Miljoen miljard (fruit) vliegjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-07 22:53
Wie herkent dit vliegje, ik denk dat het een fruitvliegjes is maar weet het niet zeker.

2 a 3mm groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfQvQjvGUZ6vtg9_1I5WvDxaofE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZzWQYxfYRHgT9gF3b9GwGUk.jpg?f=fotoalbum_large

En de grote vraag is hoe kom ik er af?

Het betref een woning op de vierde verdieping en de noord /Oost gevel. En er zitten er echt letterlijk miljoenen. Voornamelijk/ alleen maar buiten. De gevel is gemaakt van aluminium en hier achter is het hol. Als ik er een klap op geef vallen er echt onwijs veel achter vandaan. Achter het aluminium zit glaswol.

Er zitten geen eten resten of dode dieren achter ( behalve de vliegjes zelf) en het gaat ook op de noord en Oost gevel over een stuk van ongeveer 10 a 15 meter.

Ik heb het vermoeden dat het iets met een boom te maken zou kunnen hebben. Ik denk een iep, dit is namelijk het enige organise materiaal in de buurt. Hij is het zo hoog als het gebouw en staat er een meter of 20 van af.

Ze zitten er al een week of 5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wZev__2j0ndDIVopqPJoVnLfi8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMbL4cYDqRTUQZJScloHk8Ia.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ptmLE1LtmAKuqrBlPjaoNT-iRc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrmrWDg9fYCiqO7ZhuN8aoLM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique|IA
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022
Volgens mij zijn die op zoek naar warmte om te overwinteren. Maar dat gaan ze niet redden. Geef t een paar wintermaandjes en weg zijn ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
MagniArtistique|IA schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:03:
Volgens mij zijn die op zoek naar warmte om te overwinteren. Maar dat gaan ze niet redden. Geef t een paar wintermaandjes en weg zijn ze.
Ja, en dan, dan heb ik ze elk jaar weer? Je kan nu niets eens meer buiten zitten. En voordat het weer eens gaan vriezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique|IA
  • Laatst online: 11-10-2022
BBB-Nick schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:04:
[...]

Ja, en dan, dan heb ik ze elk jaar weer? Je kan nu niets eens meer buiten zitten. En voordat het weer eens gaan vriezen....
Ik denk dat je de pech hebt dat ze dat plekje gevonden hebben dit jaar. Geen garantie dat ze er volgend jaar weer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 06-07 17:25
Goeie straal water er op? of denk ik te makkelijk.

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
Nee, dat heb ik al geprobeerd, evenals vapona vliegen/ insecten spray.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Nu online
Af en toe je vuil weggooien en de boel schoonhouden schijnt te helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-07 22:18

Barrycade

Through the...

Heeft weinig met je hygiëne te maken, zijn zoals al aangegeven op zoek naar warme overwinter plek.

Mijn ouders hebben dit ook in hun appartementencomplex ieder jaar maar dat zijn een ander soortje komen op de zuidkant af wegens de warmte. Worden er heel wat weggeeten door zwaluwen, maar blijven er genoeg over. In de avond verdwijnen ze weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:06
CO2 blusser erbij pakken en even alles kapotvriezen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:09
BBB-Nick schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:00:
Wie herkent dit vliegje, ik denk dat het een fruitvliegjes is maar weet het niet zeker.
Check hier, nr 9 en 10.
Ik denk klustervliegen bij jou, gezien de foto en de omschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Nu online
Toke_gt schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

Check hier, nr 9 en 10.
Ik denk klustervliegen bij jou, gezien de foto en de omschrijving.
Je hebt de foto's van klustervliegen niet bekeken?
Dat zijn het sowieso niet.
Afbeeldingslocatie: https://www.kad.nl/assets/uploads/2018/09/klustervlieg.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:10

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Kraakhelder schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:25:
[...]

Je hebt de foto's van klustervliegen niet bekeken?
Dat zijn het sowieso niet.
[Afbeelding]
Ik heb de foto en info op die site bekeken. Dat is niet wat j́ij laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Nu online
Toke_gt schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:53:
[...]

Ik heb de foto en info op die site bekeken. Dat is niet wat j́ij laat zien.
Nee, ik laat de klustervlieg zien. En dat is niet dat gele beest wat TS gefotografeerd heeft.
Op jouw link staat uberhaupt geen foto van een klustervlieg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Kraakhelder schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:02:
[...]

