Nieuwe zakelijke laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-10 14:55
Hi allen, ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn Dell XPS 13" 7390 uit 2020 (i7-10510u met 16GB). Deze begint erg traag te worden en vooral ook heel erg heet. De ventilator staat bv ook continue te blazen.

Wat ga je met je laptop doen?
Zakelijk gebruik. Gebruik Excel (Office 365) best veel en intensief. Veel apps tegelijk en veel bestanden tegelijk. Moet voldoende opslag hebben omdat ik ook veel offline werk.Ivm bepaalde antieke programma's die ik moet gebruiken ben ik aangewezen op Windows 10 of Windows 11 Pro.
Daarnaast doe ik al mijn prive dingen ook op de laptop.

Wat is je budget?
Rond de 1500/1750?

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Iedere dag dat ik op (thuis)kantoor ben zal hij aan een dockingstation liggen. Maar ik ben ook met regelmaat op locatie, denk aan gemiddeld 1x per week minimaal. Ook gebruik ik hem wel redelijk vaak in de trein bijvoorbeeld.
Voorkeur voor 13"-14" :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben blanco en totaal niet merkgebonden. Heb ik het verleden meerdere merken gehad en eigenlijk nooit een slechte ervaring gehad.Wel vind ik de huidige Dell XPS 13 7390 qua look & feel de beste die ik tot nog toe gehad heb.

Uiteraard heb ik zelf al even gekeken, maar iedere website doet weer een andere aanbeveling. Ik baseer mijn mening graag op gebruikservaringen :)

Zelf al met een schuin oog gekeken naar de:
[list]Samsung Book2 Pro 360 (leuke extra met de S-pen, denk dat ik dat weleens zou kunnen gaan gebruiken)
[list]HP Spectre x360
[list]HP EliteBook 845 g9
[list]Dell XPS 13

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:24

HUW

Dit zou toch op vrijwel iedere recente laptop met i7 / ryzen 7 met 16+gb ram moeten kunnen?
Is de koeling hier niet gewoon de bottleneck?

[ Voor 20% gewijzigd door HUW op 05-10-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Ja wellicht is het de koeling, zeker omdat hij continue heet is. Zelfs bij slaapstand/opladen blijft de ventilator blazen.

In CoreTemp net gekeken en daar is op zich niets zorgelijks te zien, hooguit dat 1 van de cores flink heter wordt bij een hele lage load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 22:20
sanger1981 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:36:
Ja wellicht is het de koeling, zeker omdat hij continue heet is. Zelfs bij slaapstand/opladen blijft de ventilator blazen.

In CoreTemp net gekeken en daar is op zich niets zorgelijks te zien, hooguit dat 1 van de cores flink heter wordt bij een hele lage load.
Grote kans dat je fan(s) volgelopen zijn met stof, hij zal dus harde gaan blazen bij het minste en geringste en gaan throttlen (dus trager worden).

Redelijk eenvoudig om zelf te doen btw:

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Toch even een schopje hier...

Heb de oude laptop stofvrij gemaakt en het een tijdje aangekeken, maar toch is het nog niet hoe het hoort te zijn volgens mij. Ik ga dus echt voor een nieuwe.

Nu heb ik de Samsung Book2 Pro 360 in het echt gezien, maar ik vind de numpad toch wel minimaal (voor mijn dikke vingers). Dus de eis dat het een numpad moet hebben valt wmb af, ik neem wel een goede externe numpad erbij. Wel blijft de wens voor een iets groter scherm dan de huidige 13,3".

Ergens nog een goede Black Friday-deal waar ik naar kan kijken?

Het gaat om voornamelijk zakelijk gebruik. Veel Office-365, met name zwaardere Excel-bestanden (dat is ook waar ik met de oude laptop tegenaan loop). Als ik kijk naar specificaties van de oude laptop (i7 gen 10, 16GB) dan zijn dat toch ook wel weer minimale eisen nu lijkt mij. Ook een 16:10 scherm lijkt beter te passen dan een 16:9 ivm de vele spreadsheets die ik gebruik.

