Wat voor stootborden voor de zoldertrap?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:59
Wij zijn de afgelopen weken bezig geweest om de trap met 40 jaar oud tapijt op te knappen. Omdat alles zo kneiter duur is geworden, en dus ook trap renovaties hebben we het zelf gedaan om er weer een tijd tegenaan te kunnen. Dat is wat ons betreft goed gelukt maar een van de laatste dingen zijn het plaatsen van stootborden bij de zolder trap. Het idee hierachter is dat in de winter minder warmte weg lekt naar zolder en geluid van zolder minder te horen is op de verdieping beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAyyIFbfDoTHau65mcOWbRgpmIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRZbs1MDuPwhcqH6oOGhKMlK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5Uj-T1ROsAfAtXbp97esaFjucU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWKRtrvUiiargXnmObNIIYGc.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu zijn we aan het zoeken naar stootborden, maar we vinden het lastig de juiste te kiezen. Zo heeft Karwei deze: https://www.karwei.nl/ass...122-cm-15-stuks/p/B547386

Deze is echter maar 2mm dun en dat vind ik wel weinig. Of is dit redelijk standaard? Traprenovatie heeft wel een dikkere https://www.traprenovatie...f.nl/stootbord-wit-20x140
4mm totaal.

Heeft er iemand ervaringen met stootborden en advies hierin?

[ Voor 3% gewijzigd door vinom op 04-10-2022 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De borden die je gevonden hebt zijn om te verlijmen op bestaande stootborden. Daarom zijn ze zo dun. Het is de onderliggende plaat die de stevigheid biedt, deze stootborden zijn alleen voor het netjes afwerken zonder verven.

Hier zit er 10mm multiplex op. Dan hebben we het over een trap van ongeveer dezelfde leeftijd, begin jaren 80. Op die 10mm multiplex zit nog eens een strook kunststof geplakt als zichtbaar stootbord.

Het enige nadeel is dat de stootborden eigenlijk in de onderkant van de bovenliggende traptrede moet worden gefreesd. Zo kun je een stevige constructie krijgen. Wanneer de borden alleen aan de onderkant vastzitten heb je een grote hefboom waardoor je de schroeven zo door het hout trekt. Of je moet aan de onderkant van de bovenliggende traptrede een houten lat maken waar je het bord tegenaan schroeft. Dan is dat ook opgelost.

[ Voor 22% gewijzigd door sypie op 04-10-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-07 21:02
Ik vraag me af of je stootborden moet willen als het vooral is om weglekkende warmte en geluid te voorkomen. Tenzij je dit natuurlijk combineert met een deur aan het begin van je trap. Heb je al nagedacht over het aftimmeren van het trapgat op zolder, en daar een deur in te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vinom schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:20:
Wij zijn de afgelopen weken bezig geweest om de trap met 40 jaar oud tapijt op te knappen. Omdat alles zo kneiter duur is geworden, en dus ook trap renovaties hebben we het zelf gedaan om er weer een tijd tegenaan te kunnen. Dat is wat ons betreft goed gelukt maar een van de laatste dingen zijn het plaatsen van stootborden bij de zolder trap. Het idee hierachter is dat in de winter minder warmte weg lekt naar zolder en geluid van zolder minder te horen is op de verdieping beneden.
[Afbeelding][Afbeelding]

Nu zijn we aan het zoeken naar stootborden, maar we vinden het lastig de juiste te kiezen. Zo heeft Karwei deze: https://www.karwei.nl/ass...122-cm-15-stuks/p/B547386

Deze is echter maar 2mm dun en dat vind ik wel weinig. Of is dit redelijk standaard? Traprenovatie heeft wel een dikkere https://www.traprenovatie...f.nl/stootbord-wit-20x140
4mm totaal.