Nee, ik laat de klustervlieg zien. En dat is niet dat gele beest wat TS gefotografeerd heeft.
Op jouw link staat uberhaupt geen foto van een klustervlieg.
Jeetje, wat een discussie. Ik leg het nog even voor je uit. Op die site worden meerdere soorten vliegjes genoemd met beschrijvingen. Op basis van die beschrijvingen denk ik dat het een van de laatste twee is en de foto die daarbij staat lijkt erg op de foto die TS liet zien. In de tekst is bij een van de twee sprake van een klustervlieg. Sorry dat ik daar geen verder onderzoek naar heb gedaan, leek me meer iets voor TS zelf. Ik wilde TS slechts een eindje op weg helpen met een lijstje mogelijkheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:15
Misschien een gekke gedachte maar zou je ze met een (bouw) stofzuiger niet kunnen opzuigen en dan afvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik zou zelf denk ik kokend water op de hot-spots gooien, om mee te beginnen. Zal zonder twijfel een lastig gevecht worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Nu online
Toke_gt schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:14:
[...]

Jeetje, wat een discussie. Ik leg het nog even voor je uit. Op die site worden meerdere soorten vliegjes genoemd met beschrijvingen. Op basis van die beschrijvingen denk ik dat het een van de laatste twee is en de foto die daarbij staat lijkt erg op de foto die TS liet zien. In de tekst is bij een van de twee sprake van een klustervlieg. Sorry dat ik daar geen verder onderzoek naar heb gedaan, leek me meer iets voor TS zelf. Ik wilde TS slechts een eindje op weg helpen met een lijstje mogelijkheden.
Houd eens op met 'muggenziften'

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 06-10-2022 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
Indien huurwoning, misschien de verhuurder vragen er wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-07 22:18

Barrycade

Through the...

Ah dit dus, goed gevonden. Blijkbaar hebben de hakketakkende tweakers hierboven niet op je link geklikt.

Dit is achteraf ook de vlieg die bij mijn ouders op de gevel zit, zelf nooit gezien maar daar is de term grasvlieg wel gevallen. Doen niet zo veel, wel beetje lastig als ze meer meer dan 1 in je huis komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:41

D4NG3R

kiwi

:)

Stofzuiger er op en daarna de kier(en) dichtdrukken met iets?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

https://www.allestegenong...gende-insecten-spray.html

Deze spray al eens geprobeerd?

Toen wij in onze woning kwamen hadden we duizenden clustervliegen, was niet vanaf te komen. Lokdoosjes, slingers, verschillende sprays, alles geprobeerd, maar hooguit tientallen/honderden die er van dood gingen, en ze kwamen daarna gewoon met nog meer terug.

Uiteindelijk die van Edialux geprobeerd, de volgende dag geen enkele levende vlieg over, ze vielen gewoon zo dood uit de lucht.
Werkt op alle vliegen, muggen, mieren, spinnen etc. Weet niet waarom deze spray bij ons wel werkte, maar hij doet 't echt goed, en nu al 3 jaar geen last van vliegen.

Ik zou je aanraden om die te proberen, spray die omhoog de kieren in en de kans is groot dat ze allemaal dood gaan. Prikt wel in je ogen en is niet goed om in te ademen, blijft natuurlijk vergif, maar het is zowel binnen als buiten bij mij altijd heel effectief geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:51
Oon schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:38:

Toen wij in onze woning kwamen hadden we duizenden clustervliegen, was niet vanaf te komen. Lokdoosjes, slingers, verschillende sprays, alles geprobeerd, maar hooguit tientallen/honderden die er van dood gingen, en ze kwamen daarna gewoon met nog meer terug.

Uiteindelijk die van Edialux geprobeerd, de volgende dag geen enkele levende vlieg over, ze vielen gewoon zo dood uit de lucht.
Werkt op alle vliegen, muggen, mieren, spinnen etc. Weet niet waarom deze spray bij ons wel werkte, maar hij doet 't echt goed, en nu al 3 jaar geen last van vliegen.

