Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-10-2022
Hey allemaal,

Gezien er heel wat afgelopen maand is gebeurd, weet ik niet zo goed wat ik moet doen in mijn situatie.

Ik heb in Augustus getekend voor een nieuwe baan gezien mijn huidige werkgever niet meer salaris kon bieden (8 jaar ervaring in frontend, 3500 bruto per maand). Gezien mijn veranderende financiële situatie heb ik nu geen buffer meer, kosten worden hoger en was ik genoodzaakt verder te kijken.

Ik heb een baan gevonden waar men 4200 bied. Netto betekent dit dat ik de boodschappen weer kan betalen en een kleine buffer kan bouwen (met auto).

Echter kreeg ik vandaag een midlance bedrijf aan de telefoon die mij aan het twijfelen bracht. Los van dat ik weet dat je dan beter freelance kan gaan, heb ik hier dus geen buffer voor. Midlance bedrijf kan mij een laptop en tijdelijk vervoer regelen naast een aanzienlijk hoger salaris. Met dit salaris kan ik in een korte tijd mijn schulden afbetalen en "schoon" beginnen.

Nu is mijn vraag dus: om uit deze situatie te ontsnappen met betrekking tot het niet kunnen betalen van de rekeningen, is midlance een (tijdelijk) goede oplossing?

Opdrachten heb ik nooit geen moeite gehad en tot nu toe nooit iets geweigerd omdat ik alles leuk vind. Ook altijd goede beoordelingen gehad en verlengingen. Natuurlijk gaat dit tegen mijn persoonlijke gevoel in (alleen voor het geld overstappen), maar ik zie op het moment geen andere uitweg.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:39

Vos

AFCA

Is meer geld verdienen de enige oplossing? Als je naast meer salaris ook andere 'problemen' kan aanpakken gaat het 'dubbel zo snel'.

[ Voor 51% gewijzigd door Vos op 04-10-2022 20:16 ]

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Met 4200 niet rond kunnen komen en schulden opbouwen, terwijl je auto afbetaald wordt... Dan zou ik eens goed naar uitgaven kijken. Misschien leef je toch wat te breed.

Voor rest: welke baan is het leukst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ontsnappen doe je niet in de regel door gewoon 'meer geld er tegenaan te gooien', zeker niet als zekerheid/toekomst in geen geval zoveel beter lijkt te zijn (gok dat midlance meer niveau recruiter naar je toe kwam dan gewoon 'out of the blue').

Als geld je enige primaire oplossing is voor je probleem, by al means, ga er voor, maar met zo'n inkomen (zelfs 4200 al), ik weet je persoonlijke situatie niet, maar ik zou toch veel meer focussen op stukje welzijn en je uitgaven.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Midlance biedt absoluut geen garanties. De kans is gewoon groot dat je (vooral in het begin) op de bank zit en dan op het minimum zit. Waarschijnlijk een stuk minder dan 3500 bruto per maand.

Gezien je situatie kun je beter voor de vaste baan gaan en eens serieus gaan kijken naar je uitgaven. Daar is waarschijnlijk een hoop winst te halen.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Joeper schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:05:

Ik heb een baan gevonden waar men 4200 bied. Netto betekent dit dat ik de boodschappen weer kan betalen en een kleine buffer kan bouwen (met auto).
Dit is dan toch juist positief?

Er zijn meer dingen dan geld in dit geval. Realiseer je dat je als externe ergens binnen moet komen en concurreert met andere soortgelijke partijen. Je zal jezelf moeten gaan verkopen anders zit je op de bank.
Ben je daar in deze situatie aan toe? Kan je jezelf verkopen?
Op de bank zitten betekent dat je het moet doen met een basissalaris die lager is dan wat je bij je vorige baan verdiende. Dat levert weer extra druk op, waardoor de druk op een opdracht alleen maar groter wordt. Kan je hiermee dealen?
En laat ik even van een nog slechtere situatie uitgaan: wat als je thuis komt te zitten omdat je het echt niet meer trekt door de stress? Dan krijg je dus alleen dat basissalaris waar je het mee zal moeten redden, en in het ergste geval bonjouren ze je eruit omdat je niet declarabel bent.

Ik zou zeggen: wees blij waar je zit, je kan de boodschappen betalen en een buffer bouwen en kijk of je in de uitgaven kan snijden. Als je niet lekker in je vel zit en er zit zoveel druk op de ketel vanwege geld vraag ik me af of je jezelf weet te verkopen.
Een gelukje kan zijn dat de markt vrij gunstig is voor IT personeel maar wil je het er echt op wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ryebreadthedude
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05-2024
Er zijn ook midlance partijen die een hoog vast salaris bieden (waarschijnlijk nog beter dan je nieuwe baan) met daarbij nog een variabele bonus per jaar i.p.v. per maand.

In vaste dienst moet ook wel meer mogelijk zijn dan 4200 trouwens, beetje afhankelijk van je regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
Hydra schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:05:
Midlance biedt absoluut geen garanties. De kans is gewoon groot dat je (vooral in het begin) op de bank zit en dan op het minimum zit. Waarschijnlijk een stuk minder dan 3500 bruto per maand.

Gezien je situatie kun je beter voor de vaste baan gaan en eens serieus gaan kijken naar je uitgaven. Daar is waarschijnlijk een hoop winst te halen.
Eens maar ik denk wel dat je beeld van midlance wat verouderd is, laatst hoorde ik van 3500 bruto per maand wanneer iemand op de bank zat met maar een paar jaar ervaring (even bijkomende midlance kosten niet meegerekend die je volgens mij wel een paar maanden kunt uitstellen) in de backend. Daarnaast lijkt plaatsing momenteel ook wel redelijk gegarandeerd te zijn, je kunt natuurlijk ook switchen als die eerste opdracht in kannen en kruiken is.

Die bank zit prijzen worden dus wel wat aantrekkelijker lijkt het. Maar dan nog voel ik mij niet aangetrokken :+

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 05-10-2022 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
Furion2000 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Eens maar ik denk wel dat je beeld van midlance wat verouderd is, laatst hoorde ik van 3500 bruto per maand wanneer iemand op de bank zat met maar een paar jaar ervaring (even bijkomende midlance kosten niet meegerekend die je volgens mij wel een paar maanden kunt uitstellen) in de backend. Daarnaast lijkt plaatsing momenteel ook wel redelijk gegarandeerd te zijn, je kunt natuurlijk ook switchen als die eerste opdracht in kannen en kruiken is.

Die bank zit prijzen worden dus wel wat aantrekkelijker lijkt het. Maar dan nog voel ik mij niet aangetrokken :+
Het is maar net hoe ze het brengen. Ze kunnen bij wijze van spreken ook 5k uitkeren als je op de bank zit maar dat vervolgens verrekenen met de uren die je maakt. Maar het bekt wel lekker richting kandidaten.
Zeker met midlance belangrijk om het contract te lezen hoe ze echt te werk gaan. Vaak is de waarheid minder mooi dan zij schetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35

Nu is mijn vraag dus: om uit deze situatie te ontsnappen met betrekking tot het niet kunnen betalen van de rekeningen, is midlance een (tijdelijk) goede oplossing?
Natuurlijk, let op wanneer je de "bonus" krijgt uitbetaald. Dit ligt per partij anders. Anders zat je nog een tijdje krap bij kas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limaad
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is het niet gebruikelijk dat je je eerste loon bij midlance pas na een paar maanden krijgt uitgekeerd? Dit i.v.m. dat de tussenpartij wacht op het geld van de klant?
Lijkt me dan niet echt een geschikte tijdelijke oplossing voor je, als je nu geld nodig hebt.

Dit, plus wat iedereen hierboven noemt over bestedingsgedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Furion2000 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:00:
Eens maar ik denk wel dat je beeld van midlance wat verouderd is
Het gaat niet om de exacte bedragen. Het is heel simpel; je krijgt een laag bedrag als je op de bank zit, en een hoog bedrag als je gedetacheerd zit. Hoe laag en hoog deze bedragen exact zijn, is iets wat TS moet uitzoeken. Dat weet niemand. Of TS het risico wil nemen dat hij op het lage bedrag zit voor een paar maanden, moet 'ie ook zelf inschatten. Hij heeft financiele issues en geen buffer. Schulden stapelen snel op.

Als het 'lage' bedrag voor hem genoeg is om rond te komen moet 'ie zelf lekker weten wat 'ie doet natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Limaad schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:56:
Is het niet gebruikelijk dat je je eerste loon bij midlance pas na een paar maanden krijgt uitgekeerd?
Meestal ben je 'gewoon' in loondienst. Wat jij beschrijft zijn maatschapsconstructies zoals The Future Group waar je echt zelfstandig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
ryebreadthedude schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:53:

In vaste dienst moet ook wel meer mogelijk zijn dan 4200 trouwens, beetje afhankelijk van je regio.
Let op, hij schrijft netto. En dan is 4200 gigantisch. Dat is rond de 7000 bruto. Een verdubbeling van zijn oude salaris.

