Windows explorer gaat steeds kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Mijn vraag
Dit gaat over mijn broers pc.

Zins vanochtend heeft hij het volgende probleem.
Hij kan zijn hele computer besturen via zijn toetsenbord, maar hij kan zo goed als niks met zijn muis.
Cursor bewegen, hoveren over iconen(soms), en ook (soms) dingen openen.
Hij kan het niet meer afsluiten, of besturen.
Het lijkt er heel erg op dat de ‘focus’ van windows heel ergens anders is, hij kan ‘alt tabben’ naar een window, klikken, en dan is die out of focus en moet die dus weer alt tabben om het in focus te krijgen.
Het besturen van elk none windows applicatie is wel mogelijk, zoals spotify of de steam client.
Elke keer na een herstart van de pc, of herstart van explorer in taakbeheer werkt het weer even een minuut, soms iets langer en dan komt het weer.

https://cdn.discordapp.co...CC1-9B66-7B8BB6A3821F.mov (Kort filmpje van het probleem)

Na via de media creation tool een repair te hebben uitgevoerd via de pc zelf(dus niet via een usb) heeft de pc het zo goed als een uur volgehouden, niks aan de hand.
Toen kwam het weer terug, na een pc herstart is het weer tijdelijk opgelost maar het probleem is dus terug.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed€ 232,19€ 232,19
1MoederbordenMSI X470 Gaming Pro€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 Ti Windforce 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba DT01ACA100, 1TB€ 35,21€ 35,21
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 39,33€ 39,33
1BehuizingenCorsair Obsidian 750D€ 169,-€ 169,-
1ProcessorkoelingAMD Wraith Prism€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 64,90€ 64,90
1VoedingenCooler Master GM G750M€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,63

Windows 10 home.
G810 toetsenbord.
G502(eerste variant) muis.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Explorer herstarten.
Sfc /scannow
Chkdsk
Dism
Windows 10 recovery met behoud van bestanden.
Via media creation tool op de pc zelf een repair uitgevoerd(niet via usb).
Muis drivers opnieuw geinstalleerd.
Logboeken bekeken.
Alle none essentiële randapparatuur eraf gehaald.

Van het weekend ga ik naar hem toe om via een usb windows fresh te installeren, maar daar houd het software matig wel voor mij op.

Waar kan dit aan liggen? Iemand een fix?
Behalve een extra voeding en een extra setje ram en schijven is parts swappen niet echt een optie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

En muis op ander usb poortje of gewoon een andere muis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
Barrycade schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 00:38:
En muis op ander usb poortje of gewoon een andere muis?
Muis is niks mee aan de hand, getest op een andere pc zonder problemen.
Andere usb heeft ook niet gewerkt.
Extra muis is niet aanwezig, maar het lijkt mij sterk dat het zijn muis is, aangezien het herstarten van explorer het probleem kort laat verdwijnen.
Ik zal er alsnog wel een meenemen, wie weet.

[ Voor 5% gewijzigd door Fusi0nking op 05-10-2022 00:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik gok op een probleem met de SSD.

Het is nogal een oud ding die toen al wat problemen met de firmware had. Als de explorer moeite heeft met data uitlezen van de SSD door een vaag probleem dan kan ik mij deze problemen wel voorstellen. Even Windows op een andere HDD of SSD gooien om te testen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
PilatuS schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 00:47:
Ik gok op een probleem met de SSD.