Ik zou je aanraden om die te proberen, spray die omhoog de kieren in en de kans is groot dat ze allemaal dood gaan. Prikt wel in je ogen en is niet goed om in te ademen, blijft natuurlijk vergif, maar het is zowel binnen als buiten bij mij altijd heel effectief geweest.
ook tegen spinnen ja?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Nu online
Oon schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:38:

Klinkt als een prima oplossing om de ecologische balans in de war te brengen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Kraakhelder schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

TS vraagt hoe hij van de vliegjes af komt, niet hoe hij de wereld kan redden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Nu online
Oon schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Klopt, maar ik zou daarbij zeker in overweging nemen dit met zo weinig mogelijk collateral damage te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als ze op de buitenmuur zitten, is het niet taak aan de VVE (indien van toepassing) om dit op te lossen?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
@BBB-Nick knip top van frisdrankfles
Haal een biertje met gist in de fles (liefst hoog alcoholpercentage)
Schenk bier voorzichtig uit, spoel fles goed uit (in de frisdrankfles gooien)
doe wat suiker, azijn, stukjes fruit bij
Afgeknipte deel op zn kop in de fles zonder dop
Daarmee trek je alles aan, behave bijen en hommels.
de gist maakt CO2, suikers en rot fruit trekt weer anderen, etc Met deze hoeveelheid vliegen zit die fles in een paar dagen vol, in de wc ermee, en opnieuw, juist nu het wat kouder is, dit is een moment dat van nature veel fruitbomen rotende resten fruit hebben dus de hele natuur is ingesteld om daarop af te komen, dan vang je er veel weg.

Wij hebben hier vuurwantsen, komen in het voorjaar lekker op zonnige plekken zitten, eens in de drie jaar pak ik een grote waterstofzuiger en zuig ze gewoon op, dan heb je een jaar met bijna geen, het jaar daarop worden et er iets meer en het jaar daarop moet je weer zuigen. Dus je kan deze daar zittende beesten ook proberen op te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
WON >>> AZ

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:39
Oon schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:21:
[...]

Nee, maar om ook maar meteen alle natuurlijke vijanden uit te roeien gaat ook ver. Daarmee word je probleem op termijn alleen maar groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Joris748 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:22:
[...]

Nee, maar om ook maar meteen alle natuurlijke vijanden uit te roeien gaat ook ver. Daarmee word je probleem op termijn alleen maar groter.
Het is niet alsof hiermee vogels uit de lucht gaan vallen. In een dichte ruimte gaat alles dood, maar zo in de buitenlucht alleen alles binnen een paar centimeter bereik, daarna is het alweer te ver verdund in de lucht om effectief te zijn.

Dus daar kun je prima gericht de vliegjes en andere beesten die niet in de kozijnen horen doden zonder verder schade aan te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:28
Ik heb weleens WD40 op een vlieg gespoten. Doordat de olie op zijn vleugel bleef zitten stortte die vlieg gelijk neer. Misschien kan je dit proberen, kan je ze daarna opvegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:18
Oon schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Het is niet alsof hiermee vogels uit de lucht gaan vallen. In een dichte ruimte gaat alles dood, maar zo in de buitenlucht alleen alles binnen een paar centimeter bereik, daarna is het alweer te ver verdund in de lucht om effectief te zijn.

Dus daar kun je prima gericht de vliegjes en andere beesten die niet in de kozijnen horen doden zonder verder schade aan te richten.
Als de vliegjes niet direct dood gaan, en nog een paar minuten vrolijk verder vliegen, dan kan het wel zijn dat vogels of andere beesten ze opeten. Het is dan de vraag of het schadelijk is voor de eter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-07 19:50

Videopac

Rommelt wat aan.

Kraakhelder schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Dit. De vraag is dus welk beest die vliegjes graag eet.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:15
Na lang zoeken denk ik dat het deze zijn: https://www.kad.nl/kennisbank/dierplagen/vliegen/grasvlieg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
Klimop en Wingerd dus verwijderen, en gaten en kieren zoveel mogelijk dichten.

