstens 6 x een overgevende overloop gehad van deze boiler met flinke wateroverlast als we de gootsteen of de vaatwasser aanhadden.

Een keer stond heel de keuken blank (maar daarna heb ik de leiding van de regenwater afvoer afgehaald)

Nu kan er nooit meer een sloot water uit die overloop komen. Hooguit een paar druppels als hij onverhoopt eens dicht vriest.

Bovendien is het tijdelijk, onze keuken is uit 2008 en helaas deels aan vervanging toe. Dat staat de komende jaren ook op de planning, dan leg ik alles goed aan want daar wij hij naar de muur gaat en het bochtje omgaat zitter er denk ik teveel haakse bochten in. Voor nu is het zaak om regelmatig even goed door te spoelen met wat heet water en de overgebleven Brinta van mijn zoontje niet klakkeloos door te spoelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Cobb op 07-10-2022 09:05 ]

Pagina: 1