@Joeper, zeker dat dit netto is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:02

_Apache_

For life.

99ruud99 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:24:
Met 4200 niet rond kunnen komen en schulden opbouwen, terwijl je auto afbetaald wordt... Dan zou ik eens goed naar uitgaven kijken. Misschien leef je toch wat te breed.

Alles valt of staat met de thuissituatie. Is hij alleen-verdiener voor een huis met pubers, dan is het een ander verhaal als ie alleenstaand is.

4200 bruto, zal iets in de ~2900 netto zijn, daar zal de auto nog van afgaan.
Als je energiecontract afgelopen is, met een jaarlijkse inflatie van 12%, hoge huur / hypotheekrente kan het snel ondersteboven gaan. Zonder dat je financieel gezien echt domme dingen doet.

Dus ja, een jaar geleden had je absoluut gelijk, maar zonder context is hier zo weinig over te zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 05-10-2022 12:42 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JEightyFive
t14wo schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:18:
[...]

Let op, hij schrijft netto. En dan is 4200 gigantisch. Dat is rond de 7000 bruto. Een verdubbeling van zijn oude salaris.

@Joeper, zeker dat dit netto is?
Ik denk dat je verkeerd leest. Hij beschrijft dat het netto betekent dat ie zn boodschappen weer kan betalen. Niet dat die 4200 netto is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:30

Martinspire

Awesomeness

Je hebt een nieuwe baan maar wilt weer wisselen of wat is precies de vraag?

Qua midlance is het wel een mooie constructie. Niet alleen meer transparantie en meer salaris, maar je kunt ook nog gewoon van hun netwerk gebruik maken om leuke opdrachten te vinden die je als freelancer mogelijk nooit had gevonden (ik merk zelf dat bedrijven steeds minder naar freelancers kijken). En je hoeft zelf niet over je uurtarief te onderhandelen, niet iedereen is daar even goed in.

Maar ik weet niet op wat voor termijn je wat zoekt, maar voor midlance wordt een salaris afgesproken wat waarschijnlijk minder is dan wat je nu krijgt, waarbij je daarnaast uitbetaald wordt met bonussen. Echter moet je eerst een opdracht hebben en daar wat uren voor geschreven hebben, voordat ze die bonussen uit gaan betalen.

Dus als je geen buffer hebt, ga je dat met midlance ook niet snel krijgen. Dat basissalaris is vooral om de lichten aan te laten als je even geen opdracht hebt, maar zal geen vetpot zijn. Bovendien wordt niet altijd de hele bonus meteen uitgekeerd, maar krijg je een deel maandelijks of tweemaandelijks en de rest aan het eind van het jaar of iets. Dat is wat ik bij de meeste midlancers heb gezien.

Midlance levert doorgaans wel wat meer op dan vaste dienst, maar heeft wel wat tijd nodig om op gang te komen en bij sommige werkgevers kun je vast ook gewoon 70% verdienen van een mogelijk uurtarief.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
JEightyFive schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:23:
[...]

Ik denk dat je verkeerd leest. Hij beschrijft dat het netto betekent dat ie zn boodschappen weer kan betalen. Niet dat die 4200 netto is.
Toch belangrijk waar de punt precies staat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Nee:
[...] (8 jaar ervaring in frontend, 3500 bruto per maand). [...]

Hij zegt het wat krom maar het 'netto' slaat hier niet op het bedrag. Het zou ook onlogisch zijn het eerste bedrag bruto te vermelden en het 2e netto. Dan zou het echt een immense stap zijn.

Edit: Ah, spuit 11, sorry.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Mijn vraag is allereerst: waarom verdien je zo weinig?

Volgens een onderzoek voor het jaar 2022 zouden dit de salarissen moeten zijn voor front-end developers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKSGzLPjAvSX_A_p48BiZORaEBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fOxsAwvUU7wMIOBvOObTgHvw.png?f=fotoalbum_large

(Bron: onderzoek van 2022 van That Recruitment Company.)

Je zou bruto boven de 5000 uit moeten komen, en dan zit je op veel plekken in het land nog aan de lage kant. Mogelijk dat je in goedkopere regio's van het land (Groningen, Limburg, Overijssel) bij 4500 begint, maar ik krijg de indruk dat jij jezelf mogelijk te makkelijk en te goedkoop wegzet.

En ik zou ook kijken naar je kosten. Welke schulden heb je en waarom? Met 8 jaar ervaring zou je een hypotheek kunnen hebben, maar verder? Heb je een te dure auto gekocht op afbetaling? Persoonlijke leningen lopen? Credit cards?

In dat geval heb je een gat en dat kan je op twee manieren aanpakken:
  1. Je uitgaven beperken;
  2. Je inkomsten vergroten.
Dus dan doe je allebei. Budgetteer alles wat je uitgeeft, iedere euro. Je gaat niet meer uit eten, niet meer stappen, geen games kopen, geen nieuwe telefoon. Back to basics. Zet je creditcard uit. Geen Netflix en Spotify meer. Geen impulsaankopen via Amazon. Bel een rondje langs alle dienstverleners (warmte, elektra, internet, mobiel, verzekeringen) en ga afdingen.

Stel (en ik zeg niet dat dit zo is): Iemand leeft ver boven zijn/haar/hen stand en heeft een auto van 50.000 euro gekocht op afbetaling (tegen rente). Dan zou ik die auto per direct verkopen en de schuld in 1 keer afbetalen, en koop vervolgens gewoon een fijne Japanse auto uit 2012.

Ja, een baan met meer geld maakt het makkelijker. Maar midlance is niet altijd de oplossing, aangezien je (meestal) heel weinig verdient als er geen werk is. Dat brengt veel risico met zich mee. Maar midlance bedrijven zijn ook bereid te praten is mijn ervaring, je kan ze gewoon aangeven dat je een buffer nodig hebt. Ik zou het midlance bedrijf gewoon vertellen: "Ik moet nog X aan schulden aflossen en ik heb een buffer van 15.000 euro nodig voordat ik kan tekenen. Als je een signing-bonus uitkeert van eenmalig 15k dan kan ik het overwegen."

Ik zou eerder kijken naar werk waar je betaald wordt voor wat je waard bent. Als jij jezelf als goede senior kan wegzetten (HTML, CSS, JavaScript, TypeScript, en een framework of library zoals React, Angular, Vue.js, etc.) dan hoor je in de polygoon van Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, en Amersfoort makkelijk 5500 te kunnen verdienen.

En ik ken ook mensen die daar nog heel erg ver boven zitten.

Freelance (of midlance) zou ik pas aanraden zodra jij een buffer hebt opgebouwd van 5 keer je maandlasten bovenop een "emergency fund" van 10.000 euro. Want er zitten gewoon risico's aan vast die je moet kunnen opvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 11:49

Ik kan mij ook zomaar voorstellen dat hij bijvoorbeeld in een echtscheiding is terecht gekomen, en nu ex-partner flink moet betalen, terwijl hij ook nog de hypotheek nu alleen moet ophoesten.

Ondanks dat het altijd een goed advies is om de uitgaven een keer goed tegen het licht te houden, zijn er ook genoeg situaties te bedenken waardoor je aan het eind van je salaris nog een stukje maand over houdt.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
@Joeper ik ken niet je hele situatie natuurlijk, maar ik zou risico zwaar meewegen in je besluit. Midlance kan voor je werken maar alleen als je ook echt op opdracht zit. En daar heb je zelf niet alle controle over.

Wellicht nog een ander idee: neem de baan voor 4200 en pak in de avonden/weekenden wat klusjes als freelancer op (als je situatie dat toelaat natuurlijk).

Veel succes, hoop voor je dat je snel weer schuldenvrij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijn-naam
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-10-2022
Midlance biedt wat zekerheid, maar toont ook aan wat je daadwerkelijk waarde kan zijn. Persoonlijk heb ik mijzelf uit een midlance constructie gekocht. Zeker rondom leaseauto's waag je jezelf snel op glad terrein, maar ook laptops e.d. betaal je uit je eigen portemonee over het algemeen.. en waarom?? De klant heeft ze voor je klaar liggen hoor.. Het feit dat je denkt dat een midlance partij jou een laptop en auto zou geven is voor mij een trigger. Ik denk dat het realistisch is dat je niet precies begrijpt waar die kosten gemaakt zijn en wie de kosten pakt. Die kosten vormen zich tot een mooie ketting. Ik ben hier zelf ook te simpel in gestapt.

