Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Help! Mijn radiatorknop is afgebroken en deze is nu gloeiend heet. Hoe kan ik hem uitzetten? Bij indrukken van het pinnetje spuit er water uit. Overigens zit het pinnetje nu ook los. Ik heb geen eigen thermostaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:49
Knopje indrukken met een voorwerp zoals een pen of schaar punt, dan tie-rip of duck-tape omheen, als ik het zo lees heb je een collectief verwarmingssysteem ofwel vaak blokverwarming genoemd.

Geen kracht zetten op die pennetje, dicht is dicht.
Maak anders eens een foto van hoe het is afgebroken.

Edit: dat beetje water wat eruit spuit kan je negeren.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 05-10-2022 19:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
mr_evil08 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:54:
Knopje indrukken met een voorwerp zoals een pen of schaar punt, dan tie-rip of duck-tape omheen, als ik het zo lees heb je een collectief verwarmingssysteem ofwel vaak blokverwarming genoemd.

Welke knopje? Als ik het pennetje indruk spuit er heet water uit.
Ik heb de radiatorknop in mn handen het radiatorventiel zie ik gewoon. Het plastic van de knop is kapot, onbruikbaar

[ Voor 12% gewijzigd door Oliver op 05-10-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Pennetje recht indrukken tot zijn aanslag, desnoods doe je handschoenen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliver
  • Niet online
mr_evil08 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:54:

Maak anders eens een foto van hoe het is afgebroken.

Edit: dat beetje water wat eruit spuit kan je negeren.
Er blijft constant heel veel water uitspuiten als ik dat doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:03
Als je verwarming goed geïnstalleerd is geweest heb je vaak op elke verdieping een collector met kraantjes. Hier het juiste paar kraantjes dicht zetten en dan kan je de kraan vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55ztN5W8eCGrEQmyNMAwKtKt3Nw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8YvvRWpySo0KAOi1vuQBe1uu.jpg?f=user_large

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Oliver schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:57:
[...]

Er blijft constant heel veel water uitspuiten als ik dat doe
Maak eens een foto van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Een radiatorknop kan makkelijk vervangen worden zonder waterlekkage.
Of dicht gedraaid worden als er geen knop opzit door middel van een steeksleutel

Vermoed zonder afbeelding van Ts dat de radiatorkraan defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 15:37

Glewellyn

is er ook weer.

onno oliver schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:00:
Een radiatorknop kan makkelijk vervangen worden zonder waterlekkage.
Of dicht gedraaid worden als er geen knop opzit door middel van een steeksleutel

Vermoed zonder afbeelding van Ts dat de radiatorkraan defect is.
Hoe voorkom je dan dat er water lekt als je de kraan losdraait van de leiding? Bij mij staat er 2 bar druk op de leiding en spuit er liters water uit als ik mijn radiatorkraan losdraai.

Als ik dat wil voorkomen moet ik eerst het systeem aftappen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:43
@Glewellyn nieuwere types radiatorkranen hebben aparte ventielen en (thermostaat)knoppen. De knop vervangen is zo simpel als het ding eraf draaien en de nieuwe erop draaien. Dat is hoe je een thermostaat kraan maakt van een open/dicht kraan.

Het kan zijn dat je een oude radiatorkraan hebt waar de knop en ventiel 1 geheel zijn. Dan moet je inderdaad de betreffende leiding (of het hele systeem tot aan afsluiters) eerst leeg laten lopen.

@Oliver maak een foto van de kraan en post die hier. Het kan zijn dat het ventiel beschadigd is door het afbreken van de knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou je voetventiel dicht kunnen zetten?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:06

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Hij hoort geen water te verliezen als je het pinnetje indrukt. Voetventiel dichtdraaien (vaak met inbus sleutel) is een tijdelijke oplossing. Wil je het repareren of is het blok verwarming?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 15:37

Glewellyn

is er ook weer.

Ricko1 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:36:
@Glewellyn nieuwere types radiatorkranen hebben aparte ventielen en (thermostaat)knoppen. De knop vervangen is zo simpel als het ding eraf draaien en de nieuwe erop draaien. Dat is hoe je een thermostaat kraan maakt van een open/dicht kraan.

Het kan zijn dat je een oude radiatorkraan hebt waar de knop en ventiel 1 geheel zijn. Dan moet je inderdaad de betreffende leiding (of het hele systeem tot aan afsluiters) eerst leeg laten lopen.

@Oliver maak een foto van de kraan en post die hier. Het kan zijn dat het ventiel beschadigd is door het afbreken van de knop.
Dat begrijp ik, maar als bij het indrukken van het pinnetje er water lekt ga je er niet aan ontkomen om het ventiel te vervangen, en dus zal de druk van het systeem moeten.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoeke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-12-2022
Ik zit met soortgelijk probleem. Weet iemand hoe het met dit type knop zit? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxGOjTe4eCZmONYFy6QwRTSrtfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFhpwJW3TwmA7eEmJ8rr5XF7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftdyduU_jQP4iraTmuIa4coHp7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfNy35R8PmAu8SP49GimqVTS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:43
@djoeke Dat is het type met vervangbare knop. Beweegt de pin in het midden nog? Dan nieuwe knop kopen, oude ring eraf draaien en de nieuwe erop draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 16:30

Cr3ator

1 bar is geen bar

Die zilverkleurige ring die op de kraan is achter gebleven kan je er af draaien. Dan nieuwe thermostaatknop plaatsen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoeke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-12-2022
dank, ga het proberen! (pin beweegt nog inderdaad)
Pagina: 1