Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepaneleninstallatie brengt minder op dan verwacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-11 11:58
Ik heb in korte variant mijn vraag al gesteld in het topic "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" maar daar kreeg ik het advies om een apart topic te starten. Dus bij dezen;

Afwezig in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

Ik heb dit jaar het aantal zonnepanelen op mijn woning uit laten breiden van 5 naar totaal 23. De 5 die op mijn woning lagen zijn verplaatst naar een schuurtje in mijn tuin, die 18 nieuwe zijn op mijn woning gelegd. Bij het vragen van de offerte was mijn gedachte; ik wil zo veel mogelijk gebruik maken van mijn eigen energie voor eigen verbruik, dus ondanks dat de achterkant van de woning suboptimaal ligt voor zonnepanelen wil ik het wel verdelen over twee dakvlakken. Geen probleem volgens de verkoper, offerte laten opmaken. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb me niet in de materie verdiept, ik ben er van uit gegaan dat de verkoper wist waar hij mee bezig was.

- 18x LG 355N1K-N5 mono black Neon2 355Wp zonnepanelen
- 1x een SolarEdge SE5K 3-fase omvormer met monitoring
- 18x SolarEdge P401 power optimizers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C_p8szn6B22plbiQgjdRnNKXa0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/75LRSSLHNhgKmNOm0oLG71KW.png?f=fotoalbum_large

Bovenstaand de indeling;
- 10 panelen op ZO (118.7), hoek van 45 graden
- 6 panelen op NW (298.9), hoek van 45 graden
- 2 panelen op ZW (208.5), hoek van 10 graden

Nergens schaduw van andere objecten, natuurlijk wel schaduw afhankelijk van moment van de dag; achterkant van de woning krijgt pas later op de dag zon.

Mijn oude 5 panelen (300Wp) zijn samen met de omvormer verhuisd naar het schuurtje, liggen daar op ZO (118.7), hoek van ~35 graden.

Nou is de hele installatie al in maart aangebracht, maar heb ik pas een paar weken geleden toegang gekregen tot de monitoring software. Hierbij is het mij opgevallen dat in de ochtend (wanneer de 10 panelen op ZO het meeste rendement moeten leveren) met name bij helder weer de opbrengst echt dramatisch is. Op volledig heldere dagen krijgt ik de volgende opbrengstcurves over de dag; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_HPe1UWsPUVcf_EEg0Ex4lEQQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/elZSgkiOx3cWFReNDT3FoU4Q.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik een aardige lijst van mooie dagen waarop de nieuwe installatie bij volledig helder weer in de ochtend niet verder komt dan 600/700W, terwijl de "oude" panelen ruim 1000W opbrengen (ondanks een lager Wp en de helft van het aantal panelen). Patroon is elke dag gelijk; langzaam opbouwen tot 600-700W, daarna rond 12.00 ineens een forse toename. Nu de dagen korter lijken te worden lijkt het moment waarop dit gebeurd ook steeds later op de dag te zijn. Ik heb hierover de verkopende partij al gemaild, maar daar krijg ik geen enkele reactie dus blijf ik met mijn vragen zitten.

Nou heb ik het idee dat voor mijn opstelling simpelweg niet de juiste onderdelen zijn gebruikt. Helemaal snappen doe ik de materie niet, maar ik kan me voorstellen dat de 10 panelen in de ochtend bij helder weer samen onvoldoende brengen voor de omvormer en/of de power optimizers. Opvallend is dat bij meer bewolking in de ochtend meer opbrengst is (dan levert het systeem soms wel 1-1,5kWh). Mijn hypothese is dat dit komt omdat dan de overige panelen meer licht ontvangen door weerkaatsing in het wolkendek, waardoor het systeem als totaal beter gaat presteren (maar dat is echt iets wat ik ook maar verzin). Waar het uiteindelijk om gaat is de vraag; hoe kan er voor gezorgd worden dat het beter gaat presteren? Ik denk dat gelet op de ligging van een en ander een 1 fase omvormer ook genoeg zou moeten zijn (alle 18 panelen liggen nooit tegelijkertijd in de volle zon). Zou het onderverdelen in twee strings met een omvormer voor korte strings hier helpend kunnen zijn? Of zouden er uiteindelijk toch andere power optimizers op moeten (bijvoorbeeld P404?)

Beste antwoord (via Afwezig op 04-10-2022 21:05)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier is de klant versie van (basis) SE Designer simulatie:

https://designer.solaredg...9338dfdf35c4?units=METRIC

Wat je in de klanten presentatie niet ziet op Tab 1 is de hele dikke waarschuwing die je in de installateurs versie ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cu1tvhBfCo240_DJnqtRSmsrBcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8xOPSJBzFH3zVAYPuS9btHcS.png?f=fotoalbum_large

Waarbij ik in de 2e en 3e tab 2 oplossingen door reken: Omvormer vervangen voor de SE5K-RWB voor korte strings of door de Enkelfase SE4000H.

