Panelen oost en west parallel op 1 MPPT ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Vraagje omtrent een zonnepaneel uitbreiding waar ik mijn vraagtekens bij heb.

Oude situatie:
6 x 390Wp panelen op West, 45 graden dakhelling op een Goodwe stringomvormer.

Situatie na uitbreiding:
6 x 390Wp panelen op West, 45 graden dakhelling.
5 x 405Wp panelen op Oost, 45 graden dakhelling.
Nieuwe omvormer met meer vermogen. Vreemde is nu dat er een omvormer is geplaatst met 1 MPPT waar de oost en west kant parallel op aangesloten zijn.

De panelen zijn van hetzelfde merk en type, enige verschil is dus het aantal Wp, 390 vs 405. MPP spanning is op een paar tiende volt na gelijk.

Mijn eerste reactie; waarom in godsnaam geen 2 trackers, 1 voor west, en 1 voor oost!?

Ik ga een dezer dagen even kijken hoe het zit.

In hoeverre is dit een probleem (voor de opbrengst)? En in hoeverre is dit gebruikelijk? Kunnen we het scharen onder prutswerk of is dat wat te negatief?

Zie dat het blijkbaar wel meer gedaan wordt zo, maar ik had het persoonlijk niet gedaan. Elk dakvlak/windrichting een eigen tracker lijkt me beter.

3000 Watt omvormer is genoeg voor deze setup zonder aftoppen, er is 4200 geplaatst, en dit waarschijnlijk op een 16A groep. Lijkt me ook niet volgens de regels ondanks dat het vermogen in principe maximaal zo'n 3000W zou moeten worden. (PVCalc max zegt 2700Watt begin Juni)

Dank voor jullie inzichten! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:38
Wat was de motivatie van de installateur om het zo te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Polystring is gebruikelijk in zware installaties, maar dan wel met gelijke paneelaantallen.

De omvormer zal nu een spanning moeten kiezen die of iets te hoog, of iets te laag is. Kost iets opbrengst.
De GoodWe XS 3000 - neem ik aan - kan 13A aan; Maar de set kan 15-18A piek leveren; afhankelijk van de spanning.

Dus het gaat aftoppen.

Kwantificeren? geeeeen idee.

En het voldoet heel erg hard niet aan de datasheet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@migjes kom er maar in!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Ronald schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:38:
Polystring is gebruikelijk in zware installaties, maar dan wel met gelijke paneelaantallen.

De omvormer zal nu een spanning moeten kiezen die of iets te hoog, of iets te laag is. Kost iets opbrengst.
De GoodWe XS 3000 - neem ik aan - kan 13A aan; Maar de set kan 15-18A piek leveren; afhankelijk van de spanning.

Dus het gaat aftoppen.

Kwantificeren? geeeeen idee.

En het voldoet heel erg hard niet aan de datasheet.
Er is een 4200Watt Goodwe omvormer geplaatst met 1 tracker.

Als ik de setup in SunnyDesign invul komt de automatische configuratie op een SMA omvormer van 3000watt met 2 trackers zonder aftoppen. (SMA <3000Watt heeft zo te zien maar 1 tracker)

Of doel je op aftoppen omdat die 1 tracker aan zijn max stroom komt door de 2 strings die erop komen?

[ Voor 3% gewijzigd door Stokertje op 05-10-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Uszka schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:27:
Wat was de motivatie van de installateur om het zo te doen?
Weet ik niet, was er niet bij, hoorde het nu pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
De goodwe 4200 heeft 2 Trackers, ik zie het probleem niet?

Kun je ons een foto posten van omvormer en strings?

[ Voor 32% gewijzigd door Lardman op 05-10-2022 20:29 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
De 4200 bestaat niet met 1 tracker, weet dan niet wat de installateur bezielt. Maar met het plaatsen van een 4kW als de piek nog geen 3kW gaat zijn getuigd ook niet van kennis.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Lardman schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:28:
De goodwe 4200 heeft 2 Trackers, ik zie het probleem niet?

Kun je ons een foto posten van omvormer en strings?
Ik was van plan morgen of overmorgen zelf even te kijken wat er precies hangt, zal dan ook kunnen zien of er daadwerkelijk maar 1 stringaansluiting beschikbaar is op de omvormer.

