Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wel... of geen na-isolatie? (Voor er zonnepanelen komen...)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• festinger
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 22:20
Wel of geen na-isolatie?

Ik wil (zoals velen) zonnepanelen. Dan moet eerst het dak goed zijn. En bij mij is de dakbedekking van het platte dak aan vernieuwing toe.

Een hedendaagse wijsheid is dan: Meteen na-isolatie aanbrengen. Als je toch bezig bent! Het dak (uit 1995) bestaat nu uit underlayment, dan 10cm PIR, dan bitumen dakbedekking.
Na-isolatie is dan; Er 5 cm PIR bij laten leggen, en daarop weer nieuwe dakbedekking.

Maar mijn platte dak heeft een lichte helling. 5,8 graden.
In de gebruiksinstructie (en garantiebepalingen) van bijv. Van der Valk of Sunbeam nova zonnepaneel montage materiaal staat dat het platte dak niet schuiner mag zijn dan 5 graden. Daarboven moet je dakankers gebruiken. Dat heeft wat voordelen: 1 platte montage mogelijk (dat zou handig kunnen zijn bij dit dak). 2. Geen ballast nodig. 3. Stormvast.

Het dak is tussen 10 en 12 meter hoog (want ligt schuin). Windzone II. Er is enige bebouwing in de de buurt.

Maar nu bedacht ik me het volgende: Bij na-isolatie dient de bestaande dakbedekking als dampremmer. Daar komt de (extra) laag isolatie op, en dan weer dakbedekking. Als je daar met dakankers werkt, dan doorboren die de dampremmer, en dan is die dampremmer lek.

Enfin, geen na-isolatie dan maar?

Of zijn er goede montagesystemen die wel voldoende stormvast zijn, zodat er alsnog voor een systeem met ballast kan worden gekozen? Is 6 graden eigenlijk nog niet zo'n probleem? (behalve dat je wellicht geen garantie hebt?)