Ik raad je met klem aan de 3 versies als PDF op te slaan (Print knop rechts boven)
Ik laat dit soort simulaties niet permanent in mijn account staan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Ronald
  • Nu online
Als de verkopende partij niet reageert... Dan hoop ik dat je rechtsbijstand hebt... Er is een ondeugdelijk systeem geleverd. SolarEdge support zal dit bij navraag bevestigen.

Technische uitleg: teacher in "Het grote SolarEdge topic" (met name Valkuilen, Tuinhuisje case study en Red Flags)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Foto's van de installatie?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Nu online

Wat je in de klanten presentatie niet ziet op Tab 1 is de hele dikke waarschuwing die je in de installateurs versie ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cu1tvhBfCo240_DJnqtRSmsrBcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8xOPSJBzFH3zVAYPuS9btHcS.png?f=fotoalbum_large

Waarbij ik in de 2e en 3e tab 2 oplossingen door reken: Omvormer vervangen voor de SE5K-RWB voor korte strings of door de Enkelfase SE4000H.

Ik raad je met klem aan de 3 versies als PDF op te slaan (Print knop rechts boven)

• Afwezig
Bedoel je een foto van de woning met de panelen?

• Afwezig
Ronald schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:41:

[Afbeelding]

Super bedankt hiervoor. 10% van de daadwerkelijke opbrengst op jaarbasis als er een andere omvormer gebruikt zou zijn. Dat is nogal wat .. Lijkt me als klant niet onredelijk wanneer ik verwacht dat ze dit zelf van te voren doorrekenen en zorgen dat die verliezen niet zo enorm zijn toch?

• Ronald
  • Nu online
Afwezig schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:13:
[...]

Super bedankt hiervoor. 10% van de daadwerkelijke opbrengst op jaarbasis als er een andere omvormer gebruikt zou zijn. Dat is nogal wat .. Lijkt me als klant niet onredelijk wanneer ik verwacht dat ze dit zelf van te voren doorrekenen en zorgen dat die verliezen niet zo enorm zijn toch?
Dit gaat niet de eerste installateur zijn die mij meer dan een kratje bier schuldig is aan opleidingskosten.

Maar ja, je kunt redelijk duidelijk stellen dat ze dit hadden moeten doorrekenen. Deze tool staat hen ter beschikking.

• Afwezig
Ronald schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:21:
[...]

Dit gaat niet de eerste installateur zijn die mij meer dan een kratje bier schuldig is aan opleidingskosten.

Maar ja, je kunt redelijk duidelijk stellen dat ze dit hadden moeten doorrekenen. Deze tool staat hen ter beschikking.
Bedankt nogmaals. Ik ga het maar eens bij ze voorleggen. Ik heb ook maar gebruik gemaakt van de tool om het zo veel mogelijk in te tekenen hoe het is waardoor het nog slechter uit komt dan in jouw berekeningen. Ik heb verschillende varianten in kaart gebracht met verschillende andere omvormers en power optimizers en het is simpelweg bijna onmogelijk om een slechter presterend systeem bij elkaar te zoeken.

• Ronald
  • Nu online
@Afwezig mijns inziens hoor je niets financieel bij te dragen aan de oplossing, doe die belofte dan ook niet.

De SE5K-RWB is duurder dan SE5K, maar zij zijn de experts… maar het is niets anders dan hun fout.
SE4000H is voordeliger en had geen duurdere 3 fase componenten in je meterkast nodig gehad.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Simpel uitgelegd wordt je systeem geremd door de panelen in de schaduw. Dat hoeft niet een probleem te zijn, behalve als je krap in de panelen zit (per richting).

Heb je nog de mogelijkheid om (naast de short string omvormer) extra panelen op zw te leggen zodat je daar op 5 of 6 uitkomt?

Wise enough to play the fool

• Afwezig
teacher schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:34:
Simpel uitgelegd wordt je systeem geremd door de panelen in de schaduw. Dat hoeft niet een probleem te zijn, behalve als je krap in de panelen zit (per richting).

Heb je nog de mogelijkheid om (naast de short string omvormer) extra panelen op zw te leggen zodat je daar op 5 of 6 uitkomt?
De panelen op ZW liggen op een dakkapel dus daar is de ruimte helaas wel op. Op ZO en NW kunnen er denk ik technisch gezien nog wel respectievelijk 6 en 5 bij.

• Afwezig
Ronald schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 06:29:
@Afwezig mijns inziens hoor je niets financieel bij te dragen aan de oplossing, doe die belofte dan ook niet.

De SE5K-RWB is duurder dan SE5K, maar zij zijn de experts… maar het is niets anders dan hun fout.
SE4000H is voordeliger en had geen duurdere 3 fase componenten in je meterkast nodig gehad.
Dat is voor mij ook wel een beetje het uitgangspunt. Verder hebben ze keurig werk geleverd en hoor ik juist ook heel veel positieve ervaringen van andere mensen met het bedrijf, wat ook een reden voor mij was om de opdracht door hun te laten uitvoeren, maar dit is redelijk matig en de communicatie is ook niet altijd je-van-het. Ik ben benieuwd waar ze mee komen.
Pagina: 1