Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 17:14
Ik heb vorig jaar 2 rekeningen aangemaakt voor mijn kinderen (5 en 7 jaar). Deze zie ik terug in mijn eigen ING omgeving onder het kopje "Gemachtigd op". Nu heb ik een beetje spijt dat ik deze heb aangemaakt i.p.v. losse spaarpotjes binnen mijn eigen rekening. Omdat de rekeningen echt op de naam van mijn kinderen staan en ik dit geld niet zomaar kan opnemen i.v.m. schenkbelasting of ander soort boete?

Omdat we op andere manieren ook al sparen voor de kinderen (o.a. lange termijn Zilvervloot) wil ik de kinderrekeningen opzeggen en het geld gebruiken om een grote aankoop te doen bij de Ikea om hun beide slaapkamers op te leuken. Het geld laten staan tot ze 18 jaar zijn lijkt me sowieso het minst aantrekkelijk.

Mijn vraag
Als ik de kinderrekeningen opzeg dan wordt het geld op mijn persoonlijke rekening gestort. Wordt dit dan gezien als een schenking van kind naar mij toe? En zo ja, heb ik dan nog te maken met een drempel of betaal ik in mijn volgende belastingaangifte sowieso schenkbelasting? Het gaat om minder dan 1800,- beide kinderrekeningen bij elkaar opgeteld.

Beste antwoord (via bsmpower op 04-10-2022 14:51)

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 19:10
In dit geval is er geen sprake van schenkbelasting. Ten eerste valt het bedrag nog onder de vrijstelling van € 2.274, ten tweede mag een ouder beschikken over het geld van een minderjarig kind zolang dit ten goede van het kind wordt besteed. De slaapkamer van de kinderen opleuken is zo'n doel wat gerechtvaardigd is.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Skynick
In dit geval is er geen sprake van schenkbelasting. Ten eerste valt het bedrag nog onder de vrijstelling van € 2.274, ten tweede mag een ouder beschikken over het geld van een minderjarig kind zolang dit ten goede van het kind wordt besteed. De slaapkamer van de kinderen opleuken is zo'n doel wat gerechtvaardigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Skynick schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:25:
Handig om in dit geval de factuur te bewaren van de aankoop? Al kan ik dan nog niet bewijzen dat het geld van de kinderrekeningen om die manier is besteed... Wat betreft de vrijstelling moet het sowieso goed komen als ik het zo lees. Bedankt voor je snelle reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynick
Dat helpt wel met de bewijslast ja. Maar we praten natuurlijk over een geheel theoretische situatie. In de praktijk zal hier nooit iemand naar kijken. Het wordt pas anders als kinderen bijvoorbeeld specifiek een groot geldbedrag van een derde krijgen zoals een opa/oma oom/tante.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kinderen onder de 18 hebben in principe geen 'eigen' vermogen vziw:
https://www.belastingdien...den_minderjarige_kinderen

Dus ookal staat de rekening op naam van je kind, het valt nog steeds onder 'jouw' vermogen.
bij het terughalen van de rekening veranderd dan ook niet de eigenaar van dat geld, dus schenkbelasting is dan ook niet van toepassing vziw.

Dit soort gevallen zijn idd altijd wat ingewikkelder :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 04-10-2022 17:04 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
YakuzA schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:03:
Kinderen onder de 18 hebben in principe geen 'eigen' vermogen vziw:
https://www.belastingdien...den_minderjarige_kinderen

Dus ookal staat de rekening op naam van je kind, het valt nog steeds onder 'jouw' vermogen.
bij het terughalen van de rekening veranderd dan ook niet de eigenaar van dat geld, dus schenkbelasting is dan ook niet van toepassing vziw.

Dit soort gevallen zijn idd altijd wat ingewikkelder :)
Zo werkt het niet helemaal. Ze hebben wel hun eigen vermogen, maar zolang ze nog niet volwassen zijn betaal jij de vermogensbelasting (en kan je er ook over beslissen, mits het ten bate van het kind komt). Maar de regels qua schenkbelasting en dergelijke gelden wel gewoon, anders zou je net voordat iemand 18 zou worden een flink kapitaal kunnen overmaken en zo de schenkbelasting omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hielko schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:07:
[...]

Zo werkt het niet helemaal. Ze hebben wel hun eigen vermogen, maar zolang ze nog niet volwassen zijn betaal jij de vermogensbelasting (en kan je er ook over beslissen, mits het ten bate van het kind komt). Maar de regels qua schenkbelasting en dergelijke gelden wel gewoon, anders zou je net voordat iemand 18 zou worden een flink kapitaal kunnen overmaken en zo de schenkbelasting omzeilen.
Nog ingewikkelder dan ik dacht inderdaad :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
bsmpower schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:21:
Omdat de rekeningen echt op de naam van mijn kinderen staan en ik dit geld niet zomaar kan opnemen i.v.m. (...) of ander soort boete?
De bank rekent waarschijnlijk wel een boete. Die zou ik even opzoeken voor je de rekeningen sluit, maar lijkt me te overzien bij zo'n bedrag. (Zeker omdat het alternatief dan het nog minstens 11 jaar aanhouden van een ongewenste rekening is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
erwn schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:45:
[...]