Het is nogal een oud ding die toen al wat problemen met de firmware had. Als de explorer moeite heeft met data uitlezen van de SSD door een vaag probleem dan kan ik mij deze problemen wel voorstellen. Even Windows op een andere HDD of SSD gooien om te testen ?
Ik heb hier nog een 256gb mx500 liggen, dus dat gaan we doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik zie nu trouwens dat er ook nog een HDD in zit, die 2 kunnen het ook zijn. Dat de explorer moeite heeft met die te lezen door bijvoorbeeld slechte sectoren en dat de explorer dan vreemd gaat doen. Even loskoppelen en/of de SMART uitlezen kan geen kwaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
PilatuS schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 00:54:
Ik zie nu trouwens dat er ook nog een HDD in zit, die kan het ook zijn. Dat de explorer moeite heeft met die te lezen door bijvoorbeeld slechte sectoren en dat de explorer dan vreemd gaat doen. Even loskoppelen en/of de SMART uitlezen kan geen kwaad :)
SMART uitlezen is ook een goeie, alleen chkdsk is gedraaid, Ook dit gaan we doen net zoals de schijven ontkoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Met CrystalDiskInfo kan je snel zien of er grote problemen zijn. Indien slechte sectoren, dat vind de explorer niet leuk. Die probeerd dan de boel te lezen en dat lukt niet waardoor ie blijft hangen en deze problemen geeft. Aangezien Windows wel normaal boot gok ik nu op 1 van de 2 HDD's ipv de SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
PilatuS schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 00:59:
Met CrystalDiskInfo kan je snel zien of er grote problemen zijn. Indien slechte sectoren, dat vind de explorer niet leuk. Die probeerd dan de boel te lezen en dat lukt niet waardoor ie blijft hangen en deze problemen geeft. Aangezien Windows wel normaal boot gok ik nu op 1 van de 2 HDD's ipv de SSD.
Inderdaad! Normaal gesproken zit crystaldiskinfo ook in mijn repertoire maar nu voor een of andere reden niet aan gedacht.
Bedankt! We gaan het rijtje af en we zien wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:41

talin

ES-MA

wat zeggen de logfiles?

event viewer, windows logs, application en system, zijn daar errors of warnings die met een time stamp terug te relateren zijn aan deze gebeurtenissen?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
talin schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:00:
wat zeggen de logfiles?

event viewer, windows logs, application en system, zijn daar errors of warnings die met een time stamp terug te relateren zijn aan deze gebeurtenissen?
Die zijn bekeken en daar staat helemaal niks relevants.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Fusi0nking schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Die zijn bekeken en daar staat helemaal niks relevants.
dan is er ook niks aan de hand. ;)
in de logfiles staan alle gebeurtenissen die Windows ziet al relevant.
mocht een applicatie niet werken is dat daar terug te vinden
mocht een stuk hardware niet goed functioneren is er daar een warning terug te vinden.

werk al meer dan 25 jaar als systeembeheerder en voor mij is het soms nog moelijk om specifieke aanleidingen terug te vinden maar ze staan er allemaal in, je moet alleen weten te filteren op hardware ID's, software fouten etc.

maar ik weet ook dat windows windows is, vooral de home editions.. en het is zo makkelijk om dan maar weer een schone install te doen maar dat is vaak wel de beste oplossing.

je gaf aan dat de muis en randapparatuur ook al is getest op een wel goed werkend systeem?
en dat je met alle keyboard shortcuts alles kan doen wat je wil doen?

dan zou ik het hardware ID van die muis eens opzoeken in de eigenschappen en daarop filteren in de eventviewer.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
talin schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

dan is er ook niks aan de hand. ;)
in de logfiles staan alle gebeurtenissen die Windows ziet al relevant.
mocht een applicatie niet werken is dat daar terug te vinden
mocht een stuk hardware niet goed functioneren is er daar een warning terug te vinden.

werk al meer dan 25 jaar als systeembeheerder en voor mij is het soms nog moelijk om specifieke aanleidingen terug te vinden maar ze staan er allemaal in, je moet alleen weten te filteren op hardware ID's, software fouten etc.

maar ik weet ook dat windows windows is, vooral de home editions.. en het is zo makkelijk om dan maar weer een schone install te doen maar dat is vaak wel de beste oplossing.

je gaf aan dat de muis en randapparatuur ook al is getest op een wel goed werkend systeem?
en dat je met alle keyboard shortcuts alles kan doen wat je wil doen?

dan zou ik het hardware ID van die muis eens opzoeken in de eigenschappen en daarop filteren in de eventviewer.
Inderdaad, de computer geheel besturen met toetsenbord is geen probleem.
De muis is inderdaad getest op een ander systeem zonder problemen, ik zal nog even op het hardware id filteren van de muis maar ik denk niet dat dit wat zal opleveren.