Het is nu van horen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Ronald schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:32:
De 4200 bestaat niet met 1 tracker, weet dan niet wat de installateur bezielt. Maar met het plaatsen van een 4kW als de piek nog geen 3kW gaat zijn getuigd ook niet van kennis.
Tekort aan omvormers zou aan de keuze ten grondslag kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Ronald schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:32:
Zal het morgen eens bekijken, of er 2 trackers zijn, en of het op 1 of 2 trackers aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 08:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je schrijft dan de VMPP spanning vrijwel gelijk is. Bedoel je dan per paneel of per string? Ik neem aan per paneel waardoor het per string dus 5/6 verschil geeft.
5 en 6 parallel kan wel, maar is wel een beetje zonde. Deel van de dag zullen beide dakvlakken zon hebben. Dan leveren ze energie voor 10 ipv 11 panelen. Dit is ook het geval bij bewolkt weer. Ligt alleen het 6 panelen vlak in de zon dan doet het 5 panelen vlak niets (door daglicht komt er anders nog 10% uit).
Een compromis systeem. Alleen doen als er echt niets anders te krijgen is. Zal me niet verbazen als er toch twee trackers op blijken te zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door xah5kiDe op 05-10-2022 21:18 ]

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 12:08
@teacher
oke, nop prob,

kom net uit de kroeg, dus morgen een goed antwoord voor @Stokertje
geduld, is even nodig, sorry.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
xah5kiDe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:14:
Je schrijft dan de VMPP spanning vrijwel gelijk is. Bedoel je dan per paneel of per string? Ik neem aan per paneel waardoor het per string dus 5/6 verschil geeft.
5 en 6 parallel kan wel, maar is wel een beetje zonde. Deel van de dag zullen beide dakvlakken zon hebben. Dan leveren ze energie voor 10 ipv 11 panelen. Dit is ook het geval bij bewolkt weer. Ligt alleen het 6 panelen vlak in de zon dan doet het 5 panelen vlak niets (door daglicht komt er anders nog 10% uit).
Een compromis systeem. Alleen doen als er echt niets anders te krijgen is.
Ik bedoelde inderdaad per paneel, zit 0.2V verschil in geloof ik.

Zoals anderen zeggen is het wel vreemd als de omvormer maar 1 tracker heeft aangezien inderdaad alle 4200 Watt Goodwe versies 2 trackers lijken te hebben.
Daarom morgen maar even zelf kijken voor een fact check. De eigenaar heeft er zelf waarschijnlijk wat minder kijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
migjes schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:22:
@teacher
oke, nop prob,

kom net uit de kroeg, dus morgen een goed antwoord voor @Stokertje
geduld, is even nodig, sorry.
🙂 geen haast, wacht anders eerst even tot ik de situatie ter plekke bekeken heb, dan ben je zeker weer nuchter, tenzij je tegen die tijd weer in de kroeg zit. 😬

Maar goed, drankje doen vind ik ook interessanter dan een zonnepaneel 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
knellen drankje doen is is belangrijkers als antwoorden, jep.
maar er is ook zo iets als een goed antwoord (opf zo iets mijn toetsesen bord word dik. of zo.))

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
@migjes

Situatie ter plekke bekeken:

Omvormer in offerte is Goodwe 4200-NS, dit is een omvormer met 2 DC aansluitingen en inderdaad zoals het lijkt maar 1 MPPT.
Geïnstalleerd is de 4200D-NS welke 2 DC aansluitingen heeft en wel 2 MPPT's.

De geoffreerde omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnPQEQ5koT-JsuZLFFFxroFDN8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PnQIRY4dYHIZkHjbS1IcqMh5.jpg?f=user_large

Wat ze gedaan hebben is het volgende:

De bestaande 6 panelen op West in serie gezet met de 5 nieuwe panelen op Oost en dit op 1 DC ingang gezet. Dit werd al gauw duidelijk uit de stringspanning van rond de 430V. Als beide strings parallel op 1 ingang hadden gezeten zou je rond de 200V verwachten.

De doorkoppeling van oost en west is onder de pannen gedaan. Ze hoefden alleen een plus en min kabel van de oostkant naar de omvormer trekken om het wel juist aan te sluiten.

Mijn inziens is dit onacceptabel en moeten ze terug komen om de strings van elkaar los te koppelen en elk op een eigen DC ingang aan te sluiten.