Ik ga persoonlijk in resetmodus nu. Ik kon mezelf net uitkopen van de midlance partij en ga nu goed genoeg verdienen, geen grove variabele bonussen en geen strings attached. Ik begin vrijwel weer van scratch financieel en moet starten met een ov. Mogelijk waag ik mij tot een roestbak met een jaar apk, voor max 750 euro. Vanuit daar is mijn doel om 10% over te houden om in mijn spaarpot te duwen, iedere maand. Lukt dat niet? Dan ga ik mijn levensstijl aanpassen. Ik heb dure lasten voortkomend uit betere tijden. Het kan niet anders.

Mijn advies zou zijn om die 4200 te pakken of een freelance opdracht te pakken met wat maanden op contract.. Je kan je verdiepen in het kostenplaatje van accountants, brokers, verzekeringen rondom een basisloon fallback etc.(klinkt midlance toch?) Maar waarom zou je dat proces niet ingaan vanuit een comfort zone waarin je net genoeg verdient. Pratend met collega's (mogelijk ook freelance) die jou kunnen steunen. Geloof mij die kleine schulden kun je rustig terugverdienen. Je gezondheid, energie en levenslust komt niet uit de portemonee. Zorg dat je geld opzij kan zetten en anders ga je lasten verlagen. Meer geld, komt met meer druk. Zowel freelance als midlance ga je jezelf branden als je langdurig in het ziektebed komt. Lease auto nu? Probeer hem non-stop te slijten aan collega's, die luxe last moet weg kunnen.

Uiteraard, ik ken je situatie niet precies. Maar het klinkt super herkenbaar. Kies voor jezelf en kies voor duidelijkheid. Waag je niet aan meer verdienen, want je moet altijd inleveren om daar weer vanaf te komen. Midlance is een systeem dat top werkt in een happy flow, maar een nachtmerrie als je even uit de pas loopt.

[ Voor 3% gewijzigd door mijn-naam op 06-10-2022 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:37
mijn-naam schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:48:
Midlance biedt wat zekerheid, maar toont ook aan wat je daadwerkelijk waarde kan zijn. Persoonlijk heb ik mijzelf uit een midlance constructie gekocht. Zeker rondom leaseauto's waag je jezelf snel op glad terrein, maar ook laptops e.d. betaal je uit je eigen portemonee over het algemeen.. en waarom?? De klant heeft ze voor je klaar liggen hoor.. Het feit dat je denkt dat een midlance partij jou een laptop en auto zou geven is voor mij een trigger. Ik denk dat het realistisch is dat je niet precies begrijpt waar die kosten gemaakt zijn en wie de kosten pakt. Die kosten vormen zich tot een mooie ketting. Ik ben hier zelf ook te simpel in gestapt.

Ik ga persoonlijk in resetmodus nu. Ik kon mezelf net uitkopen van de midlance partij en ga nu goed genoeg verdienen, geen grove variabele bonussen en geen strings attached. Ik begin vrijwel weer van scratch financieel en moet starten met een ov. Mogelijk waag ik mij tot een roestbak met een jaar apk, voor max 750 euro. Vanuit daar is mijn doel om 10% over te houden om in mijn spaarpot te duwen, iedere maand. Lukt dat niet? Dan ga ik mijn levensstijl aanpassen. Ik heb dure lasten voortkomend uit betere tijden. Het kan niet anders.

Mijn advies zou zijn om die 4200 te pakken of een freelance opdracht te pakken met wat maanden op contract.. Je kan je verdiepen in het kostenplaatje van accountants, brokers, verzekeringen rondom een basisloon fallback etc.(klinkt midlance toch?) Maar waarom zou je dat proces niet ingaan vanuit een comfort zone waarin je net genoeg verdient. Pratend met collega's (mogelijk ook freelance) die jou kunnen steunen. Geloof mij die kleine schulden kun je rustig terugverdienen. Je gezondheid, energie en levenslust komt niet uit de portemonee. Zorg dat je geld opzij kan zetten en anders ga je lasten verlagen. Meer geld, komt met meer druk. Zowel freelance als midlance ga je jezelf branden als je langdurig in het ziektebed komt. Lease auto nu? Probeer hem non-stop te slijten aan collega's, die luxe last moet weg kunnen.

Uiteraard, ik ken je situatie niet precies. Maar het klinkt super herkenbaar. Kies voor jezelf en kies voor duidelijkheid. Waag je niet aan meer verdienen, want je moet altijd inleveren om daar weer vanaf te komen. Midlance is een systeem dat top werkt in een happy flow, maar een nachtmerrie als je even uit de pas loopt.
Waarom zou je je uit een midlance constructie moeten kopen? Je bent toch gewoon in loondienst bij zo'n bedrijf. Dat je een leaseauto en laptop mee moet nemen lijkt me niet heel uniek. Dat kom je ook vaak genoeg tegen in reguliere detachering. Bovendien heb je zelf de keuze om geen lease auto te rijden en niet helemaal los te gaan met hardware aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijn-naam
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-10-2022
retoohs schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

Waarom zou je je uit een midlance constructie moeten kopen? Je bent toch gewoon in loondienst bij zo'n bedrijf. Dat je een leaseauto en laptop mee moet nemen lijkt me niet heel uniek. Dat kom je ook vaak genoeg tegen in reguliere detachering. Bovendien heb je zelf de keuze om geen lease auto te rijden en niet helemaal los te gaan met hardware aanschaffen.
Ik ben nog nooit in de situatie geweest waar ik een auto of laptop moest meenemen.De laptop inclusief wat software werd verplicht opgelegd. Die was gewoon goed, ga ook geen light versies kopen om kosten te drukken. De verplichting was al zot. Direct een verplicht contract met het bedrijf, of het nou 1500 of 2500 was.

De auto ben ik te vluchtig doorheen gegaan, mede door het ontbreken van een aantal benoemde bijlages. Ook was er geen intentie om vervroegd te vetrekken, ik probeerde enkel iets vergelijkbaars terug te krijgen als wat ik in moest leveren. Ik was hier ongezond gewend aan luxe die niet paste in mijn financiele plaatje.

Mijn punt is vooral dat de aanmaker van dit topic deze 2 onderdelen benoemd als een plus bij midlance. Iets waar ik in mijn onnozelheid te makkelijk naar gekeken heb. Dit kostte mij leergeld in het afkopen. Ik proef aan de formulering dat het door hem/haar wellicht ook te rooskleurig gezien word. Persoonlijk geleerd nu dat leaseauto’s e.d. een ketting is om een stap terug te doen uit dergelijke detacherings vormen.
Een luxe die ik niet gezond acht voor mensen die het financieel zwaar hebben. De keuze is inderdaad vrij, maar niet iedereen is even goed om die te herkennen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
Van wat ik weet & gehoord heb, is dat veel midlance partijen behoorlijk wat adders onder het gras hebben. Er zijn idd een paar partijen die het wat beter geregeld hebben, maar genoeg cowboy's die het mooier doen lijken dan wat het is.

Volgende punten:
  • Hoe hoog is de standaard maandelijkse vergoeding (want dat is eigenlijk de enige 100% zekerheid die je bij midlance krijgt)?
  • Is het idd een vergoeding, of een lening? Bij een aantal midlance partijen moet je de standaard vergoeding eerst terugbetalen zodra je op een project/inzet zit.
  • Hoe berekenen ze de bonus? En hoe transparant zijn ze daar echt in? (je hebt ook partijen die dit niet netjes doen, en je gelijk krijgen is dan meestal erg moeilijk, zoek in dit forum maar even op een redelijk recent topic over midlancen)
  • Vakanties zijn meestal onbetaald (niet eens de standaard vergoeding)
  • Vakantiegeld zit in je uurloon/standaard maandelijkse vergoeding, dus in mei krijg je niets
  • Ziek worden: als je geluk hebt krijg je meteen (en alleen) de basisvergoeding. Maar vaak wordt er ook gebruik gemaakt van wachtdagen en als je dan een dagje eruit ligt krijg je meteen helemaal niets voor die dag.
  • Leuke toevoeging: berekening van de bonus in combinatie met vakantiedagen / ziekdagen: er zijn constructies waardoor je hierdoor dus geld gaat mislopen (vaak expres zo gedaan en krijg je dus rare situaties dat iedereen aan het einde van het jaar meteen alle vrije dagen opneemt)
  • De standaard dingen die werknemers krijgen, krijg je dus niet. Je hebt/krijgt geen recht op bijzonder verlof, ouderschapsverlof, etc. Voor heel veel regelingen vis je dus achter het net (of krijg je heel misschien alleen de standaard vergoeding)
  • Sociale zekerheid is opgehangen aan de standaard vergoeding, en wanneer je het nodig hebt krijg je dus het minimum.
  • Pensioen, lease, reiskosten, opleidingskosten, overige kosten zijn allemaal voor eigen rekening
  • Je moet al je eigen spullen zelf bekostigen (laptop, mobiel, lease, etc.). Als je het voor je werk nodig hebt kan je hoogstens het nog btw-vrij aanschaffen, maar je betaald er altijd zelf voor.
  • Verzekeringen (aanvullende en overige) zijn voor eigen rekening (en omdat je het zelf moet doen: ook een heel stuk duurder)
  • Bovenstaande 4 punten verrekenen met het voorberekende bedrag en je zit vaak in de buurt of zelfs op of zelfs onder het maandloon bij een vaste aanstelling.
  • Je bent afhankelijk van tegen het uurtarief waarvoor ze je wegzetten. Als dat laag is, dan ben je slechter af.
  • Wat is er geregeld met concurrentie & relatie bedingen? Meestal zetten ze die sneaky dicht om te voorkomen dat je gaat freelancen.
Mijn advies: reken het allemaal even goed door en weeg ook vooral de risico's tegen mekaar af. Midlance klinkt leuk, maar zodra het misgaat sta je er ook meteen een heel stuk slechter voor.

