Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

power management systeem voor 3 vakantiehuisjes

Pagina: 1
Acties:

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Ik ga te maken met de volgende situatie:

3 vakantiehuisjes, off-grid, beschikbaar vermogen (micro-hydropower): 15 kW max (wel 24/7).

Maximale energieverbruik per huisje zo'n 10.5 kW als alles aan zou staan.

Alles is: inductiekookplaat met 2 zones (3.650 W), combi magnetron (3.000 W), boiler (2.000 W), ventilatie (met WTW), elec. radiators, koelkast, verlichting.

Wat is graag zou willen is een systeem dat de grootverbruikers in alle 3 de huisjes in de gaten houdt en dmv een lichtpaneeltje boven de kookplaat het volgende bijv. aangeeft (en achter de schermen actie onderneemt)

groen: niks aan de hand
geel: wees bewust
oranje: gaat nog goed (elec. verwarming en en boiler worden uitgeschakeld)
rood: wees niet verrast als er iets uit gaat (niet-gebruikte kookzone en/of hetelucht
functie van oven worden 'disabled')

Uiteraard moeten de lampjes van kleur veranderen als de buurman/vrouw op houdt met koken. En boilers gaan sowieso op timer zodat ze in principe alleen 's nachts aan gaan. Dus die kan eventueel buiten het bovenstaande plaatje blijven.

Als het heel lastig wordt om individuele zones/functie uit te schakelen, dan is optie 2 om gebruiker de keus te geven: wil je dat combi-magnetron wordt uitgeschakeld of liever de inductieplaat?

En voor iemand gaat roepen: waarom neem je geen warmtepomp: we willen het simpel, low maintenance houden. En er zit redundancy in zeg 3 elec radiatoren. En het kan flink vriezen in de beoogde regio.

Wat is hiervoor het meest betrouwbare systeem dat redelijk makkelijk te configureren is?

Ik kijk uit naar jullie reacties.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Airco's dan? De COP van electrische radiatoren is 1 ipv 4, dus je verbruikt dan 4x minder stroom voor dezelfde warmte. Verder zou ik ff rondkijken van Dynamic Load Balancing (DLB) systemen - die zie je veel voor auto's en aircos.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11 16:23
Klinkt nogal domotica achtig. Slimme stekker achter ieder apparaat, domotica servertje (Home assistent, donoticz, homey) waarmee het stroomverbruik wordt gemeten en waarmee je de slimme stekkers aan en uit kunt zetten. Dan kun je zelfs prioriteiten geven aan bijvoorbeeld verwarmen boven koken.

Dat lampjesgedoe lijkt mij stukje huisvlijt. Ik zou niet weten waar je zoiets kunt kopen.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als het flink kan vriezen, houdt dan de waterkracht ook niet op?

En inderdaad airco's o.i.d. voor de verwarming. In plaats van één 2kW radiator per kamer verwarm je het hele huisje met 2kW.

[ Voor 50% gewijzigd door pagani op 05-10-2022 11:19 ]

• wtkoos
Verwarmen met airco is verwarmen met lucht/lucht warmtepomp. De COP zal zeker geen 4 zijn als het buiten vriest. Bovendien gaan we heel goed isoleren en luchtdicht bouwen dus warmtevraag zal minimaal zijn. Met minder dan 2kW gaan we hele huis zonder enig probleem warm houden. In het kader van keep it simple dus geen warmtepomp oplossingen.

Lampjes gedoe is voor gebruikers wel belangrijke indicatie hoe het 'systeem' er voor staat. Ik kan me voorstellen dat je het totale stroomverbruik meet en dat dan visueel zichtbaar maakt als % van totaal beschikbare vermogen.

Nee, mits je goed ontwerpt (met name water-inname want onderkoeld water vriest meteen vast op koude oppervlakken) en genoeg water hebt op je locatie hoeft dat geen probleem te zijn.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb je al gekeken of hier bestaande systemen voor bestaan en of deze wel/niet voldoen aan je eisen?
https://www.icy.nl/ heeft bijvoorbeeld meerdere beheersystemen.

Ik zat afgelopen zomer op een camping met zo'n soort stroombeheer, werkt super.

[ Voor 29% gewijzigd door Cheesy op 05-10-2022 11:41 ]

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:59
zoiets als @delpit delpit schrijft, en in ieder huisje een schermpje om mee te kijken?

heb je ook iets als een accusysteem nodig voor extra stabiliteit?

• wtkoos
Cheesy! Dank voor de tip. Deze mensen kunnen ons vast helpen.

Ja MSXBas. Zoiets . En natuurlijk meekijken op afstand.

Ik denk dat een accu systeem voor noodverlichting sowieso verstandig is mocht om wat voor reden dan ook de hydroplant er uit knallen.

• ICY iseewhy
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-10-2023

ICY iseewhy

Bedrijfsaccount ICY iseewhy
Leuke uitdaging! Nemen we zeker aan!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07
Sowiezo die boilers apart nemen, die hebben ruim de tijd om op te warmen dus kan je gewoon in-en uitschakelen (op verbruik) zonder enig merkbaar effect voor de bewoners.
Verwarming lijkt me een goeie om ook uit te schakelen als je kookt en er te weinig energie is; als het goed geïsoleerd is merk je daar ook weinig van.

Als je dan met boiler en verwarming uitgeschakeld de rest wel nog aan kan houden, hoef je niets zichtbaars uit te schakelen of met lampjes aan te tonen. Keep It Simple.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• wtkoos
Hey Naftebakje,

Bedankt voor je opmerkingen. Ja, helemaal mee eens. Met goede isolatie kan verwarming makkelijk dik een uurtje uit. Boiler sowieso alleen 's nachts aan Die lampjes... we gaan kijken wat ICY zegt :-)...

• wtkoos
Ik bedenk me net dat als we een beetje fors accu pakket neerzetten en een slim power management systeem , de hydropower samen met accu alle benodigde power tijdelijk kan leveren....

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zou het niet helpen om simpelweg te voorkomen dat een huisje maximaal vermogen pakt? Bijvoorbeeld óf de verwarming, óf de boiler, óf de kookplaat? Kookplaat boven verwarming, verwarming boven boiler. Scheelt je een hoop complexiteit in de verschillende huisjes aan elkaar koppelen qua vermogensdistributie.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07
wtkoos schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:20:
Ik bedenk me net dat als we een beetje fors accu pakket neerzetten en een slim power management systeem , de hydropower samen met accu alle benodigde power tijdelijk kan leveren....
En als je de prijs van dit fors accupakket vergelijkt met boilers en verwarming uitstellen, kan je goeie keuze maken.
Al lijkt me iets van bufferaccu wel handig als de hydro even zou falen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1