PIR platen schroeven of lijmen? en daarna EPDM?

Pagina: 1
Acties:

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-12 05:51
Hoi allemaal,

Ik ben sinds een paar jaar druk doende met het bouwen van ons nieuwe tuinhuisje op een amateur tuinders vereniging.. vorig jaar hebben we het dek geplaatst met schroefpalen (we zitten op veen) en dit jaar zijn we de lucht in gegaan en zijn nu zover dat we het dak kunnen isoleren.

Hoe wil ik m'n dak isoleren? goede vraag; we hebben nu een nokdak met een 14 graden helling, het dak is voorzien van underlayment platen van 18mm en daarop moeten PIR platen en EPDM folie komen.
Op de underlayment wil ik PIR platen plaatsen van het merk Bauder (specs: PIR-FA-TE 50 mm). Maar nu zit ik vast...

Kan ik deze platen het beste lijmen (purren?) of het beste schroeven?

Wat is jullie idee hier over? en moet ik eventueel ook spinvliesfolie gaan gebruiken? want dan is alleen schroeven een optie (behalve het purren van de naden), want ik kan moeilijk de platen lijmen op alleen de folie...

Dus... please give me advice.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou onder je pir hoe dan ook een dampremmer plaatsen. er is wel een mogelijkheid om alles te lijmen, maar de vraag is of je zoveel moeite wil gaan doen. een cm meer pir geeft waarschijnlijk een beter resultaat

Afbeeldingslocatie: https://www.dakisolatie-advies.nl/wp-content/uploads/warm-dak.jpg.webp

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 04-10-2022 17:19 ]

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-12 05:51
Dank voor je reactie. De ruimte tussen de balk en underlayment al niet worden opgevuld. Er komt n de balklaag dus geen plafond om het zo even te noemen.

Hoe bedoel je dan het lijmen op de folie? (Epdm zal sowieso verlijmd moeten worden lijkt mij.)

• twain4me
  • Nu online

twain4me

EricBruggema schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:37:
Dank voor je reactie. De ruimte tussen de balk en underlayment al niet worden opgevuld. Er komt n de balklaag dus geen plafond om het zo even te noemen.

Hoe bedoel je dan het lijmen op de folie? (Epdm zal sowieso verlijmd moeten worden lijkt mij.)
die dampremmer kan je ook maken van bv bitume ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.soudal.com/sites/default/files/styles/photo_focus_paragraph/public/2019-03/soudatherm_roof_330.jpg?h=289976fd&itok=CdXNC7WL

https://www.soudal.com/nl...tieplaten-op-platte-daken

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:17:
Ik zou onder je pir hoe dan ook een dampremmer plaatsen. er is wel een mogelijkheid om alles te lijmen, maar de vraag is of je zoveel moeite wil gaan doen. een cm meer pir geeft waarschijnlijk een beter resultaat

[Afbeelding]
Kun je het nut van de dampremmer die je adviseert uitleggen?
Dacht dat er geen damp te remmen is omdat de bovenkant al dampdicht is/wordt.

Ik heb op mijn platte dak van die kant en klare platen van undelayment met PIR er op vast en afgewerkt met een zwarte laag waar dakbedekking op kan. Daar zit toch ook geen extra dampdichte laag in?

• twain4me
  • Nu online

twain4me

nokiaan958GB schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:43:
[...]

Kun je het nut van de dampremmer die je adviseert uitleggen?
Dacht dat er geen damp te remmen is omdat de bovenkant al dampdicht is/wordt.

Ik heb op mijn platte dak van die kant en klare platen van undelayment met PIR er op vast en afgewerkt met een zwarte laag waar dakbedekking op kan. Daar zit toch ook geen extra dampdichte laag in?
Je kan de onderkant van pir niet dichtplakken en is dus niet dampdicht of het dampremmend genoeg is hangt van het gebruik van de ruimte eronder af wellicht is jouw constructie dampremmend genoeg geen idee, maar omdat je bij bv een badkamer een andere hoeveelheid vocht moet tegen houden kies ik eigenlijk altijd voor een dampdichte laag (meestal bitume) als het niet dampremmend genoeg is krijg je blazen in de dakbedekking. en dat verkort doorgaans de levensduur van de dakbedekking.
Pagina: 1