Profiel voor Sub aan en een voor Sub uit in een receiver?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 13:56
Mijn 'oude' Sony STR-DN840 wordt als het goed is binnenkort vervangen door een Denon AVR-X1700H.

Ik heb daar natuurlijk een actieve sub bij. Maar ook 2 degelijke zuilspeakers, een centerspeaker en 2 surround speakers. Die zuil speakers zijn ook uitgerust met 2 keer 2 flinke woofers..

Ik moest de sub vervangen ook, dus ik ging eens testen. De auto calibreer optie merkt namelijk of 'er een sub is'. Dus als ik calibreer met dat ding uit, dan zal er noooooit een signaal naartoe gestuurd worden..

Om tot mn punt te komen. Ik wil dat de bass doorgestuurd wordt naar de front speakers als ik de sub uitlaat en naar de actieve woofer gestuurd wordt als die aan staat. Is daar een optie voor?
Zou ik 2 profielen (of meer) kunnen hebben op mn receiver. Ook bijvoorbeeld een weekend / overdag modus met meer bass of een doordeweeks modus met minder bass?

Zijn hier mensen met een perfect oplossing voor?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:44

FeaR

In GoT we trust

phamoen schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:40:
Om tot mn punt te komen. Ik wil dat de bass doorgestuurd wordt naar de front speakers als ik de sub uitlaat en naar de actieve woofer gestuurd wordt als die aan staat. Is daar een optie voor?
Met Pure Direct heb je in principe geen management. Als je in Pure Direct een 2.0 signaal stuurt dan zal dit naar alleen de front speakers gaan. Stuur je echter een 5.1 signaal dan zit het LFE kanaal in de track gebakken en wordt automatisch naar de subwoofer gestuurd. Er is naar mijn weten geen optie om de receiver te laten detecteren of de subwoofer aan of uit staat en daar de configuratie op aanpast. Persoonlijk zou ik het gevoel loslaten dat je front speakers full range zijn (de kans dat ze dat zijn is nihil) en de subwoofer mee laten spelen. Als de speakers echt laag gaan dan stel je de crossover ook zo in.
Ook bijvoorbeeld een weekend / overdag modus met meer bass of een doordeweeks modus met minder bass?
Denon had vroeger "Night Mode", is vervangen door "Audyssey Dynamic Volume".

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 05-10-2022 17:47 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
Bedankt voor je reactie. Ik ga dat Dynamic volume maar eens onderzoeken...

Nu ik er op let valt het natuurlijk juist extra op dat de subwoofer aanstaat. Ook dat moet ik een beetje loslaten denk ik.. Je let erop, maar voor 'normaal' TV kijken overheerst het snel. Mss de gain net iets terug draaien en iets hoger draaien als ik een avondfilm op ga zetten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:48
De quick select toetsen kun je toewijzen aan verschillende auto parameters.

Zo heb ik hier (op Marantz maar dat zal bij jou dan ook wel kunnen) een profiel aangemaakt voor "alleen front luidsprekers zonder subwoofer" (gebruik ik voor muziek) en een normale "alle luidsprekers inclusief subwoofer" voor bijvoorbeeld film avondjes.

Gewoon op de betreffende toets drukken en de receiver schakelt over naar gewenste setting. Werkt hier prima. Vind het geluid van m'n fronts prima genoeg om te luisteren zonder subwoofer.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
Wederom thanks. Als ik nog iets mag vragen. Mn huidige (en vast nieuwe ook) schakelt automatisch uit na verloop van tijd of als de tv uit gaat. Vervolgens gaat mn sub brommen. Dus tegenwoordig zet ik alles in mn mediakast maar met een echte schakelaar uit (ook goed voor sluipverbruik). Maar die brom... die is er niet als de receiver aan is en komt als hij op standby staat. Vinnik enerzijds vreemd, maar is er iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:48
phamoen schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:43:
Wederom thanks. Als ik nog iets mag vragen. Mn huidige (en vast nieuwe ook) schakelt automatisch uit na verloop van tijd of als de tv uit gaat. Vervolgens gaat mn sub brommen. Dus tegenwoordig zet ik alles in mn mediakast maar met een echte schakelaar uit (ook goed voor sluipverbruik). Maar die brom... die is er niet als de receiver aan is en komt als hij op standby staat. Vinnik enerzijds vreemd, maar is er iets aan te doen?
Mantelstroomfilter kan je proberen (y)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phamoen
Mocht iemand hier nog langskomen. De issue van het brommen van m'n sub was helemaal weg na het investeren in een fatsoenlijke kabel.
Bedankt voor de reacties allemaal, lekker genieten van het geluid nu! Klinkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:33
Laatst voor iemand zijn nieuwe Denon ingeregeld. De nieuwe Denons hebben twee speakerprofielen. Dat was de meevaller.

Maar ze hebben in het menu van de App meer instellingen dan ik in het on-screen menu van de receiver zelf kon vinden. Daar moet je wel even goed naar kijken want anders blijft er maar processing aan staan. Daar bleek bijv. een instelling als center-wide aan te staan, en er zitten er nog veel meer. Die moet je echt wel even langs lopen om een goede setup te doen. Zoals gezegd was ik uiteindelijk ook in de App wel even bezig om veel zaken die standaard aan staan maar weer uit te zetten. Dat was echt noodzakelijk om tenminste fatsoenlijk stereo te kunnen luisteren en dat het ook echt als stereo klonk en je er van kon genieten.

Van tv's is algemeen bekend dat ze een 'winkel-mode' hebben om goed te verkopen, maar bij receivers was ik het nog niet tegengekomen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Pagina: 1