De bank rekent waarschijnlijk wel een boete. Die zou ik even opzoeken voor je de rekeningen sluit, maar lijkt me te overzien bij zo'n bedrag. (Zeker omdat het alternatief dan het nog minstens 11 jaar aanhouden van een ongewenste rekening is.)
Hoef ze niet perse op te heffen, maar wil een deel van het geld terugstorten naar mijn rekening. Als dit binnen de drempel van schenkbelasting valt is er niks aan de hand. Weet niet of ik nog een boete of iets kan verwachten, van de belastingdienst dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 16:54
Daarom snap ik het sparen op naam van het kind ook totaal niet. Pas als je echt erg vermogend bent is het handig om de erf/schenk belasting op latere leeftijd wat te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
ColeJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:01:
Daarom snap ik het sparen op naam van het kind ook totaal niet. Pas als je echt erg vermogend bent is het handig om de erf/schenk belasting op latere leeftijd wat te drukken.
Was achteraf ook een foutje. Ik dacht dat het een soort spaarpotje was binnen mijn eigen omgeving en daar heb ik me op verkeken, of in ieder geval niet goed uitgezocht.

Nu ik de rekeningen heb wil ik ze toch houden (alleen dus een groot bedrag van terugboeken). Mijn vrouw geeft ook aan dat het misschien wel leerzaam is voor onze oudste (bijna 7) om te leren omgaan met geld. Zakgeld krijgt hij al, maar niet contant omdat we dat nooit in huis hebben. Dan liever dat "fictieve" zakgeld wat ie nu heeft echt op zijn eigen rekening zetten waarbij hij zelf kan pinnen bij een winkel als ie het wil uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 16:13
ColeJ schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:01:
Nou, elk jaar een paar duizend euro is vrijgesteld. Als je dit cumulatief ineens wilt doen als het kind 18 is, kost het schenkbelasting. Daarvoor hoef je niet extreem vermogend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
wheel schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:11:
[...]

Nou, elk jaar een paar duizend euro is vrijgesteld. Als je dit cumulatief ineens wilt doen als het kind 18 is, kost het schenkbelasting. Daarvoor hoef je niet extreem vermogend te zijn.
Je hebt opzich een punt maar dan komt de discussie weer:

Als mijn kind een rijbewijs nodig heeft, papa pint wel even. Inboedel bij Ikea, papa pint wel even. En zo zijn er nog talloze voorbeelden hoe je kunt "schenken", of ga je dat dan allemaal opgeven bij de fiscus :+ ?

Je kunt natuurlijk en/en doen, agreed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16

Qwerty-273

Meukposter

ColeJ schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 09:17:
Als mijn kind een rijbewijs nodig heeft, papa pint wel even. Inboedel bij Ikea, papa pint wel even. En zo zijn er nog talloze voorbeelden hoe je kunt "schenken", of ga je dat dan allemaal opgeven bij de fiscus :+ ?
Afhankelijk van de situatie van het volwassen kind komt men er wel achter. Het volgende geval werd breed uitgemeten in het nieuws waar de gemeente (een deel van) de bijstandsuitkering terugvorderde, omdat de moeder af en toe boodschappen deed voor de volwassen dochter.
https://eenvandaag.avrotr...and-amper-iets-verbeterd/

Na de bovenstaande boodschappenaffaire hebben veel gemeentes hun regels een beetje versoepeld op het gebied van de bijstand en het ontvangen van schenkingen. Maar er blind vanuit gaan dat niemand het weet als je het zelf niet aangeeft, dan kan je het behoorlijk mis hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Qwerty-273 op 06-10-2022 13:56 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 05:57
erwn schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:45:
[...]

Waarom zou de bank een boete in rekening brengen? Lijkt me heel onlogisch.
En qua (schenk) belasting ruim binnen de normen, als het al uberhaupt onder een schenking valt. Zie er geen enkel probleem in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
hjtuinenburg schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:02:
[...]

Waarom zou de bank een boete in rekening brengen? Lijkt me heel onlogisch.
Ik ging ervan uit dat het om kinderspaarrekeningen ging waarbij het saldo niet zomaar opgenomen mag worden, maar dat hoeft inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:07:
[...]

Tellen beide vermogens op voor je vermogensbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 05:57
Je betaalt belasting over al je vermogen, inclusief dat van je kinderen. (Wel een vrijstelling van circa €50k, en €100k met fiscale partner)

Edit: Nu zeg ik wel al je vermogen, maar natuurlijk niet over je huis (box 1) of aanmerkelijk belang aandelen (box 2). Ook zaken als auto en boot (voor zover niet als belegging aangekocht) blijven er buiten.

[ Voor 42% gewijzigd door hjtuinenburg op 06-10-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Qwerty-273 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:53:
[...]

Afhankelijk van de situatie van het volwassen kind komt men er wel achter. Het volgende geval werd breed uitgemeten in het nieuws waar de gemeente (een deel van) de bijstandsuitkering terugvorderde, omdat de moeder af en toe boodschappen deed voor de volwassen dochter.
https://eenvandaag.avrotr...and-amper-iets-verbeterd/

Na de bovenstaande boodschappenaffaire hebben veel gemeentes hun regels een beetje versoepeld op het gebied van de bijstand en het ontvangen van schenkingen. Maar er blind vanuit gaan dat niemand het weet als je het zelf niet aangeeft, dan kan je het behoorlijk mis hebben.
Tsja, ze willen altijd wel iemand aan de schandpaal nagelen. Iets met kansen en risico's in dit geval, ik heb in ieder geval mijn plan klaar liggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique|IA
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022
Ik heb recent ook die kinderrekeningen leeggetrokken en in potjes onder de eigen spaarrekening gehangen.

Alleen het feit al dat zo’n rekening vrij komt op 18 jarige leeftijd ongeacht de situatie van dan is voor mij reden genoeg om dat lekker in eigen beheer te houden. Voor de belasting maakt het allemaal toch niks uit.

Daar komen ze over 15 jaar echt niet achter.

[ Voor 15% gewijzigd door MagniArtistique|IA op 10-10-2022 07:09 ]

Pagina: 1