[ Voor 5% gewijzigd door sanger1981 op 25-11-2022 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:16
Tja... het is een 10e generatie i7, dat zijn niet de koelste cpu's en dat dan in een vrij smalle behuizing dan is de koelcapaciteit altijd beperkt. Maar ik kan mij heel slecht voorstellen dat dit systeem nu al traag zou zijn voor de werkzaamheden die je aangeeft te doen, die cpu zou plenty power moeten hebben.

Schoongemaakt heb je de boel al... misschien dat je ook eens naar de koeling kan kijken? Sowieso eens checken of de koeling nog wel goed op de cpu zit, misschien een klein beetje aandraaien? Nieuwe pasta erop? Eventuele schone installatie doen op het apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Waarom niet een Lenovo ThinkPad?

Samsung is nooit echt interessant geweest op de laptopmarkt, voor consumentenlaptops kun je beter voor LG of ieder willekeurig gaming merk pakken.

Voor zakelijk gebruik heb je Dell en Lenovo als goede opties; als je een ThinkPad in het hogere segment pakt (dus rond jouw budget) dan kun je veel zelf repareren en die dingen zijn belachelijk snel, dus die doen niks af aan de zakelijke opties van Dell. Persoonlijk ook fan van de TrackPoint die ze hebben (dat tepeltje in het toetsenbord), als je daar eenmaal aan gewend bent dan pak je op lokatie je muis er niet eens meer bij.

Als je iets betrouwbaar en stabiel wil dan zou ik me echt niet wagen aan laptops die expliciet bedoeld zijn voor consumenten, en vallen wat mij betreft merken als Samsung en HP (en Asus, Acer, en alle andere 'consumer-first' merken) gewoon helemaal af omdat ze niet echt bekend staan om stabiliteit en bouwkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:16
Oon schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:03:
Waarom niet een Lenovo ThinkPad?

Samsung is nooit echt interessant geweest op de laptopmarkt, voor consumentenlaptops kun je beter voor LG of ieder willekeurig gaming merk pakken.

Voor zakelijk gebruik heb je Dell en Lenovo als goede opties; als je een ThinkPad in het hogere segment pakt (dus rond jouw budget) dan kun je veel zelf repareren en die dingen zijn belachelijk snel, dus die doen niks af aan de zakelijke opties van Dell. Persoonlijk ook fan van de TrackPoint die ze hebben (dat tepeltje in het toetsenbord), als je daar eenmaal aan gewend bent dan pak je op lokatie je muis er niet eens meer bij.

Als je iets betrouwbaar en stabiel wil dan zou ik me echt niet wagen aan laptops die expliciet bedoeld zijn voor consumenten, en vallen wat mij betreft merken als Samsung en HP (en Asus, Acer, en alle andere 'consumer-first' merken) gewoon helemaal af omdat ze niet echt bekend staan om stabiliteit en bouwkwaliteit.
Sinds wanneer is HP een "consumer first" merk? De zakelijke laptopmarkt is voor HP veruit hun grootste markt. De Probooks and Elitebooks zijn heel degelijke keuzes. En in mijn persoonlijke ervaring nadat we na jaren HP laptops en NBD onsite service hebben gehad, we nu sinds een klein jaar Dell gebruiken met ook NBD onsite service... was de service bij HP een stuk sneller dan het bij Dell nu is. Binnen Nederland zou ik HP voor zakelijke aankoop wat dat betreft preferen boven Lenovo en Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Dus jij denkt dat ik met een Lenovo T16 Gen1 beter af zal zijn?

Ik heb in een ver verleden eerder een ThinkPad gehad (toen nog IBM) en dat was een prima laptop inderdaad. Ook ziet het nummerieke toetsenbord er wel ok uit qua formaat.
Pagina: 1