Opstofzuigen (rustig, zodat ze ze min mogelijk wegvliegen) en tenslotte eventueel met spray nabehandelen.
Vooraf stofzuigen heeft wel de voorkeur, omdat het restmateriaal anders weer nieuw ongedierte aantrekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:38

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Dan had je beter wat efficienter kunnen zoeken, stond namelijk al boven je ;)
beascob in "Miljoen miljard (fruit) vliegjes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
Helemaal overheen gelezen :-(

Wel nog een milieuvriendelijk bestrijdingsmethode : https://ongedierteoutlet.nl/product/green-hero-frostspray/ Ik denk dat een oude CO2 brandblusser ook wel zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben er ook momenteel, maar niet zo veel als TS en ze zijn gewoon zwart. Ik zit te denken een vleesetende plant naast de fruitschaal te zetten. Zou zoiets goed werken?

Zo veel bij elkaar zou ik ook met de stofzuiger doen. Doe dat nu ook al af en toe als er boven de pedaalemmer of boven de fruitschaal hangen. Een paar keer op verschillende momenten herhalen en het zijn er al een stuk minder.

[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 06-10-2022 15:46 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

nhanssen

QVL is non-tweakers

@Marzman
Glaasje whiskey/azijn met een druppeltje afwasmiddel erin (niet mengen) helpt mij van fruitvliegjes af.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
Vleesetende plant is wel veel leuker dan een glaasje azijn... Ik zou het zeker proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
Dit is hem, verder is een spray niet te doen, daar zijn het er te veel voor en op een te groot oppervlak.
True schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:28:
Als ze op de buitenmuur zitten, is het niet taak aan de VVE (indien van toepassing) om dit op te lossen?
Woning is nog in aanbouw maar wil hem zo niet overdragen.

Ik ga maar eens opzoek naar een professioneel bedrijf om ze te verdelgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:37
Hier last van clustervliegen. Ook profbedrijf laten komen. Reactie: zo lang ze niet binnenkomen kan je er niks tegen, kunnen moeilijk alles van buiten afkitten. Komen ze binnen?

Hier afgelopen dinsdag ineens 6 stuks binnen. Gelukkig via het werk een blowerdoor, ga dus de woning op overdruk zetten en met rookmachine op zoek naar kieren en naden (nieuwbouw 2jaar oud)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 18:34
Maar heb je er ook last van? Als ze enkel op de buitengevel zitten en niet binnen, dan kan je toch rustig laten zitten? Met de winter in aankomst zullen ze vanzelf verdwijnen.

In de tuin proberen we de natuur problemen op te laten lossen. Als we last hebben van bladluis dan geen spray maar larven van lieveheersbeestjes uitzetten. Ik had last van plekken dood gras, even graven in de grond en het bleken engelingen te zijn, deze heb ik weer bestreden door aaltjes uit te zetten.

Genoeg natuurlijke oplossingen, en jouw oplossing zal niet lang meer op zich laten wachten.

[ Voor 53% gewijzigd door mcsluis op 06-10-2022 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

mcsluis schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:47:
Maar heb je er ook last van? Als ze enkel op de buitengevel zitten en niet binnen, dan kan je toch rustig laten zitten? Met de winter in aankomst zullen ze vanzelf verdwijnen.
Inderdaad. Waarom moet alles altijd maar dood..

Ik had vorig jaar clustervliegen. Ook best veel binnen. Dus toen heb ik alles dicht gekit en kunnen ze niet meer naar binnen. Ze zullen het moeten doen met de warmte aan de buitenkant van de gevel. Maar het zou niet eens in me op komen om ze te 'verdelgen'

[ Voor 27% gewijzigd door de Peer op 06-10-2022 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
de Peer schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:00:
[...]

Inderdaad. Waarom moet alles altijd maar dood..

Ik had vorig jaar clustervliegen. Ook best veel binnen. Dus toen heb ik alles dicht gekit en kunnen ze niet meer naar binnen. Ze zullen het moeten doen met de warmte aan de buitenkant van de gevel. Maar het zou niet eens in me op komen om ze te 'verdelgen'
Als het een paar vliegjes zijn ok maar dit zijn er echt niet normaal veel over de hele gevel. Je kan geen raam open zetten en niet op het balkon.

Het zijn dus blijkbaar grasvliegjes, zitten in slecht onderhouden groen/ gras. Ze zoeken een plekjes om te overwinteren. als het niet bestreden wordt worden het er ieder jaar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 09:41
Is dit een net opgeleverde flat? Als hiervoor veel groen heeft moeten wijken is hun habitat verstoord. Ze zijn op zoek naar een boom, maar vinden een appartementencomplex. Zal na de winter wel minder zijn.
Pagina: 1