Kom zelf eens met cijfers dan.
Aan de andere kant kan ik dan de miljarden wel begrijpen die banken en verzekeraars verspillen aan het elk jaar opnieuw opbouwen van hun sites en apps met nog minder functionaliteiten dan de voorgaande versies.
[...]

Het is verder totaal niet op mij van toepassing, ik ben zzp'er en niet bepaald aan de front-end.
Je klinkt en komt over als iemand die jaloers is dat hij zelf geen fatsoenlijke bedragen kan (of durft) te vragen. Je gaat toch geen eerlijk antwoord geven, en gokken van mij uit slaat ook nergens op, maar ik ga het toch doen: een goede senior full-stack developer (desktop, web, etc. zoals je website aangeeft) zou in het hele land €90 per uur minimaal moeten kunnen vragen.
Ofwel grofweg €12.960 bruto per maand als ZZPer.
Oh, en de echte goede seniors gaan richting de €120 per uur. Ofwel grofweg €17.280 per maand.
Je hebt ook "seniors" (sarcastic quotes intended) die het voor €60 tot €70 per uur doen, inderdaad. Die verzieken de markt een beetje en moeten juist onder hun kont worden geschopt om de werkgevers wat meer te laten betalen.
Want inderdaad, de CEOs rijden rond in een nieuwe Model S (Plaid) en parkeren die voor hun vrijstaande villa's. D'r is geen enkele reden waarom ZZPers, die ook ondernemend zouden mogen zijn, niet op de hoogte zouden moeten zijn van hun eigen marktwaarde.
Voor een béétje baan op hbo-niveau met pak 'm beet 5-10 jaar ervaring is 5K een goed salaris.
Zegt iemand die er duidelijk geen verstand van heeft, geen informatie heeft (of niet deelt), en zichzelf schijnbaar ook voor veel te weinig wegzet.
Ik denk nog steeds dat als je denkt dat elke senior developer 5K verdient of hoort te verdienen, ongeacht diens daadwerkelijke kwalificaties én woonplaats+actieradius, dan mis je écht een stukje binding met de realiteit.
Dat zeg ik ook niet. Er zijn genoeg prutsers die deze baan en het label "senior" helemaal niet verdienen. Wat ik doe is vooral bewustzijn delen dat men zich niet te goedkoop moet wegzetten.
Als ik hiermee bereik dat een handjevol mensen die meelezen denken: "Wacht, ik loop al jaren lang achter de feiten aan!" en vervolgens hun salaris zien groeien van €3500 naar €7500 (bij een andere werkgever, uiteraard), dan ben ik happy.
Idem voor freelancers. Dan is het ietsje langer zoeken en niet de eerste-de-beste baan bij een flutbedrijfje aan te nemen voor €70 per uur. Met iets meer moeite en onderbouwd met feiten kan je opeens €90 per uur vragen en gaat er een wereld voor je open. Een wereld van €2.880 bruto per maand méér geld.
Oogje schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:20:
[...]
Ik ben er ff doorheen gescrold maar ik zie nergens waar die jaarbedragen op gebaseerd zijn?
Stel het is incl 13e maand en vakantiegeld...dan is 60k op jaarbasis een brutosalaris van net geen 4300 euro.....
Ze doen onderzoek bij mensen met wie ze contact hebben. Die vullen een enquete in. Ook cijfers van mensen die ze plaatsen worden meegenomen.
Het is voor zover ik weet incl. vakantiegeld maar geen andere zaken. Dus 60k deel je door 12.96 en dan hou je €4629 bruto per maand over.
Dat zijn banen van hun klanten. Voor zover ik ze ken adviseren ze hun klanten ook wel dat het aangeboden salaris te laag ligt, maar budgetten zijn budgetten

Zij zijn een recruitmentbedrijf en dan loont het alsnog wel om kandidaten te vinden en te plaatsen.