Stukje eigen ervaring: Met een midlance partij gesproken en ook de arbeidsvoorwaarden + wat loonstrookjes gekregen op basis van een uurloon. Zag er op zich leuk uit, totdat ik ging doorrekenen en de voorwaarden goed doorlas. En wat ik daar zag was mijns insziens niet netjes:
  • Hoog bruto maandsalaris, maar: geen pensioen, sociale lasten/verzekeringen, reiskosten & verzekeringen
  • Strikt concurrentiebeding van 1 jaar. En leuk dat de manager dan zegt dat zoiets toch geen stand houdt voor de rechter. Echter weet wel dat je zowieso dan moet gaan procederen (wat weer tijd, energie en geld kost). Plus concurrentiebedingen houden voor topfuncties (die theoretisch eenzelfde hoog salaris krijgen als bij de bruto midlance) beter stand. Een opmerking van mij om het dan maar eruit te halen werd met een lulreden van "dit zijn we nu eenmaal verplicht" geweigerd.
  • Via via heb ik gehoord dat een aantal van hun midlancers op zoek zijn naar wat anders, dus het verhaal van iedereen heeft het naar hun zin in hun midlance is onzin
  • Aanvulling op het bovenstaande: een aantal zijn idd gaan midlancen om uiteindelijk ook te gaan freelancen. Maar die zouden blij genoeg zijn met de constructie dat ze bij het bedrijf gebleven zijn. Het vorige puntje + concurrentie beding doet mij anders voorkomen. Klinkt ook alsof @mijn-naam dat heeft moeten afkopen om van zijn midlance partij af te komen.
  • Doorrekenen van de loonstroken (heb er 4 gekregen) leverde ook een interessant resultaat op: bij 2 zou ik er onder de streep op achteruit gaan, bij 1tje gelijk spelen en slechts bij 1 (degene met het hoogste uurloon) zou ik er echt op vooruit gaan. Laatste had een uurtarief dat meer voor consultancy op management niveau lag, dus ook niet heel erg realistisch voor iemand die meer uitvoering werk zou gaan doen
  • Ziek? Eerste paar dagen zijn onbetaald (wachttijd), daarna meteen terug op basissalaris. Langer dan 4 weken ziek: alle extra onkostenvergoedingen, regelingen + lease komen automatisch te vervallen.
Kortom: midlance klinkt leuk, maar er zitten ook heel veel adders onder het gras. Kijk je niet blind op het hoge bruto loon dat ze schijnbaar aanbieden. Reken het door voor onder de streep en kijk of je dan idd erop vooruit gaat.
Bedenk je ten slotte of de midlance partij hun percentage waard is in verhouding tot wat ze doen en hoe weinig risico ze hoeven te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59

Yucon

*broem*

Chromoris schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 00:12:
Van wat ik weet & gehoord heb, is dat veel midlance partijen behoorlijk wat adders onder het gras hebben. Er zijn idd een paar partijen die het wat beter geregeld hebben, maar genoeg cowboy's die het mooier doen lijken dan wat het is.
Goede punten allemaal. Eigenlijk is het ook best simpel: algemeen genomen is het zo dat die midlancebrokers slimmer zijn dan jij en ik. Of misschien is sluwer een beter woord, dus als er op bepaalde punten twijfelgevallen zijn zullen die .over het algemeen nadelig uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
De topicstarter zit vermoedelijk alweer op 20 andere sites om nieuwe adviezen te vragen aangezien er hier weinig reactie te zien is.

Zonder verdere inbreng is het wel heerlijk brainstormen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door ucsdcom op 07-10-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Blue-eagle schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:20:

Volgens een onderzoek voor het jaar 2022 zouden dit de salarissen moeten zijn voor front-end developers.

[Afbeelding]

Je zou bruto boven de 5000 uit moeten komen, en dan zit je op veel plekken in het land nog aan de lage kant. Mogelijk dat je in goedkopere regio's van het land (Groningen, Limburg, Overijssel) bij 4500 begint, maar ik krijg de indruk dat jij jezelf mogelijk te makkelijk en te goedkoop wegzet.
Heb je ook een link naar het onderzoek zelf?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 06:48

Sebazzz

3dp

Van wat ik weet & gehoord heb, is dat veel midlance partijen behoorlijk wat adders onder het gras hebben.
Al met al dus wel een aantrekkelijke constructie dus waarbij jij de flexibiliteit van freelance mist maar wel de lasten van freelance hebt :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:18
Even de moraalridder uithangen hier:
Je hebt getekend voor een nieuwe baan, geef dit in ieder geval een kans. Ontdek hoe leuk je collega's en de opdrachten zijn en bewijs je waarde aan dit bedrijf.

Opnieuw van werkgever veranderen kan altijd nog, Midlance loopt niet weg.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t14wo
bregweb schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:03:
Even de moraalridder uithangen hier:
Je hebt getekend voor een nieuwe baan, geef dit in ieder geval een kans. Ontdek hoe leuk je collega's en de opdrachten zijn en bewijs je waarde aan dit bedrijf.

Opnieuw van werkgever veranderen kan altijd nog, Midlance loopt niet weg.
Reageren heeft niet zoveel zin, aangezien TS speciaal hiervoor geregistreerd is en 5 minuten na posten van topic voor het laatst online geweest is. Helaas gebeurt dat steeds vaker op Tweakers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[Afbeelding]

Not this shit again. Er zullen vast bedrijven zijn die minimaal 5K betalen voor een senior front-ender, maar dat is gewoon niet de standaard. Dat jij vindt dat je met een grote bek overal terechtkomt tot aan Booking en Netflix aan toe en daar 10-15K per maand aan overhoudt, prima, maar dat geldt niet voor iedereen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
CodeCaster schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:17:
[...]

Not this shit again. Er zullen vast bedrijven zijn die minimaal 5K betalen voor een senior front-ender, maar dat is gewoon niet de standaard. Dat jij vindt dat je met een grote bek overal terechtkomt tot aan Booking en Netflix aan toe en daar 10-15K per maand aan overhoudt, prima, maar dat geldt niet voor iedereen.
Sorry, maar 5k is écht niet exorbitant. Vérre van zelfs. 5k is toch een heel normaal salaris als je een paar jaar ervaring hebt binnen IT? Ieder (middel) groot IT-bedrijf biedt gewoon 5k als je een senior dev functie hebt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

t14wo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:34:
[...]

Sorry, maar 5k is écht niet exorbitant. Vérre van zelfs. 5k is toch een heel normaal salaris als je een paar jaar ervaring hebt binnen IT? Ieder (middel) groot IT-bedrijf biedt gewoon 5k als je een senior dev functie hebt.
In mijn optiek is dat niet normaal, noch minimaal. Als je echt denkt dat elke senior front-ender in het hele land minimaal 5K bruto binnenhaalt, mis je wat verbinding met de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
CodeCaster schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:51:
[...]

In mijn optiek is dat niet normaal, noch minimaal. Als je echt denkt dat elke senior front-ender in het hele land minimaal 5K bruto binnenhaalt, mis je wat verbinding met de realiteit.
Je kan lezen of niet? Ik zeg toch niet elke front-ender? Ik zeg: bij iedere (middel)grote IT-organisatie.
Je doet niet alsof alleen eenhoorns met regenbogen dit salaris verdienen. Er is werkelijk niets bijzonders aan 5000 euro bruto salaris als senior devver.

Natuurlijk bij kleine bedrijven en uitknijpende detacheerders wil het wel eens lager zijn. Maar dat doet niets af aan mijn punt. Waar ik werk is de mediaan zo rond de 5500.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

t14wo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Je kan lezen of niet? Ik zeg toch niet elke front-ender? Ik zeg: bij iedere (middel)grote IT-organisatie.
Je doet niet alsof alleen eenhoorns met regenbogen dit salaris verdienen. Er is werkelijk niets bijzonders aan 5000 euro bruto salaris als senior devver.

