'Koud' douchen op restwarmte waakvlam. Simpel tapwater uit.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-09 10:10
Ik lees berichten van personen dat zij, vanwege de energierekening, koud douchen. Nu hoop ik dat ze dat dan doen 's morgens. (Lagere lichaamstemperatuur en vanwege een leeg spijsverteringskanaal meer energie/warmte beschikbaar om op het koude water te reageren). Zelf douche ik al 40 jaar 's morgens koud. Tot dat ik begin vorige winter op het idee kwam om de verwarming van het tapwater op het menu van de cv ketel (Nefit combiketel) uit te zetten en onder de douche dan de 'warm' waterkraan open te draaien. Nu de ketel nog niet brandt voor de radiatorverwarming kan ik zodoende 'warm' douchen met een temperatuur van ca 20 graden.

De kans op legionella vraagt wel enige aandacht. Vooral als de cv ook weer in gebruik gaat voor de radiatoren verwarming. Het tapwater in het betreffende voorraadbakje wordt dan immers ook warm. Wellicht dat de eventuele legionellagroei beperkt blijft door de radiatortemperatuur beperkt te houden. Wat vanwege het rendement van de <s>HR,</s> Rookgas Condenserende ketel sowieso raadzaam is. Rest het feit dat wanneer het tapwater in de ecostand staat en je draait de warmwaterkraan open je óók eerst het nog niet op 60 graden (her)opgewarmde ketelwater als douchewater krijgt. Het advies tegen legionella luidt ook dat je slechts één keer per week het tapwater 60 graden laat worden.

Daarnaast is het ook mogelijk om vóór het douchen het tapwater eerst op 'comfort' op te warmen en dan het tapwater weer uit te zetten. Zo kan je dus warm douchen zonder het verlies aan warmwater dat na het douchen in de ketel achterblijft. mijn ervaring leert dat dit vooraf opwarmen van het douchewater beter werkt als je tijdens dat opwarmen in de badkamer een warmwater kraan laat lopen. Desnoods vang je wat warmwater op in één of meer plastic flessen.

Als is op deze manier warm douche verbruik ik ca 0,10 m3 aardgas. Hebben jullie je gasverbruik voor een warme douche wel eens afgelezen?

Ook heb ik de ervaring dat tijdens het stookseizoen op deze manier warm douchen (in mijn geval koud beginnen en eventjes koud nadouchen) dat gasverbruik ruimschoots wordt gecompenseerd doordat ik dan de rest van de dag toe kan met een lagere huiskamertemperatuur.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 14:58
Als ik zie dat ik in de zomer voor koken en elke dag douchen c.a. 12 m³ aardgas verbruik per maand met normale tapwater temperaturen (65 graden), dat is nog geen 0,4 m³ per dag, dan kost dat per saldo bijna niks. Ja, het kan vast goedkoper. Ik heb buren die nu 's avonds geen verlichting aan hebben want de prijzen zijn zo hoog. Vervolgens wel enkelglas hebben en de gaskachel aan. Mensen die nu koud gaan douchen met zo'n relatief laag verbruik, schiet mij maar lek. Ik begrijp het niet. De besparing schiet je bijna niks mee op naar mijn idee. Onderzoek dan beter hoe je laag temperatuur kan stoken bijv. en met tochtstrips e.e.a. kan doen.

[ Voor 13% gewijzigd door __1337__ op 05-10-2022 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Cratchit schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:09:

Als is op deze manier warm douche verbruik ik ca 0,10 m3 aardgas. Hebben jullie je gasverbruik voor een warme douche wel eens afgelezen?
Ik douche redelijk normaal volgens mij en verbruik 0,3m3 per keer.

PS. een ketel met waakvlam verbruikt best veel (60-250m3 per jaar) voor alleen de waakvlam.
https://www.energids.be/n...n-gastoestel-precies/716/

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 05-10-2022 10:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 09:24
5m3 in de zomermaanden aan gas per maand. Dat is met een kuubprijs van 5 euro per dag €0.66 om lekker warm te douchen (en te koken). Dat is niet extreem duur om comfortabel te leven.

