Omvormer werkt niet na installatie, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_HH
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-04 09:33
Heb 20 x 375Wp panelen icm een Huawei Sun2000 6KTL omvormer. De installatie is sinds aanvraag in mei uiterst moeizaam verlopen door diverse factoren zowel bij Liander (verzwaring naar 3-fasen), als bij leverancier/installateur. Nu de panelen en omvormer na maanden eindelijk zijn aangesloten, viel de omvormer vanaf installatie op 26-09 in continue storing. Uit de app viel op te maken dat de omvormer zowel AC als DC spanning van beide strings had, maar toch als foutmelding aangaf geen AC spanning te hebben (foutcode 2023) . Omvormer afschakelen en opnieuw opstarten gaf geen resultaat.
De installateur heeft alle AC en DC aansluitingen op de omvormer uit en te na gecontroleerd en kwam er niet uit; zou contact opnemen met Huawei.

Na lang aandringen heb ik van de leverancier eindelijk het logbestand ontvangen dat is uitgelezen door Huwaei, zie afbeelding. Er wordt zo kennelijk door de omvormer geen frequentie geregistreerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPaEmkNfFYXuCYn64oGE9XTqnF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXVg81EhtD0zS3mtCEzNULUE.jpg?f=fotoalbum_large

Advies van Huawei is alle AC en DC aansluitingen (op omvormer en op alle panelen) te controleren en te meten,
Leverancier reageert traag door gebrek en beschikbaarheid aan medewerkers (monteurs), materiaal en voorraad, tevens de oorzaak van het moeizame verloop van het hele traject.

Mijn vraag: wat kan ik het beste doen:
- nog langer m'n adem inhouden en afwachten tot een monteur de gevraagde controles heeft uitgevoerd (hierna mogelijk opnieuw wachten op oplossing)
- (én) onder garantie vervangende Huawei omvormer verzoeken/eisen
- omzien naar andere omvormer (suggestie leverancier: equivalent Goodwe SDT G2 serie -GW6K-DT sneller leverbaar, goedkoper. Over verrekening moet dan worden onderhandeld, in de loop van het traject zijn meerkosten gemaakt voor vervanging van de meterkast, i.p.v. -oorspronkelijk begroot- uitbreiding)

Initiële keuze voor Huawei was ingegeven door de standaard aanwezige mogelijkheid voor uitbreiding met accu's (op termijn); zover ik weet is dat bij Goodwe niet het geval tenzij tegen meerkosten. Huawei biedt daarbij langer garantie. Neig er naar om vast te houden aan Huawei, maar ben bang dat dit opnieuw heel lange adem gaat vergen.

- heeft iemand meer tips of gedachten hierover?