Natuurlijk bij kleine bedrijven en uitknijpende detacheerders wil het wel eens lager zijn. Maar dat doet niets af aan mijn punt. Waar ik werk is de mediaan zo rond de 5500.
Vriendelijk toontje hoor! Ik reageer op iemand die claimt dat het gemiddelde minimale bedrag voor een senior front-ender € 75K per jaar zou moeten zijn, en die in het freelancetopic ook meermaals heeft geroepen dat iedere zzp'er makkelijk 10-15K per maand zou moeten kunnen omzetten.

En daar reageer ik dus steevast op dat dat onzin is. Ja, die klussen zijn er, maar die klussen zijn niet overal, niet voor iedereen weggelegd en de ene senior is de andere niet.

Dus het is, zonder enige kennis over de woonplaats en kennis en kunde van TS, onmogelijk om te roeptoeteren dat hij wel gek zou zijn om voor "slechts" 4200 in de maand aan de slag te willen:
Je zou bruto boven de 5000 uit moeten komen, en dan zit je op veel plekken in het land nog aan de lage kant. Mogelijk dat je in goedkopere regio's van het land (Groningen, Limburg, Overijssel) bij 4500 begint
Nogmaals: ik vind dit je reinste, wereldvreemde onzin, en het beledigend om te beweren dat dit waar zou zijn.

En dat staat verder los van wat ik van dergelijke tarieven vind.

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 07-10-2022 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

t14wo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Ik zeg toch niet elke front-ender? Ik zeg: bij iedere (middel)grote IT-organisatie.
Dat ze het bieden aan senior dev engineers die door de sollicitatieprocedure komt, prima. Maar vergis je niet, velen die zich senior wensen te noemen zijn het niet en vallen bij een beetje Codility hard door de mand. Ik denk dat @CodeCaster dat ook bedoelt, er is echt een ondergrens aan je skills om dit soort bedragen binnen te fietsen.

Dan zie ik ook nog minimaal 50K voor een junior developer staan, dat is natuurlijk helemaal koekkoek. Daar kun je elke gracht in Amsterdam mee dempen, met juniors. En ook daar zit een flinke curve in als je het over skills hebt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:38:
[...]

Heb je ook een link naar het onderzoek zelf?
Heb hem online gezet: https://pdfhost.io/v/fJKXKxTlX_TRC_Salary_Survey_2223
[...]

Het is een marktonderzoek. Het zijn niet enkel de grotere bedrijven. Ik verdiende als senior bij een middelgroot bedrijf (tot 100 werknemers) al €4500 in 2014.

€5k Is vandaag de dag aan de lage kant voor een senior. Als je dat niet krijgt dan moet je misschien eens om je heen gaan kijken, want je verdient veel meer en gaat dat ook makkelijk kunnen krijgen bij andere bedrijven.

Het laagste wat ik tegenwoordig zie voor seniors is €6000 bruto per maand. Het gemiddelde wat ik zie voor seniors is €7500 bruto per maand. Het hoogste wat ik zie is €20.000 bruto per maand. Het hoogste wat ik zelf heb verdiend in loondienst kwam neer op grofweg €12.000 bruto per maand.

Dus nee, je hebt geen "grote bek" nodig, en ook geen grote/dure bedrijven. Die €5k verdien je ook bij MKBers die niet 20 jaar achter de feiten aanlopen.

Ik snap het wel hoor, agreeable pushovers die "loyaliteit" als een kwaliteit zien vinden geld "niet belangrijk" maar voelen zich toch enorm aangevallen als ze zien dat ze heel erg worden onderbetaald.

Twee mensen die hetzelfde werk doen en bij dezelfde baas beginnen voor €32.000 bruto per jaar. Na 20 jaar heeft de loyale zittenblijver gemiddeld +3% per jaar opgebouwd en de persoon die niet stilzit gemiddeld +8%.

32000 * 1,03 ^ 20 = €57.795 bruto per jaar (±€4.500 bruto per maand)
32000 * 1,08 ^ 20 = €149.150 bruto per jaar (±€11.500 bruto per maand)

Laat het ietsje meer zijn voor de eerste, of ietsje minder zijn voor de laatste. Prima. Dan is €5k inderdaad onvoorstelbaar, laat staan dat €5k zelfs de ondergrens is.

Overigens: gemiddeld +3% per jaar halen bij dezelfde werkgever over 10+ jaar tijd is vaak niet realistisch. Dat komt gemiddeld vaak veel lager uit. Sommige jaren "het gaat niet zo goed met het bedrijf" en je krijgt niks, soms "opbouwende kritiek" en je krijgt maar +1%, etc. – zéker in die gevallen loont het (financieel–en dat is niet het enige argument natuurlijk) om met enige regelmaat te wisselen van werkgever.

Dus nee, €5k als senior is niet veel. Het is gewoon laag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Blue-eagle schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:36:
Het laagste wat ik tegenwoordig zie voor seniors is €6000 bruto per maand. Het gemiddelde wat ik zie voor seniors is €7500 bruto per maand. Het hoogste wat ik zie is €20.000 bruto per maand. Het hoogste wat ik zelf heb verdiend in loondienst kwam neer op grofweg €12.000 bruto per maand.
Dat zijn écht geen normale of gemiddelde bedragen. Dat jij die ziet, zegt meer over jouw klanten dan over de markt als geheel.

Aan de andere kant kan ik dan de miljarden wel begrijpen die banken en verzekeraars verspillen aan het elk jaar opnieuw opbouwen van hun sites en apps met nog minder functionaliteiten dan de voorgaande versies.
Dus nee, je hebt geen "grote bek" nodig, en ook geen grote/dure bedrijven. Die €5k verdien je ook bij MKBers die niet 20 jaar achter de feiten aanlopen.
[...]
Ik snap het wel hoor, agreeable pushovers die "loyaliteit" als een kwaliteit zien vinden geld "niet belangrijk" maar voelen zich toch enorm aangevallen als ze zien dat ze heel erg worden onderbetaald.
:') Het is verder totaal niet op mij van toepassing, ik ben zzp'er en niet bepaald aan de front-end.
Dus nee, €5k als senior is niet veel. Het is gewoon laag.
Voor een béétje baan op hbo-niveau met pak 'm beet 5-10 jaar ervaring is 5K een goed salaris.

Ik denk nog steeds dat als je denkt dat elke senior developer 5K verdient of hoort te verdienen, ongeacht diens daadwerkelijke kwalificaties én woonplaats+actieradius, dan mis je écht een stukje binding met de realiteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-09 11:46

[Afbeelding]

Lollig dat ze dan zelf een vacature op hun website hebben staan voor een "medior/senior backend developer" die onder hun "av min salary" aangeboden wordt.

Dit onderzoek strookt niet echt met wat ik in de praktijk ben tegengekomen vorig jaar toen ik een andere baan zocht en vond, en het klopt ook niet met de aanbiedingen die ik nu op Linkedin naar me toe geslingerd krijg. En het klopt ook niet als ik bij vacatures ga kijken die een salaris hebben gespecificeerd. Dat kan allemaal aan mij liggen uiteraard, maar ik neem het alsnog met een korreltje zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben er ff doorheen gescrold maar ik zie nergens waar die jaarbedragen op gebaseerd zijn?
Stel het is incl 13e maand en vakantiegeld...dan is 60k op jaarbasis een brutosalaris van net geen 4300 euro.....

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
CodeCaster schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:21:
[...]

Vriendelijk toontje hoor! Ik reageer op iemand die claimt dat het gemiddelde minimale bedrag voor een senior front-ender € 75K per jaar zou moeten zijn, en die in het freelancetopic ook meermaals heeft geroepen dat iedere zzp'er makkelijk 10-15K per maand zou moeten kunnen omzetten.

En daar reageer ik dus steevast op dat dat onzin is. Ja, die klussen zijn er, maar die klussen zijn niet overal, niet voor iedereen weggelegd en de ene senior is de andere niet.

Dus het is, zonder enige kennis over de woonplaats en kennis en kunde van TS, onmogelijk om te roeptoeteren dat hij wel gek zou zijn om voor "slechts" 4200 in de maand aan de slag te willen:

[...]

Nogmaals: ik vind dit je reinste, wereldvreemde onzin, en het beledigend om te beweren dat dit waar zou zijn.

En dat staat verder los van wat ik van dergelijke tarieven vind.
Mijn toon is niet vriendelijk terwijl je mij beschuldigt van “geen verbinding met realiteit”?