Daarnaast hebben moderne ketels geen waakvlam meer.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
__1337__ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:13:
Als ik zie dat ik in de zomer voor koken en elke dag douchen c.a. 12 m³ aardgas verbruik per maand met normale tapwater temperaturen (65 graden), dat is nog geen 0,4 m³ per dag, dan kost dat per saldo bijna niks. Ja, het kan vast goedkoper. Ik heb buren die nu 's avonds geen verlichting aan hebben want de prijzen zijn zo hoog. Vervolgens wel enkelglas hebben en de gaskachel aan. Mensen die nu koud gaan douchen met zo'n relatief laag verbruik, schiet mij maar lek. Ik begrijp het niet. De besparing schiet je bijna niks mee op naar mijn idee. Onderzoek dan beter hoe je laag temperatuur kan stoken bijv. en met tochtstrips e.e.a. kan doen.
Ja, dat was ook mijn eerste gedachte. In september 13 m³, voor koken en warm water (2 volwassen, 2 kleine kinderen). Dat is 156 m³ op jaarbasis. Ons totale verbruik is zo'n 900-950 m³ op jaarbasis. Nou dan weet ik wel waar ik het meeste kan besparen...

---edit---
Vanochtend heb ik als enige gedoucht. Verbruik: 0,18 m³. En dat terwijl ik ook mijn hoofd onder de douche heb geschoren (dan duurt het wat langer).

[ Voor 8% gewijzigd door barrymossel op 05-10-2022 10:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je nog een ketel met waakvlam hebt kun je waarschijnlijk meer besparen door een wat modernere ketel aan te schaffen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
evilution schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:28:
Als je nog een ketel met waakvlam hebt kun je waarschijnlijk meer besparen door een wat modernere ketel aan te schaffen?
Dat zou dan de minst rendabele investering zijn. Gasverbruik waakvlam over de 6 zomermaanden is nog geen 0,1 m3. (Ik kook namelijk op inductie, vooral s' middags op stroom van mijn eigen panelen). En bovendien douche ik met de restwarmte die 6 maanden lang comfortabeler.

[ Voor 9% gewijzigd door Cratchit op 05-10-2022 10:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Elke warmte die je in het douchewater stopt moet ergens vandaan komen. Als dat alleen uit de waakvlam is en als dat 0,1 m3 voor 6 maanden is dan is dat niet genoeg om enige verhoging in temperatuur te krijgen.
Als je het tapwater opwarmt door het langs het warme CV water te laten stromen dan koelt het CV water af en moet dat extra verwarmd worden.
In de zomer als je CV water door de natuurlijke warmte al 20 graden is, is de warmteoverdracht tussen het langsstromende koude tapwater en het CV water zo klein dat je daar denk ik geen meetbare temperatuursverhoging mee krijgt.
Als je eerst het tapwater op comfort opwarmt, dan stook je dus gas om het water te verwarmen en kun je net zo goed de douche op 20 graden zetten.

Ik zie hier eigenlijk nergens een besparing. Je hebt wat warmer water en je probeert jezelf voor de gek te houden als je denkt dat dat geen extra gas kost.
De enige comforverhoging die je hebt is dat je in de zomer het koude tapwater op natuurlijke wijze kunt laten opwarmen tot 20-25, misschien zelfs 30 graden (bij mij op zolder haal ik dat wel in de zomer), maar dat is geen besparing als je daarvoor toch al koud douchete.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 14:58
Maasluip schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:55:
Elke warmte die je in het douchewater stopt moet ergens vandaan komen. Als dat alleen uit de waakvlam is en als dat 0,1 m3 voor 6 maanden is dan is dat niet genoeg om enige verhoging in temperatuur te krijgen.
Als je het tapwater opwarmt door het langs het warme CV water te laten stromen dan koelt het CV water af en moet dat extra verwarmd worden.
In de zomer als je CV water door de natuurlijke warmte al 20 graden is, is de warmteoverdracht tussen het langsstromende koude tapwater en het CV water zo klein dat je daar denk ik geen meetbare temperatuursverhoging mee krijgt.
Als je eerst het tapwater op comfort opwarmt, dan stook je dus gas om het water te verwarmen en kun je net zo goed de douche op 20 graden zetten.

