Energieverbruik speakers Logitech Z906

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 17:19
Mijn vriend Google wist het me niet te vertellen en de klantendienst van Logitech bleeft hoog bij laag beweren dat dat ding dus 500W verbruikt (zijn RMS power). Ik mag voor alle eigenaars van die speakers hopen van niet? Maar hoeveel stroom verbruikt zo'n speakerset dan eigenlijk wel, iemand an educated guess?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:15
Het vermogen bij dat soort speakers is altijd enorm overdreven. Misschien pakt hij die 500 op een heel kort moment maar zeker niet langdurig.
Heb je hem zelf? Zet er maar eens een stekker tussen om het stroomverbruik te meten.
Thuis zit ik ook met een complete set die in theorie een enorme bak stroom zou moeten kunnen verbruiken. Zelfs op (te) hoog volume kom je daar niet niet eens in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 04-10-2022 15:13 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:46

Onbekend

...

https://www.logitech.com/...nd-system.980-000468.html
Het piekvermogen is 1000 watt, en RMS is 500 watt.

Maar ik ga er vanuit dat dit vermogen alleen wordt gebruikt als de geluidssterkte voluit staat. Doorgaans hebben mensen dat nooit zo hard staan waardoor het opgenomen vermogen ook een stuk lager is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:06
Mijn ADA995 is RWS 200w
Dat word bij lange na niet verbruikt, alleen is deze oude set niet zuinig in standby 48w....

(5800x + 6800XT + ADA + SFX doet tijdens simracen 580w)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:15

FeaR

In GoT we trust

Dat is het piekvermogen van de speakers en subwoofer. Als ik deze afbeelding mag geloven is de input een stuk minder. 230 Volt maal 550 mA, opgenomen vermogen zal daar niet boven komen.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 06-10-2022 10:15 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:37
Je hebt van die energie meters die je in het stopcontact kunt doen.

https://www.bespaarbazaar.nl/product/ecosavers-energiemeter/

De hoeveelheid RMS wattage wat de versterker levert zou bij normaal volume niet veel over de 10/20 watt heenkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Roderiktweaker op 04-10-2022 17:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Jag

DJSirMatthew schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:10:
Mijn vriend Google wist het me niet te vertellen en de klantendienst van Logitech bleeft hoog bij laag beweren dat dat ding dus 500W verbruikt (zijn RMS power). Ik mag voor alle eigenaars van die speakers hopen van niet? Maar hoeveel stroom verbruikt zo'n speakerset dan eigenlijk wel, iemand an educated guess?
Een normaal afspeel volume ligt tientallen dBs onder het maximum (dit merk je bij een volumeknop met - xx dB schaal). Als je 20 dB onder het maximum speelt, meestal al best hard, dan heb je maar 1/100 ste nodig van het maximum vermorgen. Pas als je het geluid HEEL hard zet begint het verbruik significant te stijgen. Het energie verbruik van een versterker komt daarom eigenlijk min of meer overeen met zijn idle power consumption, wat erg wisselt maar zeker geen 500 watt is. Eerder 20 of misschien 50 watt. Je kan het idd meten met een energie meter. Soms gaat de power consumption ook door als je de speaker set "uit" zet, dat is bij mijn Logitech x230 zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 22:52
Normaal gesproken stuur je hooguit 2 tot 10 W naar je speakers, of je moet de kraan wel helemaal open draaien en dan een constante toon er naar toe jagen. Normale versterkers hebben een best redelijke efficientie van ergens rond de 50 a 60 %.
Ik schat dat je reguliere verbruik, waarbij je ook nog bevriend blijft met de buren, ergens rond 10 a 20 Watt verbruik zit. 500 W RMS is marketing vermogen, en kun je gevoegelijk vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Jag schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:05:
Eerder 20 of misschien 50 watt. Je kan het idd meten met een energie meter.
Bingo! 22,8 W (aan, geen muziek)
https://www.eevblog.com/f...rds-transformer-clicking/

Stand-by of 'uit' is voor elektrische apparaten vanaf een bepaald jaartal < 0,5 W meen ik me te herinneren. Was iets met Energy Star?

[ Voor 18% gewijzigd door TBTL op 05-10-2022 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:15

FeaR

In GoT we trust

TBTL schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 07:18:
[...]
Stand-by of 'uit' is voor elektrische apparaten vanaf een bepaald jaartal < 0,5 W meen ik me te herinneren. Was iets met Energy Star?
Jep :) Dat is ook de reden dat de eerste versie van de Logitech Z-5500 een stand-by knop op de Control Pod had maar de nieuwe versie niet meer, te hoog verbruik waardoor het geen "stand-by" mag heten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 17:19
Bedankt allemaal, het bevestigt mijn vermoeden! Hiermee kan ik verder :)
Pagina: 1