Dit onderzoek strookt niet echt met wat ik in de praktijk ben tegengekomen vorig jaar toen ik een andere baan zocht en vond, en het klopt ook niet met de aanbiedingen die ik nu op Linkedin naar me toe geslingerd krijg.
Ik (ex Apple, ex Amazon, ex First American, ex Booking, ex enkele bekende grote startups, 20+ jaar ervaring, en nog veel meer leuks voor een cv) krijg ook bullshit toegestuurd van €40 per uur (ZZP) of €3000 per maand (loondienst). Ik krijg ook aanbiedingen voor Java developer posities (nooit Java aangeraakt). Ik krijg ook CVs toegestuurd omdat recruiters denken dat ik een bedrijf run.
Kaf en koren. De top 10% van de aanbiedingen moet je d'r ook zelf uit weten te vissen: ik geef niet aan wat ik wil verdienen, ik vraag wat de salaris (of hourly) range is. Daar dring ik op aan. Dan krijg je soms reacties van Crypto startups (etc.) dat het salaris tot €180.000 per jaar gaat.
Daar heb ik in de afgelopen 3 maanden al makkelijk 5+ voorbeelden van.
Idem voor ZZP klussen. Het gaat vaak voor werk tussen de €80 en €90 (recruiter fees komen er nog bovenop), maar die zijn (zodra de klant je graag wil hebben) opeens heel flexibel: de recruiter levert €5 per uur in, de klant betaalt €5 per uur extra, en opeens verdien jij €100 per uur.
Zakendoen is ook onderhandelen. En die "max salary" kolom haal je inderdaad niet als je passief alleen maar zit te wachten op dit soort salarissen.
En het klopt ook niet als ik bij vacatures ga kijken die een salaris hebben gespecificeerd. Dat kan allemaal aan mij liggen uiteraard, maar ik neem het alsnog met een korreltje zout.
Gergely Orosz moet je ook eens opzoeken:
https://twitter.com/gerge...32667618902335489?lang=en
https://twitter.com/gerge...19255857242595328?lang=en
Echt, de tendens in dit soort topics is bijna altijd dat jullie je veel te makkelijk laten wegzetten voor veel te weinig salaris. Geld is niet alles, dat weet ik ook wel, maar als het wél interessant is dan moet je het ook bekijken als een spel, een onderhandeling, een zakelijke constructie; jij bent een bedrijf, of je nou ZZPer bent of niet, en je werkgever is de klant van jouw dienstverlening.
En ja, ik heb ex-collega's van 15 jaar geleden die nog steeds bij dezelfde werkgever zitten. Die zijn heel blij, gaan lopend naar hun werk, en zijn een zeer ervaren senior die voor €4500 per maand hun werk doen en jaarlijks een bonus krijgen van €6k, een reisje naar Barcelona, een conferentie of twee, wat zakgeld voor internet thuis, etc.
En die hebben hun huis bijna afbetaald, de kinderen gaan zo 't huis uit, het huwelijk is in een sleur, en het salaris is genoeg om met twee inkomens goed van te kunnen leven en sparen. Hun probleem is niet: "Ik kan ergens anders misschien 2 tot 3 keer zoveel verdienen." Punt. Geen "maar", geen "en". Dat is het.
Ikzelf en andere ex-collega's van mij zijn wel actief bezig met ons inkomen. Ik huur nog steeds mijn appartement, maar ik heb genoeg gespaard (en in indexfondsen gestopt) om met pensioen te kunnen. Maar ik vind mijn werk en het spel (nieuwe klanten vinden, nieuw werk, nieuwe collega's, bijblijven, leren, etc.) gewoon te leuk om nu al op te geven
Dus, ongeacht iemand zijn of haar keuze: moet je helemaal zelf weten. Maar vertel mij niet dat €5k veel is voor een senior, want dan hebben we het over agreeable pushovers
of mensen die het salaris gewoon geen reet interesseert. Of beide.
En als je geen van beide bent dan is er veel meer te halen dan €5k.
Ik probeer alleen te helpen door informatie te delen.