Heeft er iemand ervaringen met stootborden en advies hierin?
die dunne varianten zijn om een bestaand stootbord mee te bekleden. gewoon een dunne multiplex plaat pakken en in stroken laten zagen. ik zou 8 - 10 mm nemen, ze bestaan ook al voor gegrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-07 22:51

Exigence

dnkroz

De door jouw gelinkte stootborden zijn bedoeld voor renovatie toepassing. Dus die plak je over je bestaande stootborden.

Verder kun je waarschijnlijk niet zoiets kopen als "stootborden". Je zult ze moeten maken uit hout naar keuze. Zoals hier boven al genoemd is 10-12mm multiplex zeer geschikt voor zo'n toepassing. En idealiter gefreesd in de trede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:40
Goed werk!

Ik snap alleen nog niet waarom je stootborden wilt maken na het schilderwerk..?

Wat wij gedaan hebben is stroken 12mm gegrond populieren multiplex pas gezaagd. Bovenop high tack. en verder rondom vastgeschroefd.
Je zou om niet je schilderwerk te verpesten. Een "Pocket Screw" setje kunnen kopen om vanaf onder te schroeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:59
Flipswix schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:35:
Ik vraag me af of je stootborden moet willen als het vooral is om weglekkende warmte en geluid te voorkomen. Tenzij je dit natuurlijk combineert met een deur aan het begin van je trap. Heb je al nagedacht over het aftimmeren van het trapgat op zolder, en daar een deur in te plaatsen?
Na de stootborden is het inderdaad het idee om een deur te gaan maken aan het begin van de trap:)
sypie schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:32:
De borden die je gevonden hebt zijn om te verlijmen op bestaande stootborden. Daarom zijn ze zo dun. Het is de onderliggende plaat die de stevigheid biedt, deze stootborden zijn alleen voor het netjes afwerken zonder verven.

Hier zit er 10mm multiplex op. Dan hebben we het over een trap van ongeveer dezelfde leeftijd, begin jaren 80. Op die 10mm multiplex zit nog eens een strook kunststof geplakt als zichtbaar stootbord.

Het enige nadeel is dat de stootborden eigenlijk in de onderkant van de bovenliggende traptrede moet worden gefreesd. Zo kun je een stevige constructie krijgen. Wanneer de borden alleen aan de onderkant vastzitten heb je een grote hefboom waardoor je de schroeven zo door het hout trekt. Of je moet aan de onderkant van de bovenliggende traptrede een houten lat maken waar je het bord tegenaan schroeft. Dan is dat ook opgelost.
Optie twee bedoel je dan in dit geval. Frezen is wellicht mooier, maar heeft zeker niet de voorkeur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6py0-eRbvHmgp9zN3aAu7ZF8nL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZfb18M2NJSiepQWhXuWqbn6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door vinom op 05-10-2022 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Optie 2 is dan inderdaad de makkelijkste. Je kunt dan de boven en onderkant vastmaken. Desnoods nog wat plakplak er tussen (polymax o.i.d.) en daarna afkitten. Wordt vast mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
sypie schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:56:
Optie 2 is dan inderdaad de makkelijkste. Je kunt dan de boven en onderkant vastmaken. Desnoods nog wat plakplak er tussen (polymax o.i.d.) en daarna afkitten. Wordt vast mooi.
Optie 2 gaat de trap van kraken. Dan liever alleen aan de onderzijde vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-07 19:09
Analamoebe schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:07:
[...]

Optie 2 gaat de trap van kraken. Dan liever alleen aan de onderzijde vastschroeven.
Dit is de wijze die wij nu gehanteerd hebben om het kraken juist weg te halen uit de trap.
Wel heb ik 18mm multiplex gebruikt en de platen ook tegen de trap gekit.
Wel heb ik ipv een rechthoekig plintje een 20mm kwart rond plintje gebruikt

[ Voor 9% gewijzigd door jichem op 05-10-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-07 13:58
18mm is echt overkill. Stootbord van 9-12 mm multiplex is vaak al prima.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1