Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen op plat dak - hoe en wat te leggen?

Pagina: 1
Acties:

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:51
Nieuw huis, tijd voor nieuwe zonnepanelen!

We zijn recent verhuisd naar een nieuwe woning. Het is een notariswoning (twee volledige verdiepingen en een kap) met aan het 'hoofdgebouw' vastgebouwd een bijkeuken en daar weer aan vast een garage. De garage en bijkeuken hebben beide een plat dak waarop ik (zelf) zonnepanelen wil leggen. Het is nogal een studie met de dakafmetingen en de legrichting, hellingshoek, veilige afstanden tot de rand etc, dus zou graag even wat ideeen op halen hier rondom wat mogelijk is.
Ik heb min of meer besloten Solar Edge te gaan leggen, vind het een fijn systeem. Optie is om alvast hybride omvormer te plaatsen (maar komt ook weer nieuw model van), andere mogelijkheid is om nu gewoon 3-fase omvormer te doen en evt later de omvormer te vervangen mocht er een accu komen.
Foto's
Heb eea in Solar Edge tool ingetekend, daar zie je de ligging tov het noorden. Er ontstaat later op de dag schaduw op de bijkeuken en bij laagstaande zon ook de garage. Schaduw komt vanaf hoofdgebouw. De garage heeft een opstaande dakrand die ook een strook schaduw geeft op de bijkeuken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDU2PAmg0CMf7ogcGOMvq5DzAYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7vdDfRjFn5csTXN8kAkuRqS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdgCzheEVbtP9UfXh9ziELPWfGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFG07zKpqgUA1m3Q5M47zRe3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuk88HmtWYKNpffXVfmlAb_-7iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkeFVjS5KoenuwcQSeA6A101.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-K52zJMXOd1OOo1yErM2N4xqjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVG1g2HDQY7lbJccWEUwwsOI.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Buitenmaten van de dakvlakken zijn (b x d):
Bijkeuken: 2,35m x 4,29m (excl deel waar dakrand garage oversteekt, incl dakranden van ~18cm op korte zijdes)
Garage: 4,8 x 10,7m (incl dakrand van ~10cm breed aan alle kanten)
Dakvlakken liggen op ~2.5m hoogte.
Op het dak van de bijkeuken staat een ventilatiepijpje.
Schaduw
Ja, het hoofdgebouw werpt later op de dag schaduw op de bijkeuken en daarna ook nog op de garage. Het overstekende dak van de garage werpt een schaduwstrook op de bijkeuken gedurende groot deel van de dag. Op de bijkeuken moeten panelen dus zover mogelijk naar het noorden geschoven worden, tegen de woning aan.
Jaarverbruik
Weten we nog niet, maar het zal zo 4000kWh zijn. We willen in de toekomst een hybride of volledige warmtepomp plaatsen, en wellicht komt er weer een elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase, 3x25A.
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk opwek te genereren, budget niet echt een issue maar moet wel redelijk blijven. Geef liever iets meer uit voor meer opwek, ook als dat qua euro/Wp minder gunstig is.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zelf.
Bijhouden van data
Ja dat wil ik graag. Zowel opwek als netto invoeding/afname bij de meter zodat ik bruto en netto verbruik ook zichtbaar kan maken. Dat kan met SolarEdge, door via SunSpec de data van de slimme meter in te voeden (althans, ik denk dat het kan met wat scripts die ik links en rechts gevonden heb, zonder de Solar Edge meter te hoeven aanschaffen).
Reeds verkregen offertes
Nog geen, aangezien ik het zelf wil installeren kan ik het gewoon bij een webshop bestellen. Kom voor de panelen uit op 40-50 cent/Wp. Daar komt dan nog omvormer, optimizers en materialen bij. Ik neig ernaar om zelf betonvoeten gieten.
Regio
Midden-Nederland, windzone 3.
Andere overwegingen
De beide daken zijn gebouwd op een constructie van houten balken. De woning is uit 2006, verder wel degelijk gebouwd (geen projectwoning). Zou ik er nog aan moeten laten rekenen door een constructeur? Heb wel de berekeningen van de constructeur zoals het gebouwd is.
Hellingshoek is ook nog een ding. Als ik het goed heb berekend kan ik het meeste kwijt door ze portrait te leggen op de garage in 2x9 grid. Als de hellingshoek dan ongeveer 5 graden is zijn er paar panelen waar ik er 18 van kwijt denk te kunnen. Kan het op zich prima twee keer per jaar schoon maken, dak is prima toegankelijk. Als ik zelf steunen ga gieten kan ik de hoek natuurlijk vrij kiezen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Ik zie geen vragen :-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• THM0
O ja :)
Nou ja wat kan ik het beste leggen, met name aantal, in welke oriëntatie zodat het wel veilig is maar ook maximale opbrengst genereert.

• Ronald
Zoveel mogelijk ;)

Plat dak doet Z ~10% meer dan dakjes /\ O-W zonder tussenruimte (of welke andere richting dan ook, maakt daadwerkelijk niets uit).

Zolang je dus 10-15% extra kan leggen ben je beter af.

Maar dat heb je al zo'n beetje.

In jouw geval kun je nog kijken of je beter af bent met 1 lang dak met de panelen OZO-WNW of een rits de dakjes ZZW-NNO, maar dat zal nuance zijn. Je hebt de tekening all gemaakt in simulatie software, beter ga je het niet weten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• THM0
Ronald schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:29:
Zoveel mogelijk ;)

Plat dak doet Z ~10% meer dan dakjes /\ O-W zonder tussenruimte (of welke andere richting dan ook, maakt daadwerkelijk niets uit).

Zolang je dus 10-15% extra kan leggen ben je beter af.

Maar dat heb je al zo'n beetje.

In jouw geval kun je nog kijken of je beter af bent met 1 lang dak met de panelen OZO-WNW of een rits de dakjes ZZW-NNO, maar dat zal nuance zijn. Je hebt de tekening all gemaakt in simulatie software, beter ga je het niet weten.
Ok thanks. Ik zit nu te denken om een soort algeheel plat vlak te leggen van 2x9, gericht op OZO. Maar ik zou natuurlijk ook OZO-WNW kunnen doen inderdaad.Zou dat veel uitmaken?

En wat zou ik moeten aanhouden als veilige afstand tot de dakrand?

[ Voor 4% gewijzigd door THM0 op 05-10-2022 21:47 ]

• Ronald
Alles OZO kan ook. Even simuleren, heeft een minder breed opbrengst profiel, maar ook iets minder effect van het huis zelf.

Afstand dakrand is lastig, daar maken de legsysteem fabrikanten simulaties voor. Enige wat te zeggen is is de zichtlijn: onzichtbaar onder hoek 45 graden is vergunning vrij

Pagina: 1