Maar gelukkig is je hele mening gebaseerd op iekans anders. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

We gaan richting recessie. Dat betekent dat er minder geld uitgegeven wordt aan grote projecten, en dan vliegen de freelancers er eigenlijk altijd als eerste uit - want dat zijn de duurste en de meest flexibele krachten. Geldt uiteraard ook voor midlancers. In een functie bij en detacheerder heb je daar al midner last van, in een vaste baan nog veel minder.

Als je zekerheid wilt, plus je weet dat je buffer het niet toelaat om te gaan midlancen, wat is dan nog je overweging om het evt alsnog te doen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:30

Martinspire

Awesomeness

Volgende punten:
  • Hoe hoog is de standaard maandelijkse vergoeding (want dat is eigenlijk de enige 100% zekerheid die je bij midlance krijgt)?
  • Is het idd een vergoeding, of een lening? Bij een aantal midlance partijen moet je de standaard vergoeding eerst terugbetalen zodra je op een project/inzet zit.
  • Hoe berekenen ze de bonus? En hoe transparant zijn ze daar echt in? (je hebt ook partijen die dit niet netjes doen, en je gelijk krijgen is dan meestal erg moeilijk, zoek in dit forum maar even op een redelijk recent topic over midlancen)
  • Vakanties zijn meestal onbetaald (niet eens de standaard vergoeding)
  • Vakantiegeld zit in je uurloon/standaard maandelijkse vergoeding, dus in mei krijg je niets
  • Ziek worden: als je geluk hebt krijg je meteen (en alleen) de basisvergoeding. Maar vaak wordt er ook gebruik gemaakt van wachtdagen en als je dan een dagje eruit ligt krijg je meteen helemaal niets voor die dag.
  • Leuke toevoeging: berekening van de bonus in combinatie met vakantiedagen / ziekdagen: er zijn constructies waardoor je hierdoor dus geld gaat mislopen (vaak expres zo gedaan en krijg je dus rare situaties dat iedereen aan het einde van het jaar meteen alle vrije dagen opneemt)
  • De standaard dingen die werknemers krijgen, krijg je dus niet. Je hebt/krijgt geen recht op bijzonder verlof, ouderschapsverlof, etc. Voor heel veel regelingen vis je dus achter het net (of krijg je heel misschien alleen de standaard vergoeding)
  • Sociale zekerheid is opgehangen aan de standaard vergoeding, en wanneer je het nodig hebt krijg je dus het minimum.
  • Pensioen, lease, reiskosten, opleidingskosten, overige kosten zijn allemaal voor eigen rekening
  • Je moet al je eigen spullen zelf bekostigen (laptop, mobiel, lease, etc.). Als je het voor je werk nodig hebt kan je hoogstens het nog btw-vrij aanschaffen, maar je betaald er altijd zelf voor.
  • Verzekeringen (aanvullende en overige) zijn voor eigen rekening (en omdat je het zelf moet doen: ook een heel stuk duurder)
  • Bovenstaande 4 punten verrekenen met het voorberekende bedrag en je zit vaak in de buurt of zelfs op of zelfs onder het maandloon bij een vaste aanstelling.
  • Je bent afhankelijk van tegen het uurtarief waarvoor ze je wegzetten. Als dat laag is, dan ben je slechter af.
  • Wat is er geregeld met concurrentie & relatie bedingen? Meestal zetten ze die sneaky dicht om te voorkomen dat je gaat freelancen.
Mijn advies: reken het allemaal even goed door en weeg ook vooral de risico's tegen mekaar af. Midlance klinkt leuk, maar zodra het misgaat sta je er ook meteen een heel stuk slechter voor.

Stukje eigen ervaring: Met een midlance partij gesproken en ook de arbeidsvoorwaarden + wat loonstrookjes gekregen op basis van een uurloon. Zag er op zich leuk uit, totdat ik ging doorrekenen en de voorwaarden goed doorlas. En wat ik daar zag was mijns insziens niet netjes:
  • Hoog bruto maandsalaris, maar: geen pensioen, sociale lasten/verzekeringen, reiskosten & verzekeringen
  • Strikt concurrentiebeding van 1 jaar. En leuk dat de manager dan zegt dat zoiets toch geen stand houdt voor de rechter. Echter weet wel dat je zowieso dan moet gaan procederen (wat weer tijd, energie en geld kost). Plus concurrentiebedingen houden voor topfuncties (die theoretisch eenzelfde hoog salaris krijgen als bij de bruto midlance) beter stand. Een opmerking van mij om het dan maar eruit te halen werd met een lulreden van "dit zijn we nu eenmaal verplicht" geweigerd.
  • Via via heb ik gehoord dat een aantal van hun midlancers op zoek zijn naar wat anders, dus het verhaal van iedereen heeft het naar hun zin in hun midlance is onzin
  • Aanvulling op het bovenstaande: een aantal zijn idd gaan midlancen om uiteindelijk ook te gaan freelancen. Maar die zouden blij genoeg zijn met de constructie dat ze bij het bedrijf gebleven zijn. Het vorige puntje + concurrentie beding doet mij anders voorkomen. Klinkt ook alsof @mijn-naam dat heeft moeten afkopen om van zijn midlance partij af te komen.
  • Doorrekenen van de loonstroken (heb er 4 gekregen) leverde ook een interessant resultaat op: bij 2 zou ik er onder de streep op achteruit gaan, bij 1tje gelijk spelen en slechts bij 1 (degene met het hoogste uurloon) zou ik er echt op vooruit gaan. Laatste had een uurtarief dat meer voor consultancy op management niveau lag, dus ook niet heel erg realistisch voor iemand die meer uitvoering werk zou gaan doen
  • Ziek? Eerste paar dagen zijn onbetaald (wachttijd), daarna meteen terug op basissalaris. Langer dan 4 weken ziek: alle extra onkostenvergoedingen, regelingen + lease komen automatisch te vervallen.
Kortom: midlance klinkt leuk, maar er zitten ook heel veel adders onder het gras. Kijk je niet blind op het hoge bruto loon dat ze schijnbaar aanbieden. Reken het door voor onder de streep en kijk of je dan idd erop vooruit gaat.
Bedenk je ten slotte of de midlance partij hun percentage waard is in verhouding tot wat ze doen en hoe weinig risico ze hoeven te dragen.
Er zijn een aantal midlance bedrijven die je inderdaad niet moet gaan binnenwandelen, maar ik zie wel degelijk midlancers die anders zijn op basis van de genoemde punten.

Ik zal niet overal op in gaan, het klopt dat sommige midlancers zijn gewoon echt bizar met hun regels, maar dat is mijns inziens niet de meerderheid. Er zijn er wel degelijk die eigenlijk detachering doen, met wat meer transparantie richting uurtarief en een betere beloning die daaraan gekoppeld wordt. Het verschil zit een beetje of het midlance is vanuit detachering gekeken (dus mensen in dienst) of eigenlijk een verkapte ZZP oplossing is. Een paar dingen:

Vakantiedagen hebben inderdaad invloed op hoeveel je krijgt uitgekeerd, maar in principe doet een normale detacheerder dat gewoon van de winst die ze op hun werknemers maken. Nu je meer krijgt uitgekeerd en je op basis van geboekte uren uitgekeerd krijgt, is je vakantie van invloed op je beloning. Dat lijkt me logisch eigenlijk. Maar bij wat ik ben tegengekomen heb je wel degelijk recht op vrije dagen en ouderschapsverlof e.d. Ook pensioenen en verzekeringen hoef je lang niet altijd zelf te doen. Ja dat gaat van je percentage af, maar ook dat is bij niet elke midlancer hetzelfde. De een doet 70/30, maar er zijn er ook met 80/20 of 60/40. Ik heb het idee dat 70/30 wel industriestandaard gaat worden. Dan wordt er met 15% een potje opgemaakt met wat er verder nog aan kosten zijn (bv opdrachten zoeken en HR van betalen), en 15% is dan pure winst. De overige 70% is voor de medewerker waar dus inderdaad auto, pensioen, verzekering van betaald wordt, maar dan is dat wel gewoon al afgerekend en geregeld.

Iets wat je kunt vragen is of ze zelf hun overeenkomst maken of op basis van een gemeenschappelijke CAO. Want daarmee worden wel bepaalde voorwaarden gelijk getrokken met wat gebruikelijk is.

Dat is ook waarom ik de opmerking hierboven dat je een financiële buffer moet hebben, ook wel opvallend vond. Want je basisloon moet al gewoon redelijk dekkend zijn en de bonussen en de transparantie van hoe alles wordt berekent. Waar je wel rekening mee moet houden is dat niet alles meteen wordt uitbetaald. Sommigen hanteren een jaarlijks of in ieder geval periodiek potje.

