Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:58
Hoi,

Ik ga binnenkort verhuizen en in dit huis zit een cv-ketel + standaard radiatoren (wel met ouderwetse thermostaat kranen)..

Nu zit er een hele simpele (wel modulerende) bedrade thermostaat in de woonkamer die ik graag wil vervangen door een Tado v3 slimme thermostaat.

De ketel is geschikt voor opentherm, dus installatie zal wel lukken..

Maar ik zag ook dat je de thermostaatknoppen kunt vervangen door die van Tado.
Echter vind ik hier weinig info over hoe dit nu werkt.

Stel ik heb 4 radiatoren in de woonkamer, en op elke slaapkamer 1.
Wat nu als ik alleen een slaapkamer wil verwarmen (denk aan thuiswerken overdag).

Dan zou ik het prettig vinden als de slaap/werk kamer 20-21 graden is, maar de woonkamer mag wel 18 graden zijn, deze hoeft pas tegen de avond naar 20 graden.

Regelt het tado systeem dit dan door de radiatoren beneden dicht te zetten en af te gaan op de temperatuur op de thermosstaat knop in de slaapkamer?
Of hoe moet ik dit zien/interpreteren?

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijs93
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:21
verstappen33 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:52:

Regelt het tado systeem dit dan door de radiatoren beneden dicht te zetten en af te gaan op de temperatuur op de thermosstaat knop in de slaapkamer?
Of hoe moet ik dit zien/interpreteren?
Als de situatie is zoals jij beschrijft: 4 knoppen in de woonkamer en 1 knop in de slaapkamer, zal het als volgt gaan:

Stel de temp in zowel je woon- als slaapkamer is 19 graden. Als jij in de Tado app de temperatuur van de slaapkamer op 21 zet en de woonkamer op 18, zal het systeem de knoppen in de woonkamer dichtzetten op basis van de gemeten temperatuur van de slimme thermostaat (of de knoppen in de woonkamer, kan je zelf instellen). Het systeem zal de knop in de slaapkamer open laten, zoveel als nodig is om de temperatuur van 21 graden te bereiken op basis van wat de knop zelf meet.

Je interpretatie van het systeem is dus juist.

Wat wel belangrijk om te onthouden is, dat er altijd minimaal 1 radiator in je huis altijd open staat (bijvoorbeeld in de badkamer). Deze moet dus niet voorzien zijn van een Tado thermostaatknop. De CV vindt het namelijk niet zo leuk als alle radiatoren dicht staan, en het water niet rondgepompt kan worden. Als alle radiatoren in huis zijn voorzien van een Tado knop, dan kan zo'n situatie zich onverhoopt voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:58
matthijs93 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Als de situatie is zoals jij beschrijft: 4 knoppen in de woonkamer en 1 knop in de slaapkamer, zal het als volgt gaan:

Stel de temp in zowel je woon- als slaapkamer is 19 graden. Als jij in de Tado app de temperatuur van de slaapkamer op 21 zet en de woonkamer op 18, zal het systeem de knoppen in de woonkamer dichtzetten op basis van de gemeten temperatuur van de slimme thermostaat (of de knoppen in de woonkamer, kan je zelf instellen). Het systeem zal de knop in de slaapkamer open laten, zoveel als nodig is om de temperatuur van 21 graden te bereiken op basis van wat de knop zelf meet.

Je interpretatie van het systeem is dus juist.

Wat wel belangrijk om te onthouden is, dat er altijd minimaal 1 radiator in je huis altijd open staat (bijvoorbeeld in de badkamer). Deze moet dus niet voorzien zijn van een Tado thermostaatknop. De CV vindt het namelijk niet zo leuk als alle radiatoren dicht staan, en het water niet rondgepompt kan worden. Als alle radiatoren in huis zijn voorzien van een Tado knop, dan kan zo'n situatie zich onverhoopt voordoen.
Thanks, dat was ook precies mijn doel om te realiseren.
Ik wil makkelijk per kamer/zone de temperatuur kunnen instellen, maar ik was even benieuwd of de Tado inderdaad slim genoeg was om de ketel aan te sturen en radiatoren dicht te zetten in ruimtes die niet verwarmt hoeven te worden..

Enkele radiatoren blijven inderdaad gewoon (gedeeltelijk) open.. Daar was ik mij al van bewust.

Zojuist een starter set besteld met 4 radiator knoppen, over 3-4 weken als ik de sleutel krijg van het nieuwe huis eens mee gaan spelen, en als het bevalt komen er nog wat knoppen bij om het nog verder te kunnen besturen/inregelen.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 09:59
matthijs93 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Alternatief kun je ook een veer gestuurde bypass installeren, dan heb je nooit teveel druk in je systeem.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW