Op dinsdag 28 augustus 2001 13:51 schreef freak007 het volgende:
Sinsdien gebruik ik geen template engines meer, maar laat ik m'n scripts XML genereren, die daarna door de XSLT parser van PHP wordt omgezet naar mooi HTML.
Wat ik me nu eigenlijk afvroeg is of ik een van de weinige ben die dit doet, of dat er al meer mensen zijn?
zo..om toch nog ff oude koeien uit de sloot te halen (vond via een andere thread deze link) nog ff mijn 2 centjes toe te voegen..
Ik kan me nog hele lange discussies herinneren over de stelling dat PHP zelf een template parser is, en waarom het dan zo onlogisch is om hier weer een template parsers voor te schrijven. Dat lijkt totaal onlogisch, en dat is het in principe ook. Juist de XSLT standaard is gemaakt om data te transformeren naar een ander formaat, of dat nu een XML file is of voor een representatief formaat is, zoals HTML.
Ikzelf heb ook na zitten te denken over de transformatie:
DATA -> XML(mbv PHP) -> XSLT (icm PHP ) -> XHTML/WAP/PDA etc..
ten opzichte van:
DATA -> PHP -> Template engine(noem ze maar op) -> XHTML
Dit is in principe een hele handige oplossing, maar:
De meeste projecten waar je meestal aan werkt ( 90% van mijn huidige projecten ) , zijn vaak alleen nog voor voor het web, en zullen zelden of nooit voor een ander media gebruikt worden ( ik denk aan Wap, of PDA Light Version, Flash, etc..) (helaas

)
Als ik dat al vantevoren weet, is het naar mijn inziens overkill om dan eerst XML te genereren, om daarna via XSL transformaties een XHTML output te krijgen, terwijl dit ook in PHP zelf kan (al dan niet in combinatie met een zelfgeschreven template parser). Dit vanwege de volgende redenen:
• Hoe je het ook wend of keert, het is een extra stap die je zal moeten maken, dus extra (onnodige) overhead.
• Inherent daaraan is vaak de combinatie zonder XML stappen sneller dan de stap met XML.
• De meese junior programmeurs (die vaak op dit soort klussen worden gezet ) hebben vaak weinig tot geen ervaring met XML/XSLT, danwel wel veel ervaring met hun template-parsers. Vaak zullen ze dan sneller iets maken met iets waar ze vertrouwd mee zijn. (zwak argument, ik weet het..)
• De meeste webdesigners, kunnen redelijk hun XHTML templates maken, die dan worden afgeleverd aan het webdevelopment team. Echter ik zie de meeste van hen niet zo snel een XSL Stylesheet maken, dit om de simpele reden dat zij vaak visueel ingestelde mensen zijn. Mijn mening is dat het schrijven van een XSL Stylesheet toch weer een stapje verder is dan XHTML.
Kortom, als een project bij ons alleen, en alleen voor het web is, en er geen data hoeft worden uitgewisseld, en geen meerdere formaten hoeven worden gemaakt, dan zal er bij ons vaak de combinatie PHP + Template parser gebruikt worden, dan dat er een XML / XSLT / PHP gemaakt gaat worden.
Echter ik ben wel van mening dat het een onlogische stap ( eigen template parser in PHP ) is, terwijl er juist standaarden voor zijn.
just my IMO