Kortom: goed kijken en overwegen, sommige partijen zijn schimmig, maar dat heb je eigenlijk overal wel. Belangrijk is dat ze transparant zijn en dat de contacten voor opdrachten goed zijn zodat je ook bij goede opdrachten terecht kunt die bij je passen. Midlance is vooral als je detachering leuk vind, maar een betere beloning wilt of meer transparantie en wat makkelijker in salaris omhoog gaat zonder dat je er zelf om hoeft te smeken (want als ze een hoger tarief regelen, ga jij ook gewoon omhoog). Rijk worden ga je er ook niet van worden, maar ik zie dit best wel impact hebben hoe in de toekomst veel detachering wordt gedaan. Deze directe relatie met je uurtarief is gewoon heel eerlijk en overzichtelijk. Hoe het verder wordt uitgekeerd en wat ze wel of niet doen is natuurlijk iets wat je goed moet bekijken.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
purplevendetta schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:03:
[...]
Dit onderzoek strookt niet echt met wat ik in de praktijk ben tegengekomen vorig jaar toen ik een andere baan zocht en vond, en het klopt ook niet met de aanbiedingen die ik nu op Linkedin naar me toe geslingerd krijg. En het klopt ook niet als ik bij vacatures ga kijken die een salaris hebben gespecificeerd. Dat kan allemaal aan mij liggen uiteraard, maar ik neem het alsnog met een korreltje zout.
Same here. Meeste ervaren developers die ik ken zitten tussen de 4k en 5k per maand. Er zijn uiteraard altijd uitschieters, maar die hebben vaak een bijzondere positie binnen het bedrijf en zijn eigenlijk niet puur developer meer.

Kennis van me is een tijdje deel van het management team geweest. In de praktijk is hij senior developer, maar hij heeft nog steeds de perks van die periode. De rest verdient dat geld echter niet.

Zelf heb ik wel een serieuze aanbieding gehad om lead developer te worden. Zou ik ook wat meer kunnen verdienen. Maar het voelde op de 1 of andere manier niet helemaal goed toen ik daar op gesprek was. Mijn huidige werk is een stuk relaxter heb ik het idee.

Tuurlijk, ga je richting management dan neemt het salaris ook toe, maar is het dan nog wel terecht om jezelf met andere "gewone" developers te vergelijken?

PS
Het was wel leuk dat ze mij na dat gesprek nog steeds wilden. Ze waren enthousiast. Ik deed het niet slecht blijkbaar. Eerste gesprek in 15 jaar, was doodnerveus _O- Ik heb er iig weer een ervaring bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 07-10-2022 23:04 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Toch ook fijn dat @Joeper ook af en toe nog wat van zich laat horen in het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:52:
Same here. Meeste ervaren developers die ik ken zitten tussen de 4k en 5k per maand. Er zijn uiteraard altijd uitschieters, maar die hebben vaak een bijzondere positie binnen het bedrijf en zijn eigenlijk niet puur developer meer.
De lonen lopen erg uiteen. In het Freelance topic komt 90 euro/uur vaak voorbij. Dat is vergelijkbaar met 6750 in loondienst als je alles meeneemt.

Overheid zit er ook vaak boven. Obv 36 uur en goede secundaire voorwaarden:
https://tweakers.net/carr...e-utrecht-rijkswaterstaat 4k - 6k
PS
Het was wel leuk dat ze mij na dat gesprek nog steeds wilden. Ze waren enthousiast. Ik deed het niet slecht blijkbaar. Eerste gesprek in 15 jaar, was doodnerveus _O- Ik heb er iig weer een ervaring bij.
Tip voor de volgende keer: in plaats van vriendelijk bedanken gewoon een heel hoge looneis neerleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:32:
[...]

Dat zijn écht geen normale of gemiddelde bedragen. Dat jij die ziet, zegt meer over jouw klanten dan over de markt als geheel.
Kom zelf eens met cijfers dan.
Aan de andere kant kan ik dan de miljarden wel begrijpen die banken en verzekeraars verspillen aan het elk jaar opnieuw opbouwen van hun sites en apps met nog minder functionaliteiten dan de voorgaande versies.

[...]

:') Het is verder totaal niet op mij van toepassing, ik ben zzp'er en niet bepaald aan de front-end.
Je klinkt en komt over als iemand die jaloers is dat hij zelf geen fatsoenlijke bedragen kan (of durft) te vragen. Je gaat toch geen eerlijk antwoord geven, en gokken van mij uit slaat ook nergens op, maar ik ga het toch doen: een goede senior full-stack developer (desktop, web, etc. zoals je website aangeeft) zou in het hele land €90 per uur minimaal moeten kunnen vragen.

Ofwel grofweg €12.960 bruto per maand als ZZPer.

Oh, en de echte goede seniors gaan richting de €120 per uur. Ofwel grofweg €17.280 per maand.

Je hebt ook "seniors" (sarcastic quotes intended) die het voor €60 tot €70 per uur doen, inderdaad. Die verzieken de markt een beetje en moeten juist onder hun kont worden geschopt om de werkgevers wat meer te laten betalen.

Want inderdaad, de CEOs rijden rond in een nieuwe Model S (Plaid) en parkeren die voor hun vrijstaande villa's. D'r is geen enkele reden waarom ZZPers, die ook ondernemend zouden mogen zijn, niet op de hoogte zouden moeten zijn van hun eigen marktwaarde.
Voor een béétje baan op hbo-niveau met pak 'm beet 5-10 jaar ervaring is 5K een goed salaris.
Zegt iemand die er duidelijk geen verstand van heeft, geen informatie heeft (of niet deelt), en zichzelf schijnbaar ook voor veel te weinig wegzet.
Ik denk nog steeds dat als je denkt dat elke senior developer 5K verdient of hoort te verdienen, ongeacht diens daadwerkelijke kwalificaties én woonplaats+actieradius, dan mis je écht een stukje binding met de realiteit.
Dat zeg ik ook niet. Er zijn genoeg prutsers die deze baan en het label "senior" helemaal niet verdienen. Wat ik doe is vooral bewustzijn delen dat men zich niet te goedkoop moet wegzetten.

Als ik hiermee bereik dat een handjevol mensen die meelezen denken: "Wacht, ik loop al jaren lang achter de feiten aan!" en vervolgens hun salaris zien groeien van €3500 naar €7500 (bij een andere werkgever, uiteraard), dan ben ik happy.

Idem voor freelancers. Dan is het ietsje langer zoeken en niet de eerste-de-beste baan bij een flutbedrijfje aan te nemen voor €70 per uur. Met iets meer moeite en onderbouwd met feiten kan je opeens €90 per uur vragen en gaat er een wereld voor je open. Een wereld van €2.880 bruto per maand méér geld.
Oogje schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:20:
[...]

Ik ben er ff doorheen gescrold maar ik zie nergens waar die jaarbedragen op gebaseerd zijn?
Stel het is incl 13e maand en vakantiegeld...dan is 60k op jaarbasis een brutosalaris van net geen 4300 euro.....
Ze doen onderzoek bij mensen met wie ze contact hebben. Die vullen een enquete in. Ook cijfers van mensen die ze plaatsen worden meegenomen.

Het is voor zover ik weet incl. vakantiegeld maar geen andere zaken. Dus 60k deel je door 12.96 en dan hou je €4629 bruto per maand over.
purplevendetta schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

Lollig dat ze dan zelf een vacature op hun website hebben staan voor een "medior/senior backend developer" die onder hun "av min salary" aangeboden wordt.
Dat zijn banen van hun klanten. Voor zover ik ze ken adviseren ze hun klanten ook wel dat het aangeboden salaris te laag ligt, maar budgetten zijn budgetten :) Zij zijn een recruitmentbedrijf en dan loont het alsnog wel om kandidaten te vinden en te plaatsen.
Dit onderzoek strookt niet echt met wat ik in de praktijk ben tegengekomen vorig jaar toen ik een andere baan zocht en vond, en het klopt ook niet met de aanbiedingen die ik nu op Linkedin naar me toe geslingerd krijg.
Ik (ex Apple, ex Amazon, ex First American, ex Booking, ex enkele bekende grote startups, 20+ jaar ervaring, en nog veel meer leuks voor een cv) krijg ook bullshit toegestuurd van €40 per uur (ZZP) of €3000 per maand (loondienst). Ik krijg ook aanbiedingen voor Java developer posities (nooit Java aangeraakt). Ik krijg ook CVs toegestuurd omdat recruiters denken dat ik een bedrijf run.

Kaf en koren. De top 10% van de aanbiedingen moet je d'r ook zelf uit weten te vissen: ik geef niet aan wat ik wil verdienen, ik vraag wat de salaris (of hourly) range is. Daar dring ik op aan. Dan krijg je soms reacties van Crypto startups (etc.) dat het salaris tot €180.000 per jaar gaat.

Daar heb ik in de afgelopen 3 maanden al makkelijk 5+ voorbeelden van.