Ik zie hier eigenlijk nergens een besparing. Je hebt wat warmer water en je probeert jezelf voor de gek te houden als je denkt dat dat geen extra gas kost.
De enige comforverhoging die je hebt is dat je in de zomer het koude tapwater op natuurlijke wijze kunt laten opwarmen tot 20-25, misschien zelfs 30 graden (bij mij op zolder haal ik dat wel in de zomer), maar dat is geen besparing als je daarvoor toch al koud douchete.
Dit, plus het risico op legionella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:45
Bedankt voor de tip, maar ik heb geen waakvlam.

Verder is iedere Euro er een. En er zijn genoeg mensen die nu ook echt naar iedere Euro moeten kijken.
(Als ik douche na het sporten in de sportschool, dan vind ik dat ik daarmee in ieder geval genoeg heb uitgespaard voor het biertje in de kantine..)

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 05-10-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Maasluip schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:55:

Door voor het douchen eerst het tapwater op comfort op te warmen en dan weer uit hou je na het douchen geen ca 5 liter heet restwater in de ketel over. Door dit hete water te gebruiken (en dus niet in ketel langzaam af te laten koelen zou je dus juist minder kans hebben op legionella.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05:31
Cratchit schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Dat zou dan de minst rendabele investering zijn. Gasverbruik waakvlam over de 6 zomermaanden is nog geen 0,1 m3. (Ik kook namelijk op inductie, vooral s' middags op stroom van mijn eigen panelen). En bovendien douche ik met de restwarmte die 6 maanden lang comfortabeler.
Het is niet zo zeer het waakvlam stukje, maar meer dat dat oudere minder efficiënte ketels zijn.
Dus bij gebruik van de verwarming in de wintermaanden je veel meer verstookt dan bij een nieuwere efficiëntere ketel.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Je kan dan wel een hypermoderne <s>HR</S> Rookgas Condenserende ketel hebben als je die op de fabrieksinstellingen laat staan heb je dat hogere rendement maar amper. Overigens komt er uit mijn rookgasafvoer nagenoeg geen nog te condenseren waterdamp. Als mijn (zelf waterzijdig afgestelde) radiatoren warm zijn draai ik de huiskamer termostaat terug en laat is ze vervolgens weer afkoelen. Vier keer herhalen en de huiskamer is weer voor een uur of 4 warm. Ook radiatorventilatortjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Cratchit op 05-10-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05:31
Cratchit schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:31:
Je kan dan wel een hypermoderne <s>HR</S> Rookgas Condenserende ketel hebben als je die op de fabrieksinstellingen laat staan heb je dat hogere rendement maar amper. Overigens komt er uit mijn rookgasafvoer nagenoeg geen nog te condenseren waterdamp. Als mijn (zelf waterzijdig afgestelde) radiatoren warm zijn draai ik de huiskamer termostaat terug en laat is ze vervolgens weer afkoelen. Vier keer herhalen en de huiskamer is weer voor een uur of 4 warm. Ook radiatorventilatortjes.
Als je je eigen ketel idd al geoptimailseerd hebt dan voegt een ander op standaard instellingen weinig toe.
Alhoewel een nieuwe die ook weer helemaal geoptimaliseerd wordt me nog altijd nog zuiniger lijkt.

Maar als ik het zo begrijp van je staat die ketel zo goed als uit en enkel op handmatige aanvraag van je open.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:59:
Bedankt voor de tip, maar ik heb geen waakvlam.

Verder is iedere Euro er een. En er zijn genoeg mensen die nu ook echt naar iedere Euro moeten kijken.
(Als ik douche na het sporten in de sportschool, dan vind ik dat ik daarmee in ieder geval genoeg heb uitgespaard voor het biertje in de kantine..)
Dat is wel een goede ja, 60 cent besparing door niet thuis te douchen om daarmee een biertje van +2 euro te kopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Cratchit schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

Dan heb je dus geen waakvlam. Lang geleden kwam ik op 100 kuub per jaar voor alleen al de waakvlam van mijn VR-ketel. Met die hoeveelheid gas kan het hele gezin hier het hele jaar lekker warm douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
Dat zou zomaar kunnen. met de info knop kom ik uit op 0,0 'HA' . Het voorraadwaterbakje in mijn combiketel warmt dus dan dat kleine beetje op door het kleine beetje warmte op mijn zolder. Als ik zo'n 4 minuten heb gedoucht wordt het water wel wat kouder.
Pagina: 1