Verdere waarnemingen:
1. 4200Watt omvormer voor een te verwachten piekwattage van 2700 volgens PVcalc

2. 4200Watt omvormer op 16A groep. (Niet volgens norm? Maar in praktijk geen probleem i.v.m. max vermogen 3000Watt geen gevaar)

3. MPPT staat in omvormer op OFF ?? Verkeerd lijkt me?

4. Groepenkast uitbreiding in offerte en ook in rekening gebracht terwijl de 16A zonnegroep er al in zat.

Eens dat dit prutswerk is en ze moeten terug komen om minstens de 2 strings van elkaar te scheiden en elk op een eigen DC ingang te zetten?

Lijkt er nu op dat de opbrengst maar iets meer dan de helft van de te verwachten opbrengst is. Systeem draait nu bijna een maand. De oost en west kant remmen elkaar nu om en om enorm af denk ik, net naar gelang aan welke kant de zon staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Stokertje
ach 4200W omvormer op een 16A groep, dat is geen probleem.
je kunt gerust voor uren een +/-18A door een 16A groep jagen zonder dat die reageert. ;)
(heb zelf een 6430Wp op een 4000VA omvormer met een 16A groep.)
dat kun je wel vervangen voor een 20A groep, maar dat is niet veiliger.

oost--west serieel. :?
dat is niet netjes, beter om de 2x mpp's te gebruiken.
(maar zie het ook niet als de grootste ramp, je haalt nog wel 75+% van wat je zou moeten doen.
alleen ook voor mij is de 25-% toch ook wel belangrijk.)

tja 6x395 + 5x405, tja ik zou dat gewoon op een 3kW omvormer hangen.
zeker als het oost-west is. zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
kan met gemak. ;)
maar het boeit niet zo heel veel of het een 3 - 3,6 - 4,2 omvormer is.
komt toch wel op het zelfde neer. ;)

relativeert wat dus, maar van mij mogen ze terug komen en het goed doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
migjes schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:53:
@Stokertje
ach 4200W omvormer op een 16A groep, dat is geen probleem.
je kunt gerust voor uren een +/-18A door een 16A groep jagen zonder dat die reageert. ;)
(heb zelf een 6430Wp op een 4000VA omvormer met een 16A groep.)
dat kun je wel vervangen voor een 20A groep, maar dat is niet veiliger.

oost--west serieel. :?
dat is niet netjes, beter om de 2x mpp's te gebruiken.
(maar zie het ook niet als de grootste ramp, je haalt nog wel 75+% van wat je zou moeten doen.
alleen ook voor mij is de 25-% toch ook wel belangrijk.)

tja 6x395 + 5x405, tja ik zou dat gewoon op een 3kW omvormer hangen.
zeker als het oost-west is. zie mijn dak:
[Afbeelding]
kan met gemak. ;)
maar het boeit niet zo heel veel of het een 3 - 3,6 - 4,2 omvormer is.
komt toch wel op het zelfde neer. ;)

relativeert wat dus, maar van mij mogen ze terug komen en het goed doen. ;)
Ha Migjes, ja bedankt.Weet dat automaten er niet meteen uitvliegen, maar ik had zelf inderdaad de 3000W of 3600W uitvoering gepakt. Is alles binnen de installatie norm met de 16A groep, en er word evengoed niet afgetopt.

Maar die 2 strings in serie is gewoon prutswerk mijn inziens, hij (mijn vader) gaat zijn beklag doen en kijken of ze willen meewerken dit correct aan te sluiten.

Thx!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stokertje
Installateur is het ermee eens dat de strings zo niet correct zijn aangesloten en gaat het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 08:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Wat een prutsers lopen er toch rond. Nou heb jij er nog wat verstand van. De meeste mensen hebben geen idee. Dan blijft zo'n systeem gewoon een seizoen draaien totdat hopelijk opvalt dat de opbrengst wat laag is :F

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
xah5kiDe schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:51:
Wat een prutsers lopen er toch rond. Nou heb jij er nog wat verstand van. De meeste mensen hebben geen idee. Dan blijft zo'n systeem gewoon een seizoen draaien totdat hopelijk opvalt dat de opbrengst wat laag is :F
Inderdaad, ik had mijn vader voor de installatie ook al de PVcalc grafieken gegeven zoals hierboven en de PVcalc weblink zodat hijzelf de juiste datum kon selecteren. Dat week al af waardoor hij het idee had dat er iets niet klopte, verder bleef de te verwachten opbrengst behoorlijk achter.

Toen ik ging kijken was het al gauw duidelijk aan de hand van de stringspanning hoe e.e.a. aangesloten is.
Pagina: 1