Idem voor ZZP klussen. Het gaat vaak voor werk tussen de €80 en €90 (recruiter fees komen er nog bovenop), maar die zijn (zodra de klant je graag wil hebben) opeens heel flexibel: de recruiter levert €5 per uur in, de klant betaalt €5 per uur extra, en opeens verdien jij €100 per uur.

Zakendoen is ook onderhandelen. En die "max salary" kolom haal je inderdaad niet als je passief alleen maar zit te wachten op dit soort salarissen.
En het klopt ook niet als ik bij vacatures ga kijken die een salaris hebben gespecificeerd. Dat kan allemaal aan mij liggen uiteraard, maar ik neem het alsnog met een korreltje zout.
Gergely Orosz moet je ook eens opzoeken:

https://twitter.com/gerge...32667618902335489?lang=en
https://twitter.com/gerge...19255857242595328?lang=en

Echt, de tendens in dit soort topics is bijna altijd dat jullie je veel te makkelijk laten wegzetten voor veel te weinig salaris. Geld is niet alles, dat weet ik ook wel, maar als het wél interessant is dan moet je het ook bekijken als een spel, een onderhandeling, een zakelijke constructie; jij bent een bedrijf, of je nou ZZPer bent of niet, en je werkgever is de klant van jouw dienstverlening.

En ja, ik heb ex-collega's van 15 jaar geleden die nog steeds bij dezelfde werkgever zitten. Die zijn heel blij, gaan lopend naar hun werk, en zijn een zeer ervaren senior die voor €4500 per maand hun werk doen en jaarlijks een bonus krijgen van €6k, een reisje naar Barcelona, een conferentie of twee, wat zakgeld voor internet thuis, etc.

En die hebben hun huis bijna afbetaald, de kinderen gaan zo 't huis uit, het huwelijk is in een sleur, en het salaris is genoeg om met twee inkomens goed van te kunnen leven en sparen. Hun probleem is niet: "Ik kan ergens anders misschien 2 tot 3 keer zoveel verdienen." Punt. Geen "maar", geen "en". Dat is het.

Ikzelf en andere ex-collega's van mij zijn wel actief bezig met ons inkomen. Ik huur nog steeds mijn appartement, maar ik heb genoeg gespaard (en in indexfondsen gestopt) om met pensioen te kunnen. Maar ik vind mijn werk en het spel (nieuwe klanten vinden, nieuw werk, nieuwe collega's, bijblijven, leren, etc.) gewoon te leuk om nu al op te geven :)

Dus, ongeacht iemand zijn of haar keuze: moet je helemaal zelf weten. Maar vertel mij niet dat €5k veel is voor een senior, want dan hebben we het over agreeable pushovers of mensen die het salaris gewoon geen reet interesseert. Of beide.

En als je geen van beide bent dan is er veel meer te halen dan €5k.

Ik probeer alleen te helpen door informatie te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:51:
[...]

Ik denk dat dit dan toch wel een beetje je eigen selectiebias is. Als zo'n beetje elke overheidsinstantie 5K(+) bied voor een developer op HBO niveau dan moet je dat bij een beetje redelijk bedrijf ook prima kunnen krijgen. Zie bijvoorbeeld de KVK, belastingdienst, AIVD, KNMI, IVO Rechtspraak, IND, JIO, DUO, en dat is nog maar een snelle blik op werkenvoornederland.nl. En anders heb je hier je gratis jobtip, zo'n beetje elke stad huisvest wel een overheidsinstantie en de secundaire voorwaarde zijn vaak ook nog eens veel beter dan in het bedrijfsleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]
Dat jij vindt dat je met een grote bek overal terechtkomt tot aan Booking en Netflix aan toe en daar 10-15K per maand aan overhoudt, prima, maar dat geldt niet voor iedereen.
Waarom zou je "een grote bek" nodig moeten hebben om bij een Big Tech binnen te komen? Als iemand die recent de overstap gemaakt heeft van een MKB urenfabriek naar een techreus vind ik dit maar een vreemde opmerking. Wij zijn hier ook maar gewoon normale mensen hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:03
RagingPenguin schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:11:
[...]

Ik denk dat dit dan toch wel een beetje je eigen selectiebias is. Als zo'n beetje elke overheidsinstantie 5K(+) bied voor een developer op HBO niveau dan moet je dat bij een beetje redelijk bedrijf ook prima kunnen krijgen. Zie bijvoorbeeld de KVK, belastingdienst, AIVD, KNMI, IVO Rechtspraak, IND, JIO, DUO, en dat is nog maar een snelle blik op werkenvoornederland.nl. En anders heb je hier je gratis jobtip, zo'n beetje elke stad huisvest wel een overheidsinstantie en de secundaire voorwaarde zijn vaak ook nog eens veel beter dan in het bedrijfsleven.
Zit ik scheef te kijken of link je nu naar vacatures waar de salarisschaal nogal variabel is tussen de +- 2.9k en 6.7k met een gemiddeld maximum van +- 5.3k?

Hoe haal je daar uit dat je zonder meer 5k+ daar kan verdienen? Net boven de 5k lijkt daar eerder een maximum te zijn dan een minimum. Vergelijk geen appels met peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:51:
[...]

Zit ik scheef te kijken of link je nu naar vacatures waar de salarisschaal nogal variabel is tussen de +- 2.9k en 6.7k met een gemiddeld maximum van +- 5.3k?

Hoe haal je daar uit dat je zonder meer 5k+ daar kan verdienen? Net boven de 5k lijkt daar eerder een maximum te zijn dan een minimum. Vergelijk geen appels met peren.
Over het algemeen is het schaal 8 voor trainees, 9 voor juniors, 10 voor mediors, 11 voor seniors en 12/13 voor leads en architecten. We hadden het er hier over dan 5K uitzonderlijk zou zijn voor seniors, maar dat past gewoon in schaal 11 en 12. Er zijn natuurlijk wat uitzonderingen, niet alle overheidsinstanties gebruiken exact dezelfde labels en waarderingen. En die uitzonderingen gaat ook naar boven, er zijn ook senior rollen die in schaal 12 zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 11-09 13:34
En weer een heel topic vol aannames, advies en discussie, waar TS niet reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:49:
En weer een heel topic vol aannames, advies en discussie, waar TS niet reageert.
Misschien eens tijd om nieuwe leden eerst minimaal een maand lid te laten zijn voordat ze een topic kunnen aanmaken. Voorkomt veel frustratie en irritatie ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 11-09 13:34
Martinez- schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:18:
[...]

Misschien eens tijd om nieuwe leden eerst minimaal een maand lid te laten zijn voordat ze een topic kunnen aanmaken. Voorkomt veel frustratie en irritatie ;) .
Of gewoon eens niet zo’n ellenlange discussie te beginnen, haha. Gozer reageert toch niet meer.

Hij heeft schulden, moet daarom meer verdienen dan ie nu doet en wil weten of midlance dan een optie is. Antwoord is ja of nee, toch? Met een argumentje hier of daar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:51:
[...]

Overheid is obv 36 u (+11%) en IKB (+8%). Dus met ~4200 bij de overheid zit je op 5k voor 40u. Daarnaast ook nog een beter pensioen dan bij de meeste bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

Ik heb zojuist even voor je gekeken en op basis van 112 senior .NET developer vacatures op dit platform lijkt 6.000 eerder de bovenkant van de meeste vacatures dan de onderkant van die range.
Misschien staan die vacatures daarom nog open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

Dus volgens deze logica zouden volgens jou alle senior IT vacatures in Nederlands binnen korte tijd ingevuld zijn wanneer iedereen maar een hoog genoeg salaris zou krijgen?
Ja en nee.. maar een 'war on talent' kan je niet voeren als de salarissen niet hoog genoeg zijn. Deze moeten wel mee naar moderne standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:47:
[...]

Het onderdeel waar jij "Ja" op zeg, heeft betrekking op een andere vraag; hoe kan ik mensen aantrekken?

Mijn vraag was of je op korte termijn alle senior IT vacatures in Nederland gaat invullen met een hoog genoeg salaris?
Waar ben je nu naar op zoek? Een waarzegger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Montaner schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Ja en nee.. maar een 'war on talent' kan je niet voeren als de salarissen niet hoog genoeg zijn.
Ik zou overigens een war for talent voeren als bedrijf, niet een war 'on' talent.

Of; als bedrijf gewoon wegblijven van Engelse termen als je de taal niet beheerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:47:
Mijn vraag was of je op korte termijn alle senior IT vacatures in Nederland gaat invullen met een hoog genoeg salaris?
Het probleem met een dergelijke absolute vraag is dat er alleen een absoluut antwoord op past: Nee.

Het punt dat eerder gemaakt wordt is dat er nogal een survivor bias zit: vacatures die slecht betalen blijven veel langer openstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2023 10:20 ]

Pagina: 1