Schone windows is wel de volgende stap denk ik zo.
Ook heb ik een kort filmpje toegevoegd aan TS, hopelijk is het probleem en ook de beredenering van dat die focus verliest zodra die klikt goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:46

SambalBij

We're all MAD here

Al eens een malware- en virusscan gedaan? Windows die de focus verliezen of die niet te focussen zijn klinkt mij alsof er ergens een stuk software rare dingen aan het doen is. (Eigen window van betreffende software die mogelijk onzichtbaar is maar wel telkens de focus pakt, of die always on top over andere windows heen ligt)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

SambalBij schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:52:
Al eens een malware- en virusscan gedaan? Windows die de focus verliezen of die niet te focussen zijn klinkt mij alsof er ergens een stuk software rare dingen aan het doen is. (Eigen window van betreffende software die mogelijk onzichtbaar is maar wel telkens de focus pakt, of die always on top over andere windows heen ligt)
dat zou terug te vinden moeten zijn in logboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:46

SambalBij

We're all MAD here

talin schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:56:
[...]

dat zou terug te vinden moeten zijn in logboeken.
Nee?
Jij denk dat een eventuele virus- of malwareprogrammeur netjes de werking van zijn software naar het Windows eventlog gaat schrijven??

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
SambalBij schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Nee?
Jij denk dat een eventuele virus- of malwareprogrammeur netjes de werking van zijn software naar het Windows eventlog gaat schrijven??
Defender en malwarebytes zijn al gedraaid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

SambalBij schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Nee?
daar heb ik weer geen verstand van wat zo'n softwareboer iets in elkaar knutselt maar weet wel dat als er ergens een stuk software opstart er een service bij hoort, die service word ergens door een triggertask opgestart en is dus zichtbaar dan wel in de task manager dan wel in de services.
dat word altijd gelogd in de event viewer. ( applications en services - Microsoft - Windows - Microsoft-Windows-TWinUI/Operational - %SystemRoot%\System32\Winevt\Logs\Microsoft-Windows-TWinUI%4Operational.evtx en Microsoft-Windows-BackgroundTaskInfrastructure/Operational )

hoe moet anders een virusscanner zijn werk doen?
die heeft niet meer rechten dan de user die ingelogd is
daarom ook is het ook een slim idee om een de user niet als admin in te laten loggen maar een appart admin account in te stellen zodat er niet zomaar software kan installeren onder die user maar dit altijd moet gebeuren met een pop up scherm om credentials in te geven.

dus maak ook eens een user aan zonder admin rechten, log daar mee in en kijk of je dezelfde symptomen hebt met die user.

zo ja, gooi dat user profiel waar de problemen mee zijn eens weg en maak daar een nieuwe voor aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
Update:
Mijn test ssd met schone windows erin gebouwd.
Draait al 2 uur met meerdere herstarts en games zonder problemen.

Broer heeft al besloten nieuwe schijven te willen, dus dan ga ik niet meer moeilijk doen met nieuwe windows op zijn huidige ssd en om te kijken welke huidige schijf eventueel niet meer goed is.

Bedankt voor alle inputs, het lijkt gefixed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:39
- Een nieuwe windows install op een nieuwe SSD wil meestal wel alle windows-problemen fixen, ja.
- We weten nu natuurlijk niet wat de oorzaak van het probleem was.
- Toch is het een slimme actie; anders had je misschien nog uuren, dagen aan het werk geweest om de oorzaak te achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
zetje01 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:39:
- Een nieuwe windows install op een nieuwe SSD wil meestal wel alle windows-problemen fixen, ja.
- We weten nu natuurlijk niet wat de oorzaak van het probleem was.
- Toch is het een slimme actie; anders had je misschien nog uuren, dagen aan het werk geweest om de oorzaak te achterhalen.
Mee eens, maar inderdaad die uren en of dagen zijn niet haalbaar, en financieel is het mogelijk.
Mijn broer weet niet veel van computers af, en ik ben niet heel mobiel om telkens die kant op te gaan.
Dan zou de pc al mijn kant op moeten komen om te kijken waar het probleem nou echt zit(schijf of windows zo erg corrupt dat zelfs de repair niks kan).
Dit is waar die voor gekozen heeft, de simpelste oplossing, en het werkt.

Opnieuw toch bedankt iedereen voor de input.
Pagina: 1