Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 17:02

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Beste Tweakers,

Misschien een beetje een domme vraag, maar:
Op welke specificaties moet ik letten bij het kopen van de juiste USB-C kabel voor mijn smartphone? In mijn geval een Samsung Galaxy S21 Ultra.

Situatie:
Mijn (oplaad)kabel (USB-C naar USB-C, want de lader heeft ook enkel USB-C) die bij de telefoon zat is een beetje de geest aan het geven. Bij de connectoren is hij al gescheurd, dus ik denk niet dat het lang duurt voordat hij ermee stopt. Kortom, ik zoek een vervanger.

Natuurlijk kan ik er natuurlijk één van Samsung kopen, maar die zijn vrij kort allemaal en ik zou graag een langere kabel willen.

Nu heb ik diverse USB-C naar USB-C kabels thuis liggen, maar die werken niet allemaal / helemaal. Daarmee bedoel ik:
  • Met kabel 1 kan ik wel laden, maar tergend langzaam. Duurt dan 2 uur. Maar gegevens overdracht naar de computer weigert die dan.
  • Met kabel 2 kan ik naast langzaam laden, wél een dataverbinding naar de computer maken.
  • Met kabel 3 kan ik wel snel opladen, maar daar weigert hij de dataverbinding weer mee.
Dus ik snap er geen reet meer van.
Nu begrijp ik dat die kabels allemaal een specifieke specificatie en / of generatie hebben.
Maar als ik bijvoorbeeld allekabels.nl erbij pak, dan krijg ik een miljoenmiljard soorten USB-C kabels.
De ene is €4, de ander is €30.

Dus welk type moet ik nu hebben, zodat ik de volledige functionaliteit (data en opladen) kan benutten?

[ Voor 9% gewijzigd door MarvinJames op 05-10-2022 13:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De eerste reactie, blijf weg bij goedkope troep. Ergens worden bochten afgesneden om die kosten laag te houden. De tweede, voor Samsung specifieke functionaliteiten, koop een Samsung laadkabel.

Dan inhoudelijk, bij CB op de website staat een uitleg wat de verschillende kabels doen inclusief snellaad protocollen:
https://www.coolblue.nl/advies/usb-c.html

Samsung zelft geeft aan dat Power Delivery 3.0 de snelste oplaadmogelijkheid is voor de S21 Ultra:
https://www.samsung.com/n...rie-gebruiken-en-opladen/

Dus je hebt een USB-C naar USB-C kabel nodig met Power Delivery 3 support van een gerenomeerd merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
swhnld schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 13:59:De tweede, voor Samsung specifieke functionaliteiten, koop een Samsung laadkabel.
Waarschijnlijk de beste tip. :)

Ja, ik wilde eigenlijk een langere (2,5m of langer) kabel hebben en die zo'n geweven nylon omhulsel heeft. Maar ja, die filters van die website zijn zo gebrekkig of de informatie is incompleet. Het is echt een hele puzzel om uit te vogelen wat voor kabel je nou precies besteld.

Aanvankelijk dacht ik: Chill, USB-C, lekker alles hetzelfde. Maar dat valt weer tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit betreft een accessoire, dus schopje van AND naar SSO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MarvinJames schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:35:
[...]
Aanvankelijk dacht ik: Chill, USB-C, lekker alles hetzelfde. Maar dat valt weer tegen...
Met goede kabels is het een ander verhaal...
Bijvoorbeeld ik kan prima mijn telefoon opladen met de oplader van mijn laptop, en DeX werkt perfect gekoppeld aan het dockingstation wat ik thuis heb staan waar anders de laptop aan komt te hangen.
Maar ook de laadkabel van mijn oude Microsoft Lumia 950 XL laad prima de S21 Ultra op al is het misschien niet met het laatste snellaadprotocol wat toen nog niet bestond. Maar ik gebruik snelladen toch al heel weinig want minder goed voor de accu.

Wi je toch 2,5 meter, stel de vraag aan CoolBlue via de chat, en bij bevestiging dat het werkt, bestel de kabel, sluit hem aan, test, en als het niet werkt stuur je retour, je had het immers gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19
https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=pdl

bijna 2 meter en origineel samsung

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
swhnld schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:39:
[...]
Wi je toch 2,5 meter, stel de vraag aan CoolBlue via de chat, en bij bevestiging dat het werkt, bestel de kabel, sluit hem aan, test, en als het niet werkt stuur je retour, je had het immers gevraagd.
Oh dat vind ik ook geen gekke gedachte. Die ga ik even onthouden!
Die heb ik nu inderdaad besteld. Werkt natuurlijk prima. Wat dat betreft prima.
Maar ik dacht, wellicht een nylon kabel voor de flexibiliteit en minder kans op scheuren en een zeer hoge kwaliteit plug/stekker zodat die kabel gewoon lang meegaat ook als hij iedere dag van m'n bed naar m'n werkplek meereist (en dan nog een lekkere lengte hebben zodat m'n telefoon niet letterlijk naast een stopcontact moet liggen).

Helaas zijn USB-C kabels dus nog niet zo universeel als dat ze in mijn gedachte waren.
Pagina: 1